Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Verlaagde Vectra B caravan vernielt banden?
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 10 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2013 om 14:00 #17254978
Beetje rare topic titel, maar ik zal het hieronder uitleggen.
Ben zelf jaren werkzaam geweest in de bandenbranche dus enige kennis is wel aanwezig, maar ik vroeg me af of meer mensen dit meegemaakt hebben.
Ik rijd een vectra b x18xe caravan op LPG.
heb een tijdje geleden een setje 8×18″ gekocht met 215/35/18 banden.
waren gecupped, maar dat wist ik. Verder vond ik dat ze niet mooi rond oogden aan de binnenkant, maar dat terzijde.
tijdje mee gereden, maakten lawaai zoals verwacht. verder niets vreemds.
laatst de banden omgedraaid op de velg omdat ze aan de binnenkant wegliepen (vectra b kwaal, is hier trouwens iets aan te doen door de wielvlucht aan te passen?).zelf eraf gehaald, niets vreemds te zien aan de binnenkant (kapot gereden wangen oid). omgedraaid en opgepompt tot 3.5 bar zodat ze zich goed zetten op de velg, daarna gewoon op 2.4 bar gezet. laten balanceren, en daar kreeg ik te horen dat hij vond dat de band wat vreemd uitzag. band was wel rond en weinig onbalans, weinig zij- of hoogteslag, maar er was toch iets dat hij maar vreemd vond.
Ik zag dus ook bij terugbrengst dat de band een paar bulten erop had.
dit kan dus meerdere oorzaken hebben;-lucht tussen de rubberlagen in
-wangen kapot gereden (niet dat ik kon zien)
-goedkope band dus niet mooi rond (lijkt me weer stug)aangezien ik het dus niet erg betrouwbaar vind gaan ze er dus weer af. het kan zijn, omdat dit eerst aan de binnenkant zat, ik het niet opgemerkt heb.
de vorige eigenaar gaf gister aan, dit ook meegemaakt te hebben.
paar weken rondgereden met een setje 9 x 17 met platte rubbertjes, auto nog niet verlaagd toen.
hij had ook dit fenomeen na een paar weken.toeval, of toch iets anders?
iemand nog meer dit meegemaakt?
negatieve wielvlucht, gewicht ivm station/lpg combi zijn zaken die in me opkomen.de huidige banden zijn overigens load index 84, dus extra load.
hieronder de fotos




31 januari 2013 om 15:56 #18101872Heb op de Vec Station met LPG geen problemen met fout afslijtende banden.
Onderstel is nog wel standaard Sport uitvoering met alleen achter extra zware veren.
Wel heb ik de Vec na aankoop een keer goed laten uitlijnen en na het plaatsen van de andere achter veren weer.Rij wel altijd op 2.5bar (zomer en winter), winter bij volle belasting voor op 2.6 en achter op 2.9.
31 januari 2013 om 16:44 #18101873Band te warm geweest door de lage spanning??
of door Verkeerde uitlijning..Dat die banden imwendig beschadigen Dat is niet echt een Vectra probleem,
Wel de Camber stand bij verlaging, maar niet dat daar de banden van kapot gaan, hooguit wat harder slijten aan de binnenkant an het profiel.Ik rijdt zelf ook met 17inch in de ronde, en heb nergens last van, mijn staat voor wat lager en achter vanzichzelf wat laag.
Willem
31 januari 2013 om 22:35 #18101874Tja Willem, er was van binnen niets te zien dat ze warm gelopen waren of met onderspanning bereden, maar kan altijd natuurlijk.
Het gekke is dat dit ook alleen maar aan een kant is, de kant die altijd aan de binnenzijde heeft gelegen.
Heb er zelf 500-1000 km mee gereden en toen omgedraaid, hiervoor lagen ze op een calibra.Ik moet dus 2 nieuwe banden bestellen, en daarvoor dit topic geopend voordat ik die banden na een paar weken ook alweer kon weggooien…
Wellicht dat het dus toeval is….
Denk dat ik de nieuwe rubbertjes ook in extra load bestel (harder rubber/karkas)en in een V ipv W codering ivm harder rubber.
Zullen toch aan de binnenkant blijven wegslijten namelijk.31 januari 2013 om 22:38 #18101875als je laag ligt, zal je dit probleem blijven houden, of je zou de bovenste dwasarm langer moeten zien te maken, en de onderste iets korter.
Willem
31 januari 2013 om 22:41 #18101876Of soort van boutgaten uitvijlen, nokje op de draagarm lassen en met een ovale ring werken welke op de draagarm bout gelast is…
En hierdoor de naaf iets rechter kantelen.Bmw en mercedes gebruiken dit systeem bijvoorbeeld. Dacht omega ook.
31 januari 2013 om 22:43 #18101877Jupz Vectra heeft vast montage, bouten uitveilen zou kunnen, alleen centreer je volgens mij niet met een ring.
willem
31 januari 2013 om 23:06 #18101878Heb me er overigens nog niet in verdiept bij een vectra, maar vertrouw jou blind hoor Willem…
1 februari 2013 om 07:04 #18101879Er zit idd een breuk in het karkas. aan de binnenkant zie je het niet.
Maar zodra je hem op pomp komt er lucht tussen de lagen te zitten.Lage banden spanning veroorzaakt dit vaak.
Of met los drukken met een te scherpe hieldrukker/ verkeerde plek, hier door vouw je de band dubbel.
En net als met bijvoorbeeld een plak kaas scheurt dit dan.
Banden spanning voor deze banden mag je gerust op 2,8 bar zetten.Ja en met verlagen krijg je idd een beste negatieve camber.
met mijn 35mm verlaging heb ik een camber achter van -2graden en 35 minuten. :angel1 februari 2013 om 08:35 #18101880denk ook dat dit aan de band ligt, heb het zelf nog niet mee gemaakt en mijn ene vec is ook schroefset verlaagt op het laagst
1 februari 2013 om 17:49 #18101881Dank voor de reacties, vermoed dat het toeval is dan.
Bestel 2 nieuwe en zal op hogere druk gaan rondrijden.
Iedereen bedankt!
1 februari 2013 om 23:12 #18101882Ziet er inderdaad wel heftig uit op de foto’s.
Ik heb hetzelfde probleem gehad (althans ook de vreemde “bulten” in de wangen en dat het er vreemd uit ziet als je er langs kijkt).
Dit was gewoon met de normale “standaard” bandjes 195/65/16 volgens mij even uit mijn hoofd.
Bij de garage verklaarden ze het probleem als “de auto heeft te lang stil gestaan op 1 plek” maar dat leek mij wat vreemd, het moet toch niet zo zijn dat je bandjes na 1 week stil staan al helemaal inzakken van ellende… dat waren overigens gewoon dure michelin’s.2 februari 2013 om 08:22 #18101883@VectraGroningen wrote:
Ziet er inderdaad wel heftig uit op de foto’s.
Ik heb hetzelfde probleem gehad (althans ook de vreemde “bulten” in de wangen en dat het er vreemd uit ziet als je er langs kijkt).
Dit was gewoon met de normale “standaard” bandjes 195/65/16 volgens mij even uit mijn hoofd.
Bij de garage verklaarden ze het probleem als “de auto heeft te lang stil gestaan op 1 plek” maar dat leek mij wat vreemd, het moet toch niet zo zijn dat je bandjes na 1 week stil staan al helemaal inzakken van ellende… dat waren overigens gewoon dure michelin’s.Lekke band gehad en geplakt door een prop??
En Michelin is net geweldig hoor.
Voor minder geld zijn er betere banden te koop.2 februari 2013 om 08:30 #18101884@arjontje wrote:
Lekke band gehad en geplakt door een prop??
En Michelin is net geweldig hoor.
Voor minder geld zijn er betere banden te koop.Nee helaas, heb de jaren er voor nooit lek gereden, dus het probleem is tot op de dag van vandaag vrij onverklaarbaar…
2 februari 2013 om 08:36 #18101885@VectraGroningen wrote:
@arjontje wrote:
Lekke band gehad en geplakt door een prop??
En Michelin is net geweldig hoor.
Voor minder geld zijn er betere banden te koop.Nee helaas, heb de jaren er voor nooit lek gereden, dus het probleem is tot op de dag van vandaag vrij onverklaarbaar…
Ja dan is het idd vaag.
Kwaliteit van een Michelin is wel zo, dat dit zonder toedracht van buiten af niet gebeurt.2 februari 2013 om 08:40 #18101886Ja dat leek mij dus ook al inderdaad! Het enige wat ik me kon bedenken was dat het zou kunnen ontstaan bij een te lage of te hoge bandenspanning, maar dat controleer ik regelmatig… Maar goed, zitten nu gelukkig nieuwe om en heb er nooit meer last van gehad.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.