Hoog Verbruik Corsa B X14XE wat verbruikt jullie corsa?

Forumindex Forums Modellen Corsa Hoog Verbruik Corsa B X14XE wat verbruikt jullie corsa?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 108)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255373

    hoi iedereen

    ik heb de afgelopen maand mijn verbruik netjes bijgehouden
    en kom steeds op een gemiddeld verbruik van 1liter benzine op 8.5 km
    dit lijkt me niet echt gezond.. voor een corsa b sport x14xe 16v 90pk
    de motor loopt verder komt gewoon netjes op tempratuur iets verder dan 90 graden verder geen olieverbruik en ook geen motorstoringslampje wat brand ofzo

    wel moet ik er bij zeggen dat ik veel in de stad rij en gemiddeld afstanden van 20km heen en vervolgens weer 20km terug rij

    maar dan lijkt dit me alsnog een erg hoog verbruik of licht dit aan mij ?

    iemand eventueel een verklaring hiervoor ? zal dit echt komen door de winter ? heb de auto pas vanaf oktober dus kan niet oordelen over het verbruik in de zomer.

    #18106481

    ik heb een corsa b gsi en rij gemiddeld 1:13…

    als je zulke korte afstanden rij zou ik maar eens beginnen met het een en ander schoon te maken.. egr, stappenmotor,carterontluchtingrn even een onderhoudsbeurt geven zoals olie, boogies,filters e.d.

    1:8 rij ik met mn v6 nog niet dus het is niet normaal..

    arjan

    #18106482

    Ik rij met mijn corsa gemiddeld 1op11 is dan wel op lpg
    en inclusief veel stad en aanhanger erachter.
    Je moet bij een niet te zware rechtervoet gemakkelijk
    1op12 a 1op13 kunnen halen op benzine

    #18106483

    Merk: Opel
    Type: Combo-B (basis Corsa-B):
    Bouwjaar: 1998
    Motor: X16XE, met mantzel powerbox (verkort inlaat traject), spagettie uitlaats spruitstuk, uitlaat halve lengte
    Gewicht bij normaal gebruik: 1300kg
    CW waarde: ongeveer gelijk aan een Flatgebouw (Combo, hoog en vierkant)

    Mantzel Powerbox: Verkort inlaat traject levert je flink meer vermogen op, kost ook meer brandstof, Vermogen pas beschikbaar bij veel hoger toerentallen!!
    Datzelfde geld voor de spagetti, alleen in mindere maten

    Verbruiks waarden:

    > Zeer sportief (gemiddelde rijstijl met deze haha), Dus regelmatig doorhalen tot 6600 toeren, sprintjes trekken, Golfjes zieken etc etc..
    – 1 op 9

    > Snelweg:
    – 100km/u Cruise: 1 op 13,5
    – 120km/u cruise: 1 op 11,5
    – 130km/u Cruise: 1 op 11

    > het nieuwe rijden binnendoor:
    – 1 op 14, en dan rijdt ik niet eens sloom!!!

    Vectra-B 3.0 V6 Caravan handbak 208pk / 305Nm:

    Gemiddeld: 1 op 10,5
    Snelweg 100km/u: 1 op 14,5
    Snelweg 120km/u: 1 op 13,5
    Snelweg 130km/u: 1 op 12,5
    Voll am Autobahn (D): 1 op 4,5

    Ascona 1.6S Smallblock 16SV 12-1986 (met verotte thermosstaat / word onvoldoende warm):

    Stad rustige rijstijl: 1 op 14 (winter)
    Stad Vlotte rijstijl: 1 op 12,5
    Snelweg 100km/u: 1 op 16
    Snelweg 120km/u: 1 op 14
    Snelweg 130km/u: 1 op 13
    Snelweg 150km/u: 1 op 10

    Willem

    #18106484

    okeee…. dan is er iets goed mis denk ik.

    ik heb laatst met behulp van een medeforum lid de gasklepslang vervangen de stappenmotor schoongemaakt
    nieuwe boegies geplaatst en een nieuwe carterdekselpakking
    voor de rest heb ik een pipercross luchtfilterelement geplaatst en de begrenzing uit de luchtfilterbox gehaald.

    #18106485

    bouw je standaard box maar weer terug, dan rijdt ie al een stuk zuinigert..

    Willem

    #18106486

    Is een standaard box, alleen Pipercross inleg. Maar voor dit filter was hij ook al fanatiek met benzine.


    @WimV6
    ; niet toevallig een sensor die voor een hoger verbruik zorgt? Of andere verstoppingen zoals eerder genoemd door Arjan?

    #18106487

    Mijn corsa b x16xe verbruikt met stadsverkeer en binnendoorwegen gemiddeld 1 op 11, maar dit komt door het optrekken met hoge toerentallen. Als ik echt mijn best doe en heel rustig aan, is 1 op 13 mogelijk. Lange afstanden netjes 120 km/u 1 op 15. In de praktijk eigenlijk nooit boven de 1 op 12,5.

    Een koelvloeistoftemperatuursensor die een te lage temperatuur aangeeft kan een hoog brandstofverbruik veroorzaken.

    #18106488

    Van jou verbruik kan ik dromen
    Ik tank hem elke week af bij de shell elke week voor gemiddeld 45euro en heb elke keer net 225km op de klok staan
    Of ik hem nou trap ofniet maakt allemaal niks uit merk het verschil niet
    Maar over het algemeen zit ik meestal maximaal op de 4000toeren meestal rond de 3000toeren voordat ik overschakel
    Met af een toe een keertje doortrekken

    Mijn record wat ik op een volle tank gereden heb was 430km
    Hier zaten 2 snelwegritten in van elk 100km waar ik gemiddeld 110reedt op de snelweg

    Dit maakt het auto rijden niet echt leuk meer er moet echt wat aangedaan worden

    Is er niks uittelezen ofzo? Ik zal niet weten waar ik het in moet zoeken
    En zomaar alles maar vervangen lijkt me ook niet de juiste oplossing?

    #18106489

    Dit verbruik heb ik met mijn corsa combo ook, en dan doe ik ook rustig aan en laat ik die 150 pk aan de kant, maar op een volle tank 250 km, en heb er een open luchtfilter opzitten, tigra daarin tegen doet 600 kilometer op een volle tank.

    #18106490

    Met een tech2 of opcom kun je de actuele waardes van sensoren uitlezen. Je kunt dan bijvoorbeeld zien wat de koelvloeistoftemperatuursensor aangeeft, de lambda-sonde en bijna alle andere sensoren die met de motor te maken hebben. Als een van deze waardes afwijkt, krijg je niet altijd een defectcode, maar weet je in ieder geval waar je moet gaan zoeken.

    #18106491

    @Andreas.Berger wrote:

    Dit verbruik heb ik met mijn corsa combo ook, en dan doe ik ook rustig aan en laat ik die 150 pk aan de kant, maar op een volle tank 250 km, en heb er een open luchtfilter opzitten, tigra daarin tegen doet 600 kilometer op een volle tank.

    Met de Kadett-E-combo C20XE deed ik het dan toch een stuk beter als jouw Combo-B…
    Met LMM welke veel te rijk afstelde gemiddeld bij normaal rijden 1 op 12 (500km op 40 a 45 liter).

    Willem

    #18106492

    Okee moet ik dat maar eens doen
    Iemand enig idee wat het ongeveer kost om dit te laten uitlezen?

    En kan dit gewoon bij de meeste universele garages?

    #18106493

    Kan dit ook door de benzine drukregelaar komen die wat op het blok zit, eigennaar vertelde mij ook dat de combo gechipt was en ongeveer over 165 pk zou beschikken, kan dat mischien een struikelblok zijn waarom hij zoveel verbruikt, co was ook aan de hoge kant, 5,0, toen hij een vacuum slang los trok ging de waarde meteen naar beneden, naar wat hij mocht hebben.

    #18106494

    Ja, maar loopt dan ook VEEL te rijk, presteerd ie ook niet beter van.

    een 3,0bar regelaar is zat voor zo’n motor.

    Willem

    #18106495

    @mauricee93 wrote:

    hoi iedereen

    ik heb de afgelopen maand mijn verbruik netjes bijgehouden
    en kom steeds op een gemiddeld verbruik van 1liter benzine op 8.5 km
    dit lijkt me niet echt gezond.. voor een corsa b sport x14xe 16v 90pk
    de motor loopt verder komt gewoon netjes op tempratuur iets verder dan 90 graden verder geen olieverbruik en ook geen motorstoringslampje wat brand ofzo

    wel moet ik er bij zeggen dat ik veel in de stad rij en gemiddeld afstanden van 20km heen en vervolgens weer 20km terug rij

    maar dan lijkt dit me alsnog een erg hoog verbruik of licht dit aan mij ?

    iemand eventueel een verklaring hiervoor ? zal dit echt komen door de winter ? heb de auto pas vanaf oktober dus kan niet oordelen over het verbruik in de zomer.

    ’s Winters is het benzineverbruik sowieso altijd hoger, vanwege de koude starts. En het duurt langer voordat de bedrijfstemperatuur wordt bereikt. Nu is het verbruik bij jou wel heel extreem.

    Je geeft aan dat ie netjes voorbij de 90 graden gaat, anders zou ik zeggen kijk je thermostaat eens na. Als die voortdurend open staat, blijft je motor in de koudstartfase hangen en wordt er voortdurend extra benzine ingespoten. Herkenbaar aan de koelvloeistofthermometer die over langere tijd maar niet of zeer langzaam voorbij de 90 graden komt.

    Kan ook nog aan de koelvloeistoftemperatuursensor op je thermostaat liggen. Als die verkeerde waardes aan je ECU zendt, alsof je motor steeds koud is, dan wordt ook teveel ingespoten.

    #18106496

    Ik zou inderdaad ook zeggen dat ’t aan de thermostaat ligt maar als ie op temp komt… Dan vermoed ik ook de sensor.

    Maar er is een simpele manier om erachter te komen, bij een ervaren garage langs gaan die een Tech1/2 systeem heeft. Die kan de waardes van alle sensoren uitlezen zonder veel moeite :-)

    #18106497

    Hierbij even een foto na een rit van 10km dit lijkt me toch een aardig normale waarde?
    Op een langere rit loopt hij nog 1a3 graden verder op.

    En over dat uitlaten lezen moet dat persee een tech 1/2 zijn
    Of kan het ook een opcom zijn?

    #18106498

    mijn oude x14xe werd altijd mooi 95 graden. dus zou zo maar eens kunnen zijn dat je thermostaat blijft hangen in open stand….

    #18106499

    Okee 95 graden is dus 2 streepjes verder dan mij?

    Daar kom ik nooit aan!!

    #18106500

    Je temperatuur is te laag. Bij mijn beide X14XE’s staat de meter na 5 minuten rijden, ca 4 km, al op 90 en na 10 km constant op 95.

    #18106501

    Bij mij kwam de temperatuur nooit voorbij de 91 graden bij normaal rijden… Zowel m’n Corsa B X14XE als m’n Corsa B C20XE hadden dit… Maar thermostaat-problemen waren niet aan de orde…

    #18106502

    Mijn Corsa (X14SZ) had ook een defecte thermostaat, na het vervangen komt de temperatuur ook niet veel verder dan die van jou. Waarde lijkt me (en vooral deze tijd van het jaar) goed te zijn.

    #18106503

    Mijn corsa loopt volgas 1 op 2. Redelijk te doen.

    #18106504

    @corsaboy wrote:

    Mijn corsa loopt volgas 1 op 2. Redelijk te doen.

    :jerry

    Ik rij ongeveer 400-450km met een volle tank (Gecombineerd , vooral B.B.K)
    Eerst de olie altijd lekker warm rijden tot 90graden (Niet boven de 3000rpm, en niet meer dan half gas)
    Daarna gaat het gas er goed op. En vaak pas laat doorschakelen.

    Als je altijd rond de 3500rpm doorschakelt moet je toch wel 500-550km met een tank rijden (B.B.K)
    Over de snelweg haal ik wel 600km met een tank (Gemiddeld 130km/h)

    Het ligt helemaal aan je rijstijl en de belading natuurlijk. En in de winter verbruikt hij zowiezo wat meer.

    Als je iedere avond met 3 vrienden aant toeren bent , kost het aardig wat meer benzine dan dat als je dit alleen doet :vertag

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 108)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.