Z16XE P302 Cilinder 2 misfire

Forumindex Forums Techniek Ecotec Z16XE P302 Cilinder 2 misfire

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 75)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254423

    Beste mensen,

    Na ongeveer een jaar zonder problemen te hebben rondgereden met mijn Vectra, heb ik nu een probleem waar zelfs de ANWB mij niet bij kon helpen.

    Sinds een week krijg ik continu een knipperend mm lampje in beeld wanneer ik het gaspedaal intrap. Je merkt gelijk dat het vermogen weg valt en de auto op 3 cilinders loopt. Logischerwijs dacht ik gelijk al aan de ontsteking. Ik ben ook direct naar de garage gereden en die constateerde ook dat cilinder 2 niet mee deed (P302 Cilinder 2 misfire). Na aanleiding hiervan zijn de bobine en de bougies vervangen.

    In eerste instantie leek het probleem verholpen te zijn maar naar ongeveer 15 km begon die weer flink te stoten en bonken en het mm lampje was weer aan het knipperen. Ik heb toen de ANWB er maar eens bij gehaald voor een soort van “second opinion”. Deze heeft de auto weer uitgelezen en weer verscheen de melding dat cilinder 2 niet meedeed(P302 Cilinder 2 misfire). Hij adviseerde mij vervolgens om de bobine en bougies te vervangen. Ik vertelde hem toen dat dit net gebeurd was waarop hij doodleuk zei dat die me dan ook niet verder kon helpen omdat die niet over de juiste middelen beschikte om een betere diagnose te stellen. Hij adviseerde me weer naar de garage te gaan.

    Nu vroeg ik me af of hier mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben en die mij weer enigszins de goede richting uit kunnen helpen zonder weer onnodig geld uit te geven.

    Wat verder misschien nog belangrijk is om te weten is;

    – als ik het gas loslaat gaat het lampje van knipperen naar contant branden
    – boven de 3000 toeren het lijkt of die alle 4 de cilinder weer meedoen omdat er ineens veel meer power is.
    – de computer is meerdere malen gereset wat dus niet heeft gewerkt aangezien P302 Cilinder 2 misfire steeds weer verschijnt.

    #18095177

    Hoe ziet de bougie van cilinder 2 er uit als je ‘m er uit haalt ?

    #18095178

    kan ook zijn dat een injector neit lekker meewerkt, heb ik ook wel eens gehad in een astra G 1.6 16v, paar busjes reiniger in de tank gedaan en na paar dagen rijden ging ie wer goed werken, en daarna nooit meer problemen gehad

    #18095179

    Daar zat ik ook aan te denken, ja.
    Als een injector niet goed inspuit, te weinig vernevelt, dan kan je ook misfires krijgen.
    De bougie zal dan nat zijn, of helemaal zwart.

    #18095180

    @ CommoCruiser

    Bougies zijn gewoon normaal van kleur zei die kerel van de ANWB. Hij heeft em nog even heet gestookt zodat uitgesloten kon worden dat vuil een oorzaak was (Kon ik me ook al niet voorstellen aangezien de bougies nieuw zijn)


    @Nick-GSI

    Heb ik ook nog naar gevraagd, maar aangezien die naar benzine stinkt als je het gas flink intrapt leek het hem zeer onwaarschijnlijk.

    #18095181

    Wat stinkt er naar benzine ? De uitlaatgassen ?

    #18095182

    Nee, hij ruikt in de auto naar onverbrande benzine, waarschijnlijk door het ventilatiekanaal komende.

    #18095183

    krijgt ie niet teveel benzine? wat geeft de computer aan als je naar koelvloeistof temperatuur kijkt?

    #18095184

    Hmmmm :hmmz
    Lekt de injector van cilinder 2 dan misschien uitwendig?
    Bij de afdichting met het spruitstuk of de aanvoer ?
    Als er dan te weinig brandstof in de cilinder komt, wil hij ook moeilijk ontsteken.

    #18095185

    Wat de waardes verder zijn weet ik niet.

    Maar ook daarnaar heb ik gevraagd en hij zei als die teveel benzine dat ie daar ook wel een melding van geeft als je em uitleest omdat ie dan registreert dat die cilinder teveel krijgt. De enige melding die steeds verschijnt is dat cilinder 2 misfired.

    #18095186

    heb het bij mijn c20xe ook gehad dat ie -23 graden aangaf en geen foutcode, stonk ook naar benzine als ik gas gaf

    #18095187

    Mengsel te rijk meet hij niet per cilinder, maar in de uitlaatpijp zelf.
    Als 1 cilinder teveel krijgt, kan dat, verdeeld over alle 4 cilinders, nog binnen de grenzen zijn.

    #18095188

    @Nick-GSI wrote:

    heb het bij mijn c20xe ook gehad dat ie -23 graden aangaf en geen foutcode, stonk ook naar benzine als ik gas gaf

    Temperatuursensor zeker stuk ?
    Bij -23 ligt de gemeten waarde nog binnen de grenzen en geeft hij inderdaad geen foutmelding.
    Maar daar gaat hij wel een beetje rijk van lopen, ja.

    #18095189

    In veel gevallen is de bobine stuk. Deze vervangen is de oplossing. Wellicht eerst bougies controleren.

    #18095190

    Al eens gekeken of de inlaatpakking nog heel is? Heb dat ook al vaak gezien. Van boven en onder even met remmenreiniger er langs dan weet je het snel genoeg.

    #18095191

    @Haasje17 wrote:

    In veel gevallen is de bobine stuk. Deze vervangen is de oplossing. Wellicht eerst bougies controleren.

    Goed lezen !
    Bobine heeft hij al vervangen !

    #18095192

    @Haasje17 wrote:

    In veel gevallen is de bobine stuk. Deze vervangen is de oplossing. Wellicht eerst bougies controleren.

    deze zijn al vervangen, zie 1e post

    @CommoCruiser wrote:

    @Nick-GSI wrote:

    heb het bij mijn c20xe ook gehad dat ie -23 graden aangaf en geen foutcode, stonk ook naar benzine als ik gas gaf

    Temperatuursensor zeker stuk ?
    Bij -23 ligt de gemeten waarde nog binnen de grenzen en geeft hij inderdaad geen foutmelding.
    Maar daar gaat hij wel een beetje rijk van lopen, ja.

    Ja temp sensor was stuk

    #18095193

    @Haasje17 wrote:

    In veel gevallen is de bobine stuk. Deze vervangen is de oplossing. Wellicht eerst bougies controleren.

    Ik ga er vanuit dat je alleen de titel gelezen hebt…

    #18095194

    @Fearless wrote:

    Al eens gekeken of de inlaatpakking nog heel is? Heb dat ook al vaak gezien. Van boven en onder even met remmenreiniger er langs dan weet je het snel genoeg.

    Waar zit dan ding precies, dan kan ik dat nog wel even proberen?

    #18095195

    Wat zegt het trouwens dat boven de 3000 toeren alle cilinder weer meedoen?

    #18095196

    @GRLWBNL wrote:

    @Fearless wrote:

    Al eens gekeken of de inlaatpakking nog heel is? Heb dat ook al vaak gezien. Van boven en onder even met remmenreiniger er langs dan weet je het snel genoeg.

    Waar zit dan ding precies, dan kan ik dat nog wel even proberen?

    Tussen de inlaat en het motorblok.
    Als je remmenreiniger op je inlaat spuit, tegen het blok aan, dan zuigt de motor dat naar binnen door de lekke pakking en gaat het toerental omhoog.

    #18095197

    @GRLWBNL wrote:

    Wat zegt het trouwens dat boven de 3000 toeren alle cilinder weer meedoen?

    Omdat dan het probleem wat kleiner wordt.
    Als het een lekkende injector is, dan mengt de brandstof zich wat makkelijker met de lucht door de hogere stromingssnelheid van de inlaatgassen.
    Als het een lekke pakking is, dan komt er maar een bepaalde hoeveelheid ‘leklucht’ mee naar binnen, waardoor de hoeveelheid ‘extra lucht’ afneemt per cilindervulling.

    #18095198

    Op die manier!

    Wel raar dat die kerel van de ANWB mij dat niet wist te vertellen, terwijl ik hem precies dezelfde vraag heb gesteld.

    #18095199

    Ach, die jongens weten ook niet alles…..

    Maar als oplossing voor je probleem zou ik een flesje injectorreiniger en een bus remmenreiniger halen.
    Injectorreiniger kan nooit kwaad en als dat niet werkt kan je nog altijd op zoek naar lekkage aan je inlaat.
    Zo’n spuitbus remmenreiniger kost maar iets van 1-2 euro, daarvoor rijdt je met de huidige benzineprijzen niet een keertje extra op en neer naar de automaterialenzaak.

    #18095200

    Vacuum of idd injector lekkage, heb het zelfde gezeik gehad: en enkele honderden euro’s verder kwam ik er achter dat het de injector seals waren die niet goed meer afsloten.
    Maar goed kijken naar lekkages aub, Het het is echt een klote probleem om op te lossen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 75)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.