Corsa B 1.4i 16V uit ’99, uitvallen bij koppelen + remm

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B 1.4i 16V uit ’99, uitvallen bij koppelen + remm

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254488

    Hey toppers,

    Ik loop de laatste tijd tegen een probleempje aan met m’n corsa,
    Als ik rij en ik ben aan het koppelen en het remmen, als ik dat tegelijk doe dan valt ie direct uit.
    Dit is vaker bij een koude motor, maar ook bij een warme motor.
    Op stadswerk, maar ook op 80 wegen, en dan valt meteen alles weg, je stuurbekrachtiging, remdruk.. Dus in een bocht is het vrijwel gevaarlijk. Niet fijn dus! Ik denk, voordat ik de opel dealer er mee lastig val, vraag ik het even aan jullie.. Wat kan dit allemaal zijn, en is dit makkelijk zelf te verhelpen. Ik ben geen leek, en heb de tools en de werkplek ervoor om het zelf te doen. Dus, kom maar op met suggesties!

    Alvast bedankt! :thumb

    #18096200

    Lijkt op een probleem met de stappenmotor. Brandt dan ook je motormanagementlampje? Anders even uitlezen, dan weet je direct meer. Als je auto uitvalt, is vanzelf de stuurbekrachtiging weg, omdat de servopomp niet meer wordt aangedreven. Ook valt dan de rembekrachtiging weg, omdat er geen onderdruk van de motor meer is.

    #18096201

    Ik snap wel waarom me stuurbekrachtiging en me remdruk wegvalt natuurlijk, dat is logisch. En alle lampjes branden standaard als je motor uitstaat en je contact aan.. Maar zodra ik hem in z’n 2 ram, koppeling op laat komen en een klein beetje gas bij geef, schokt ie weer aan.. Maar als ik hem stil zet, en probeer te starten.. Doet ie dat niet. Dan moet ik echt een aantal keren flink het gaspedaal intrappen voordat ie aanslaat. Anders lukt het niet. Misschien heb je hier wat meer aan!

    #18096202

    Ik zet ook mijn geld in op de stappenmotor. ;)

    #18096203

    @Zakdoekje wrote:

    Ik snap wel waarom me stuurbekrachtiging en me remdruk wegvalt natuurlijk, dat is logisch. En alle lampjes branden standaard als je motor uitstaat en je contact aan.. Maar zodra ik hem in z’n 2 ram, koppeling op laat komen en een klein beetje gas bij geef, schokt ie weer aan.. Maar als ik hem stil zet, en probeer te starten.. Doet ie dat niet. Dan moet ik echt een aantal keren flink het gaspedaal intrappen voordat ie aanslaat. Anders lukt het niet. Misschien heb je hier wat meer aan!

    @BlackDevil wrote:

    Brandt dan ook je motormanagementlampje? Anders even uitlezen, dan weet je direct meer.

    Heb je dat ook al geprobeerd? Daarmee begint elke diagnose: uitlezen. Als er ook maar iets fout zit in je motormanagement, dan geeft het motormanagementlampje dat aan. En dat weet je waar je gericht moet zoeken.

    #18096204

    Hier nog een die zegt dat het de stappenmotor is
    ik zou alleen het hele gasklephuis een opfrisbeurtje geven
    dit is de grootste kwaal van de x14xe
    en zou gelijk even de egr afdoppen als je daar toch bezig bent

    staat vast ergens een how to van

    wil je iets meer ruimte om te werken
    kun je een goede krik onder het blok zetten, beetje opdrukken
    linker motorsteun los en laten zakken
    dan komt het blok een beetje naar voren en kun je overal makkelijker bij

    suc6 :thumb

    #18096205

    @BlackDevil wrote:

    @Zakdoekje wrote:

    Ik snap wel waarom me stuurbekrachtiging en me remdruk wegvalt natuurlijk, dat is logisch. En alle lampjes branden standaard als je motor uitstaat en je contact aan.. Maar zodra ik hem in z’n 2 ram, koppeling op laat komen en een klein beetje gas bij geef, schokt ie weer aan.. Maar als ik hem stil zet, en probeer te starten.. Doet ie dat niet. Dan moet ik echt een aantal keren flink het gaspedaal intrappen voordat ie aanslaat. Anders lukt het niet. Misschien heb je hier wat meer aan!

    @BlackDevil wrote:

    Brandt dan ook je motormanagementlampje? Anders even uitlezen, dan weet je direct meer.

    Heb je dat ook al geprobeerd? Daarmee begint elke diagnose: uitlezen. Als er ook maar iets fout zit in je motormanagement, dan geeft het motormanagementlampje dat aan. En dat weet je waar je gericht moet zoeken.

    Ja, maar het motormanagement lampje brand niet. Dus ik denk niet dat daar een fout in zit.
    En zo is het een week niets, en dan weer 3x per dag.. Ik vind het maar raar. Ik was naar brezan, een automaterialen shop hier in de buurt, en die kon me vertellen dat het de ontstekingsmodule was, aangezien hij zovaak hoorde van het opel corsa model die ik heb, dat dit kwaaltje op kwam dagen.. En dat het dan daaraan lag.
    Ik wil graag zekerheid hebben wat het precies is, voordat ik geld ga besteden aan onderdelen en me tijd erin steek om dingen schoon te maken of te vervangen.

    #18096206

    niet te veel naar verhalen luisteren, heb ik ook eens gedaan en ik was €300 lichter en nog steeds een stotterende motor :swear
    eerst uitlezen, dan verder kijken, en dan evt onderdelen uitwisselen…
    ga je klakkeloos alles vervangen zonder uit te lezen ga je uiteindelijk opzoek naar de spelt in een hooiberg….

    #18096207

    Daarom zeg ik ook, ik wil eerst 100% zeker weten wat het is, voordat ik wat vervang of me tijd erin steek :thumb
    En die gasten daar ken ik al een tijdje, dus die zouden me dat niet zeggen omdat ze perse willen dat ik geld uitgeef daar.. Haha.

    #18096208

    gasklephuis schoonmaken kost niets
    en je hebt er bij een x14xe altijd profijt van
    hoort bij deze motoren bij onderhoud ;)

    #18096209

    :thumb

    #18096210

    Ik ga kijken of ik binnenkort wat tijd vrij kan maken op het gasklephuis schoon te maken, en een week of 1/2 aankijken of ie t nog doet.

    Bedankt, jullie horen nog van me! :D

    #18096211

    Ik zou ook denken aan een massakabel die loskomt bij remmen.
    Heb dit probleem ook een keer gehad en na dagen zoeken was het de massakabel in de kofferbak die soms los kwam bij remmen.

    wouter

    #18096212

    Ik heb zojuist ondervonden dat het alleen bij het koppelen is en het remmen een bijzaak is. Dus bij het remmen kan het niet liggen.
    Ik heb ook gekeken waar mijn gaskleppenhuis + stappenmotor zitten .. En dat is nog niet 1 2 3 zo los te krijgen! Aangezien dit lekker weggefrommeld zit onder het inlaat spruitstuk.

    #18096213

    Ik begin nu ook te denken dat het de stappenmotor is inderdaad. Ik heb ook een losse stekker gevonden onder mijn inlaatspruitstuk en een nieuwe topic geopend hierover. Even kijken of iemand hier iets van weet.

    #18096214

    @Zakdoekje wrote:

    Ik heb zojuist ondervonden dat het alleen bij het koppelen is en het remmen een bijzaak is. Dus bij het remmen kan het niet liggen.
    Ik heb ook gekeken waar mijn gaskleppenhuis + stappenmotor zitten .. En dat is nog niet 1 2 3 zo los te krijgen! Aangezien dit lekker weggefrommeld zit onder het inlaat spruitstuk.

    stappenmotor zit ook in het gasklephuis verwerkt
    en het is indd een :swear klusje
    maar hier ligt je probleem

    #18096215

    Hey.. Even een update!

    Het probleem bestaat nog steeds.. Ik heb vanochtend de vrienden van me bij brezan weer opgezocht.. Gaven me 40 euro korting.. Top!
    Heb het volgende gekocht :

    5 liter 5W 40
    Oliefilter
    Brandstof filter
    Een benzine reiniger.. Voor alle kleppen etc.
    En een olieruimte reiniger..

    Even een goeie schoonmaak beurt geven dat blok! Als het probleem dan nog bestaat kan het slangetje van de MAP sensor ook nog een scheur inzitten wat dit eifeltje ook kan veroorzaken.. Ik hou jullie op de hoogte :)!

    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

    #18096216

    tja degene die me apk heeft gedaan zegt dat ik een boordcomputer heb en dat hij er een fout uit heeft gehaald
    maar ken em nergens vinden de aansluiting
    maar ik heb het als ik stil sta dan draait hij net de lage toeren en dan valt hij uit en start dan moeilijk

    #18096217

    Ja.. Gewoon in stationair modus om het zo te benoemen.. Dat heb ik dus ook.. En aangezien het niet altijd is.. Kan er mechanisch niets stuk zijn.. Wel vuil.. Dus dat ga ik oplossen door hem te reinigen.. Als het dan nog aanhoudt moet het iets elektronisch zijn.. Ik zou je map sensor eens nakijken. Zeker het proberen waard.. Als je geen map sensor heb dan heb je een LMM.. Die geven vaak ook storingen bij corsa’s.. Of ze zijn vies..

    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

    #18096218

    Even een update!

    Slangetje van de MAP sensor was verrot.. Heb hem vervangen. Ondanks dathet probleem bleef bestaan…liep hij een stuk rustiger en stiller stationair.

    Heb me tank leeg gereden, en petrol cleaner 3 van wynn’s erin gegooid.
    Daarna volgetankt.. en mee gaan rijden. Dit spul moet inwerken op de kleppen en is pas te merken na nog een tank leeg te hebben gereden.

    2 dagen daarna me auto naar binnen gereden in onze loods.. Flush erin gegooid.. 15-20 minuten stationair laten draaien en afentoe wat gas geven, zodat het goed werd doorgepompt.

    Motor uit, opgekrikt en op de as steunen (veiligheid voor alles:-)). Als eerste brandstof filter gedaan, beetje rommelen met de klemmetjes maar binnen 10 minuten was dat klusje gepiept. Daarna bak onder me blok, plug losgedraaid en de zwarter dan zwarte olie weg laten lopen. Zwarter dan koffie! (Het was dus zeker nodig). Rustig gewacht, daarna me oliefilter eruit gedraaid met een speciaal soort ketting. De olie die hier nog in zwom ook in de bak laten vallen.

    Ik lag er nu toch onder dus meteen het 1 en ander ff schoon gemaakt.. en de nieuwe oliefilter erin gedraaid. Plug er terug in met een nieuw ringetje erop en de olie bijgevuld..

    Nu – 26 april.. sinds 4 april nergens meer last van gehad qua stotteren, uitvallen o.i.d. loopt als een zonnetje!

    Groeten!

    Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.