b vectra kwaal???

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum b vectra kwaal???

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253265

    de vraag is is dit n typisch vectra b kwaaltje
    of heb ik weer eens wat byzonders???

    onlangs de winterwielen der weer onder gezet
    en nu had ik op de achteras 2 bouten die ik met losdraaien afbrak

    dit geintje had ik al 2 keer eerder gehad
    bij een wielen wissel

    eerste x rechts achter 1originele bout die afbrak
    2e x was toen ik nieuwe banen op de opc,s liet monteren

    weer rechts achter waar 1 originele bout afbrak tijdens t losdraaien

    nu de laatste keer
    links achter zelfs 2 bouten naar de malle moeren

    1 originele
    en 1 slotbout

    dus t ligt niet enkel aan de kwaliteit van de originele bouten??

    ik heb door de jaren heen al van heel veel auto,s
    nog veel meer wielen gewisseld
    en dit bij n andere auto nog nooit meegemaakt
    dus dat het aan mij ligt ????
    lijkt mij wat gek

    meer mensen dit fenomeen meegemaakt hebben???
    :hmmz :hmmz

    #18079651

    je bent niet de enigste.
    corsaforever had hier ook al last van met de vectra. :hmmz

    #18079652

    Moet eerlijk bekennen: heb nu reeds 4 Vectra’s gehad, minstens 10 keer per auto velgen gewisseld en heb hier nog nooit last van gehad… :hmmz

    #18079653

    Ik heb hier ook nog nooit last van gehad ook op mijn werk niet.
    1 keer een vectra c gehad waar er 2 gebroken waren maar dat lag aan die fijne VOD.

    Verder van toyota knappen de tapeinden vaak af. Heb ze ook op voorraad liggen hier.

    Hoe zetje de wielen vast. smeer je vet op de bouten??

    #18079654

    Heb er gelukkig nooit last van gehad, heb twee vectra b’s nu en winterbanden gaan er probleem loos op.
    Ik maak wel altijd de bouten schoon en geef ze dan een beetje vet, zo gaan ze er soepel in en uit. En niet te vast, gewoon handvast met de kruissleutel zeg maar.

    #18079655

    nooit last van gehad

    maar hoe zet je ze vast?
    ik doe er altijd een klein likje vet tussen tegen het roesten en dan gewoon met moment sleutel op 110nm

    ik heb wel 1x gehad dat de flens van mijn velg op de naaf was vast geroest
    met een plankje ertussen en een vuisthamer er af moeten rammelen.

    #18079656

    Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!
    Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.

    Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.

    #18079657

    met een moment sleutel te strak aantrekken :hmmz

    #18079658

    @sw_reijnders wrote:

    met een moment sleutel te strak aantrekken :hmmz

    ja is een heel technisch verhaal.
    Voordat je de 120nm haalt ben je jou velg aan het indrukken. dat is normaal om een voorspanning te krijgen wat er voor zorgt dat de bout niet los komt.

    Gebruik je nu dus vet, dan kan de bout er dieper in voor dat de grens van 120nm weerstand gehaald wordt.
    Hier door komt er een te grote stres op het wiel en de bout te staan.
    Met als gevolg dat of het schroefdraad dol draait. (fiat)
    Of de bout aan het torderen bent.

    Draai je bij het wisselen van de wielen de bout weer los knapt hij af.
    je zal dan altijd zien dat het geen wat in de naaf zit los zit. Niet dat het restant vast in de naaf zit.

    #18079659

    Ja idd, bout alleen schoonmaken en kruislings aantrekken en natrekken met momentsleutel, heb er nooi last van gehad, wel dat de bandenboer vergeten was mn bouten na te trekken en dat er een wiel los zat..

    Gr. Arjan

    #18079660

    ik smeer ook telkens kopervet op het uiteinde van de bout in in de 12 jaar dat ik de wielen wissel van de wagen nog nooit last gekregen van geknakte bouten.

    Maar meestal gebruik ik een bout ook niet vaker dan 4 keer dan steek ik nieuwe erin kwestie de metaalmoeheid tegen te gaan je heeft zowieso een rekkracht aan de bout door het aanspannen van de wielen en hier kunnen ze ook door knakken door het te vaak uit en indraaien.

    Greets blue

    #18079661

    1 bout gebroken, en inderdaad zat de rest vrij los, kon er zo uit..

    nooit vet gebruikt, of ander smeermiddeld gebruikt overigens.

    Willem

    #18079662

    tjah ik gebruik eigelijk nooit vet bij
    wielbouten /moeren
    zet ze ook niet idioot vast

    vremde is dat ik dit nog nooit eerder meegemaakt heb
    en heb al heeeel veel auto,s gehad

    stomme is dat het ook alleen op de achteras gebeurd????????????
    nu al 4 bouten door de jaren heen????

    maar ben dus niet de enigste
    heeft dus mischientoch iets met de vectra b te maken

    heb ook altijd wel auto,s gehad die meer potentie haden dan deze vec
    bovendien gebeurd het op de niet aangedreven as ;)
    blijf t vreemd vinden
    ga voor de zomer wielen der weer onderkomen wel
    een set nieuwe bouten halen

    maar blijft n vreemd verhaal :thumbdown :hmmz

    #18079663

    @arjontje wrote:

    Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!

    das t veemde ik gebruik nooit vet
    voor wielbouten
    ;)

    Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.

    Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.

    #18079664

    @louwe 16 klepper wrote:

    @arjontje wrote:

    Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!

    das t veemde ik gebruik nooit vet

    voor wielbouten ;)

    Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.

    Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.

    @louwe 16 klepper wrote:

    de vraag is is dit n typisch vectra b kwaaltje
    of heb ik weer eens wat byzonders???

    onlangs de winterwielen der weer onder gezet
    en nu had ik op de achteras 2 bouten die ik met losdraaien afbrak

    dit geintje had ik al 2 keer eerder gehad
    bij een wielen wissel

    eerste x rechts achter 1originele bout die afbrak
    2e x was toen ik nieuwe banen op de opc,s liet monteren

    weer rechts achter waar 1 originele bout afbrak tijdens t losdraaien

    nu de laatste keer
    links achter zelfs 2 bouten naar de malle moeren

    1 originele
    en 1 slotbout

    dus t ligt niet enkel aan de kwaliteit van de originele bouten??

    ik heb door de jaren heen al van heel veel auto,s
    nog veel meer wielen gewisseld
    en dit bij n andere auto nog nooit meegemaakt
    dus dat het aan mij ligt ????
    lijkt mij wat gek

    meer mensen dit fenomeen meegemaakt hebben???
    :hmmz :hmmz

    @louwe 16 klepper wrote:

    @arjontje wrote:

    Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!

    das t veemde ik gebruik nooit vet
    voor wielbouten
    ;)

    Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.

    Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.

    Nog nooit meegemaakt,draai ze zelf altijd handvast.

    #18079665

    @louwe 16 klepper wrote:

    @arjontje wrote:

    Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!

    das t veemde ik gebruik nooit vet
    voor wielbouten
    ;)

    Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.

    Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.

    Oke dan vind ik het wel vaag. :s

    #18079666

    @arjontje wrote:

    @louwe 16 klepper wrote:

    @arjontje wrote:

    Dat is dus het probleem. Wielbouten droog monteren!!

    das t veemde ik gebruik nooit vet
    voor wielbouten
    ;)

    Door het vet kan de bout te strak aan getrokken worden.

    Bout en bout gat moet wel schoon zijn van roest.

    Oke dan vind ik het wel vaag. :s

    Nou anders ik wel
    Vandaar dit topic :shock: ;)

    #18079667

    @louwe 16 klepper wrote:

    tjah ik gebruik eigelijk nooit vet bij
    wielbouten /moeren
    zet ze ook niet idioot vast

    vremde is dat ik dit nog nooit eerder meegemaakt heb
    en heb al heeeel veel auto,s gehad

    stomme is dat het ook alleen op de achteras gebeurd????????????
    nu al 4 bouten door de jaren heen????

    maar ben dus niet de enigste
    heeft dus mischientoch iets met de vectra b te maken

    heb ook altijd wel auto,s gehad die meer potentie haden dan deze vec
    bovendien gebeurd het op de niet aangedreven as ;)
    blijf t vreemd vinden
    ga voor de zomer wielen der weer onderkomen wel
    een set nieuwe bouten halen

    maar blijft n vreemd verhaal :thumbdown :hmmz

    Enige wat zou kunnen als je je wiel monteerd heb je dan veel speling op het wiel tov de as dus dat de asdiameter waar die op moet komen iets lager is dan deze van de velg.

    Dan zou ik zeggen mocht dit zo zijn dat je met metaalmoeheid zit hierdoor.

    Als de as van het achterwiel teveel scheelt met deze van de velg zullen de bouten veel te verduren krijgen tijdens het rijden door plassen en putten.
    Voelen zal je het vaak niet tijdens het rijden want de velg is centraal getroken door je moer mischien een kleine hobbeling die je gewaar zou kunn zijn meer niet.
    Of ze worden niet kruislinks aangetrokken zodat de spanning om iedere bout verschilt hier kan je ook metaalmoeiheid door krijgen bij het wissellen van velgen.

    Om nog zekerder te zijn van je zaak wissel je vaak de wielen laat ons zeggen meer dan 4 keer op een jaar?

    Meestal zal als je als naar de bandenboer gaat hij de bouten nakijken als hij die wisseld en nieuwe steken indien nodig.
    Je kan meestal al optisch zien of de bout volgende keer zal breken die zal lichter gekleurd staan net waar die uit de as komt dan zit je al met slechte bouten en gaan die breken bij het lossen of zelf op moment trekken .

    nu ik heb op mijn b nog geen enkele bout kapotgetrokken maar reed ook al van dag 4 met ander velgen dus kan het zijn dat deze van opel niet goed zijn.
    En bij het wissellen van velgen gaan ze zowieso na de 4 de maal in de metaalbak om weg te voeren. dan rijd ik toch met een gerust hartje rond.

    greets blue

    #18079668

    Zomers rijd ik op 17″ opc,s. Geen imitatie maar origineel opel
    Dus naafgat ook origineel

    Zwinters zitten de originele lichtmetalo.s der onder
    Met winter banden

    Dus ook geen probleem met t naafgat

    Kruislings vastzetten doe ik ook zo t hoort
    Eerst handvast alle 5 daarna op moment

    Om de 4x nieuwe bouten plaatsen vind ik
    Wel wat ver gaan is de kwaliteit dan zo slecht geworden

    Ik heb ook auto.s die wel een x zo oud zijn als de vectra
    Daar zitten de originele bouten nog steeds pro bleemlooz in

    Nu ist wel zo dat n set nieuwe bouten nog niet de wereld kostten
    Maar voor n set goede slotbouten is dat n ander verhaal

    Blijft n kwalijke zaak dat het nodig zou zijn om elke 2 jaar er n set nieuwe bouten in moet
    Om dit te voorkomen :hmmz :hmmz

    #18079669

    Bij mij zitten ook nog steeds de originele bouten erin hoor. Je moet gewoon zien dat ze geen sporen van metaalmoeheid vertonen voor je ze erin steekt, je ze kruislings aandraait en niet te veel kracht erop zet.

    Grtz Seth

    #18079670

    @louwe 16 klepper wrote:

    Zomers rijd ik op 17″ opc,s. Geen imitatie maar origineel opel
    Dus naafgat ook origineel

    Zwinters zitten de originele lichtmetalo.s der onder
    Met winter banden

    Dus ook geen probleem met t naafgat

    Kruislings vastzetten doe ik ook zo t hoort
    Eerst handvast alle 5 daarna op moment

    Om de 4x nieuwe bouten plaatsen vind ik
    Wel wat ver gaan is de kwaliteit dan zo slecht geworden

    Ik heb ook auto.s die wel een x zo oud zijn als de vectra
    Daar zitten de originele bouten nog steeds pro bleemlooz in

    Nu ist wel zo dat n set nieuwe bouten nog niet de wereld kostten
    Maar voor n set goede slotbouten is dat n ander verhaal

    Blijft n kwalijke zaak dat het nodig zou zijn om elke 2 jaar er n set nieuwe bouten in moet
    Om dit te voorkomen :hmmz :hmmz

    Je zou er raar van kijken goe overal de kwaliteit achteruitgaat en kwaniteit belangrijker word zie maar enkel en alleen naar de nieuwe wagens tegenover de oude met nieuwe wagens scheelt veel vaker iets dan met eentje die al 10 tal jaren oud is.
    Bij het maken kijken ze nu eenmaal enkel naar het goeikoopste onderdeel, voor hun de klant darintegen zullen ze niet melden dat de kwaliteit lager is enkel proberen uit garantie te houden en verzwijgen dat het vaak voorkomt.zafira’s van 2008 hebben meestal de kwaal dat de starter binneninbreekt de onze had het net na 2.5 jaar dus de volle pot dokken als ze daar al niet naar kijken zullen andere dingen als bouten ook wel zo zijn goedkoper en minder goe andere legering enz daarmee dat ik ze na 4 maal vernieuw geen risico meer zou niet graag op 3 wielen rijden aan 120 per uur .

    Greets blue

    #18079671

    Dat 4x keer vervangen vind ik wel heel veel en onnodig.
    Bij de Corsa wissel ik regelmatig de wielen (straat naar race en terug) en heb er nooit problemen mee.
    Met regelmatig moet je dan denken aan zo’n 20 keer per jaar.

    #18079672

    Inderdaad ik blijf t vreemd vinden
    En waarom gebeurd t voor niet???
    Maar kan me zo ook niets voorstellen wat dan de oorzaak van dit fenomeen kan zijn

    Als t andersom was dus de voorste bouten ipv achtr
    Kon je der nog aandenken dat het met temperatuurs wisseling te maken kon hebben

    Immers wordt de voornaaf warmer dan achter als je veel stevig remt

    Blijft vaag
    anyway gooie der met de zomer wielen
    Wel n nieuw setje bouten tegen aan

    Dan maar es zien of dat ook inverieure kwaliteit is
    Of dat t toch n b vectra probleem is????

    Mischien wel met uitlijning van achteras te maken??
    Hoewel dat ook pas n jaar geleden is gebeurd??

    #18079673

    Heb trouwens wel bij de Corsa D van me pa wel dat de voorbouten echt tevast zitten.
    Om ze los te draaien moet ik vol gewicht op de ratel zetten…..

    #18079674

    ik denk niet dat het een kwaaltje is van de B vectra, ik denk eerder foutieve montage..

    het is meestal het beste dat je kopervet op de bouten doet, vooral met dit klote weer.

    al die pekel is funest voor je auto, en al helemaal bij de wielen..

    neem bijvoorbeeld de alu ventieldopjes. beetje water en of pekel? kun je nieuwe ventielen erin zetten! krijg je niet meer normaal los..

    ook wielbouten kunnen nat en vies worden, dus het staal is sneller broos of het draad is vuil!

    vaak zelf genoeg meegemaakt met VAG auto,s, allemaal GEEN vet ertussen en de wielen vaak ranzig..

    owja alle wielbouten van opel zij vrijwel het zelfde, zit soms alleen verschil tussen lengtes als ik het goed heb.

    dus het ligt niet alleen aan de B vectra.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.