Hulp gevraagd – Astra G, waarschijnlijk EGR Probleem

Forumindex Forums Modellen Astra Hulp gevraagd – Astra G, waarschijnlijk EGR Probleem

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252419

    Beste Forum lezers,

    Afgelopen zaterdag ben ik snachts op vakantie vertrokken naar het vliegveld toe.
    20min voor het vliegveld kreeg ik ineens een MM lampje in mn dashboard en merkte dat de motor even schokte.
    Nadien wilde de motor geen constante snelheid aanhouden en merkte ik dat als ik gas los liet, in een bocht, de auto begon te stotteren en uiteindelijk bij een kruising ook uitviel.

    Gelukkig startte hij wel gewoon weer maar stationair draaien doet hij dus niet en ik moet blijven gassen om hem aan te houden.

    Uiteindelijk ben ik op vakantie vertrokken en staat mijn autoop het parkeerterrein van het vliegveld, alleen kom ik morgenavond, na een week, terug en heb ik helaas door omstandigheden niemand die mijn (zwangere) vrouw en kind kan oppikken zodat zij geen last hebben van t gehort en gestoot tijdens t rijden.

    Ik moet 1,5 uur naar huis toe rijden en hoop dat iemand hier mij advies kan geven wat ik nu t beste kan doen?

    Klinkt het het als de EGR? ik had na aankoop van de auto ook een probleem met een MM lampje bij stationair draaien als hij warm was maar dat was volgens de garage een probleem met de lambda welke hij vervangen had – het probleem is echter nooit weggeweest ; altijd een MM lampje bij warme motor en stationair dan niet regelmatig draaien ( maar niet uitvallen )

    Tijdens het aanrijden voor mij vakantie was wel even de storing weg, maar kwam dus later weer terug.

    Ik baal er ontzettend van – hoop dat iemand mij een tip kan geven dat ik iig morgenavond thuis kan komen.

    Het gaat om een Astra G Station uit 98 met X18XE motor.

    Bedankt!

    #18067841

    X18XE1.

    en kans dat het de EGR is, maar ook een Sterkvervuilde gasklep (ivm andere probleem van MM lampje) kan de oorzaak zijn.

    Willem

    #18067842

    @wim-v6 wrote:

    X18XE1.

    en kans dat het de EGR is, maar ook een Sterkvervuilde gasklep (ivm andere probleem van MM lampje) kan de oorzaak zijn.

    Willem

    Willem.

    Bedankt voor je reactie.

    Wat kan ik hier adhoc aan doen? helpt het injectiereiniger erdoor te gooien van stp of wynn?

    Thnx

    #18067843

    Nope EGR demonteren en ander erop, in ieder geval als tijdelijke oplossing.

    Evt gasklep vluchtig schoonmaken met een Bus remmenreiniger.

    Willem

    #18067844

    ok, maar dit doe je niet zomaar ff denk ik om 23u savonds als je net geland bent op t parkeerterrein van een vliegveld :(

    Wat zou t gevolg zijn om er mee naar huis te rijden?

    #18067845

    Opzich is een EGR klep vervangen een minuut of 5 werk bij deze motor.

    Gasklep slang los kost je een minuut, reinigen 2 a 3 minuten.

    Willem

    #18067846

    ok,

    Erg bedankt voor je (snelle) reacties – alleen heb ik niet een EGR klep en remmenreiniger bij me als ik terug kom op Rdam Airport ;)

    #18067847

    Ik heb een how-to gemaakt voor het reinigen van de gasklep en de EGR-klep van de X18XE1
    Neem anders even een kijkje:

    Schoonmaken gasklephuis
    viewtopic.php?f=150&t=157845

    Schoonmaken EGR
    viewtopic.php?f=150&t=157719

    Helaas zijn de foto’s verdwenen en heb ik nog niet de tijd gehad om die terug te plaatsen, anders had je kunnen zien wat een simpel klusje het is.
    Wel moet je natuurlijk wat materialen hebben (nieuwe pakking en een bus remreiniger).

    Edit: je was me net voor, maar die heb je inderdaad niet bij de hand op een vliegveld.

    #18067848

    Thnx anyway! en bedankt voor t meedenken…

    #18067849

    Bij de gasklep hoef je niet heel mijn how-to te volgen: de aanvoerbuis eraf (zit vast met een slangenklem) en dan schoonmaken.
    Waarom niet de trein naar huis pakken (weet niet of dat mogelijk is voor je?) en morgen alleen teruggaan om je auto op te pikken? Dan hebben je vrouw en kinderen in ieder geval niet ’s nachts nergens last van.

    #18067850

    Ja – is theoretisch een idee… alleen land ik pas om 23u en ga ik de trein naar huis dan nie meer redden.. :(

    Rotterdam – Den Helder….

    #18067851

    Dat is inderdaad geen optie (laatste trein gaat om 23:20 en dan ben je erg lang bezig….)

    #18067852

    vrouw met de taxi ,jij met de auto

    #18067853

    Is het een idee de stekker van de egr los te halen?
    Zal dat werken?

    #18067854

    Kan helpen, wel gereduceerd vermogen..

    willem

    #18067855

    nou – ik ben thuis gekomen hoor…

    Auto had bij starten nog direct de storing… na een paar keer flink gas gegeven te hebben verdween de storing en ben ik gaan rijden… na ongeveer 100km kwam de storing weer terug… en niet veel later weer weg…

    Tot ik bij een stoplicht kwam en moest stoppen…. motor viel direct uit….
    gelukkig startte hij direct weer en dmv toeren te maken de motor op gang gehouden…

    Op deze manier verder gereden en gelukkig zonder al te veel problemen thuis gekomen…

    Probleem komt dus voor bij een warme motor zodra het toerental onder een bepaalde grens komt – accellereren geeft geen probleem…

    #18067856

    Vraag ;

    Ik heb nu de stekker uit de EGR gehaald en nu loopt hij prima.

    Wil het op lossen alleen is mijn vraag ;

    Is het schoonmaken en afdoppen voldoende? en met welk plaatje moet er afgedopt worden? een dichte of de originele van Opel met 1 gat?

    Alvast bedankt :)

    #18067857

    Schoonmaken en gangbaar maken, desnoods een nieuwe klep. Aansturen om te controleren wat ie doet…
    Afdoppen niet doen, gewoon meer toeren maken met de motor. Ze versmeren veelal door te rustig rijden.

    Is ie al uitgelezen? Foutcodes checken voordat je bezig gaat lijkt mij een beter plan…want zoblijf je bezig

    #18067858

    Auto uitgelezen :

    Foutcodes:

    P0505
    P0340
    P1405
    P0403

    Staat nu bij mn vaste handydandy garage :)

    #18067859

    Garage belde net ;

    Egr gereinigd en afgedopt middels originele Opel pakking :)

    Systeem gereset – P0505 kwam terug, auto bleef uitvallen….

    Gasklephuis vermoedelijk stuk ( deze schoongemaakt eerst ), gaan nu op zoek naar gebruikte gasklephuis….

    #18067860

    Nou ; Garage dag 2 –

    Vanmorgen hebben ze m gereset en leek de storing weg.

    Klein stuk gereden zonder probleem.

    Hierna een lang stuk gereden, helaas storing kwam terug – auto hapert nu ook zo rond de 2000 toeren en loopt niet mooi naar zeggen van de monteur.

    Morgen gaan ze er meer verder.

    Iemand een idee / tips?

    Gasklep is dus vervangen – EGR afgedopt en gereinigd….

    Codes die er nu in staan weet ik niet – deze moesten ze nog uitlezen na het lange stuk rijden – vermoedelijk weer de P0505….

    #18067861

    Enige wat overblijft is ECU :(

    Gaat richting ACtronics nu……

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.