corsa b gsi riem gebroken, wat nu???

Forumindex Forums Modellen Corsa corsa b gsi riem gebroken, wat nu???

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251624

    hallo,

    ik heb een auto gekocht voor onderdelen
    het betreft een afgetrapte corsa b gsi uit 1997
    met daarin een x16xe
    olie was zwart (uitlaat niet trouwens) er zat een open filter op, en stoelen lagen plat:)

    roest is de corsa ook bekend, en er mankeren nog meer dingen aan.
    grootste probleem is dat de riem gebroken is.
    de auto ging bijna naar de sloop, heb hem voor een prikkie kunnen kopen, dus hij gaat in onderdelen. (zit genoeg leuks op)

    mar even over de riem.
    als deze breekt houd dat in dat er kleppen krom zijn dacht ik.

    kan ik, er een nieuwe riem omheen leggen, en hem weer starten? zodat deze loopt?
    gaat puur om de ervaring van zo’n ingreep. heb nog nooit een riem vervangen, dit blok is toch al verrot, dus wil wel een gokje wagen.
    wat kan er nog meer kapot zijn?

    alle info is welkom:)
    het meeste wat onder de kap hangt is mij vrij onbekend, maar wel leergierig:)

    blokje heeft trouwens 173.000 gelopen, bij de 155.000 is de riem nog vervangen geweest

    #18059034

    Volgens mij geen vrijloper.. grote kans op flinke schade aan de klepjes.

    Zoals je zegt leergierig zou ik het gewoon proberen :thumb

    #18059035

    Als de riem geklpt is is de kan op schade vrij groot, je kan het altijd proberen natuurlijk.

    #18059036

    Ga er maar vanuit dat er kleppen krom zijn.
    Kunt er een nieuwe riem opleggen en kijken of je m kunt ronddraaien maar neem maar van mij aan dat er kleppen krom zijn.
    16 klepper met deze motoren raken de kleppen de zuiger.

    #18059037

    Auto ging niet voor niks naar de sloop. Haal eerst maar eens de kop eraf, voordat je gaat investeren in een riem.

    #18059038

    Ik denk ook dat de kleppen wel gaar zijn
    maar als je wilt oefenen op een distri vervangen gewoon doen :D
    als je hem daarna met de hand kan ronddraaien zou ik hem gewoon proberen te starten
    mocht ie verder naar de klote gaan is het tenminste niet zo’n ramp :D

    #18059039

    Simpele ingreep is het monteren van een x14xe kop + nieuwe riem dunkt mij? (zijn wat makkelijker+goedkoper voorhanden)

    #18059040

    @wagnas wrote:

    Auto ging niet voor niks naar de sloop. Haal eerst maar eens de kop eraf, voordat je gaat investeren in een riem.

    Een riem is ook zo gruwelijk duur ;)
    En daarbij, als je de kop er af haalt heb je een nieuwe koppakking en een set nieuwe kopbouten nodig, mochten de kleppen toch goed blijken te zijn.
    Makkelijkste en goedkoopste is een riem er op en dan een compressietester in het bougiegat draaien (en dan elke cylinder testen met de bougies er verder uit)

    Maargoed, inderdaad, de kans dat de kleppen krom zijn is vrij groot. Het gebeurt eigenlijk nooit dat ze niet krom zijn na een geknapte riem.

    #18059041

    Zal goed koper zijn dan wanneer je eerst de kop eraf gaat halen.
    Riem kost paar tientjes en dan weet je het vlugger dan wanneer je eerst de kop eraf gaat halen.

    #18059042

    kleppen zijn krom!

    het is geen vrijloop motor dus ga er maar gewoon van uit dat er minimaal 8-12 kleppen krom zijn.

    zou je een nieuwe distri riem erop leggen zou het zo maar eens kunnen dat de motor gewoon met de hand te draaien is zonder dat hij aanloopt maar lopen zal hij echt niet meer.

    #18059043

    99% kans dat de kleppen krom zijn ja ;) Je kunt toch echt beter de kop eraf halen, ipv een nieuwe riem er op de gok op doen. Tenzij je het blokje toch niet gaat gebruiken, dan zou ik er ook geen moeite insteken ;)

    #18059044

    zoals ik de topicinleiding lees is het in eerste instantie niet eens de bedoeling dat het blokje gebruikt gaat worden
    hij wilt oefenen met een db riem opleggen

    voor het wisselen van de kop komt iets meer bij als alleen een ander kopje
    en een x16xe kop is net zo makkelijk te krijgen, staan hier op de sloop 3 tigra’s met x16xe
    om te beginnen moet een 16v kop altijd gevlakt en geperst worden, 8v niet per se
    krijg je nog de pakkingen er bij
    klepsteelrubbers/klepseals vervangen is dan ook wijs om gelijk mee te doen
    deze veroorzaken meestal het olieverbruiken
    ook opnieuw inslijpen van de kleppen is wijs om te doen
    je hebt ook een kleppentang en momentsleutel nodig

    normaal vervang je bij de db riem ook de spanrollen waterpomp en multiriem
    maar gezien deze er als het goed is niet lang opzitten zou ik er alleen een andere db riem op zetten

    #18059045

    Maargoed, om te oefenen om een distributieriem om te leggen, is een kapot blok ook niks. Je hebt geen controle of je het goed gedaan hebt of niet, omdat dat ding toch al kapot is. Dan kun je beter een keer meekijken bij iemand die het vaker doet, op een goed blokje. Ik vind t zonde om een distributieriem en spul te kopen voor een blokje wat toch al kapot is. Of alles vervangen of gewoon er niks mee doen is mijn mening :thumb

    #18059046

    dat is niet waar, als je naar een keer of 4 de motor met de hand ronddraaien
    de markeringen goed uitkomen zit ie goed
    dit is je controle, starten is bijzaak in deze

    #18059047

    x16xel kop past ook.
    c16xe ook.

    #18059048

    @trashmetal wrote:

    dat is niet waar, als je naar een keer of 4 de motor met de hand ronddraaien
    de markeringen goed uitkomen zit ie goed
    dit is je controle, starten is bijzaak in deze

    Ja maar dan, dan heb je de riem er goed op liggen en kun je alsnog niks met het blok :p Snap dat het om het leren gaat, maar vind het zelf een beetje onzin :thumb

    #18059049

    Riem weer er van af halen en bewaren voor je eigen blok mits de riem het zelfde is. king:

    #18059050

    Ja dat kan nog wel, maar robert heeft volgens mij een x12xe dus dat gaat niet passen ;)

    #18059051

    Ja dat is waar, maar zijn astra is volgens mij ook een 1.6 16kleps.

    #18059052

    pak je toch gewoon een riem van de sloop… tis maar om te leren.. lekker boeiend… hoeft niks te kosten..

    #18059033

    ?? riempje kost maximaal 14 eurrie
    daarvoor zou ik niet gaan tobben met een sloopauto :D

    #18059053

    het is voor een sloop auto… dus wat maak het uit…

    #18059054

    Pak het goed aan en probeer het, mocht je hem netjes aan de loop krijgen heb ik misschien wel een geïnteresseerde. :)

    #18059055

    @trashmetal wrote:

    ?? riempje kost maximaal 14 eurrie
    daarvoor zou ik niet gaan tobben met een sloopauto :D

    14,- maar? ik heb toen 54,- moeten betalen. moet binnenkort weer vervangen :(

    #18059056

    Zoals andere mensen zeggen is de kans klein dat er niks beschadigd is, of je moet geluk hebben gehad, maar wil je dat zeker weten zal ik toch de kop eraf halen en kijken of er schade is ontstaan toen de riem gebroken is.. En wat betreft de diste. riem verv. zou ik mee wachten en eerst diagnose stellen aan het blok. Vervangen van de riem is zo gebeurd :p

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.