Schuifbouten

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Schuifbouten

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248319

    Ik ben al tijdje op zoek naar replica velgen. Ik vind alleen maar de steek maten van 5×100/5×112.

    Mijn vraag is hoe veilig is het om schuifbouten te gebruiken?

    We zijn ook van plan om op vakantie te gaan met de vectra c van ons, kunnen ze heel wat kilo’s aan?

    Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen!

    Gr. Mustafa

    #18015186

    ja hoor, schuifbouten zijn best veilig

    maar 5×100 alleen gaat niet werken, je kan er max 2 mm mee overbruggen.
    5×112 kan dus wel.

    #18015187

    Idd. Moet eerlijk bekennen dat ik er in het begin ook niet echt voor was maar ik heb er nog geen last mee gehad ;)

    Grtz Seth

    #18015188

    is geen enkel probleem. Mits er goede centreerringen gebruikt word!!!

    #18015189

    Wat een “bout” oplossing!

    Een wiel past of past niet, het is niet alleen je eigen leven waar je mee speelt, er zijn ook nog anderen op de weg of voetgangers.

    Zoek gewoon wielen die voor je auto gemaakt zijn, daar ben je altijd beter mee af.

    #18015190

    @HOT ROD wrote:

    Wat een “bout” oplossing!

    Een wiel past of past niet, het is niet alleen je eigen leven waar je mee speelt, er zijn ook nog anderen op de weg of voetgangers.

    Zoek gewoon wielen die voor je auto gemaakt zijn, daar ben je altijd beter mee af.

    Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Tuurlijk zal het ongetwijfeld minder veilig zijn dan de originele bouten.
    Maar het verschil tussen 5×110 en 5×112 is inderdaad maar 2 mm over 5 bouten wat op 0,4 mm per bout komt. Dit is makkelijk
    op te vangen door schuifbouten, mits je er goede centreerringen bij neemt

    #18015191

    ALS ik geen goede steek maat kan vinden ga ik toch schuifbouten gebruiken.

    En hoe moet ik ze dan centreren of doet dat de velgen/banden specialist wel?

    #18015192

    als je een goede hebt wel

    naafgat moet gelijk of groter zijn dan 65.1 mm
    als het groter is, moet je de losse ruimte opvullen met centreerringen.

    het gewicht van je auto rust namelijk op je naaf en niet op je wielbouten.
    de wielbouten zorgen er alleen voor dat het wiel tegen de flens vast blijft zitten.

    #18015193

    Ow zo, nu snap ik het beter. Ik kan toch ook zo’n naaf ring plaatsen of de naaf vergroten (had ik ergens gelezen)?

    #18015194

    ja dat kan ook
    maar die moeten wel exact op maat zijn met de grootte van het gat en de grootte van de naaf.
    dus zorg dan wel dat je de goede hebt.

    #18015195

    ik zal eens goed doorzoeken.

    bedankt voor je hulp!

    #18015196

    Zijn die opvulringen dan van staal of alluminium?? De ringen die ik soms zie zijn toch van kunststof.

    #18015197

    Zijn vaak van kunststof. Centreerringen zorgen er namelijk alleen maar voor dat je velg niet kan verschuiven ten opzichte van je naaf.

    #18015198

    Die van mij zijn van aluminium maar die zijn ook custom made. :)

    #18015199

    @martklanderman wrote:

    Zijn vaak van kunststof. Centreerringen zorgen er namelijk alleen maar voor dat je velg niet kan verschuiven ten opzichte van je naaf.

    @sw_reijnders wrote:

    het gewicht van je auto rust namelijk op je naaf en niet op je wielbouten.
    de wielbouten zorgen er alleen voor dat het wiel tegen de flens vast blijft zitten.

    Duidelijk toch?? :hmmz

    #18015200

    @HOT ROD wrote:

    @martklanderman wrote:

    Zijn vaak van kunststof. Centreerringen zorgen er namelijk alleen maar voor dat je velg niet kan verschuiven ten opzichte van je naaf.

    @sw_reijnders wrote:

    het gewicht van je auto rust namelijk op je naaf en niet op je wielbouten.
    de wielbouten zorgen er alleen voor dat het wiel tegen de flens vast blijft zitten.

    Duidelijk toch?? :hmmz

    Nop het wiel rust niet op de naaf zelf.
    Maar het raak vlak van de naaf.
    Waar de boutgaten in zitten of de tapeinden.
    Het enige waar een naaf voor is is om het wiel te centreren.

    Schuifbouten is geen enkel probleem. Een goed merk als BBS levert zelfs wielen voor opel met schuifbouten.
    Maar er moet idd een goede centreer ring gebruikt worden.

    #18015201

    Kan iemand mij misschien uitleggen wat J maat is van een velg?

    Ik heb gisteren voor de maten gemaild en nu vragen ze mij de J maat, ik zou echt niet weten wat een J maat is.

    Mn volgende vraag is dan wat is de minimum en maximum J maat voor Vectra C GTS?

    Gr. Mustafa

    #18015202

    J is de vorm van het velgbed.. het cijver wat ervoor staat is de hoeveelheid inch de velg breed is.

    #18015203

    Ik heb hier op forum gekeken en zie dat sommigen op 8J velgen rijden, dus neem ik aan dat 8J zonder problemen onder mijn auto zal passen!?

    #18015204

    @HOT ROD wrote:

    @martklanderman wrote:

    Zijn vaak van kunststof. Centreerringen zorgen er namelijk alleen maar voor dat je velg niet kan verschuiven ten opzichte van je naaf.

    @sw_reijnders wrote:

    het gewicht van je auto rust namelijk op je naaf en niet op je wielbouten.
    de wielbouten zorgen er alleen voor dat het wiel tegen de flens vast blijft zitten.

    Duidelijk toch?? :hmmz

    Centreerringen zorgen ervoor dat je velg precies gecentreerd op de flens zit bij het monteren. Het gewicht van de auto staat er echt niet op hoor!
    De kracht waarmee de velg tegen de flens gedrukt wordt zorgt ervoor dat het gewicht gedragen wordt door de wrijving die ontstaat door het met het juiste moment aandraaien van de wielbouten.
    Vroeger had je geeneens centreerringen en werd het wiel door de wielbouten zelf gecentreerd. Nu doe je dat met het naafgat en de naaf, en zo nodig, als het naafgat groter is dan de naaf, met centreerringen.
    Behalve het gewicht van de auto worden ook aandrijf- en remkrachten opgevangen door de wrijving tussen velg en flens, en niet door de wielbouten.

    Dus zolang je met schuifbouten net zoveel wrijving tussen velg en flens kunt bewerkstelligen als met gewone wielbouten is er helemaal geen probleem, laat staan een veiligheidsrisico.

    #18015205

    @musti20 wrote:

    Ik heb hier op forum gekeken en zie dat sommigen op 8J velgen rijden, dus neem ik aan dat 8J zonder problemen onder mijn auto zal passen!?

    geen probleem rij nu zelf op 8,5J

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.