Ontstekingsvolgorde X25XE V6 Ecotec.

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Ontstekingsvolgorde X25XE V6 Ecotec.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254587

    Hallo allemaal, :thumb
    Mies uit Zwolle nog een keer .
    Heb gisteren nieuwe bougies en bogiekabels op mijn V6 gezet en een nieuwe krukassensor maar krijg hem niet aan de praat. :wtf
    Bij het starten draait de startmotor wel maar slaat niet aan .
    Als ik door ga met starten ruik ik wel benzine.
    De krukassensor doet het ook want ik zie mijn toerentalmeter iets omhoog komen.

    Nu is mijn vraag ,heb ik de ontstekingsvolgorde wel goed. :hmm
    1–3–5
    2–4–6 Cilindervolgorde.

    Bobine of Dis
    2–5
    6–3
    4–1

    dit = voorkant vectra

    Ik hoop dat iemand me duidelijkheid kan geven hierbij.

    #18097427

    Dit is de ontstekings volgorde: 1-5-3-6-2-4

    #18097428

    staat volgens mij ook op het dis blok zelf en ook op de kleppendeksels

    #18097429

    toerental signaal komt uit je ecu en niet gelijk van je krukassensor
    dus dat zegt niet zo veel
    maar geeft hij ook geen plof of zo want alle kabels verkeert lijkt me sterk
    en kijk eens of hij wel vonkt
    die dis blokken willen nog wel eens opeens stuk gaan

    #18097430

    Oke .is het dan zo dat 1 op cil 1. 2 op cil 5 . 3 op cil 3
    4 op cil 6. 5 op cil 2. En 6 op cil 4.

    Of begrijp ik je niet?

    #18097431

    Hallo.
    Of is het gewoon 1 op 1 . 2 op 2 enz.

    #18097432

    Werkelijke Cilinder (ontstekings) volgorde is 1-2-3-4-5-6

    cilinder telling loopt als onderstaand:

    auto zijde
    1-3-5-


    -2-4-6
    radiateurzijde

    en kwam nog een foto van mezelf tegen met de bobine omschrijving

    Willem

    #18097433

    Thanks willem.

    Heb hem toch goed aangesloten maar nog steeds niet starten.
    Ik heb bijna alles nagekeken . Op-com geeft geen foutcode weer.
    De dis (bobine) heb ik nog niet vervangen.
    Met een testbougie opde opcom geeft hij een geele vonk.
    Een blauwe vonk lijkt me gezonder voor de motor.

    Jammer dat zoon DIS zo duur moet zijn.

    Het is me nu ff te koud om verder te zoeken.

    #18097434

    heb er hier nog twee liggen
    dus als je wilt proberen of het daar aan ligt moet je maar even roepen
    weet niet aan welke kant zwolle je woont he

    #18097435

    @ Syl astra: Moet er wel een zijn van een Vectra-B, die van een Vectra-A past er niet op, de smalle lange dus, met de stekker naast de bougiepluggen.

    de brede met de stekker aan de zijkant past niet op een Vectra-B ivm het inlaat dan in de weg zit, en de bouten ervan niet overeen komen.

    kosten nog geen 100 euro op ebay nieuw.

    Willem

    #18097436

    Wow Cool.
    Het is dus een vectra b
    Ik woon in zuid in de buurt van de c1000
    Dat zou wel tof zijn als ik er een kan lenen of overnemen van je
    Zondag ga ik verder met zoeken naar fouten .het is me iets te koud nu.
    Graag hoor ik meer ban je

    #18097437

    @wim-v6 wrote:

    Werkelijke Cilinder (ontstekings) volgorde is 1-2-3-4-5-6

    cilinder telling loopt als onderstaand:

    auto zijde
    1-3-5-


    -2-4-6
    radiateurzijde

    en kwam nog een foto van mezelf tegen met de bobine omschrijving

    Willem

    Hmm dan heeft mijn gegevens bijbel het verkeerd.

    Deze volgorde lijkt mij ook raar ivm krachten op de krukas.
    Deze wel je ver van elkaar hebben.

    #18097438

    Check autodata maar eens op de TIS, Cilindervolgorde op het kleppendeksel word ook aangegeven als 1-2-3-4-5-6

    blijkt toch knap goed te gaan.

    Daar bijna alle amerikaanse V6en met eenzelfde cilindervolgorde rijden..

    Welliswaar soms anders weergegeven omdat hun de cilinder nummering anders plaatsen

    zie onder:

    1-2-3-


    -4-5-6

    dan krijg je cilindervolgorde: 1-4-2-5-3-6

    Deze volgorde is voor V6 motoren niet heel raar, ook alfa gebruikt deze volgorde

    Willem

    #18097439

    Oke stom. Ik gaat maandag eens bellen dat er dus niks van klopt.
    En is toch een dochter bedrijf van Bosch. Het AIS.

    Schiet mij nu ook te binnen dat hyundai ook de onstekings volgorder van 123456 heeft.
    Maar daar was de cilinder telling anders.

    #18097440

    Aziaten hebben een andere volgorde, welke resulteerd in een veel rustiger motorloop, bij de opstelling zoals opel, Alfa romeo, en diversen US merken deze gebruiken heb je veel meer roffel, de Aziaten lopen vrijwel net zo vlak als een lijnmotor..

    Willem

    #18097441

    @wim-v6 wrote:

    @ Syl astra: Moet er wel een zijn van een Vectra-B, die van een Vectra-A past er niet op, de smalle lange dus, met de stekker naast de bougiepluggen.

    de brede met de stekker aan de zijkant past niet op een Vectra-B ivm het inlaat dan in de weg zit, en de bouten ervan niet overeen komen.

    kosten nog geen 100 euro op ebay nieuw.

    Willem

    hahah hoe weet jij dat het een b is dan
    en heb ze geloof ik allebij liggen
    1 nog van de astra v6 en 1 van de omega mv6

    #18097442

    Simpel, de Vectra-A is nooit met een X25XE geleverd geweest, alleen de Calibra is geleverd geweest met een X25XE op basis van de C25XE, daar past dan deze bobine ook wel op..

    Op de omega zijn bijde typen geleverd
    Astra-V6 heeft als de originele erbij zit een Calibra exemplaar

    Vectra-A / Calibra / Omega-B exemplaar:

    Vectra-B / Omega-B exemplaren:

    Dan heb je die van de B ook nog met deze stekker:

    en met deze stekker:

    Willem

    #18097443

    Jammer dat die DIS modules van syl-astra niet passen op mijn vectra b
    Toch heel erg bedankt voor het meedenken.
    Eerst maar een nieuwe kopen . Op de sloop weet je ook niet of ie nog goed is.

    Ik ben al een tijdje aan het uitzoeken waaraan het ligt dat ie het zomaar niet meer wil starten.

    grt Michel

    #18097444

    heeft hij dat gezegd dan, dat ze niet passen, hij zegt ook Vectra-B exemplaren te hebben liggen.

    Willem

    #18097445

    Ja hij had ze waarschijnlijk al gebruikt voor een omega van hem.
    Hij had alleen nog een liggen met een stekker aan de zijkant.
    Waarvan de gaatjes niet overeen komen.

    Maargoed vandaag niet veel opgeschoten.
    Morgen na het werk maar eerst de transistoren in de ECU nameten.
    Misschien zijn ze opgeblazen door de doorslag van een bougiekabel.Moet toch wachten op de nieuwe DIS.

    Grt Mies.

    #18097446

    Nou ik heb gevonden waarom hij niet vonkte.
    De stekker die op de boubine wordt aangesloten
    had een kabelbreuk in de kabel.
    In de kabel zit een knik waardoor de impulsen verkeert werden doorgegeven.
    De isolatie van de kabeltjes is door de knik gescheurd.

    Nu loopt ie weer als een v6.

    Iedereen bedankt voor het meedenken.

    Michel.

    #18097447

    Mooi om te horen, kan zo’n zoektocht zijn af en toe..

    willem

    #18097448

    Hallo allemaal.

    Kan iemand mij helpen.
    Nadat ik de bedrading had nagekeken bleek de bedrading van de dis behoorlijk poreus te zijn.
    Eigenlijk is de bedrading aan zijn eind.
    Ik heb veel vervangen alleen de 4 draden die van de dis afkomen nog niet.
    Deze zijn zo slecht dat ik een bypas moet maken.

    Nu is de vraag : lopen deze 4 draden naar de ecu onder het afdek plaatje bij de ruitenwissermotor.
    Kan ik daar de kabelboom openen om de draden van de dis te pakken

    Zwart
    Zwart-geel
    Zwart-rood
    Zwart-wit.

    Alvast bedankt

    Mies .

    #18097449

    Ik zou enkel het stuk van de DIS naar de boom in de goot vervangen, deze verteerd door olielekkages..

    de rest blijft meestal wel goed..

    Draden lopen direct naar de motorcomputer, 1x geschakelde + en 3x gestuurde – (stuurt 2 uitgangen tegelijk aan)

    Zwart = geschakelde +
    overige 3 zijn pulse draden, en krijgen opdracht van de motorcomputer (gestuurde – )

    zet deze wel juist terug..

    Willem

    #18097450

    Willem weer bedankt.
    :thumb

    Grt Mies

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.