Tikken Z1.4XEP astra H

Forumindex Forums Modellen Astra Tikken Z1.4XEP astra H

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251243

    Hallo,

    Wij hebben een Z1.4XEP motor en ik heb het idee dat ie steeds meer begint te tikken ik heb er een filmpje van gemaakt misschien dat één van jullie weet of dit erg overdreven tikken is.

    http://www.youtube.com/watch?v=iflVyHW1ofY&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Luuk

    #18054856

    Rammelt ie ook bij aanslaan direct na koude start.

    Willem

    #18054857

    deze motoren hebben holle nokkenassen.

    het probleem wat hierbij speelt,is dat de lager schalen los kunnen komen,met als gevolg dat de nokkenassen breken.

    af-fabriek zijn deze vastgezet met 8Nm,geadviseerd wordt als de assen nog niet gebroken zijn de bouten te voorzien van loctite en vastzetten met 10Nm

    het is mogelijk dat de assen al ingesleten zijn omdat de lagerschalen loszitten,hierdoor zou het tikken kunnen worden veroorzaakt.

    voor een goede diagnose moet het blok open,is een bekende kwaal van o.a de z14xep motor

    #18054858

    Luuk,

    Als je zelf het idee hebt dat het onder je klepdeksel vandaan komt, dan zou ik voor de zekerheid even het klepdeksel eraf halen.
    Het komt nogal eens voor dat de nokkenaslagerkapjes loszitten,de nokkenassen zijn ingevreten door de roest en dat de stotertjes wel eens kapot gaan.

    Gr Esox

    PS Olie staat wel op peil ?

    #18054859

    @Willem ja hij tikt het ergst 1a2seconden met een koude start.

    @Esox Lucius: Denk zelf dat de ketting is die rammelt dat de automatische spanner het aan het begeven is zeg maar olie staat op pijl heb 2 maanden geleden beurtje uitgevoerd en MPM 5w30 dextrose 2 longlife olie gevuld dat is toch de goede?

    PS weet niet of het veel uitmaakt maar de kilometer stand is:86266

    #18054860

    Dat zou goed kunnen , nadat er dunne verse olie is ingegaan (klopt moet inderdaad 5w30 in)

    #18054861

    Deze blokjes maken inderdaad wat meer lawaai, o.a ook omdta er geen distrubutie riem in zit maar een ketting.

    Wat betreft aantrekken, de garage zegt 8, maar op forums heb ik al eens 9 en nu 10nm gelezen, ik heb het eens aan de deale rgevraagd wat hun er voor wilde rekenen en dat was 90 euro extra tijdens een grote beurt, dat vond ik nogal prijzig, volgens hun was de kleppendekselpakking al 40 euro, ik heb daar zo mijn twijfels bij.

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl

    #18054862

    ik heb het idee dat de kettingspanner het aan het begeven is van daar ook dat tikken/rammelen heb niet echt het idee dat het van onder de kleppen deksel vandaan komt ook omdat bij de koude start het tikken 1a2 seconden vrij erg is.

    #18054863

    Rammelen eerste paar tellen in de gaten houden, is een voorteken van slijtage aan de distributieketting spanner..

    Willem

    #18054864

    Ik zal morgen is een filmpje maken als ik de auto start misschien dat dat wat duidelijkheid geeft.

    #18054865

    Net effe een filmpje gemaakt van de koude start waar het tikken met starten goed hoor baar is wat denken jullie vervangen of niet? KM stand: is 86266

    http://www.youtube.com/watch?v=XBj4NMomEsg&feature=youtu.be” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Luuk

    #18054866

    Luuk,

    Zo te horen is hij al aardig op weg (versleten).
    Mijn advies vervangen,op een gegeven moment is de ketting zo ver uitgerekt dat de kans bestaat dat hij over de tandwielen heen schiet.

    Gr Esox

    PS het is niet de spanner die defect is, maar de ketting is zo ver uitgerekt dat de spanner op het uiterste zit.
    Maar de spanner wordt wel direct mee vervangen zit in het complete set.

    #18054867

    Bedankt een college gaat hem vervangen waarschijnlijk volgende maand daarbij worden ook meteen de nokkenassen aangetrokken

    Bedankt voor alle reactie’s :thumbup

    Luuk

    #18054868

    laat even weten wat je nou hebt gedaan.
    Ben benieuwd hoe je het hebt opgelost

    #18054869

    Ik heb een Z16XEP moter en die lijkt ook wat te tikken. Vooral koud is het erg. Ik heb toch geen ketting? Volgens de garage is het namelijk een klepstoter.. (geen topickaap maar wilde even weten of het de ketting kan zijn;))

    http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=5&t=169178

    #18054870

    De Z1.6XEP heeft geen ketting maar een riem en die kunnen inderdaad last hebben van tikkende klepstoters je zou kunnen proberen om er iets dikkere olie in te doen misschien dat het tikken wat minder wordt.

    Dit heeft niks te maken met de CIM modificatie dit is alleen zodat de claxon werkt als de verlichting brand en dat de knopjes op het stuur werken als de verlichting brand.

    De modificatie is alleen een klem om je CIM kan je controleren door je stuurkolom kappen te demonteren.

    Luuk

    #18054871

    @Opeltje17 wrote:

    De Z1.6XEP heeft geen ketting maar een riem en die kunnen inderdaad last hebben van tikkende klepstoters je zou kunnen proberen om er iets dikkere olie in te doen misschien dat het tikken wat minder wordt.

    Dit heeft niks te maken met de CIM modificatie dit is alleen zodat de claxon werkt als de verlichting brand en dat de knopjes op het stuur werken als de verlichting brand.

    De modificatie is alleen een klem om je CIM kan je controleren door je stuurkolom kappen te demonteren.

    Luuk

    Ik wil eigenlijk niet dat het minder wordt maar dat het gewoon opgelost wordt :) Wel bedankt voor je eventuele oplossing uiteraard :)

    #18054872

    Dan denk ik toch dat het vervangen wordt, de garage laten controleren welke er stuk is/zijn en die laten vevangen.

    Luuk

    #18054873

    Dan moet dat gebeuren :) Is zoiets nog een dure grap?

    #18054874

    Zou niet weten hoe duur het is maar denk dat het bij de opel dealer wel erg aan de prijs is er is namelijk speciaal gereedschap voor nodig om de klepstoters te kunnen vervangen.

    Misschien even kijken naar een vakgarage in de buurt of een universele garage waar je vertrouwen in hebt.

    Luuk

    #18054875

    @Robbie Heb er nog niks aan laten doen van de week ga ik naar een collega die er effe naar kijkt en een prijs opgave maakt en dan afspraak maken om te laten maken.

    #18054876

    Ik heb momenteel hetzelfde probleem.
    Ik heb in een grijs verleden als assistent monteur gewerkt.
    Dus enige handigheid met sleutelen.

    Echter vraag ik mij af of dit zelf “voor de deur” te doen is?
    Iemand adviezen of tips?
    Gereedschap wat ik ZEKER nodig heb?
    Misschien een stappenplan/handleiding?

    Bij voorbaat dank! :thumbup

    #18054877

    dat geluid had ik ook.
    het was de hydr. spanner..

    ik heb toen dit erbij gegooid.

    hydrualic valve lifter concentrata

    http://wynnsnl.1click.be/index.php/nl/x/30?cId=2&bId=768″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    en weg tikken.

    gebruik.
    -auto warn rijden.
    -bij de olie toevoegen.
    -en dan rustig een stuk rijden
    -laag in de toeren houden
    -en niet boven de 80 de eerst 30 km.

    :wors …het werkt.

    bb
    king:

    #18054878

    Bedankt Corsa BB voor je reactie.

    Maar ik doelde eigenlijk op het vervangen van de ketting en de bijbehorende spanners :angel

    #18054879

    op youtube ff zoeken..

    ik sleutel ook graag…maar als dit spul niet zou werken..kun je altijd nog gaan sleutelen.

    kosten 20 euro..

    bb
    king:

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.