Opel Astra C1.4NZ slaat uit

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra C1.4NZ slaat uit

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249305

    Beste opel-liefhebbers,

    Een kleine lijst van problemen :jerry :

      Stationair uitvallen (10/20 minuten laten draaien) – start daarna
      Stationair uitvallen #2 – Start niet meer / lijkt verzopen (ruik geen benzine)

      Bij motormanagement lamp koppeling intrap – uitvallen.
      Auto schokt 1x hevig – uitval / koppeling intrap (weet niet zeker)

    Het grappige is, na 2e keer uitval, veel proberen te starten, starte de auto, snelweg opgeknald, werkte prima.
    Voor 10/15 minuten 100/120 gereden zonder problemen.

    Speciale dingen:

      Koppaking is lek geweest, nieuwe erop gezet NIET gevlakt.
      Koppaking steekt klein stukje onder kop door, pakking is bezweet met olie.

    Olie op injector/luchtinlaat:
    http://imageshack.us/photo/my-images/193/imag0418jt.jpg/

    “Veel olie”:
    http://imageshack.us/photo/my-images/507/imag0419x.jpg/

    Koppakking:
    http://imageshack.us/photo/my-images/842/imag0420l.jpg/

    Opmerkingen:

      Auto komt uit 1994.
      75,000 KM op de teller.
      Alle vloeistoffen vernieuwd: Olie, Koelvloeistof, ruitenwisser vloeistof.
      Verdelerkap/rotor vernieuwd
      Koppakking vervangen
      Brandstof filter vervangen
      Oliefilter vervangen
      Waterpomp + thermometer vervangen
      Distributie riem vervangen,
      Multi-v snaar? vervangen
      Bougie/bobine kabels vervangen.

    Ik heb een Vacuum EGR (gelezen via Willem op andere fora’s/deze – inzoomen, verstopt achter kabel)
    http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/396690_2687657744311_1042465411_2928109_1700905056_n.jpg

    Verdere referentie:
    viewtopic.php?f=5&t=163992

    Mijn dank alvast, voor het lezen en zowel nadenken.

    #18033848

    precies het zelfde gehad met de 1.4 nz.

    Ook bobine vervangen door anwb….hielp ook niets.heb me rot gezocht

    Als het goed is zit er bij je bobine zo’n zwart klein doosje…dacht de ecu…Zat ook op de nieuwe bobine,maar was waarschijnlijk ook defect.

    Toen nog 1 op de sloop gehaald en nergens geen problemen meer gehad.
    Bij mij had het ook met de temperatuur van het weer te maken.
    Als de motor uitviel even 10 min wachten en toen startte hij weer.Tot het buiten wat wamer werd duurde het steeds langer voor ie weer startte..(als ie al startte.)

    voor de rest onverwoestbare blokjes!!!

    succes!! :thumb

    #18033849

    Beste pink, bedankt voor je reactie!

    Zou je mischien kunnen omcirkelen welk zwart doosje jij bedoelt?
    Ik weet dat er één achter het blok zit bij de injector (Zwarte GM kap).
    Maar niet ergens bij de bobine.

    http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/396690_2687657744311_1042465411_2928109_1700905056_n.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    (Via paint – http://www.imageshack.us” onclick=”window.open(this.href);return false;)

    Met vriendelijke groet,
    Chris.

    #18033850

    Kan het op de foto niet goed zien zitten,maar als het goed is zit er bij je bobine ergens een rechthoekig plaatje (of doosje)…die bedoel ik.

    #18033851

    Top, ga dit weekend even rondje sloop doen en sowieso m’n gashuis etc schoonmaken.
    Op zoek dus naar een bobine/blokje.

    Want ik merk ook inderdaad, als hij net gestart is, nergens last van, zodra de motor warmer word, krijgt hij die neigingen.

    Iedergeval bedankt voor het nadenken pink!

    Aanvullende berichten zeer welkom.

    #18033852

    Zal eens googlen voor je…..

    edit :
    Tis iig een bobinemodule…ben ff aan het zoeken voor een piccie!!

    #18033853

    Geweldig! Ik ben zo klaar met werken, zal ik ff een 360 graden foto maken.

    #18033854
    #18033855

    Aha, een ontstekingsmodule!

    Zal ff kijken hoe de mijne deruit ziet straks.

    #18033856

    btw….die foto van die “koppakking”…Zal toch wel kleppendekselpakking zijn zeker??? :hmmz

    #18033857

    Ik heb hem gevonden pink, zit er bij mij inderdaad ook op.

    “koppakking”..
    Dat is het inderdaad, ben ik dan in de war?

    Iedergeval, dat ding lekt als de malle…ik knijp er even in, of duw erop en allemaal olie…
    En kan hem een stukje eruit trekken, en dan merk je gewoon dat er heel veel speling op/in zit.
    Het zit iedergeval zo:

    Bovenkant
    Pakking — Deze ‘lekt, zweet’ hoe je het wilt noemen
    Motor
    In/uitlaat

    We hebben hem wel volgens het schema vastgezet met z’n speciale moersleutel (monteur gedaan voor mij).

    #18033858

    Op de foto lijkt het mij toch om het kleppendekselpakking tegaan…..

    Ik zou proberen om het kleppendeksel toch nog iets vaster te zetten en kijken of dit helpt…anders nieuwe pakking halen,kleppendeksel loshalen en nieuwe pakking monteren.

    Ik heb dit ook gehad,maar volstond met kleppendeksel vastdraaien.

    Even voor de goede orde…kleppendeksel is het bovenste stuk (deksel) op je motorblok… ;)

    #18033859

    Deze hebben we vervangen:
    http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/331224_2687655464254_1013746858_o.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Dit is de koppaking, je ziet ook die vieze smurrie in het pijpje zitten.

    En het kleppendekselpakking, daarmee kan ik “spelen” (komt ook olie door).

    #18033860

    Heb je de bouten vervangen, ik heb begrepen dat de kop van een c14nz motor vastzit met voorgespannen bouten. Bij vervanging van de koppakking kun je die ook het best vervangen, anders wordt de kop niet goed op het motorblok gedrukt. Wat kleppendeksel betreft, is misschien ietsje krom doordat je motor eens te warm is geworden, beste gewoon een andere halen (op de sloop zijn genoeg c14nz onderdelen, ik heb er zelf ook eentje, vrijwel alles komt van de sloop).

    #18033861

    @Christiaan Hummel wrote:

    Heb je de bouten vervangen, ik heb begrepen dat de kop van een c14nz motor vastzit met voorgespannen bouten. Bij vervanging van de koppakking kun je die ook het best vervangen, anders wordt de kop niet goed op het motorblok gedrukt. Wat kleppendeksel betreft, is misschien ietsje krom doordat je motor eens te warm is geworden, beste gewoon een andere halen (op de sloop zijn genoeg c14nz onderdelen, ik heb er zelf ook eentje, vrijwel alles komt van de sloop).

    Beste naamgenoot :D,

    Wij hebben met koppaking vervangen gelijk nieuwe bouten etc gemonteerd, ik ben ook niet echt bang dat dit de fout is.
    Ik kan er helaas ook niet goed bij om foto’s te maken.

    Sowieso zaterdag rondje sloop, even sensoren scoren e.d.

    #18033862

    Ik zou ook gelijk even kijken voor zo’n onstekingsmodule…..Zijn de kosten niet en heb zo’n vermoeden dat daar de oorzaak zit voor het afslaan van de motor.Zijn iig wel de zelfde symptonen.
    Ik was ook een x aantal weken verder voor ik daar achter was. Was steeds afwachten wanneer ie afsloeg.
    In de winter wel minder problemen,maar toen het warmer werd buiten…….. :swear :swear

    #18033863

    Klopt helemaal pink, ik had hem aan mijn lijstje toegevoegd om op te zoeken!

    Ik ga ze een voor een vervangen, eerst de sloop op, sensoren/modules e.d. zoeken, dan eerst het gasklephuis (injector) schoonmaken.
    Dan inderdaad de onstekingsmodule vervangen, testrit voor 3/4 dagen of week, en als dat niet werkt, alles langzaam af…

    Kan het beter iedergeval allemaal hebben, en die man neemt ze altijd retour.
    (Altijd handig, connecties bij de sloop :P)

    #18033864

    > Zwarte kastje bij de bobine:
    – Dat is de Vonk versterker
    – Meestal is de Hall Gever in de ontstekisvoet kapot, deze geeft het toerental en de timing aan de motorcomputer door

    Willem

    #18033865

    heb nog een complete onsteking liggen, voor C1.4NZ :
    Bobine met module en ontsteking met kabels en kap… pm me maar…

    #18033866

    @wim-v6 wrote:

    > Zwarte kastje bij de bobine:
    – Dat is de Vonk versterker
    – Meestal is de Hall Gever in de ontstekisvoet kapot, deze geeft het toerental en de timing aan de motorcomputer door

    Willem

    Klopt.. is toen ook tegen mij gezegt….dus nieuw spul (hallgever) erop…ja.. nog steeds hetzelfde,he…
    Was echt de onstekingsmodule….Maar heb een keer de anwb moeten bellen en die had toevallig nog een “nieuwe” bobine met module in de auto liggen.
    Erin geplaatst en was gefixed….dacht ie :cry :cry

    Volgende dag weer hetzelfde….Lang gezocht en toen hier bij een locale opelsloop/garage het advies gekregen om toch die module te vervangen.Heeft er 1 meegegeven.Mocht ie niet goed zijn of het probleem niet opgelost zijn,kon ik hem terugbrengen…
    Vervangen….en nooit geen ellende meer gehad

    Waarschijnlijk was die module + Bobine van de anwb ook stuk of gaar.Alleen wel duurder als op de sloop :swear :swear

    Ik weet dat Wim het vaak goed heeft,maar dit is ook een goed mogelijke oorzaak….

    Ik ben benieuwd wat het is en dat je hier je bevindingen neerzet…..

    #18033867

    Als je de ontsteking al vervangt, let er dan op dat er op de C14NZ motor twee merken ontsteking zijn geleverd: Bosch en Lucas. Als ik zo kijk op jouw foto’s heb je een Bosch ontsteking, en die schijnen nogal eens kapot te gaan (van een wegenwachter die het heel raar vond dat mijn Lucas ontsteking kapot was). Lucas schijnt betrouwbaarder te zijn, maar is wel duurder. Bij mij was de Hallgever ook kapot, en dat leverde op dat mijn motor eerst helemaal niet wilde starten, en als hij dat al deed (eerst verzoop ik de motor , dus 1 bougie uitgedraaid en laten luchten), dan liep hij reuze onregelmatig. Vervangen hielp.

    #18033868

    Ik heb:

    Ontstekingsmodule
    Halgever
    Bobine

    gereserveerd liggen, zaterdag even ophalen…ik hoop echt dat hiermee de problemen verholpen zijn :( want het is z’n fijn autotje!!!

    Zover ik weet zijn veel dingen van bosch, en ik heb alles bosch besteld.
    Ik heb toch besloten om voor nieuw te gaan, kost niet al te gek veel. (€65 voor alles).

    Sowieso zaterdag schoonmaak + alles nieuw monteren, en hopen datie gaat lopen als een echte astra! :D

    Harstikke bedankt, jullie hebben mij voorlopig weer een beetje hoop gegeven :thumbup

    #18033869

    Hmm, m’n blok is te erg voor woorden.

    In 1 week bijna al m’n olie eruit gegooid :/
    Weet iemand of ik de kleppendeksel pakking kan herpositioneren zonder een nieuwe pakking te kopen?
    Want daar komt het namelijk uit…

    Ik heb gelezen dat het niet aan te raden valt, maar hij zit er nog geen half jaar op.

    Groetjes,
    Chris.

    #18033870

    Voor het geld wat een nieuwe kost zou ik geen risico’s lopen. Ding kost misschien 5 euro ofzo? :P

    #18033871

    Ik was totaal kwijt toen met koppaking, bouten en alle rotzooi eromheen z’n 90 euro.
    Maar toen hadden we ook echt alles motorisch vervangen.

    Hoe kan het trouwens dat hij olie daar door heen gooit?
    Niet strak genoeg aangedraait of…?

    We hebben voor de koppaking etc wel met een momentsleutel en een overzicht voor de astra gewerkt

    Hij zweet enorm namelijk :/, alsof je iemand van 200 kilo op een loopband zet met warmtelamp boven z’n hoofd…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.