Hoe zit dat met het verschil in motortemeperatuur aanduiding

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Hoe zit dat met het verschil in motortemeperatuur aanduiding

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249891

    Beste forumleden,

    Ben sinds kort eigenaar van een Vectra Station met een 2.2. DTI motor uit 2004.
    Als ik de auto start en begin te rijden dan gaat de temperatuur langzaam richt de 80 en vervolgens blijft de wijzer steken tussen de 80 en 85 en als ik de auto vervolgens stationair laat draaien dan gaat de temperatuur langzaam richting de 90 maar blijft tussen de 85 en 90 hangen. Deze verschil in temperatuur aanduidingen ben ik niet gewend van de vorige auto’s die ik heb gereden. Bij de andere auto’s ging de temperatuur na het starten langzaam richt het midden van de temperatuurmeter (90) en bleef daar gedurende de gehele reis op steken.

    Is dit normaal bij de vectra met deze motoren of is er iets niet in orde?

    Alvast bedankt!

    #18040187

    De kans is groot dat je termostaat open blijft staan waardoor hij niet netjes op de 90 graden blijft staan.

    #18040188

    In mijn geval was de thermostaat aan z’n einde, en werd de temperatuur nooit hoger dan 90 graden, zelfs met flinke belasting en hoge snelheid niet… Thermostaat + huis vervangen en alles was weer naar z’n normale waardes.

    #18040189

    Welnee, Weinig aan de hand, als ie goed naar de 80graden gaat..

    Dit betreft een OPEL Diesel, en deze worden over het algemeen met rijden niet warmer dan 80 graden.

    Temperatuur met stationair draaien mag iets oplopen..

    Pas als ie goed onder de 80 blijft hangen moet je je zorgen maken (en het dan geen -16 is buiten haha).

    Willem

    #18040190

    Heren,

    Temperatuur gaat rustig naar de 80 en blijft daar ook gewoon net onder of net boven tijdens het rijden. Verder stijgt de temperatuur ietsjes richting de 85 graden bij stationar maar blijft er vooralsnog steeds onder zitten. Tijdens een testrit heb ik gisteren wat harder gereden om te kijken wat er gebeurde en tijdens de rit ging de temperatuur richting de 85.

    Ben van plan om binnenkort met een beladen auto richting Spanje te rijden en hoop dat de temperatuur niet boven de normale waarden stijgt.
    Met een beladen wagen na 300/400 kilometer in de file staan bij Madrid met buitentemperaturen rond de 30/35 graden vergen veel van de motor.

    Adviseren jullie nog voorzorgsmaatregelen of kan ik met gerust hart op reis?

    Gr

    #18040191

    Je kan met een gerust hart op reis hoor! Als de motor een bepaalde temperatuur bereikt slaat de koelvin aan die tegen je radiateur zit. Deze blijft koelen totdat de motortemperatuur weer een bepaalde temperatuur bereikt. In principe mag/kan je meter dus nooit in het rood lopen. Pas dan moet je je zorgen gaan maken.

    #18040192

    Volgens mij is er idd weinig aan de hand. Ik rij ook 2.2 DTI en wat jij zei heb ik ook. Normaal rijden blijft ie op 80 steken. Laat ik eem stationair draaien wordt ie iets warmer. Maar nooit warmer dan 90.

    #18040193

    Ik heb dit gedrag ook bij de benzine variant, de 2.2 DGI. Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat dit gedrag normaal is.

    Dit gedrag is dacht ik beredeneerbaar: Als je rijd dan koelt de luchtstroom van het rijden veel beter dan dat je stilstaat aangezien je veel meer lucht verplaatsing hebt (ervanuitgaande dat je geen eco freak bent en je gril hebt dichtgeplakt omdat je dan een beter airflow of luchtcoefficient/weerstandcoefficient hebt…. neem al die lelijke batterijen op de weg, prius, insight etc.

    Of vertel ik nu onzin?

    #18040194

    Baba, je beredenering klinkt zeker aannemelijk

    Heren bedankt voor de info, ga nu in ieder geval met een beter gevoel op reis.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.