Motor ombouw astra G

Forumindex Forums Modellen Astra Motor ombouw astra G

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255819

    Beste forumleden,

    Een tijdje terug had ik al e.e.a gevraagd over een motorombouw.
    Ik heb goed nagedacht en ik wil van een 1.6 8V naar een 1.6 16V.
    Reden: motor die nu steeds harder aan het tikken is & weinig vermogen.

    Welke astra motor raden jullie aan. En is het `plug and play`?
    Daarmee bedoel ik met weinig aanpassingen. Het zou fijn zijn als ik me
    huidige ECU en schakelbak kan behouden etc.
    Verder wilde ik ook nog weten of ik de aircopomp die ik nu op de Z16se heb ook kan overzetten naar een andere astra motor.
    Ik heb het een jaar terug vervangen en het was een dure grap vandaar…

    Ik hoor het graag van jullie. Misschien zijn er leden die hetzelfde al hebben gedaan??

    Gr,

    Kishen

    #18112106

    Ik kan natuurlijk ook deze verkopen en een 16 klepper halen. Is wel het makkelijkst. Maar ik heb al veel vervangen aan deze auto en ik ben er ook gehecht aan.
    Als ik een 16V heb wil ik die verder een beetje tunnen.

    #18112107

    Ohja misschien wel leuk om te weten wat ik er verder mee ga doen.
    -smoke voor en achter lichten
    -coupe voorbumper erop
    -AP schroefset eronder
    -geluidsinstallatie (zware subwoofer ontbreekt nog)

    #18112108

    Die 8v rijdt veel lekkerder in de lage toeren. Ik zou mezelf een hoop kosten besparen. Die extra pk’s waar je waarschijnlijk naar op zoek bent zul je bij de 16v alleen vinden in de hoge toeren. zooitje gejaag en verbruik op niks af. houd je huidige 8v, die gaat nog langer mee ook!

    Groet,..

    #18112109

    Hmmm interesant robbert. Ik hoorde ook van meerdere mensen dat de 8Vtjes wel langer meegaan idd.
    Ik heb geen ervaring met een 16 klepper. Ik weet ook niet hoe ze rijden.

    #18112110

    Doe mij maar gewoon een 16 klepper…
    Persoonlijk wil ik niks lager dan een 2 litter 16 klepper…
    Ik heb nooit in een 1.6 gereden of dat soort autos
    Dus ik ken alleen 2liter 16 kleppers….

    Overal zitten voor een nadelen aan… :thumb

    #18112111

    Ik zou geen rede weten waarom een 8klepper per definitie langer mee moet gaan, dat geld alleen in zake van in gebreke blijven van onderhoud, daar kan de 16V minder goed tegen.

    Willem

    #18112112

    Wat heb je nu? Een Z16SE of een X16SZR? als je een Z16SE hebt kun je je motorboom en ecu behouden en gewoon een Z16XE monteren met zelfde ecu (is namlijk dezelfde ecu en kabelboom als van de Z16XE, enkel verschil in bouwjaar met zonder airco enz)

    Heb je een X16SZR zul je ecu en kabelboom wel moeten ombouwen als je naar een Z16XE of X16XEL gaat. Dan zou ik kiezen voor een X16XEL omdat deze ook een gaskabel heeft zodat je niet je interieurboom ook nog moet verbouwen voor electronisch gas pedaal.

    #18112113

    @Roberts wrote:

    Die 8v rijdt veel lekkerder in de lage toeren. Ik zou mezelf een hoop kosten besparen. Die extra pk’s waar je waarschijnlijk naar op zoek bent zul je bij de 16v alleen vinden in de hoge toeren. zooitje gejaag en verbruik op niks af. houd je huidige 8v, die gaat nog langer mee ook!

    Groet,..

    Volgens mij valt dit wel mee. ik hoor juist vaak dat de 8V net wat power tekort komt en daardoor meer gaat zuipen als een 16V in bijv. de stad.

    Wat betreft de hoge toeren:

    De 8V van 75pk heeft 128Nm koppel bij 2800rpm (X16SZR)
    De 16V van 100pk heeft 150Nm koppel bij 3200rpm. (X16XEL)

    Zoveel verschil in toeren vind ik dat toch niet echt

    #18112114

    Heren,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu een Z16SE @Haasje17
    Kan ik me versnellingsbak ook behouden?. Weet jij misschien wat ik eventueel zou moeten aanpassen??
    Zijn de motorsteunen op de juiste plek?

    Gr,

    Kishen

    #18112115

    En kan ik ook zelfde spruitstuk enzo gebruiken van me Z16se?

    #18112116

    Dan een Z16XE aanschaffen, kabelboom en ecu van je huidige z16se gebruiken of je niks om teprogrameren aan sleutels enzo.
    In en uitlaatspruitstuk zijn wel verschillend dus deze moet je wel erbij hebben (uitlaatscpruitstuk is met kat) Voorpijp en uitlaat past wel plug en play ook de bak kan je behouden.

    #18112117

    Okee weinig aanpassingen dus. Bedankt voor je info @haasje17

    #18112118

    wil niet zeggen dat het niet veel werk is he..

    #18112119

    Nee dat zeker niet. Ik heb wel een plek om het te stallen

    #18112120

    En je hoort hem eigenijk om te laten keuren bij de rdw na de ombouw.

    #18112121

    @Astragz16se wrote:

    Hmmm interesant robbert. Ik hoorde ook van meerdere mensen dat de 8Vtjes wel langer meegaan idd.
    Ik heb geen ervaring met een 16 klepper. Ik weet ook niet hoe ze rijden.

    dikke onzin, 8 kleppers willen echt wel stuk. neem o.a. het probleem met de nokkenas, 8v wil wel olie verbruiken. draait 3700 of 3800 toeren als je 120 rijd (niet bepaald zuinig).

    nee doe mij dan maar een 1.6 16v. ik haal er in de zomer toch wel 1 op 15 mee. olie verbruik ligt meestal iets aan de hogere kant bij dit type motor. maar daar heb ik vrede mee.

    #18112122

    Bij de z16xe is dit niet zo snel als bij een x16szr de z16xe en se zijn heel erg verwant aan elkaar en hebben zelfse soort veelvoorkomende problemen. Maar nokkenasprobleem kent deze niet.

    #18112123

    Klopt de 8V maakt erg veel toeren vind ik. Hij is idd niet zuinig op de snelweg wat je wel zou verwachten. Ik denk niet dat ik het ga keuren na ombouw.

    #18112124

    Toerental bij 120 heeft niet met de motor te maken maar met de versnellingsbak.
    En bij de Z16SE en XE zijn de bakverhoudingen ongeveer gelijk als het orgineel is.
    Dus draaid ook deze evenveel toeren.

    #18112125

    De Z16SE heeft het probleem met snel verslijten van de nokken van de 4e cilinder nog steeds, net als de X14SZ X16SZ en X16SZR

    Willem

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.