Gordel vraag

Forumindex Forums Overige APK & RDW Gordel vraag

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255086

    2 vragen betreft de gordels

    1 een kennis van mij heeft een 77er plymouth trailduster deze staat als bedrijfswagen op papier ,maar heeft geen gordels voorin.moeten deze erin zitten of niet zelf dacht ik van wel ivm bouwjaar.

    2 ik heb een 86er Dodge ram B250 camper en in deze bus welke als personenauto /camper op papier staat zitten enkel heupgordels ,ook voorin mag dit of moeten voorin 3 punts zitten .
    volgens de vorige eigenaar is hij wel ieens in een controlle gereden en was hier geen problemen mee.
    kan weinig op internet vinden enkel dat er goed gekeurde gordels in moeten zitten ,maar niet of het 3 punts of heup moet zijn

    #18102945

    Voor bedrijfsauto;s gelden andere regels.

    In Vrachtwagens is het pas in 1996 verplicht geworden, ik reed met een 1995 MB Powerliner zonder gordels.

    Willem

    #18102946

    Ik heb ook gordels welke halfjaar geleden zijn in gebouwd.. komen uit een vectraB.. haal ik wel weer eruit want de slip werkt niet meer.

    Alleen bouwjaar is 76

    alleen twijfel ik nu ook over het bouwjaar.. meende naar 77 is gordel verplicht…
    Maar 76 is gewoon zonder gordel goedgekeurd.

    #18102947

    wat ik wel vond was voor personen auto’s

    auto’s voor 1 januarie 1971 hebben geen gordelplicht
    1 januarie 1971 bevestegingspunten en gordels voorin nieuwe auto’s verplicht
    1 juni 1975 gordeldraagplicht op voorzitplaatsen
    1 januarie 1980 bevestegingspunten voor gordels achterin verplicht
    1 januarie 1990 gordels achterin verplicht
    1 april 1992 gordelplicht ook op de achterzitplaatsen

    dit gaat over personenauto’s en niet over bebrijfswagens op kenteken ,daar kan ik niets over vinden

    #18102948

    Dit staat in de keur bijbel: op 04-02-2013, de eisen kunnen in de toekomst mogelijk wijzigen!

    Bedrijfsauto’s, die na 31 december 1997 in gebruik
    zijn genomen moeten zijn voorzien van gordels
    voor: de zitplaats van de bestuurder en de ernaast
    gelegen naar voren gerichte zitplaatsen, en de
    overige naar voren gerichte zitplaatsen indien op
    een afstand van maximaal 1.30 m voor de
    rugleuning van deze zitplaats zich geen
    veiligheidsscherm of rugleuning van een ervoor
    gelegen zitplaats bevindt.

    Het eerste lid is niet van toepassing op klapstoelen
    en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor
    gebruik bij stilstaand voertuig.

    De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en
    mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de
    gordel wordt niet gezien als een beschadiging.
    Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in
    Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2,
    afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.

    De gordels moeten zijn voorzien van een goed
    werkende sluiting en een goed werkende
    blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig
    functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen
    ervan.

    *bron rdw.nl

    #18102950

    Let op bij die amerikanen, sommige types hebben gordels die pas blokkeren bij een crash.
    Ik snapte er geen hout van, dus de Dodge dealer gebelt. Blijkt dus normaal te zijn dat de gordels niet zomaar blokeren.

    #18102949

    @Fearless wrote:

    Let op bij die amerikanen, sommige types hebben gordels die pas blokkeren bij een crash.
    Ik snapte er geen hout van, dus de Dodge dealer gebelt. Blijkt dus normaal te zijn dat de gordels niet zomaar blokeren.

    Klopt heb het ook eens gehad. trekken trekken aan die gordel denk dit is niet goed.
    Andere gordels hmm hebben het zelfde. Boek er bij gepakt en daar stond ook in ingeval dat hij niet blokkert een proef rit maken.
    En ja bij hard remmen blokkeerde de gordel idd.
    Maar ja dat is grappig als een een auto hebt voor 6 personen.

    #18102951

    ;) m’n B250 grijskenteken heb ik ook geen gordels voorin omdat dit niet verplicht is, in een geel kenteken volstaan heup gordels.

    bij de rolgordels (3 punts) zit een kogelmechanisme in, deze vliegt naar voren bij een aanrijding om te blokeren. Je kan hem dus niet zo testen.

    #18102952

    @arjontje wrote:

    @Fearless wrote:

    Let op bij die amerikanen, sommige types hebben gordels die pas blokkeren bij een crash.
    Ik snapte er geen hout van, dus de Dodge dealer gebelt. Blijkt dus normaal te zijn dat de gordels niet zomaar blokeren.

    Klopt heb het ook eens gehad. trekken trekken aan die gordel denk dit is niet goed.
    Andere gordels hmm hebben het zelfde. Boek er bij gepakt en daar stond ook in ingeval dat hij niet blokkert een proef rit maken.
    En ja bij hard remmen blokkeerde de gordel idd.
    Maar ja dat is grappig als een een auto hebt voor 6 personen.

    Hhahah, dan moet je een stagesjaak mee nemen.
    Gelukkig was het een pickup…maar wat een baggersysteem is dat…
    Amerikanen. :sleeping

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.