Rekord E1 met Mercedes E300 turbodiesel UPDATE 23-03

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Rekord E1 met Mercedes E300 turbodiesel UPDATE 23-03

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 83)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255280

    Al een tijd loop ik met de gedachte om een andere motor in de rekord te hangen. Na veel zoek en speurwerk bij een aantal merken opel omega, volvo d5 mitsubishi kwam ik bij mercedes uit. Mede dankzij youtube de beslissing genomen om een OM606 mercedes e300 turbodiesel in te bouwen.
    1. Mooie motoren om te zien
    2. Alle onderdelen (turbo dynamo inlaat uitlaat) zitten op de goede plek
    3. Compacte motor
    4. Vrij eenvoudig een hoop vermogen uit te halen.

    Hierbij wat plaatjes.

    Tot zover,
    Van de week de intercooler pas maken, en de stabilisator stang naar voren verplaatsen.

    #18105299

    jij hebt ook niet stil gezeten Danny.
    paste dat blok nog een beetje vlotjes ?

    #18105300

    Ben er de laatste tijd veel mee bezig, de motor past redelijk goed. En een hoop hoeft niet aangepast te worden wat bij een 24klepper van opel bijvoorbeeld wel moet.

    Morgenavond weer verder @Dalfsen ;)

    #18105301

    What a hole.

    #18105302

    das een beste diameter :D

    maar mooi pijpje verders !

    #18105303

    Mag ik vragen waarom een diesel en bv geen 3 liter benzine motor?

    #18105304

    mooi project! mooi doorzetten!!

    motoren valt simpel al een leuk extra aan vermogen uit te halen!

    #18105305

    @GSE wrote:

    Mag ik vragen waarom een diesel en bv geen 3 liter benzine motor?

    Het was een diesel, en deze 3.0 24v zijn erg sterk en lopen goed. En ”makkelijk” meer pk’s uit te halen.

    #18105306

    Ja ik zag het net pas het was idd een diesel voorheen hoef je alleen van 4 naar 6 te keuren Mb diesels hebben een goede reputatie soms staan ze nog te koop met 4,5 ton + op MP bijvoorbeeld.

    #18105307

    Zeer goede keuze… naar deze opel kijk ik ook naar een station Mercedes met dat dieselblok erin.

    Pk’s tot 400 450pk is een makkie voor dit blok, en 4,5ton is niks voor ster net ingereden :thumb

    Dit blijf ik zeker volgen en er gaat niks boven een dieselroffel,turbofluit, met een lekkere roetwolk uit die pijp :thumb

    #18105308

    @Manta 24V wrote:

    @GSE wrote:

    Mag ik vragen waarom een diesel en bv geen 3 liter benzine motor?

    Het was een diesel, en deze 3.0 24v zijn erg sterk en lopen goed. En ”makkelijk” meer pk’s uit te halen.

    En vooral het koppel niet vergeten. Daarbij is diesel goedkoper en ook nog eens zuiniger.
    Ik rij nu sinds een jaartje BMW E28 met M57 monorail en multieklep dieseltechniek. Het bevalt me steeds beter. Wat een genot dat koppel met 5traps-automaat.
    Danny, goede keus!

    #18105309

    de handbak zag ik al hangen :-))

    heb je het “probleem ” met de pomp ook al opgelost ??

    goed bezig…………

    gr rob

    #18105310

    Vanaf 1995 kwam de OM606 ook als turbodiesel in de E-klasse W210, de S-klasse en in de G-klasse met 130 kW (177 pk) bij 4400t/min en 330Nm koppel bij 1600t/min. De OM604 en OM605 zijn niet met een turbo geleverd.
    (aldus wikipedia)

    Als je daar een fluit opzit is alles mogelijk,zelf een een 24V bijblijven zit der makkelijk in.

    Goede keuze die diesel.

    #18105311

    @Opel4ever, het is een 5 bak geworden, dit ivm de kosten en het toplager wat in het vliegwiel zit ipv in de krukas. De brandstofpomp ben ik nog niet aan toe, al wel mee bezig om het eea te vinden. (de electronische is vrij eenvoudig om te bouwen naar mechanisch)


    @GSE
    Die info was bij mij natuurlijk allang bekend ;-) Heb ook een G-klasse in onderhoud met zo’n motor.

    Vanavond: Intercooler zit op zijn plek, de oliekoeler hangt ook op zijn plaats en de radiateur pas ook op de originele plek.
    Morgen> Leidingen persen voor oliekoeler en inklik slangen voor de E46 intercooler.
    Achterdemper scoren met een 75mm aansluiting ;-(

    #18105312

    @GSE wrote:

    Als je daar een fluit op zet is alles mogelijk,zelfs een een 24V bijblijven zit der makkelijk in.

    Bijblijven?? met gemak voorbij gaan zul je bedoelen, neem ik aan.

    #18105313

    IK bedoelde een dikke fluit trouwens…

    Ja ongelooflijk wat zo,n diesels presteren als je de maar genoeg lucht in drukt.

    Als ik kijk naar een 1.9tdi van vw Audi 130 pk en veel koppel daar kan geen 2.4cih tegenop en veel zuiniger.

    De fluit is het toverwoord.

    #18105314

    Klopt, vandaag druk geweest met andere dingen, maar toch nog een edelstaal einddemper besteld met een 75mm aansluiting, en een K&N open luchtfilter.

    Hier het welbekende filmpje van Teemu Peltola met zijn w123 met OM606

    http://www.youtube.com/watch?v=HhxsN7HGo2Y” onclick=”window.open(this.href);return false;

    How it’s made
    http://www.youtube.com/watch?v=YlwTxw-027o” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18105315

    zo daar zit nog wel potentie in,gaaf

    ga het volgen

    #18105316

    Finnen :wors :wors

    #18105317

    Ik ken al die filmjes.. blijft iedere keer kippenvel!!

    Benieuwd naar de volgende foto’s :thumb

    #18105318

    Zo, weer een avond weg.

    #18105319

    De TO DO lijst

    #18105320

    Zo, vandaag weer lekker opgeschoten, Peilstok verzet. Waterslangen gemaakt accubak verwijderd stabipen naar vore geplaatst en nog wat kleinigheden.

    #18105321

    ik weet niet of dat bij (deze) mercedes ook zo is net als bij de nieuwere bmw’s maar daar heeft de handbak vaak geen overdrive meer in de hoogste versnelling maar wordt dat gecompenseert met een extreem lange achterasoverbrenging
    Dat in combi met een motor die weinig toeren draait, is niet ideaal
    Maar hopelijk is dat bij deze niet ?

    #18105322

    Meende rond de 2600toeren bij 120 dat deze blokken draaien, maar met rond 270koppel rond 2300toeren is dit heerlijk rijden zon benz blok, en in die lichte opel is het helemaal geweldig. :thumb

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 83)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.