Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Temperatuur Corsa B GSI ’96
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 6 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2012 om 17:25 #17248326
Heren,
Ik heb pasgeleden een leuke Corsa B GSI gekocht! Heel veel plezier mee! Maar wat hij dus al vanaf het begin doet, als ik de sleutel op contact zet, begint de koelvin al te draaien. Dit is eigenlijk geen probleem, hij is gewoon doorverbonden zodat hij nonstopt draait. Alleen maar beter! Maar ookal draait hij nonstop, m’n temperatuur loopt altijd op tot 100 graden. Waar kan dit aan liggen? Ik zat eerst te denken aan de koeltemperatuursensor, maar aangezien dat niet zo gek duur is om te vervangen, vond ik het gek dat ze dat niet gedaan hadden. Dus mijn vraag is bij deze, wat zou het kunnen zijn? Misschien dat ik een dezer dagen een sensor meeneem bij ons op de zaak, en dan kijken of ’t dat is.. Maar zoals ik al zei, ik verwacht niet dat dat het probleem is aangezien dat niet veel kost.
Dussss.. HELP!
Danku alvast voor ’t lezen.. :wors
7 mei 2012 om 17:30 #18015316voel eens aan de dikke slang naar de radiator of dat die dan ook gelijk warm is
wellicht gaat je thermostaat niet goed meer hopen.je kunt het misschien ook uitlezen met opcom
vergelijk de motortemperatuur eens met de dashboard temperatuur, dat zijn als het goed is 2 verschillende sensoren.7 mei 2012 om 17:35 #18015317So, dat gaat ff allemaal een beetje vlug haha! Zo veel verstand heb ik er niet van..! ff in dummietaal? Thanks! :thumb
7 mei 2012 om 17:36 #18015318Hoezo altijd beter dat ie constant draait?
Kost veel stroom dus benzine, fan slijt, en die doorverbinding is overduidelijk gedaan omdat het koelsysteem niet in orde is.
Inderdaad kijken of slangen allebei warm worden en zo niet – thermostaat vervangen.
Wordt de kachel wel warm?7 mei 2012 om 17:38 #18015319De kachel wordt wel warm ja.. Maar inderdaad zoals jij het net beschrijft, is ’t idd niet beter! Dus wat kan ik nu het beste doen?
7 mei 2012 om 17:44 #18015320Voelen of die 2 dikke slangen aan de radiator allebei warm worden.
En beter nog, voelen of de hele radiator warm wordt.KIJK UIT MET JE HANDEN EN DIE DRAAIENDE FAN!!!
Die is zo sterk dat het je een vinger kan kosten.Dus motor warm laten draaien, contact en fan uit, dan pas voelen.
7 mei 2012 om 20:30 #18015321Mogelijk blijft inderdaad je thermostaat dicht. Motortemperatuur kan ook te hoog oplopen als je te weinig koelvloeistof in het systeem hebt. Kijk eens of het expansievat tot de middelste rand is gevuld. Zo ja, dan kan het alleen nog je thermostaat zijn.
Om te controleren of deze werkt, laat je je motor lopen tot deze de bedrijfstemperatuur van ca. 92 graden heeft bereikt. Normaliter opent dan de thermostaat en stroomt het water via de bovenste radiatorslang door de radiator. Worden beide niet warm, dan is je thermostaat defect. Zo snel mogelijk vervangen en de bedrading van de ventilator weer in originele staat herstellen, zodat de ventilator alleen aanslaat bij ongeveer 100 graden.
7 mei 2012 om 20:42 #18015322Als de thermostaat vervangen is, en het is nog niet opgelost, kan het nog de radiator zijn (verstopt) of een kapotte waterpomp.
Maar dat laatste vermoed ik niet omdat waarschijnlijk de kachel dan ook niet warm zou worden.
Maar goed, de eerste stap is dus proberen of die slangen allebei warm worden.
8 mei 2012 om 16:48 #18015323Zowel de 2 slangen als de radiator word warm.. het koeloeistofreservoir is gewoon halfvol. Help?!
8 mei 2012 om 16:53 #18015324Temperatuur sensor in de radiator gaar?
Of even kijken of er een relais is die de radiator ventilator schakelt. Als je Airco hebt, heb je die als het goed is. Anders niet.Bij mijn Calibra bleef pas ook de ventilator draaien. Relais er uit, schoon gemaakt en weer terug gezet. Sindsdien geen problemen meer.
Verder, als de temperatuur hoog bljft, zou ik toch iets van een koelsysteem cleaner er door mikken. Just to be sure, zeg maar…
8 mei 2012 om 17:56 #18015325Misschien zit er wel een enorme luchtbel in,kachel werd wel warm en het koelvloeistof was op peil,heb de auto toen omhoog gekrikt en ja hoor daar kwam de bel eruit ,er ging meteen 2 liter extra bij,het is flink zoeken met dit gedoe,had namelijk het zelfde simtoon als jij beschrijft enkelt mijn ven blijft niet constant draaien.
8 mei 2012 om 22:30 #18015326Inderdaad goed ontluchten, en ik zou ook even de auto laten uitlezen.
Als de meter onterecht iets teveel aangeeft heeft de vorige eigenaar misschien (net als jij) gedacht dat ie te warm werd en de draden doorverbonden.
Als ie echt te heet wordt is het logisch dat ie blijft draaien.
Meten is weten!8 mei 2012 om 22:53 #18015327Hoe ontlucht je zo’n systeem goed dan?
gewoon rad vullen, en zo steeds een slang er aan, vullen, aansluiten, volgende slang, vullen aansluiten, en zo door?
zo doe ik het wel altijd bij de brommertjes… :thumb9 mei 2012 om 05:25 #18015328Bedankt voor alle reacties! Echt top! Aangezien in nog ’n dummie ben qua autotechniek, snap ik nog niet echt wat ik nu ’t beste kan doen! :wtf
;)9 mei 2012 om 05:44 #18015329@PeterNoFear wrote:
Hoe ontlucht je zo’n systeem goed dan?
gewoon rad vullen, en zo steeds een slang er aan, vullen, aansluiten, volgende slang, vullen aansluiten, en zo door?
zo doe ik het wel altijd bij de brommertjes… :thumbOntluchten stelt geen kont voor, koelvloeistof in het potje totdat het op het max niveau zit, auto starten en blijven bijvullen. Kachel helemaal open zetten trouwens. Op een gegeven moment zakt het niveau ineens weg, dan is je thermostaat open. Dan weer afvullen tot max en dan moet het goed zijn ;)
9 mei 2012 om 08:45 #18015330Dan gaan we dat maar eens proberen vanavond! Thanks Jurgen
9 mei 2012 om 11:15 #18015331@*Jurgen* wrote:
@PeterNoFear wrote:
Hoe ontlucht je zo’n systeem goed dan?
gewoon rad vullen, en zo steeds een slang er aan, vullen, aansluiten, volgende slang, vullen aansluiten, en zo door?
zo doe ik het wel altijd bij de brommertjes… :thumbOntluchten stelt geen kont voor, koelvloeistof in het potje totdat het op het max niveau zit, auto starten en blijven bijvullen. Kachel helemaal open zetten trouwens. Op een gegeven moment zakt het niveau ineens weg, dan is je thermostaat open. Dan weer afvullen tot max en dan moet het goed zijn ;)
Ooh okee dan, werkt bij die brommert van mij niet zo :P, zelfs op mijn manier zie je in de omhoogstaande bochten (doorzichtige slangen) nog bubbeltjes zitten.
9 mei 2012 om 15:16 #18015332Reiniging spul bij je koelwater gooien.
Thermostaat vervangen
Temperatuur sensoren vervangen
Radiateur fan contact ding vervangen
Koelvloeistof aftappen
Nieuwe koelvloeistof erin gooien
Doorschakeling van je fan ongedaan maken (weer zoals origineel maken)
Systeem ontluchten
En dan is kijken of het nog steeds fout gaat9 mei 2012 om 16:52 #18015333Het is niet gezegd dat de schakelaar van de fan kapot is of doorverbonden.
Als de temp werkelijk te hoog is zal hij ook constant draaien.
Om nou gelijk alles te gaan vervangen lijkt me onzin.
Even langs een garage rijden en met de computer de echte temp van de motor laten uitlezen.
Of bij iemand van het forum met een Op-com (zoals ik). Waar woon je ongeveer?
Dan weet je meer en is het duidelijk wat te doen.
Als je een noob bent dus hulp inroepen van iemand die er verstand van heeft of naar een garage.9 mei 2012 om 17:10 #18015334@rfbroek wrote:
Als je een noob bent dus hulp inroepen van iemand die er verstand van heeft of naar een garage.
Wat denk je dat hij hier doet ;)
Kijk eerst even of er een doorverbinding zit in de bedrading, dan is dat ook duidelijk.
Hoe lang duurt het ongeveer voordat de temperatuur op de 100 graden zit als hij enkel stationair draait?9 mei 2012 om 17:30 #18015335Ehh hij vraagt hier (volgens mij) om advies en gaf al aan dat hij niet veel kan met de technische antwoorden.
Vandaar mijn advies (praktische sleutel-)hulp te zoeken bij een van ons of een garage :)Als hij in de buurt woont lees ik met alle liefde de auto uit en help hem te kijken wat er loos is.
En als ik het niet meer snap vraag ik het ook hier ;)10 mei 2012 om 21:00 #18015336Ik kom uit Zeeland, vlakbij Uden/Oss.. Ik weet niet of dat te doen is rfbroek?
11 mei 2012 om 02:42 #18015315Ik woon in Soest, bij Amersfoort in de buurt.
Niet echt dichtbij. Maar je bent welkom, als je auto dat redt.Heb trouwens mijn opcom pas net, dus kunnen we gelijk samen uitvogelen hoe hij werkt ;)
Volgende maand of de maand erop ga ik naar Belgie, eventueel kan ik met mn vriendin overleggen of we om kunnen rijden, langs jou. Maar ja ik weet nog niet precies wanneer, en jij wil m natuurlijk snel in orde hebben neem ik aan.
Groeten Ronald.
11 mei 2012 om 17:39 #18015337Haha, hoezo als m’n auto dat redt? Gr
11 mei 2012 om 17:44 #18015338Als ie niet heet loopt onderweg ;-)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.