Standaard veren Calibra Turbo 4×4

Forumindex Forums Modellen Calibra Standaard veren Calibra Turbo 4×4

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254115

    Hallo allen!!

    Kan iemand me vertellen wat de maten zijn van de standaard veren voor een Calibra Turbo 4×4? Ik heb nieuwe standaard dempers liggen. Samen met deze dempers wil ik ook terug de originele veren op de auto zetten. Ik heb 2 sets veren liggen:

    Voorveer Rood –> 29,2cm Irmscher 72703009
    Voorveer Geel –> 24,5cm APEX 60-80301-VA252/98

    Achterveer Rood –> 18cm Irmscher 92704001
    Achterveer Geel –> 19cm APEX 60-80302-HA252/98

    Zijn de rode Irmscher veren origineel of moet ik op zoek naar andere? De gele zijn zeker niet origineel want zijn korter dan de rode,…

    Dank, P.

    #18090474

    @Da P wrote:

    Hallo allen!!

    Kan iemand me vertellen wat de maten zijn van de standaard veren voor een Calibra Turbo 4×4? Ik heb nieuwe standaard dempers liggen. Samen met deze dempers wil ik ook terug de originele veren op de auto zetten. Ik heb 2 sets veren liggen:

    Voorveer Rood –> 29,2cm Irmscher 72703009
    Voorveer Geel –> 24,5cm APEX 60-80301-VA252/98

    Achterveer Rood –> 18cm Irmscher 92704001
    Achterveer Geel –> 19cm APEX 60-80302-HA252/98

    Zijn de rode Irmscher veren origineel of moet ik op zoek naar andere? De gele zijn zeker niet origineel want zijn korter dan de rode,…

    Dank, P.

    Volgens mij zijn standaard veren zwart van kleur…voor de maten moet ik ff op zolder gaan kijken maar geraag er nu even niet wegens werken

    #18090475

    Oei! Dan heb ik een probleem,… heb gewoon schrik dat ik met de verkeerde set de 4×4 bak in de soep draai.

    #18090476

    @Da P wrote:

    Oei! Dan heb ik een probleem,… heb gewoon schrik dat ik met de verkeerde set de 4×4 bak in de soep draai.

    Ben op zolder geraakt ;) die wat ik hier heb liggen zijn ongeveer 28 cm zwarte dus.
    Ja moet je echt wel mee oppassen, 4×4 verdraagt niet veel verschil, je moet ook opletten
    met de hardheid van de veren een langere veer wil niet altijd zeggen dat hij gaat hoger liggen.
    en anders 4×4 laten locken ben je gelijk van alle miserie af :thumbup

    #18090477

    Ok bedankt voor de tips! Dan moet ik dit eens fatsoenlijk bekijken,… Ja ik heb gelezen over dit locken, dit is permanent 4×4 neem ik aan? Moet je dan nog een achteras correctie laten uitvoeren? En kan je dan het gehele hydraulische 4×4 systeem verwijderen (dan kan de stuurpomp vervangen worden door een elektrische, dit geeft wat minder verlies op de krukas :) )? Het enige wat moeilijker wordt is je wagen op de rollenbank zetten,… dan moet je wel een 4×4-bank hebben,…

    #18090478

    Ookal lock je de 4×4 moet je alsnog rekening houden met het verlagen, want normaal kan je bak nog enige slip opvangen en bij t locken helemaal niet meer, dus als je m verlaagd altijd excentrische achterasbussen monteren en uit laten lijnen

    Als je m lockt dan kan idd de hydraulische bende vervallen
    Achteras kan blijven zoals die is

    #18090479

    Als je je tussenbak lockt kan hij in principe nog net zoveel slip opvangen als ervoor, de visco-koppeling in de bak lock je niet. En het pakket met koppelingsplaten werkt als een aan-uit koppeling, deze komt niet rustig in… maar grijpt gelijk aan.

    #18090480

    Ik wil er nog altijd eens achter zien te komen of mijn auto de standaard veren heeft, wie kan er met zekerheid zeggen dat zijn Turbo de originele ophanging heeft en is bereid om op alle 4 de hoeken de hoogte van grond tot bovenste punt wielrand te meten?

    #18090481

    Als je er over twijfelt, gewoon excenterbussen in je achteras stoppen en goed laten uitlijnen, dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.

    Overigens over het locken, ik zou het niet doen. Het verschil in snelheid tussen de voor en achter as moet toch ergens naar toe. Dan kan de koppeling misschien nog wel slippen, maar dat houdt in dat die zeer warm gaat worden, en daar is hij niet op berekend (das ook de rede dat hij normaal kapot gaat zodra het omtrek verschil te groot is). Gewoon excenterbussen er onder, uitlijnen, en regelmatig je voorbanden met je achterbanden wisselen (doe ik zelf elke 7/8k km). Gaat bij mij al 7 jaar goed, met meer dan 100k km met vMax Evo260.

    #18090482

    Ik heb het zoeken naar goede originele veren inmiddels opgegeven en ga er een setje Bilstein B12 onder leggen. Uiteindelijk zal dit op ongeveer 25mm verlaging neerkomen die ik met excenterbussen ga corrigeren.

    #18090483

    Inmiddels zit mijn Bilstein B12 Pro-kit set eronder. Hier het resultaat, mijn excuses voor de ongewassen auto:

    #18090484

    Dat ziet er netjes uit Stephan!
    Groetjes Tom

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.