NON-Turbo > Turbo > Olie?

Forumindex Forums Modellen Astra NON-Turbo > Turbo > Olie?

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253018

    Hallo,

    sinds een paar weken ben ik bezig mezelf te verdiepen om mijn C16SE
    om te bouwen tot een C16SE Turbo, het lukt al aardig maar wil over sommige dingen
    toch nog duidelijkheid.

    Hoe zit het bv. met je olietoevoer en afvoer vanaf de turbo? Zelf had ik het idee de
    toegevoerde olie vanaf het oliefilter te halen en retour te laten gaan in mijn carter.
    Weet iemand welke adapters er geschikt zijn om tussen je oliefilter en blok
    te zetten en daar een turboleiding op aan te sluiten? Ik had al gezocht naar sandwich
    plates, maar dat blijkt alleen voor sensoren te zijn..

    Mijn plan is om zo hoog mogelijk in mijn carter een aansluiting te maken om de retour
    leiding vanaf mijn turbo daarop aan te sluiten om zo de olie retour te laten vloeien.

    Ik ben van plan max 0,45 bar turbodruk te gaan draaien en weet dus ook niet of het
    echt noodzakelijk is een intercooler te installeren ivm. de hoogte van de turbodruk.

    Zoek dus in alle mogelijke hoeken informatie of mensen die er ervaring mee hebben
    om meer te leren en dit mogelijk te maken.

    Mochten jullie tips hebben of dingen waar ik echt aan moet denken wat snel vergeten
    wordt hoor ik het graag, ik sta overal voor open!

    :jerry

    Thanks!

    #18076610

    mijn LET draait ook nog op een halve bar boost, maar toen ik me intercooler veranderde merkte ik dat aanzienlijk.
    (is trouwens nog niet gechipt.)

    #18076611

    @Black-Out wrote:

    Hallo,

    sinds een paar weken ben ik bezig mezelf te verdiepen om mijn C16SE
    om te bouwen tot een C16SE Turbo, het lukt al aardig maar wil over sommige dingen
    toch nog duidelijkheid.

    Hoe zit het bv. met je olietoevoer en afvoer vanaf de turbo? Zelf had ik het idee de
    toegevoerde olie vanaf het oliefilter te halen en retour te laten gaan in mijn carter.
    Weet iemand welke adapters er geschikt zijn om tussen je oliefilter en blok
    te zetten en daar een turboleiding op aan te sluiten? Ik had al gezocht naar sandwich
    plates, maar dat blijkt alleen voor sensoren te zijn..

    Mijn plan is om zo hoog mogelijk in mijn carter een aansluiting te maken om de retour
    leiding vanaf mijn turbo daarop aan te sluiten om zo de olie retour te laten vloeien.

    Ik ben van plan max 0,45 bar turbodruk te gaan draaien en weet dus ook niet of het
    echt noodzakelijk is een intercooler te installeren ivm. de hoogte van de turbodruk.

    Zoek dus in alle mogelijke hoeken informatie of mensen die er ervaring mee hebben
    om meer te leren en dit mogelijk te maken.

    Mochten jullie tips hebben of dingen waar ik echt aan moet denken wat snel vergeten
    wordt hoor ik het graag, ik sta overal voor open!

    :jerry

    Thanks!

    Reageren op mijn pm…
    inlaatspruitstuk niet meer nodig ;)

    #18076612

    welke pm? ;)

    #18076613

    maar waarom zou je geen intercooler na je turbo plaatsen dan?

    ben wel benieuwd, want door je turbo word je inlaattemp een stuk hoger.
    bij een supercharger kan ik het best begrijpen, die wordt niet zo loeiheet als een turbo

    #18076614

    @Black-Out wrote:

    welke pm? ;)

    ik wacht nog steeds op je bankgegevens
    maar hoeft al niet meer zoek al een compleet blok ;)

    #18076615

    @dion87 : Nou denk ook wel dat ik een intercooler ga monteren, maar aangezien ik lage druk van plan ben te draaien denk ik dat het niet persee nodig is, vroeg ik me gewoon af. ;)

    #18076616

    intercooler zou ik niet monteren als je onder de 0,4 bar gaat zitten
    intercooler is bedoeld om meer koude lucht te krijgen aan je supercharger of turbo
    turbo zou inderdaad warmer worden dan een supercharger
    maar als je toch niet het uiterste uit je blok wilt gaan halen zou ik ook geen intercooler gebuiken
    dat zou eventueel altijd later kunnen als je toch iets meer van je blok wilt gaan vragen

    #18076617

    Om even in te gaan op je olievraag
    Wat je zoekt heb je niet nodig
    Je olie aanvoer pak je bij je oliedruksensor op de oliepomp
    Sensor er uit, T stukje er in, sensor terug slang er op en naar de turbo
    Retour idd zo hoog mogelijk in het carter

    Oliefilter gaat waarschijnlijk niet meer passen vanwege de turbo
    dus daar heb je een filter relocation kit voor nodig ;)

    #18076618

    Thanks man, heb je toevallig link waar t-stukken te koop zijn? En voor me plaatsing van me turbo ga ik het hele uitlaatspruitstuk zo veranderen dat het wel gaat waarschijnlijk. ;)

    #18076619

    Gewoon naar de bouwmarkt ;)

    #18076620

    Voor je oliefilter kun je ook een extra laag / kort filter kopen welke de helft is van de lengte van de normale filter.

    #18076621

    Ook al aan zitten denken en een beetje bekeken
    maar dan word het nog lastig als het filter gewisseld moet worden :hmmz

    #18076622

    Waarom is dat lastig?

    #18076623

    Als je turbo naar links bestuurderskant hangt hij voor je oliefilter komt te zitten.

    #18076624

    Maar je bedoeld hier toch de sensor uithalen en t-stuk ertussen zetten? Want waar zit nu je sensor eigenlijk? weet ff niet uit me hoofd..

    #18076625

    de turbo komt er deels voor te hangen
    en je hebt ook nog eens 1,5cm schroefdraad voor dat het filter er vantussen kan
    maar als je de turbo niet recht op het spruitstuk zet
    geef ik het een goede kans van slagen

    zelf koop ik wel een relocation kit
    weet ik zeker dat ik makkelijk bij mn filter kan
    en de turbo kan gewoon recht op het spruitstuk

    #18076626

    Heb je evt. link voor zo een kitje?

    #18076627

    Sensor zit links achterop je blok naast de krukaspositiesensor
    en idd gewoon een t stukje er op ;)

    Linkje heb ik zo even niet :D

    #18076628

    Oke geen probleem, wat ging jij ook alweer precies bouwen met welke turbo en druk enz?

    #18076629

    met een turbo moet ook de ontsteking en, de hoeveelheid ingespoten brandstof worden aangepast ,de turbo druk moet ook geregeld worden ,volgens mij word dit normaal gesproken door de ecu gedaan,hoe ga je dit doen zet je er een andere ecu in ofzo?

    het lijkt me nutteloos om zonder intercooler te gaan rijden ,je zit dan warme lucht in je motor te pompen,denk maar aan de warme olie die langs je turbo loopt en, de warmte van de turbo zelf

    #18076630

    @b07 wrote:

    met een turbo moet ook de ontsteking en, de hoeveelheid ingespoten brandstof worden aangepast ,de turbo druk moet ook geregeld worden ,volgens mij word dit normaal gesproken door de ecu gedaan,hoe ga je dit doen zet je er een andere ecu in ofzo?

    het lijkt me nutteloos om zonder intercooler te gaan rijden ,je zit dan warme lucht in je motor te pompen,denk maar aan de warme olie die langs je turbo loopt en, de warmte van de turbo zelf

    Aangezien ik niet veel turbodruk ga draaien is dat waarschijnlijk niet nodig.. Anders denk een chip op maat laten maken

    #18076631

    @Black-Out wrote:

    Oke geen probleem, wat ging jij ook alweer precies bouwen met welke turbo en druk enz?

    verlanglijstje:
    c14se motor
    c16se kop
    c16se en c14se ecu, om te testen welke het beste werkt
    powerboostvalve
    boost controller
    td02 downpipe astra turbodiesel
    arp drijfstangbouten
    c20ne gasklephuis

    heb ik liggen of komt er al aan:
    air fuel ratio meter
    x16xe injectors & wideband lambda & oliekoeler van mn oude setup
    14nz zuigers en monopoint spruitstuk van onze oude corsa
    ct9 turbo en blow off valve (toyota starlet glanza v) van RicoW
    z20let intercooler & turbodrukmeter van dion
    vacuumslangen T stukjes voor olie & vacuum en aansluitmateriaal

    ben misschien nog wel wat vergeten maar dit is het wel zo’n beetje :D
    ik ga beginnen met 0,5 a 0,6 bar… :twisted:

    #18076632

    Oke aardige plannen ook! Maar jij bent overal al uit over je samenstelling of zo? Kheb namelijk vaak nog dingen waar ik over twijfel, of me koppeling het bv wel trekt, maar dat wordt denk kwestie van uitproberen?

    #18076633

    Met originele koppeling kun je tot zo’n 170 pk
    Heb zelf alleen maar een zwaardere drukgroep
    Lijkt me voorlopig wel voldoende, meer dan 170pk ga ik toch niet halen :jerry

    Heb mn te bouwen setup idd al aardig op een rijtje :D
    Mn oude x16xe Manzel is op 6 bouten na helemaal los
    Volgende week begin ik met cleanen van de motorruimte
    En het schutbord te voorzien van een laagje tectyl
    Van RVS ga ik wat beugeltjes maken om de radiator wat naar achteren te kunnen plaatsen
    Om plaats te maken voor de intercooler king:

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.