X16SZR viergastest afgekeurd…

Forumindex Forums Techniek Overige motor types X16SZR viergastest afgekeurd…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257214

    De Astra met X16SZR is apk gekeurd met één afkeurpunt, de viergastest.
    Het bouwjaar is april 2000 en de brandstof is LPG G3

    De gemeten waarden van de viergastest:
    CO: 0,52%
    CO corr: 0,61%
    HC: 47ppm
    CO2: 12,2%
    O2: 1,80%
    LAMBDA: 1,079

    De motor komt niet lekker op temperatuur, de thermostaat is waarschijnlijk overleden.
    Onder de olievuldop zit veel mayonaise, uit de uitlaat komt veel waterdamp (logisch met zoveel mayonaise lijkt me).
    Het is mogelijk dat de koppakking al een beetje lek is, maar dat weet ik nog niet zeker.

    Met OPCOM heb ik de auto uitgelezen waarbij ik ben gestuit op twee (volgens mij oude) fouten >
    00002 – Motorkoelvloeistoftemperatuur, frequentie niet in nominaal bereik – Niet aanwezig
    00163 – Motorkoelvloeistoftemperatuur, geen signaal – Niet aanwezig
    Beide fouten komen na het wissen hiervan niet meer terug.

    Inmiddels heb ik de motor geflushed zodat de mayonaise weg is en daarna is de motorolie gewisseld met een nieuw filter.
    Verder heb ik gezien dat de middendemper van de uitlaat lek is, dus die moet vervangen worden om nog door de viergastest te komen i.v.m. valse lucht.

    Vraag:
    1) Als de motor een lekke koppakking heeft, krijg je de auto dan nog wel door een viergastest of kan ik dat vergeten?
    2) Kan de motor nog slagen voor de viergastest wanneer deze niet op de ideale bedrijfstemperatuur komt (85 graden koelvloestof met dit weer) i.v.m. de kapotte thermostaat?

    Graag sleep ik dit beestje nog zo goedkoop mogelijk de APK door voordat ik er nog in investeer. Er is namelijk nog een hele waslijst aan punten / kosten :D Alvast bedankt voor alle hulp :thumb

    #18128187

    goedkoop zeg je..

    -dum dum op je uitlaat ….als ie maar lucht dicht is..
    -thermostaat er gewoon ff uitlaten..je kan hem extra laten koelen met je verwarming..

    goed warmrijden en dan gelijk de test doen.

    bb
    king:

    #18128188

    @CORSA BB wrote:

    goedkoop zeg je..

    -dum dum op je uitlaat al….als ie maar lucht dicht is..
    -thermostaat er gewoon ff uitlaten..je kan hem extra laten koelen met je verwarming..

    goed warmrijden en dan gelijk de test doen.

    bb
    king:

    Hallo bb, bedankt voor je reactie. De middendemper ga ik wel vervangen, die is te lek. Maar voordat ik dat doe (moeite en geld), wil ik eerst graag duidelijkheid hebben m.b.t. mijn twee vragen. Dan weet ik of het nog nut heeft. De thermostaat gaat op een szr er niet zo makkelijk uit, dan moet de distributie er eerst af is wat ik weet.

    #18128189

    lamda waarde is waarschijnlijk door de lekke uitlaat demper.

    co waarde kijken of je met goed warm rijden goed krijgt.

    #18128190

    @arjontje wrote:

    lamda waarde is waarschijnlijk door de lekke uitlaat demper.

    co waarde kijken of je met goed warm rijden goed krijgt.

    thanks, ik kan misschien wel even een karton voor de radiateur plaatsen :lol:

    Is de CO-waarde ook fout dan?
    Ik dacht alleen de lambdawaarde

    #18128191

    die mayo krijg je ook als je niet regelmatig even flink doorhaalt

    #18128192

    En als ik de foutcodes bekijk is het niet je thermostaat maar je sensor welke stuk is.

    #18128193

    @Haasje17 wrote:

    En als ik de foutcodes bekijk is het niet je thermostaat maar je sensor welke stuk is.

    Het rare is dat de temperatuurmeter de ene keer wel omhoog kwam en de andere keer niet.
    Of dat als de meter iets aangeeft, de temperatuur onregelmatig is. Dan weer hoger en dan weer lager.
    Ik ging er min of meer vanuit dat de thermostaat niet sluit maar dat soms wel (meer of minder) doet.

    Maar je denkt dat een temperatuursensor dol geworden is?
    Als ik met OPCOM de koelvloeistoftemperatuur uitlees, dan is de waarde trouwens gelijk aan wat de analoge meter in het dashboard aangeeft.

    Waar zit deze sensor, is het makkelijk te vervangen en wat kost zoiets ongeveer?

    #18128194

    @Astra G X1.6SZR wrote:

    @Haasje17 wrote:

    En als ik de foutcodes bekijk is het niet je thermostaat maar je sensor welke stuk is.

    Het rare is dat de temperatuurmeter de ene keer wel omhoog kwam en de andere keer niet.
    Of dat als de meter iets aangeeft, de temperatuur onregelmatig is. Dan weer hoger en dan weer lager.
    Ik ging er min of meer vanuit dat de thermostaat niet sluit maar dat soms wel (meer of minder) doet.

    Maar je denkt dat een temperatuursensor dol geworden is?
    Als ik met OPCOM de koelvloeistoftemperatuur uitlees, dan is de waarde trouwens gelijk aan wat de analoge meter in het dashboard aangeeft.

    Waar zit deze sensor, is het makkelijk te vervangen en wat kost zoiets ongeveer?

    niemand?
    Morgen ga ik trouwens de middendemper wisselen

    #18128195

    bedankt voor de reacties :thumb

    De uitlaat is er vanavond onderuit.
    Een verrotte middendemper en een katalysator die wel dicht is, maar van binnen helemaal kapot (rammel rammel).

    :hmmz nieuwe katalysator erop of zou het net lukken met de viergastest met oude?

    #18128196

    :hmmz nieuwe katalysator erop of zou het net lukken met de viergastest met oude?[/quote]

    ehhm…nop komt er niet door…ff op de sloop kijken..100 eu plus-

    je krijgt voor je oude kat. 30 eu statiegeld terug..

    bb
    king:

    #18128197

    Als ik die waardes zo zie hebben ze met een koude motor gemeten. Zulke waardes lees ik ook altijd af als ik een auto koud te keuren krijg.

    Motor moet goed warm zijn, met een slechte thermostaat duurt dat dus wel eventjes.
    Gelijk mee pakken, want die dingen gaan laatste tijd met bosjes.

    En tja die kat…..normaal brandt je hem wel schoon als de motor weer in orde is. Dus zou hem nog niet wegdoen.

    #18128198

    @CORSA BB wrote:

    :hmmz nieuwe katalysator erop of zou het net lukken met de viergastest met oude?

    ehhm…nop komt er niet door…ff op de sloop kijken..100 eu plus-

    je krijgt voor je oude kat. 30 eu statiegeld terug..

    bb
    king:[/quote]

    kijk, daar heb je wat aan!
    Bedankt.

    #18128199

    @Fearless wrote:

    Als ik die waardes zo zie hebben ze met een koude motor gemeten. Zulke waardes lees ik ook altijd af als ik een auto koud te keuren krijg.

    Motor moet goed warm zijn, met een slechte thermostaat duurt dat dus wel eventjes.
    Gelijk mee pakken, want die dingen gaan laatste tijd met bosjes.

    En tja die kat…..normaal brandt je hem wel schoon als de motor weer in orde is. Dus zou hem nog niet wegdoen.

    de motor was…laten we zeggen lauw :D
    Niet goed heet dus inderdaad.

    De katalysator is echt gaar, de honingraatstructuur die er in zit moet er vast inzitten. Dit is niet het geval.
    Het is allemaal gruis met brokken die er los in zitten :shock: :cry :wink:

    Als het nog gaat, dan zet ik dat er weer onder (want luchtdicht), maar BB zegt van niet dus dan doe ik maar niet eigenwijs toch? :D

    #18128200

    Als alles er los in ligt, niet terug laatsen, deze meuk zit straks allemaal in je middendemper..

    Willem

    #18128201

    je kunt hem ook leegkloppen…en niet inleveren..

    als ie dan goedgekeurd is met de 4gas test…de lege kat er weer tussen zetten…

    bb
    king:

    #18128202

    Lever je alleen maar vermogen op in, en klinkt als een blikken trommel, gewoon een goede kat erop, en gaan met die banaan..

    Willem

    #18128203

    @Astra G X1.6SZR wrote:

    @Fearless wrote:

    Als ik die waardes zo zie hebben ze met een koude motor gemeten. Zulke waardes lees ik ook altijd af als ik een auto koud te keuren krijg.

    Motor moet goed warm zijn, met een slechte thermostaat duurt dat dus wel eventjes.
    Gelijk mee pakken, want die dingen gaan laatste tijd met bosjes.

    En tja die kat…..normaal brandt je hem wel schoon als de motor weer in orde is. Dus zou hem nog niet wegdoen.

    de motor was…laten we zeggen lauw :D
    Niet goed heet dus inderdaad.

    De katalysator is echt gaar, de honingraatstructuur die er in zit moet er vast inzitten. Dit is niet het geval.
    Het is allemaal gruis met brokken die er los in zitten :shock: :cry :wink:

    Als het nog gaat, dan zet ik dat er weer onder (want luchtdicht), maar BB zegt van niet dus dan doe ik maar niet eigenwijs toch? :D

    Zooi er uitkloppen (geld waard)en een andere kat plaatsen. Wel zorgen dat de motor in orde is. Want je stookt m zo weer kapot.

    #18128204

    Bedankt.

    Vandaag lever ik de oude in en haal ik een andere van de sloop.
    Daarna moet ik de thermostaat (laten?) vervangen.

    Om de thermostaat te vervangen moet ik de distributie los hebben.
    Dus die dan ook maar gelijk vervangen (riem + spanrol) en de waterpomp.
    Aan materiaal slechts 120 euro, maar ik lees dat je speciaal Opelgereedschap nodig hebt voor deze klus.

    Is dat zo of kan ik het wel aan zonder dit Opelgereedschap?
    Verder nog nooit een distri vervangen, maar als het niet te lastig is kan ik dat vast ook.
    Precies werken (timing kleppen!) doe ik altijd, dat zit gewoon in me

    #18128205

    @CORSA BB wrote:

    je kunt hem ook leegkloppen…en niet inleveren..

    als ie dan goedgekeurd is met de 4gas test…de lege kat er weer tussen zetten…

    bb
    king:

    Een kat leegkloppen? Hoe graag praat jij iemand longkanker aan?
    Iets slechters voor je longen als de fijnstof die vrij komt met het leegkloppen bestaat niet!!


    @ts
    :
    Als je de uitlaat helemaal luchtdicht hebt, met een nieuwe kat zijn je waardes bij warme motor gewoon goed, al vaak genoeg deze waardes gezien welke goed waren na vervangen van…

    #18128206

    thanks, morgen weten ‘we’ meer

    #18128207

    haha…let op..Een kat leegkloppen?

    stop de kat in een emmer met water..neem tuinslang en laat het boven in..door de kat naar beneden stromen in de emmer….en een ander beukt met een pijp en vuistje de zooi er uit…

    thats the way..but eigen…lees eigen risico

    enne neem altijd de veiligheids eisen in8.

    suk6

    bb
    king:

    #18128208

    Verrekte koekwous

    Ff serieus, er komt altijd fijnstof vrij!!!

    Een maatje van me is er helaas al de dupe van en die heeft nog 3 maanden te leven!!
    Zoiezo slaan de meeste antwoorden van jou nergens op, en de meeste oplossingen zijn nog gevaarlijk ook

    Als je niets zinnigs te zeggen hebt, hou dan gewoon je klep!!

    #18128209

    …of topic….@otdh…..he … kedraaister..ts vroeg toch om de goedkopste manier..
    ..sorry van je maat vriend ..om te horen..verder ga ik er niet op in… wous.

    bb

    #18128210

    vandaag andere kat gehaald en de oude gewoon weer ingeleverd.
    Mag iemand anders de boel er uitkloppen :afro
    Toch geld ervoor gehad en niet uitgeklopt, hopelijk nu iedereen tevreden :angel

    De boel er vanavond weer onder gesleuteld, morgen herkeuring.
    Het motortje liep wel weer mooi zonder al dat geratel, gereutel en geklepper.
    Ik ben benieuwd.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.