probleem met koude start>nieuw probleem, zie laatste post

Forumindex Forums Modellen Manta probleem met koude start>nieuw probleem, zie laatste post

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251635

    Ik heb sinds enkele dagen problemen met de koude start. Motor slaat niet aan of heel even en valt weer uit.
    Als ik dan klein beetje gas geef, voorzichtig, blijft ie wel lopen. Rijden geen probleem. Als ik kort na starten de motor uitzet en weer wil starten, is dat geen probleem. Na een hele tijd stilstaan weer hetzelfde probleem.
    Iemand ervaring mee? Zit zelf te denken aan een defecte automatische choke, zou dat kunnen? En zo ja, waar zit die eigenlijk?
    Bedankt voor tips :thumb

    #18059596

    Injectie (grijze of gele injectors) of carburator, dat helpt ons al een stuk verder!
    Grtjs!

    #18059597

    originele 2.0 GSI uit 1988. helpt dat?
    Net na het werk startte ie overigens weer prima. Een haperende choke?

    #18059598

    een haperende koudstart injector, hulpluchtschuif, tempratuur sensor…

    #18059599

    had ik ook aan de GSI toen die luchtschuif bleeft vastzitten. Heb m netjes schoongemaakt en toen deed ie t weer prima

    #18059600

    en waar zit die luchtschuif?

    #18059601

    Dat is dat metalen ding op je thermostaathuis, zitten darmpjes op en achteraan op die tuit zit een stekker op.
    Dient niet om te starten maar om je toerental bij koude motor wat hoger te krijgen. Dus als hij wel aanslaat maar abnormaal
    traag loopt kan het daaraan liggen.
    Om je koudstartinjector te testen gewoon die 5de injector met die 2 schroefjes (achter op je inlaatspruitstuk) lossen, hang hem in een opvangbakje
    en met KOUDE motor (brandgevaar) starten. Dan moet hij duidelijk inspuiten.
    Doet hij dit niet, dan horen (lezen) we het wel van je.
    Succes!

    #18059602

    bedankt voor de tips. Ik heb al wat uitgevoerd en bekeken.
    Is dit de luchtschuif:


    hij zat hier:

    Alleen was mij niet duidelijk hoe je hem schoon moet maken. Is volgens mij één geheel. Moet ik hem in een “badje” leggen ofzo?

    Volgende vraag: is dit de koudstartinjector:

    Nog een andere laatste vraag: er zit ook een stelschroef voor het stationaire toerental. Die wilde ik iets verdraaien, maar hij zat moervast. Kan dat kloppen?

    Alvast bedankt voor de hulp (aan een amateur :D )

    #18059603

    ik heb hem gewoon goed ingespoten met gasklepreiniger

    #18059604

    Bovenste foto’s: is idd de extra-luchtschuif. Kijk er eens door en dan zou je via een gaatje d’r door kunnen kijken.
    Onderste foto: is idd de koudstartinjector.
    De stelschroef om je stationair toerental te regelen is die bovenop je gasklephuis, net naast dat darmpje dat van je
    kleppendeksel komt. Deze stelschroef moet je eerst loszetten met een ring 15mm(borgmoer), dan kan je met een
    schroevendraaier gaan regelen.

    #18059605

    Het probleem kan ook in je brandstofpomp-relais zitten.
    Tijdens het starten komt er een signaal binnen bij je brandstofpomp-relais. Hierdoor gaat de brandstofpomp draaien en gaat je koudstartinjector open.

    Als je brandstofpomp-relais niets doet met dit signaal, zal het starten inderdaad veel moeilijker gaan.

    #18059606

    Waar zit dat relais? Onder de motorkap hier, bij de pijl?:

    #18059607

    Ja, dat is hem :thumb

    #18059608

    Even een update. Om te beginnen start ie de laatste tijd weer prima. Alleen in het begin van de rit stottert ie vaak een paar keer. Daarna is het over. Gevoelsmatig vind ik dat de motor beetje “stroperig” loopt, maar ik heb er niet genoeg verstand van om het goed te kunnen beoordelen.
    Ik heb de luchtschuif schoongespoten. En de koudstartinjector heb ik vanmorgen getest. Doet het prima.
    Brandstofpomprelais heb ik losgehaald en bekeken en de contacten wat schoon gemaakt. Zag niets bijzonders verder, maar is natuurlijk moeilijk zonder open maken. Ik ga wel eens informeren hoe duur een nieuwe is. Als het niet te gek veel kost, kan ik een nieuwe uitproberen.
    Maar, zoals gezegd, starten gaat weer goed.

    #18059609

    starten geen probleem meer, maar helaas nieuw probleem. Boven de 60 gaat ie stotteren bij het gas geven. Zowel bij koude als warme motor. Bij constante snelheid merk je niks. Stotteren werd in de loop van de dagen erger. Eerst alleen in het begin van de rit, maar nu de hele rit. Wat kan dat zijn? Lijkt wel of er een vuiltje in de injectoren zit of zoiets.
    Heb het probleem al eerder gehad, is toen op een gegeven moment vanzelf over gegaan.
    Kan het eventueel met de brandstofpomprelais te maken hebben?
    Of meer richting ontsteking?
    Iemand een idee?

    #18059610

    Afgesleten nokken as?? Gaat die ook stoeken en beroerd lopen

    #18059611

    klinkt heftig. Hoe controleer je dat?

    #18059612

    Mocht je er niet uikomen of langzaam gek worden ,wil ik je wel keertje komen helpen .
    stuur je me maar effe Pm .
    Zit voorlopig in de late/nachtdiensten tot eerste week oktober ,maar ben tussendoor wel paar dagen vrij.
    en heb toch zelf wel 2 of 3 manta’s gehad heb iets meer ervaring erin ;)

    #18059613

    top :thumb
    je hebt pm.

    #18059614

    vanmiddag even gekeken maar loopt erg mooi ,enkel jammer van de distrubutieketting die hoorbaar is .
    Hij liep stationair iets te kalm ,dus iets bij gesteld .
    kan je nu glas bier op zetten zonder te morsen :jerry

    #18059615

    ik heb nou precies dezelfde problemen als dolmans in de eerste post beschrijft.
    hoort die extraluchtklep helemaal open te staan als de motor koud is? hij staat nu deels open(er mist zo’n hoekje uit dat klepje).
    wat betreft dat stotteren, dat heb ik ook gehad. Bleek de module van de onsteking stuk te wezen(auto ging na een tijdje midden in de stad voor het stoplicht uit en wou nooit weer aan :swear )

    #18059616

    Lucht-omloop-klep staat bij koude motor maar een klein beetje open, dus niet helemaal.

    #18059617

    @Tiedo wrote:

    ik heb nou precies dezelfde problemen als dolmans in de eerste post beschrijft.
    hoort die extraluchtklep helemaal open te staan als de motor koud is? hij staat nu deels open(er mist zo’n hoekje uit dat klepje).
    wat betreft dat stotteren, dat heb ik ook gehad. Bleek de module van de onsteking stuk te wezen(auto ging na een tijdje midden in de stad voor het stoplicht uit en wou nooit weer aan :swear )

    Die problemen met starten zijn vanzelf over gegaan.
    Welke module bedoel je?
    Een tijdje terug is de Hall Sensor vervangen, nadat ie steeds spontaan uitviel en dan ook niet meer aanging. Moest 3 keer afgesleept worden in twee weken tijd :(
    En ook nog op een verkeerde manier gesleept, want ik hoorde van de week pas (van @mantadevil, bedankt!) waar het sleepoog zit :shock:

    #18059618

    Ja oog zit op voor as.
    Hij bedoeld denk ik
    Modulle onder de bobine

    #18059619

    ok, die module ken ik. Toen ik problemen met de Hall sensor had, was die inderdaad ook “verdacht”. Bleek in orde te zijn.

    Heb trouwens gisteren filter brandstofpomp vervangen. Kijken of hiermee stotteren helemaal weg blijft.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.