turbo x16xe

Forumindex Forums Techniek Ecotec turbo x16xe

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 61)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255973

    heb het topic al een keer eerder aangemaakt maar kon hem niet meer vinden dus maar zo,

    had een vraag heb toenet gelezen dat je in principe zo een turbo op je auto kan bouwen als je niet meer als 0,4 boost gaat, maar kan je een turbo installeren met een powerbox?? en als ik 2dehands spruitstukje haal en ergens een goedkope turbo?? dan zou het mogelijk kunnen zijn toch?? lijkt me wel vet

    #18113750

    Goedkoop, turbo? Gaat niet lukken.

    #18113751

    2e hands z16ler spruitstuk downpipe en turbo zien te scoren
    intercooler met wat pijpwerk en blow off valve
    actieve brandstof drukregelaar
    wideband lambda met air/fuel ratio meter
    dit zijn de basisdelen die je nodig hebt
    alleen als je blok nog de originele kopakking heeft
    en al meer dan 1,5 ton gelopen
    zou ik het niet doen, dan heeft hij het met de mantzel al moeilijk zat
    of gelijk een decompressieplaat monteren

    #18113752

    en als je die 2de hands dingen monteert aan wat voor bedrag zit je dan te denken??
    hij heeft pas 113 xxx gelopen dus

    #18113753

    hangt ervan af wat je ermee wilt bereiken,
    En is het een hobby auto of een dagelijkse auto waar je op moet kunnen vertrouwen.

    Wanneer je dagelijks afhankelijk bent van deze auto..
    Mijn tip:

    Niet aan beginnen..

    Verder weet ik je budget niet, je kunt best met 2de hands parts werken..
    Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

    Als iets je vet gaaf stoer lijkt moet je wel bedenken wat het allemaal gaat kosten als je iets sloopt.

    #18113754

    ja gwn dagelijks moet er wel op kunnen vertrouwen maar zou het wel leuk vinden een kleine boost erop te hebben en een dumpvalve,maar aan hoeveel geld zou ik dan moeten denken??? en lees wel is iets over diesel turbo’s erop zetten???

    #18113755

    @corsaboy wrote:

    hangt ervan af wat je ermee wilt bereiken,
    En is het een hobby auto of een dagelijkse auto waar je op moet kunnen vertrouwen.

    Wanneer je dagelijks afhankelijk bent van deze auto..
    Mijn tip:

    Niet aan beginnen..

    Verder weet ik je budget niet, je kunt best met 2de hands parts werken..
    Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

    Als iets je vet gaaf stoer lijkt moet je wel bedenken wat het allemaal gaat kosten als je iets sloopt.

    :thumb

    als je indd afhankelijk bent van deze auto zou ik het niet doen
    je kunt ook niet zomaar elke turbo er op prakken
    ze hebben allemaal een verschillende luchtverplaatsing, (air ratio)
    een x16xe zuigt aardig :vertag
    de turbo van bv een oude 1.7 tds zal waarschijnlijk vermogensverlies opleveren
    die van een z20leh blaast gelijk de koppakking er uit, als je geen boost controller gebruikt :D

    of je het nu low budget doet of je gooit er 2000 euro+ tegenaan
    stuklopen kunnen ze allemaal net zo hard
    zelf ben ik al lange tijd info aan het inwinnen en kleine parts te verzamelen
    om binnenkort een c14se turbo te bouwen in mn astra f1
    dan heb ik nog een c14nz in een a1 corsa te proppen en een 2.5tds in een rekord e2
    als dat allemaal is gelukt kan ik je er misschien mee verder helpen :D

    zou er eerst een mantzel op zetten…

    #18113756

    Mantzel Powerbox + Turbo is zinloos.
    Daarbij kom je met een origineel spruitstuk handiger uit met de pijpen van luchtfilter->turbo->intercooler->gasklep.

    Maargoed, wat al gezegd wordt: voor een dagelijkse wagen moet je er niet aan beginnen.
    Zelf aanbouwen van een turbo is hardstikke leuk, maar er zijn geen/weinig pioniers die dit met een X16XE doen dus is er weinig info over waar je op moet letten. Gecombineerd met het feit dat jij nog deze vragen moet stellen over turbo’s maakt een aardig explosieve situatie (in de zin van: gaat dit wel goed komen?)

    Anyway, om toch een beetje behulpzaam te zijn, een lijstje materialen waar je aan mag gaan denken:
    -Oliekoeler. X16XE’s kunnen er wel een gebruiken als je Turbo gaat rijden.
    -Uitlaatspruitstuk voor turbo. Heb ze nog niet kant-en-klaar gezien, dus dat wordt mogelijk eentje laten maken en dat kost flink centen.
    -Een turbo. Mitsubishi TD04 misschien? Freekcorsa rijdt/reed daarmee op een C20NE, zal wel voldoende zijn gok ik.
    -Intercooler. Universeel geval of anders eentje van een sloper halen.
    -Grotere radiator. Meer power=>meer hitte
    -Buizen, slangen, klemmen, etc
    -Grotere injectoren en/of een instelbare brandstofdruk regelaar (kleine boost kan je opvangen met meer benzinedruk)
    -Aangepaste uitlaat om aan je turbo te kunnen hangen.
    -Blow-off klep
    -Wastegate, als je turbo er zelf geen heeft.
    -Boost druk regelaar, liefst electronisch voor genoeg instelmogelijkheden.
    -Een stapel metertjes om in de auto te hangen. Een oogje op boost, oliedruk/temp en wideband-lambda kunnen houden is wel zo handig.

    En dat is allemaal er vanuit gaande dat de ECU overweg kan met boost.
    Als de mapping tabellen in de ECU geen hoeveelheid inspuiting kan regelen voor meer aangezogen lucht, zal je op z’n minst de ECU moeten herprogrammeren. In het slechtste geval zal je voor een compleet stand-alone ECU systeem moeten gaan.

    #18113757

    Dbilas trekt 200+pk’s op stock internals…..
    zijn zat leuke spulletjes en (goede) info over in te winnen
    moet je wel even zoeken, en hier vind je het niet :jerry

    #18113758

    ALs het een daily auto is zou ik het alleen doen met een Dbilas set.
    Jij kan dan het light systeem nemen aangezien je al een powerbox hebt.

    Kost wat maar heb je ook wat.

    Maar nog zou ik gelijktijdig bij de ombouw de motor eerst reviseren.

    #18113759

    HG Motorsport heeft trouwens ook allerlei spullen te koop voor zo’n project.

    #18113760
    #18113761

    Je kan max 0,7 bar draaien op een X1.6XE met standaard zuigers, hoef je de compressie niet aan te passen. Wel zou ik gaan voor een GT25R turbo, werkt prima samen met een powerbox. Onderdelen zoals een spruitstuk, downpipe enz kan je zo bestellen bij Dbilas.

    #18113762

    dat het nieuw zo duur was wist ik maar dat het 2dehands al 2000 euro kost had ik niet gedacht, ik dacht als je allemaal simpele 2dehands spulletjes haalt dat je dan wel +- 500 wel klaar was maar dat kan nooit dan??:P

    #18113763

    De chip op maat kost al 500 euro.

    #18113764

    @ivartje wrote:

    dat het nieuw zo duur was wist ik maar dat het 2dehands al 2000 euro kost had ik niet gedacht, ik dacht als je allemaal simpele 2dehands spulletjes haalt dat je dan wel +- 500 wel klaar was maar dat kan nooit dan??:P

    dan zoek je niet op de juiste plekken ;)
    tussen de 500 en de 1000 kun je wel wat in elkaar zetten

    #18113765

    Wat je nodig hebt is een Z16LET turbo. (700 euro) nieuw.
    Met spruitstuk en pakkingen.
    Aangepaste uitlaat.
    Oliefilter relocation kit (100 euro nieuw)
    Intercooler (origneel van de Z16let met slangen ongeveer 150 euro
    En olieaanvoer (kun je van je relocation kit gebruiken voor de turbo) en
    een oliekoeler voordat je het weer in de motor laat gaan (nog eens 150 euro)

    #18113766

    @thrashmetal:als ik op de verkeerde plekken zoek waar zou ik dan moeten zoeken?

    #18113767

    ebay.co.uk of ebay.de
    denk dat EDS, Klasen, M-tech en noem maar op
    daar zelf ook hun spulletjes shoppen :jerry

    #18113768

    @trashmetal wrote:

    ebay.co.uk of ebay.de
    denk dat EDS, Klasen, M-tech en noem maar op
    daar zelf ook hun spulletjes shoppen :jerry

    klasen en eds weet ik zeker van niet!! die laten ook heel veel spullen zelf maken. die gaan echt geen spullen op ebay kopen

    sorry maar dat vind ik een domme opmerking. die bedrijven hebben wel een reputatie, die ze ook moeten beschermen en dat gaan ze zeker niet op het spel zetten door spullen op ebay te kopen.

    #18113769

    Inderdaad, daar zijn deze bedrijven te proffessioneel voor.

    #18113770

    en hoe weten jullie dat zo zeker :hmmz
    (grote) aanbieders op ebay zijn ook gewoon bedrijven/leveranciers
    die ook buiten ebay om werken
    snap de afgunst tegenover ebay niet helemaal
    of ik nu bv een garrett t2 bestel op ebay of bij een tuner maakt niets uit
    alleen de prijs is een enorm verschil :vertag

    #18113771

    Volgens mij hebben de heren het niet over standaard onderdelen, maar meer over de speciale / specifiek ontwikkelde items.

    #18113772

    ik heb zeker geen afgunst tegen ebay, ik bestel er genoeg zelf.

    maar bedrijven als eds en klasen zullen hun spullen echt niet OP ebay bestellen.

    en de prijs is niet alleen het verschil hoor. kwaliteit zal ook zeker anders zijn.

    want voor een echte garrett betaal je gewoon ook garrett geld. de rest is imitatie.
    het zal zeker goed werken maar de kans is groot dat het veel minder lang meegaat.

    #18113773

    en dat zullen ze ons vertellen waar ze hun spullen halen :hmmz

    even de dikste gerrit uitgezocht op de site van klasen motors
    http://www.klasen-motors.com/shop/index.php?page=product&info=3536″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    2899 euro’s, zelfde op ebay bij de ALLER duurste aanbieder 2197,61 (omgerekend op valuta.nl)
    scheelt dus minimaal 701,39
    http://www.ebay.co.uk/itm/Garrett-GTX4202R-Turbo-AKA-GTX42R-A-R-1-01-Dual-Ball-Bearing-T4-V-Band-/280972603718?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item416b45b146″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    deze persoon heeft 100% positive feedback, dus denk niet dat het een neppe garrett is ;)

    handelaren die nep spul voor echt verkopen vallen al gauw door de mand hoor ;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 61)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.