Aanschaf corsa Bj 1992 – 2001

Forumindex Forums Modellen Corsa Aanschaf corsa Bj 1992 – 2001

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250999

    Hey,

    Ik heb nu een astra f van 1992 maar deze heeft veel last van roest en het word nu echt slechter, de koppeling zit ook erg diep.

    Nu zat ik er aan te denken om een corsa aan te schaffen. Ook goedkoper in wegenbelasting volgens mij.

    Welke blokken in de corsa’s zijn betrouwbaar? en hebben corsa’s veel last van roest dat het afkeur kan worden bij apk?
    De corsa 1.4 – 60pk lijkt me wel een leuke auto

    Zijn ze aan te raden? Ik rijd benzine en welke opties er op zitten maakt me niet echt veel uit. Airco is geen noodzaak voor mij

    gr

    #18052090

    de meeste corsa’s hebben roest net voor onder de motorkap, bij de achterruitenwisser, en sommige bij de spoiler op de achterklep en de scheurtjes in de b-stijlen bij de deuren
    vanaf eind 97 hebben de corsa’s veel minder last van de scheurtjes in de b-stijl en bij de achterklep!(schijnt dat de chassis anders verzinkt zijn en dat er bij de deuren een versteviging is aangebracht in de b-stijl)

    60 pk is idd goed te doen, maar ga dan voor de 1.2 16v met 65pk, is nog zuiniger ook en ze zijn redelijk vlot!

    mijn eigen ervaring met de 1.4 blokken

    de C14nz niet vooruit te branden 60 pk rotor ontsteking
    de X14sz loopt stukken beter 60pk dis-onsteking
    de C14se is de snelste 8klepper met 82 pk en lopen heel goed!
    dan heb je nog de x14xe met 90 pk de 16klepper

    #18052091

    @richardschaeks wrote:

    de meeste corsa’s hebben roest net voor onder de motorkap, bij de achterruitenwisser, en sommige bij de spoiler op de achterklep en de scheurtjes in de b-stijlen bij de deuren
    vanaf eind 97 hebben de corsa’s veel minder last van de scheurtjes in de b-stijl en bij de achterklep!(schijnt dat de chassis anders verzinkt zijn en dat er bij de deuren een versteviging is aangebracht in de b-stijl)

    60 pk is idd goed te doen, maar ga dan voor de 1.2 16v met 65pk, is nog zuiniger ook en ze zijn redelijk vlot!

    mijn eigen ervaring met de 1.4 blokken

    de C14nz niet vooruit te branden 60 pk rotor ontsteking
    de X14sz loopt stukken beter 60pk dis-onsteking
    de C14se is de snelste 8klepper met 82 pk en lopen heel goed!
    dan heb je nog de x14xe met 90 pk de 16klepper

    Hey dank voor je tips.

    Dus ze roesten minder op de dorpels en wielranden en wielkuipen(binnenkant)? dit vind ik erg vervelende plekken de oudere astra’s hebben dit veel en je ontkomt er dan bijna niet aan want het komt van binnen uit. Hoe is de 1.2 met 60 pk?

    #18052092

    ik heb maar bij 1 corsa last van roest gehad bij de wielkuip, ligt er ook aan hoe de vorige eigenaar ermee omgaat he, ik doe mijn autos altijd mooi bijhouden van onder tegen roest, textiel spuiten voornamelijk

    #18052093

    NZ of SZ maakt niks uit. Beide even sterk, evenveel koppel en een gelijke powerband. Ze hebben ook dezelfde versnellingsbak, dus dat mag helemaal niets uitmaken.
    Als het wel verschil maakt, is een van beide gewoon gaar. Heb beide gereden (beide in goede motorische staat) en ze zijn wat rijgedrag betreft echt perfect gelijk.

    1,2 16v (X12XE) is opzich ook wel aardig, maar heeft het hoogste koppel punt veel later in de toeren liggen. Dus die moet je meer op toeren jagen als je snel wil zijn (naja, is natuurlijk allemaal relatief, ze zijn geen van allen snel :P )

    C14SE is ook wel een leuke, maar veel minder vertegenwoordigd, dus zie er maar eens aan een te komen.
    Het is wel een robuuste 8klepper, dus wat dat betreft absoluut geen slechte koop.

    Met de X14XE moet je dan weer oppassen met oliezuipen. Ze zijn erg gevoelig voor hard trappen als ze koud zijn. Gezien ze opzich wel erg snel zijn in een klein autotje, en de bestuurders vaak wat jongere mensen zijn met een flinke dosis overmoed, is het risico best aanwezig dat je er een treft die flink olie wil zuipen.
    Voor de C16XE en X16XE geld trouwens exact hetzelfde (nagenoeg zelfde motor, alleen grotere zuigers voor meer liters inhoud)

    #18052094

    Bijna elke corsa b roest, ben vandaag bezig geweest met de mijne uit 98 en die had al aardig wat rot ontwikkeld aan de veerschotels.

    Kijk bij de aankoop echt goed naar de chassisbalken, veerschotels, radiateurbalk. Motorkap is optisch en niet boeiend, die andere dingen wel.

    #18052095

    Even over het roest verhaal. Bij de latere types is het b-stijl scheur nog steeds aanwezig, en inderdaad roest onderzijde motorkap.

    Heb zelf een 1.2 16v(X12XE), betrouwbaar blokje en voorzien van distributieketting ;)

    Probeer eentje te vinden van bouwjaar 1999/2000, zijn qua opties rijker uitgerust.

    #18052096

    Corsa kopen vanaf 1997 liefst facelift model.

    1.2 De C12NZ lekker laten staan, die moet je helen duwen
    1.4 De C14NZ en X14SZ lopen evengoed, rijden evengoed..

    1.0 12V, redelijk motortje zuinig, niet heel vlot
    1.2 16V, redelijk betrouwbaar, en zuinig bij normaal rijden.
    1.4 16V, Lekker vlot, wat onzuinig naar de motorinhoud
    1.6 16V, lekker scheurijzer, maar ook niet heel zuinig.

    Willem

    #18052097

    , ik heb er 1 van april 2000, deze heeft alleen geen abs of cruisecontrol.. roest aan onderkant motorkap, scheurtjes deurstijl geen last van, van me laatste 5 corsa’s in 2 jaar (ja ik weet) heb ik pas 1 corsa gehad met die scheurtjes in de b-stijl, dit was 1 van 1994, maar dat was wel een roestketel

    #18052098

    Heb een Corsa C14NZ gehad, had echt geen spatje roest, nergens!
    Maar hij reed echt akelig. Daarna een X14SZ gehaald, ook geen spatje roest en die reed super!
    Alleen vind ik het allemaal wat minder dan een Astra F.

    Al zou ik toch eerder een Astra kiezen, voelt allemaal wat degelijker aan vind ik maar dat is personlijk.
    Is je huidige Astra niet op te knappen dan?

    #18052099

    Mijn advies is ook, laat de Corsa’s staan. Koop een Astra uit 1999-2000 of zo. Rijdt veel lekkerder en je hebt vrijwel geen last meer van roest. Prijzen zijn ook niet hoog. Neem een 1.6i motor.

    Ik heb zelf ook een Corsa B (1994) en een Astra F (1992) gehad.

    #18052100

    @Mr.F wrote:

    Heb een Corsa C14NZ gehad, had echt geen spatje roest, nergens!
    Maar hij reed echt akelig. Daarna een X14SZ gehaald, ook geen spatje roest en die reed super!
    Alleen vind ik het allemaal wat minder dan een Astra F.

    Al zou ik toch eerder een Astra kiezen, voelt allemaal wat degelijker aan vind ik maar dat is personlijk.
    Is je huidige Astra niet op te knappen dan?

    Is wel op te knappen, weet niet of het de moeite waard is. Hij roest best snel op sommige plekken terwijl ik het altijd goed schoon gehouden heb. Ik hoop dat die nog door de apk komt dit jaar zodat ik rustig rond kan kijken voor een andere opel.
    Wel heb ik het idee dat sommige fjes helemaal/heel weinig roesten. hoe zit dat met de nieuwere astra f’s?(1996-7-8). De astra f kost weinig idd..

    #18052101

    Als ik jou was zou ik hem laten lassen. Zet hem overal in de ML & Tectyl bodyschutz.
    Corsa’s kunnen er ook wat van, en op mn werk al diverse Astra G’s gezien die echt als de ziekte roesten.

    Het beste modeljaar van de Astra F is MY94 & MY95 ( dus de Astra’s van eind 1993, 1994 & tot eind 1995.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.