Corsa c1.4nz probleempjes.

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa c1.4nz probleempjes.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 81)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254730

    Hallo,

    Ik post hier voor t eerst. Lees al wel tijdje mee.
    Ben sinds kort trotse eigenaar van een opel corsa uit 1995.
    Zonder al te veel poespas. Nog strak in zijn vel en nog geen roest
    kunnen vinden. Foto komt zeer binnenkort!

    Maar…

    Nu heb ik (waarschijnlijk) een probleem.
    Als ik snelweg kilometers maak dan lijkt hij mij nogal
    veel te lusten. Zo’n beetje 1:8/1:10. Bij normaal rijgedrag.

    Is dit normaal?

    Nou komt mijn temp. meter ook niet echt de hoek uit onder het rijden. Tikt net de dikke streep aan. Kachel blijft ook lauw. Maar tijdens stationair laten lopen komt dan komt de meter wel de hoek uiteen gaat over de 90 graden. En dan wordt de kachel ook goed warm!

    Krijg ook geen mm lampje te zien (doet t wel).

    Iemand een oplossing?

    Mvg

    #18099070

    zal me niks verbazen dat de thermostaat gaar is…

    #18099069

    @corsa14slow wrote:

    zal me niks verbazen dat de thermostaat gaar is…

    Die met het rondje kopje? Waar een enkele draad aan zit met schuif stekker?
    En anders welke dan? En waar zit hij ongeveer? Mocht het een andere zijn.

    Mvg

    #18099071

    dat zijn de sensors, de thermostaat zit achter de distributie riem en sluit/opent de doorgang naar de radiateur..
    deze kost niet zo veel in aanschaf (€10,- +/-) ik weet niet wanneer de distributieriem voor het laatst is gedaan? want dan kan je deze net zo makkelijk mee nemen, het ligt dan toch al los…

    #18099072

    even een plaatje van het web geplukt:

    #18099073

    De distributieriem is al vervangen door vorige eigenaar. Ligt er net 10k op. Is het mogelijk om de thermostaat te vervangen zonder dat je de riem los haalt?

    #18099074

    Ik doe dan meestal de riem op het nokkenaswiel vast tywrappen en dan nokkestandwiel los en dan kan het allemaal net… Wel oppassen dat er onder niks verschiet!

    #18099075

    en naderhand timing en spanning van de riem controleren!!

    #18099076

    En ik kan niet bij de thermostaat komen zonder t nokkenas tandwiel los te halen?

    Doe t namelijk langs de kant van de weg. En qua motoren ben ik nog niet technisch genoeg.

    #18099077

    Kort gezegt, nee. Je zult de d-riem moeten mee-wisselen. Want die mag je officieel maar 1 keer opspannen.

    #18099078

    als ik op de aangegeven plek kijk, zie ik ook geen blauw stekkertje zitten.
    Kan dit kloppen? Iemand een duidelijkere foto?

    Edit:
    Heb hem al gevonden. Onder het gasklephuis op de inlaat. Niet bij de dis riem.
    Kan er moeilijk bij komen maar is te doen.

    mvg

    #18099079

    http://www.winparts.nl/652/koelsysteem/thermostaat/0122554/thermostaat” onclick=”window.open(this.href);return false;

    dit is een thermostaat, en die werkt niet met een stekker
    maar doordat metaal uitzet gaat hij open

    #18099080

    @trashmetal wrote:

    http://www.winparts.nl/652/koelsysteem/thermostaat/0122554/thermostaat

    dit is een thermostaat, en die werkt niet met een stekker
    maar doordat metaal uitzet gaat hij open

    Huuu wacht ff. Is dit ook de thermostaat die het motormanagment regelt?
    Waardoor hij wss te veel verbruikt?

    Of is dat die met die blauwe stekker?
    ik snap t even niet meer.

    Iemand een linkje van iets waardoor ik me beter in kan lezen?

    mvg

    #18099081

    dat ding heet een temperatuur sensor
    en die zit achterop je spruitstuk
    en is indd met een blauwe stekker ;)

    #18099082

    Oke.

    Wat doet de temperatuur sensor?

    En wat doet de thermostaat?

    Mijn probleem is dat hij te veel verbruikt. Naar mijn mening..
    Aan welke van de twee ligt dat.

    Hij loopt stationair rond de 900/1000 toeren zowel bij koude start als bij 20/30 minuten gereden te hebben.
    Kachel word onder het rijden lauw. En bij stationair gewoon normaal waarbij de temp. meter ook oploopt.

    Wie o wie helpt me verder?

    #18099083

    Ik heb het hele verhaaltje nog eens even goed doorgelezen…

    die sensor met de blauwe stekker is de temp sensor, die dus de motor regelt
    deze heeft niets te maken met je temp meter
    want deze heeft een eigen sensor met een enkele draad op je spruitstuk

    dat je temp meter niet ver uitslaat nu op de snelweg vind ik niet zo raar
    het is ook -8 hier op moment
    als je stilstaat loopt de temperatuur wel op
    dus ik denk niet dat de thermostaat al overleden is
    die de koelwatertemp regelt

    #18099084

    deze gaat het dus om ;)

    #18099085

    Oke.
    De temperatuur meter komt niet boven dat dikke ( dat u geval als hij in ruststand staat) streepje uit.(zie foto)
    http://imageshack.us/photo/my-images/209/corsatempmtr.jpg/
    Rode streepje is stand van de wijzer onder het rijden.

    De sensor (enkele draad) regelt de meter? Die was geoxideerd. Misschien handig
    Om preventief te vervangen.
    De sensor (blauw) regelt dus het motormanagment. Als die niet goed werkt gaat dus het verbruik ook omhoog?
    Ga ik ook preventief vervangen.
    En de thermosstaat die regelt dat de motor als hij warm word, gekoeld word met koelvloeistof?

    Begrijp ik het zo goed?

    #18099086

    :thumb

    de bedrijfs temperatuur ligt rond de 90 graden en dat wordt ie ook zo te zien
    thermostaat gaat open zodra de koelvloeistof in de motor 92 graden wordt
    en dan stroomt de koelvloeistof pas door de radiateur

    bij onze corsa a blijft de thermostaat open staan
    en komt ook bij stilstaan niet uit het blauwe gebied
    daarom zal de jouwe wel goed zijn

    zou indd alle contacten even schoonschuren
    gebeurt wel vaker dat ze slechter gaan werken door corrosie :thumbup

    #18099087

    Dank je trashmetal.

    Heb even een foto opnieuw geupload. Daar staat de juiste stand van de meter aangegeven.
    En als ik de blauwe sensor vervang dan zou t verbruik (als t daar aan ligt) minder worden?

    Mvg

    #18099088

    Indd, dat zou de oplossing moeten zijn :thumbup

    de thermostaat zou ik nog even niks aan doen
    en even afwachten wat er gebeurd als er normale temperaturen buiten zijn
    wel zou je een houten of kartonnen plaat voor de radiateur kunnen maken
    dit scheelt enorm in rijwind vangen :thumb

    #18099089

    Oke Hardstikke bedankt!

    Ik ga de sensor vervangen en dan horen jullie meer.
    Dank je voor de tip! Ga ik zeker gebruik van maken!

    #18099090

    Zitten we hier voor, goeie tips :thumb

    #18099091

    Hallo,

    Nog even één ding.
    Nu dat ik de sensoren ga vervangen ga ik ook de koelvloeistof vervangen.
    Nu wil ik ook de sensor van de aanjager vervangen. Welke moet ik daarvoor hebben?

    Mvg

    #18099092

    Weet niet hoor, maar de kachel bij mij in alle auto’s bloedheet bij -8c en als ik rij… Dus die thermostaat zou ik niet zo maar op ‘goed’ verklaren.

    Meten is weten, effe uitlezen met tech1 want volgens mij geven de sensors echt wel de juist temp door aan de ECU.

    Als de thermostaat niet goed functioneert komt de motor nooit op temperatuur/bedrijfstemp. Dus zal de ECU nooit fouten geven voor de kapotte sensoren want hij leest deze niet uit in het koudloopprogramma.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 81)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.