Vectra Y30DT motoruitval met storing, ECM kapot?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra Y30DT motoruitval met storing, ECM kapot?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255944

    Heren,

    Hoop dat iemand enig idee heeft en me op weg kan helpen, want ik weet het ff niet meer.

    Sinds zondagavond valt m’n vec uit.

    Begint dat het lampje van TC begint te branden en 2 sec. later valt motor stil.

    Uitlezen wijst in elk geval uit:
    Uitleg volgens TIS, P1216: stuurapparaat constateerd kortsluiting in circuit
    Melding vanuit op-com (P1216 – Storing, spanningsomzettermodule verstuiver
    (08) – Aanwezig)

    En U2105
    Uitleg vanuit TIS: Geen communicatie met ECM
    Uitleg vanuit Op-com: U2105 – Ongeldige gegevens van motorstuurapparaat
    (71) – Aanwezig

    Auto start gewoon, maar zodra we toeren maken springt dus het TC lampje aan en schakelt de motor uit.
    Na ongeveer 10 seconden wachten kan je de auto weer gewoon starten, maar zodra je weer toeren gaat maken blijft bovenstaande zich herhalen.
    Bij rustig toeren maken en tijdig doorschakelen blijft ie langer lopen.

    Kan het zijn dat mijn ECM aan het overlijden is?

    4 uur voor dit probleem optrad was er nog niks aan de hand, nog naar tankstation op snelweg geweest en op invoegstrook de vectra al open getrokken naar 160 km/u, maar toen was er niks aan de hand.

    Hoop dat iemand enig idee heeft of wat misschien een andere aanleiding kan zijn.
    Zijn wel even met de UEC bezig geweest (lees zekering inpluggen) voor dit probleem, maar verder niks.

    #18113550

    Is de massakabel wel in orde? Hebben de Vectra C nog wel eens last van.
    Leg eens een extra massa kabel erbij. Direct van de accu naar de motor.

    #18113551

    Zo niet, WEER brandstofdrukken meten vooraleer de motorcomputer te gaan vervangen, Dit lijkt verdacht veel op een VITO CDI met verrotte verstuivers, viel ook uit met gasgeven..

    Willem

    #18113552

    Willem,
    P1216 geeft namelijk ook als omschrijving: storing op injector 4, kortsluiting naar plus.

    Hij doet het ook niet telkens, dit reageert totaal anders dan verotte verstuiver.

    Motor wordt puur na branden TC uitgeschakelt.

    #18113553

    Dat zou ik niet zeggen, een verstuiver kan op zoveel manieren kapot, weet niet of er Originele GM’s (Denzo) of imitatie, maar bij Imi’s komt het nogwel voor dat deze vrij gauw de hoop opgeven) in gegaan zijn ook Electrisch kan deze kapot.. en dan kan ook je brandstofdruk wegvallen, bij een TE lage druk word de motor uitgeschakeld..

    Willem

    #18113554

    Wim,

    Enkel origineel voor ons :-)
    Zitten dus echte ori denso in.

    Echter vind de storing plaats vanaf splitsing naar de verstuiver comp (zwarte kastje op blok) en de grote grijze motor aansturingskast.

    De connectorkabel die achterop het blok zit, splits zichzelf naar deze 2 aansturingen.

    Kortom schema technisch geluld treed storing op vanaf X56 naar X37 (stekker links op aansturing verstuivers) en X44 (grote stekker op de grijze motorkast)

    Dit is de omschrijving uit TIS
    P1216, stuurapp constateert kortsluiting in circuit, effect is motor uit. Betreft, ECM, 44, 45, 46, 63, 64, 65 en 66 in XC37.

    Er wordt dus echt gesproken over een kortsluiting.

    #18113555

    Ja kortsluiting, Kan ook IN de verstuiver zitten, Weerstand meten op de verstuiver dus..

    Willem

    #18113556

    Vanavond gaan we alles op de kabel en aansluitingen even doormeten en extra massa proberen dan.

    Overigens als je op Opel en P1216 zoekt krijg je tig verschillende omschrijvingen.

    Kom deze op nog tegen op Opelclub Griekenland:
    P1216 Pedal Position Sensor C Circuit High Input

    #18113557

    Nou Frank heeft contact gehad met EDSL..

    Die zeggen ga maar kabels nakijken tussen verstuivercomputer en verstuivers.

    Dus dat maar eerst checken vanaaf, die hebben toch al teveel 3.0 diesels gezien, dus dat eerst maar proberen.
    Elektrisch deel van verstuiver gaat eigenlijk zelden tot nooit kapot gaven ze aan.

    #18113558

    Zit niet mee Kim. Sterkte er mee. Hoop voor je dat ’t snel en makkelijk verholpen is.

    Groet jraaf

    #18113559

    Geen pretje zo :( Dat het mee mag vallen allemaal

    #18113560

    Druk aan uitmeten nu.

    Vond een min kabel op de motor waarvan boutje half los was, waardoor kabel kan klapperen.

    Net kabels naar verstuivers gecheckt, lijken oke.

    #18113561

    Succes met zoeken. hoop dat het niets raars is

    #18113562

    Aanstuurkast van de verstuivers is onderweg.

    5 dagen lang, 4 uur achter elkaar met Gupy alles door staan meten en zaterdag ook nog een hele middag.
    – alle kabels oke
    – alle verstuivers oke
    – min kabel weer goed aangesloten, maar deze min er wel of niet op maakte geen verschil.

    Dus enige mogelijkheid blijft deze aanstuurkast of de complete motor aansturing, maar dan zouden er meerdere storingen moeten zijn.

    Dus van de week eens kijken als ik em binnen heb.

    #18113563

    Vervelend kim, suc6 en hopen dat het mee valt :(

    #18113564

    Opgelost!

    Ondertussen alweer 1200km probleemloos gedraaid.

    Blijkt maar weer dat imitatie spul shit is

    #18113565

    Wat was nou het probleem?

    #18113566

    Imitatie schakelaar op bak voor activeren achteruitrij verlichting.
    Bij de imi zit er geen ringetje omheen, waardoor de sensor ook in versnelling 1, 3 en 5 werd geactiveerd.
    Zonder het ringetje ligt de sensor net wat dieper in de bak, origineel nu terug geplaatst en rijdt weer fatsoenlijk.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.