af en toe inhouden en af en toe afslaan

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum af en toe inhouden en af en toe afslaan

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248320

    ik heb bij mijn Vec gemerkt dat hij zodra de motor wat warmer is, zo rond de 80C, hij zo nu en dan afslaat. er zit niet echt een regelmaat in, maar stationair loopt hij dan ook onregelmatig.

    Daarnaast houdt hij bij het gas geven soms lichtjest in. het enige wat me daarbij opvalt, is dat ik rond de 2000 toeren zit.

    motorisch heb ik er nog niks mee gedaan. ik zit zelf te denken om de volgende dingen te gaan vervangen:
    – rotor
    – verdelerkap
    – bougies
    – bougieskabels

    heeft iemand misschien een idee en/ of aanvullingen?

    #18015207

    EGR-klep & gasklep schoonmaken…begin daar maar eens mee voordat je nieuwe dingen gaat aanschaffen :thumb

    Greetz Emiel

    #18015208

    heb jij een rotor en een verdeelkap op jou x18xe? zitten?????????
    die zijn toch al uitgevoerd met een dis ontsteking?

    #18015209

    Klopt, vectra b’s hebben allemaal dis ontsteking. Maar zoals Emiel al zegt, maak je egr en gasklep maar eens schoon. Is 9 van de 10 keer het probleem.

    #18015210

    @svdk20 wrote:

    heb jij een rotor en een verdeelkap op jou x18xe? zitten?????????
    die zijn toch al uitgevoerd met een dis ontsteking?

    das dan goed dat jullie dat ff melden, anders had ik mooi voor lul gestaan bij de auto onderdelenboer :)

    ik moet nog een hoop leren over mijn vec.
    EGR en gasklep? waar maak ik dat mee schoon?

    #18015211

    Wim V6 heeft er een mooie handleiding van! :wors

    viewtopic.php?f=129&t=157254

    Suc6

    #18015212

    remmen reiniger of carburateur reiniger ;)

    #18015213

    Deze niet te vergeten

    viewtopic.php?f=150&t=157719

    #18015214

    @martklanderman wrote:

    remmen reiniger of carburateur reiniger ;)

    of gewoon een doek met terpentine
    remmenreiniger verdampt bijna gelijk @Effraim0305 wrote:

    Deze niet te vergeten

    viewtopic.php?f=150&t=157719

    dat is van een X18XE1/Z16XE/Z18XE/enz. en niet van een X18XE

    kan geen kwaad om de EGR klep te reinigen, maar 9 van de 10x is het de gasklep en de carterontluchting.

    #18015215

    @bas, was iets te ijverig! Eerst hulp bieden, dan lezen? :hmmz Toch maar iets beter opletten in het vervolg. :afro

    #18015216

    @Effraim0305 wrote:

    Wim V6 heeft er een mooie handleiding van! :wors

    viewtopic.php?f=129&t=157254

    Suc6

    nou, dat moeten we dan maar is gaan proberen.
    als ik het goed begrijp moet ik dan van te voren een nieuwe pakking halen en zorgen dat ik remmenreiniger en wd40 in huis heb.

    #18015217

    @wassie wrote:

    @Effraim0305 wrote:

    Wim V6 heeft er een mooie handleiding van! :wors

    viewtopic.php?f=129&t=157254

    Suc6

    nou, dat moeten we dan maar is gaan proberen.
    als ik het goed begrijp moet ik dan van te voren een nieuwe pakking halen en zorgen dat ik remmenreiniger en wd40 in huis
    heb.

    Ik zal gasklep reiniger halen. Dit werkt 10 keer beter dan remmen reiniger.
    Nadeel is wel dat het agressiever is.
    Pakking bij de dealer halen kost niet meer dan 3 euro.

    #18015218

    Ik had met mijn X18XE hetzelfde. Heel af en toe hield ie in tijdens het rijden en sloeg zelfs een keer compleet af. Daarna reed deze weer zonder problemen, startte ook meteen weer na het afslaan. EGR nagekeken, uitgelezen bij de garage maar er was niets te vinden.

    Uiteindelijk zag ik bij het open trekken van de motorkap dat een bougiekabel bijna door was. Doorgevreten door een marter. Kortom: even bougiekabels checken kan geen kwaad. Soms worden ze ook poreus/hard en brokkelen af door warm-koud worden. Je ziet het soms niet, maar je kunt het makkelijk controleren door even voorzichtig!!! aan de kabels te voelen/trekken. Als je ‘m zo over trekt of je herkent beschadigingen dan is de kans groot dat daar je probleem zit. Kosten: €130 voor een nieuw setje kabels (werd mij verteld). Ik heb er toen een 2e handsje van m’n oude vectra op geduwd en sindsdien rijdt ie prima. ;)

    Van te voren kun je ook even je bougies zelf nakijken. Als die al oud zijn kan het eigenlijk geen kwaad deze te vervangen. Het zijn geen hele dure dingen en moeten vroeg of laat toch vervangen worden. Natuurlijk zonde als blijkt dat ’t aan de bougies lag en je dan ee nodeloos setje kabels hebt gekocht.

    #18015219

    @Lemmens wrote:

    Ik had met mijn X18XE hetzelfde. Heel af en toe hield ie in tijdens het rijden en sloeg zelfs een keer compleet af. Daarna reed deze weer zonder problemen, startte ook meteen weer na het afslaan. EGR nagekeken, uitgelezen bij de garage maar er was niets te vinden.

    Uiteindelijk zag ik bij het open trekken van de motorkap dat een bougiekabel bijna door was. Doorgevreten door een marter. Kortom: even bougiekabels checken kan geen kwaad. Soms worden ze ook poreus/hard en brokkelen af door warm-koud worden. Je ziet het soms niet, maar je kunt het makkelijk controleren door even voorzichtig!!! aan de kabels te voelen/trekken. Als je ‘m zo over trekt of je herkent beschadigingen dan is de kans groot dat daar je probleem zit. Kosten: €130 voor een nieuw setje kabels (werd mij verteld). Ik heb er toen een 2e handsje van m’n oude vectra op geduwd en sindsdien rijdt ie prima. ;)

    Van te voren kun je ook even je bougies zelf nakijken. Als die al oud zijn kan het eigenlijk geen kwaad deze te vervangen. Het zijn geen hele dure dingen en moeten vroeg of laat toch vervangen worden. Natuurlijk zonde als blijkt dat ’t aan de bougies lag en je dan ee nodeloos setje kabels hebt gekocht.

    dat ga ik ook nakijken. 130 euro, dat is dan via de dealer? online zie ik ze nog net onder de 100 euro bij http://www.carpartsdirect.nl
    zijn er voor deze auto nog bougies die aan te raden zijn? ik zie daar namelijk ook verschillende smaken in.

    #18015220

    De prijzen liggen soms iets lager, dit was niet dealer maar een groothandel die ze alleen per setje levert. Waren wel Bosch kabels. Qua bougies zijn er ook verschillende. Welke nu de juiste zijn weet ik niet, ik vraag er meestal naar bij de onderdelenboer of de opel dealer. Wat ik wèl weet is dat ’t geen bijzonder dure exemplaren waren (6 euro per stuk).

    Wat betreft de bougies moet ik je dus het antwoord schuldig blijven. :(

    #18015221

    @arjontje wrote:

    @wassie wrote:

    @Effraim0305 wrote:

    Wim V6 heeft er een mooie handleiding van! :wors

    viewtopic.php?f=129&t=157254

    Suc6

    nou, dat moeten we dan maar is gaan proberen.
    als ik het goed begrijp moet ik dan van te voren een nieuwe pakking halen en zorgen dat ik remmenreiniger en wd40 in huis
    heb.

    Ik zal gasklep reiniger halen. Dit werkt 10 keer beter dan remmen reiniger.
    Nadeel is wel dat het agressiever is.
    Pakking bij de dealer halen kost niet meer dan 3 euro.

    Dit is het 9 van de 10 keer bij die motoren.
    Eerst dit proberen!!!
    Daarna pas onderdelen gaan vervangen.

    #18015222

    hoeveel tijd moet ik daar ongeveer voor inschatten? (rekening houdend met dat ik niet echt handig ben hiermee)

    #18015223

    voor een handig iemand (dus geen monteur) een half uurtje

    zeg dat jij er een uur / 1,5 uur aan bezig bent.

    begin er op je gemak aan op zaterdag ochtend ofzo
    neem je accu boormachien mee, dan hoef je je gaskabel niet los te vrotten.

    #18015224

    als ik het goed begrijp moet ik niet alleen de gasklep reinigen, maar ook een gaatje in boren??? kan je me uitleggen waarom dat is?

    #18015225

    Jammer dat niemand het heeft over de LFR-regeling van deze motoren!! De x18xe en teven de x20xev hebben een stappenmotortje op het gasklephuis zitten die heel vaak vervuild raakt. deze zit met 2 imbusboutjes net boven de dynamo aan het gasklephuis. Als je deze nu ook even schoonmaakt dan heb je het probleem wel te pakken!! Het is hier zeker van belang dat je je juiste motortype vermeld en ook daar de oplossingen van geeft. De x18xe1 en de z18xe zijn andere motoren met andere gasklepregelingen.

    #18015226

    @opeltechniek wrote:

    Jammer dat niemand het heeft over de LFR-regeling van deze motoren!! De x18xe en teven de x20xev hebben een stappenmotortje op het gasklephuis zitten die heel vaak vervuild raakt. deze zit met 2 imbusboutjes net boven de dynamo aan het gasklephuis. Als je deze nu ook even schoonmaakt dan heb je het probleem wel te pakken!! Het is hier zeker van belang dat je je juiste motortype vermeld en ook daar de oplossingen van geeft. De x18xe1 en de z18xe zijn andere motoren met andere gasklepregelingen.

    Lees de how to van ons wim nog eens door ;)
    En dan met name deel 2 :roll:

    #18015206

    @opeltechniek wrote:

    Jammer dat niemand het heeft over de LFR-regeling van deze motoren!! De x18xe en teven de x20xev hebben een stappenmotortje op het gasklephuis zitten die heel vaak vervuild raakt. deze zit met 2 imbusboutjes net boven de dynamo aan het gasklephuis. Als je deze nu ook even schoonmaakt dan heb je het probleem wel te pakken!! Het is hier zeker van belang dat je je juiste motortype vermeld en ook daar de oplossingen van geeft. De x18xe1 en de z18xe zijn andere motoren met andere gasklepregelingen.

    Wou zeggen, In het topic van mijn uitleg, over hoe te reinigen en modificeren, staan zelfs foto’s van hoe te reinigen van de LFR…

    Willem

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.