Oliekoeler C20LET vervangen

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Oliekoeler C20LET vervangen

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255708

    Ik heb de oude en volledig lekke oliekoeler aan het begin van mijn project gedemonteerd waarbij er een flinke hoeveelheid olie uit de leidingen kwam. De nieuwe ligt al klaar voor montage maar ik meen me te herinneren dat er een specifieke procedure is om het systeem weer helemaal afgevuld te krijgen?

    #18111327

    Ik vul m altijd door m met n oliespuit vol te spuiten, helemaal vol krijgen doe je m iig niet

    Daarna gewoon rijden, aangezien de thermostaat pas bij 105graden open gaat zal t niet op n andere manier lukken

    #18111328

    indd gewoon mee gaan rijden.

    Toen ik mijn LET gereviseerd heb heb ik een Mocal koeler gemonteerd. deze was ook volledig leeg.
    geen problemen mee gehad qua druk o.i.d ;)

    #18111329

    Je moet er wel rekening mee houden dat als hij leeg is er wel in 1 keer een halve tot hele liter olie minder in je carter zit.
    Dit moet je wel asap aanvullen.

    #18111330

    Ik neem aan dat het dan om de blokthermostaat gaat? Valt deze ook te foppen zodat hij open gaat op een moment van eigen keuze?

    #18111331

    Ben vanmiddag met de nieuwe koeler bezig geweest maar moet er nog iets van loctite of teflontape om de schroefwindingen heen zodat het zaakje gegarandeerd vloeistofdicht is of is een koude verbinding beter?

    #18111332

    is niet nodig is als het goed is een knelkoppeling.

    #18111333

    is niet nodig is als het goed is een knelkoppeling.

    #18111334

    Je bedoelt dat de moer de conische flens van de aansluitende leiding in de koeler vast knelt? Hieronder een plaatje bij het praatje:

    #18111335

    jep :thumbup

    #18111336

    @InjectTheVenom wrote:

    Ik neem aan dat het dan om de blokthermostaat gaat?

    Nee. Het gaat in dit geval om de thermostaat die in die sandwich plate zit. Dit is het tussenstuk waar je oliekoeler leidingen op gaan tussen oliepomp en oliefilter. Deze opent pas als de OLIE 105 graden is, en heb dus niks te maken met de thermostaat van de motor die koelvloeistof regelt.

    #18111337

    Precies :thumbup

    #18111338

    Duidelijk dan hou ik gewoon rekening met die hele tot halve liter.

    Morgen wil ik gaan kijken of de motor weer tot leven gewekt wil worden na een ongeveer 2 jarige slaap, is er een aparte voorzorgsbehandeling om toe te pasen vanwege de turbo of kan ik met de stekker er uit gewoon oliedruk pompen en kijken of hij daarna aan wil slaan?

    #18111339

    Volgens mij moet je eerst oliedruk hebben, en doe je dat zonder bougies erin :hmmz

    #18111340

    kan gewoon met je bougies erin.

    gewoon zorgen dat hij geen vonk en brandstof krijgt.

    dacht als je de krukas sensor loshaalt dat hij dan niet inspuit en niet vonkt.

    dan gewoon een aantal keren lang starten en als je een oliedruk meter hebt zou je daar op moeten zien dat je oliedruk begint op te bouwen, zal wel niet veel zijn maar genoeg om overal smering te krijgen voor je hem uiteindelijk start.

    #18111341

    Ik trek altijd de bdp sensor eraf.
    Dan heb je idd geen vonk en de injectoren blijven dan dicht.
    Tevens haal ik de bougies eruit zodat de motor makkelijk rond kan zonder tegendruk.

    Anders krijgt je accu meteen zoveel op zijn donder.

    Olieverklikker lampie moet gewoon uit gaan.
    Gaat ie niet uit eerst oliedruk probleem oplossen. Dit is echt belangrijk. Zonder oliedruk heb je heel snel kans op lagerschade

    #18111342

    is idd beter voor de accu :ass

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.