Vervangen gordelspanners? (Corsa B ’95)

Forumindex Forums Modellen Corsa Vervangen gordelspanners? (Corsa B ’95)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17247106

    Hallo Heren,

    Na het een tijdje zonder auto te hebben gered ben ik sinds woensdag weer in het bezit van een Corsa uit ’95.
    Nu heeft deze nog wat dingen die ik graag anders zie.

    Een groot punt op het lijstje zijn de gordelspanners (die dingen waar je je riem inklikt, volgens mij heten ze zo), deze zijn niet in de beste staat (zie foto’s onderaan).
    Die aan de bestuurderskant is zijn hoesje al kwijt en die andere heeft zo’n mooie gele flap met een waarschuwingsbord erop.

    Ik heb in andere topics al gelezen dat na het verwijderen van de stoel het vervangen van de gordelspanner een simpel klusje is alleen zelfs dat krijg ik al niet klaar :???: (kan de schroeven niet vinden waarmee de stoelen vast zouden zitten).

    Mijn vraag is vooral of iemand mij kan helpen (met foto’s en instructies) over hoe ik deze gordelspanners het beste kan vervangen en misschien een adres hier in het noorden (Ik woon in Gorredijk – Friesland) waar ik nieuwe gordelspanners kan krijgen.


    Bij voorbaat dank,

    #17999648

    Pas ook de stoelen uit een Corsa B gesloopt.
    Zitten kapjes aan de zijkanten, haal die los.
    Dan zie je een buis zitten met gele waarschuwingssticker, dat is de gordel spanner. Dit een rood klemmetje aan en steek die in de daarvoor aangewezen plaats, dit kan zeer gevaarlijk zijn als ze niet geblokkeerd zijn!

    Daarna zie je onder de stoel 2 bouten zitten achteraan.
    Dan kantel je de hele stoel naar voren, dus met zitting en al, en dan kan hij eraf. Vooraan zit hij gewoon met een haak.

    Hopelijk klopt-ie zo, en kan je er wat mee :)

    #17999649

    @Mr.F wrote:

    Pas ook de stoelen uit een Corsa B gesloopt.
    Zitten kapjes aan de zijkanten, haal die los.
    Dan zie je een buis zitten met gele waarschuwingssticker, dat is de gordel spanner. Dit een rood klemmetje aan en steek die in de daarvoor aangewezen plaats, dit kan zeer gevaarlijk zijn als ze niet geblokkeerd zijn!

    Daarna zie je onder de stoel 2 bouten zitten achteraan.
    Dan kantel je de hele stoel naar voren, dus met zitting en al, en dan kan hij eraf. Vooraan zit hij gewoon met een haak.

    Hopelijk klopt-ie zo, en kan je er wat mee :)

    Volgens mij heb ik ze gevonden ja, het klepje is wat lastig te verwijderen.

    Moet nu alleen nog een geschikte verkoper in de buurt vinden die die dingen heeft liggen (of auto’s waar ik ze uit kan bouwen).

    #17999650

    De auto heeft verder geen kreukelzone problemen? Want deze dingen schieten niet zo maar af. Ik heb nog wel een setje gordelspanners liggen, maar dan moet je ze komen ophalen in Apeldoorn :)

    #17999651

    Ik heb ook nog een setje, kan ze wel naar je toe sturen voor’n mooi prijsje :thumb

    #17999653

    @Aapje wrote:

    De auto heeft verder geen kreukelzone problemen? Want deze dingen schieten niet zo maar af. Ik heb nog wel een setje gordelspanners liggen, maar dan moet je ze komen ophalen in Apeldoorn :)

    Er is niets te zien wat daarop duidt, geen plekken die lijken overgespoten of rare dingen onder de motorkap.
    Misschien kan je me inlichten welke punten ik vooral op moet letten?

    De gordelspanners zijn inmiddels vervangen, de 4e sloperij die ik bezocht had ze wel liggen.
    Bij 1 stoel nog wat problemen met een doordraaiende bout, moet nu weer 6 boortjes slijpen en nog 1 vervangen. Erg stevig metaal… nu hopen dat het restant van de bout eruit wil morgen.

    #17999654

    Ik zit wat vast momenteel met het afmaken van de passagiersstoel.
    Gister met behulp van boortjes e.d. de kop van de bout eraf kunnen krijgen en de stoel losgehaald.

    Nu zit ik met een stukje schroef welke muurvast zit waar eigenlijk geen grip op te krijgen is.
    Misschien heeft iemand hier een idee hoe ik deze er het makkelijkst uit krijg? (opnieuw boren kon wel eens lastig worden met deze sterke bouten :( )

    Foto’s:


    Edit: ter verduidelijking wat foto’s toegevoegd.

    #17999655

    Plaatje (stevig) aan de zijkant van de bout lassen en daarna van de kop van de bout naar het plaatje vol lassen, dan kan je hem met een baco er wel uit krijgen lijkt me.

    #17999656

    Steekt er toevallig onder de auto geen stukje draad uit, waar je met een griptang op kunt? En anders is boren de enige optie, zou niet graag gaan lassen in de auto als alle vloerbedekking er nog in zit.

    #17999657

    Ik zou ‘m gewoon uitboren en nieuw draadtapppen voor een grotere bout.

    @Coiler wrote:

    @Aapje wrote:

    De auto heeft verder geen kreukelzone problemen? Want deze dingen schieten niet zo maar af. Ik heb nog wel een setje gordelspanners liggen, maar dan moet je ze komen ophalen in Apeldoorn :)

    Er is niets te zien wat daarop duidt, geen plekken die lijken overgespoten of rare dingen onder de motorkap.
    Misschien kan je me inlichten welke punten ik vooral op moet letten?

    De gordelspanners zijn inmiddels vervangen, de 4e sloperij die ik bezocht had ze wel liggen.
    Bij 1 stoel nog wat problemen met een doordraaiende bout, moet nu weer 6 boortjes slijpen en nog 1 vervangen. Erg stevig metaal… nu hopen dat het restant van de bout eruit wil morgen.

    Draagbalken voor+achter, dus achter de band vooral kijken of je geen rare scheuren ziet.

    #17999658

    Torx erin gekregen, voorzichtig geprobeerd los te draaien en toen is de punt eraf geknapt.
    Nu draaien de boortjes 1 voor 1 stuk, ben al 6 extra boren kwijt nu (geen kleine boren over).

    Als iemand nog wat weet of denkt dat hij het wel aan kan hoor ik het graag.

    #17999659

    Net even de auto op kratten gehad, van de onderkant is de bout helemaal niet zichtbaar, ik zit onderhand wat met m’n handen in het haar wat dit betreft :( :swear

    #17999652

    dat stukje torx dat erin zit is knetterhard materiaal, lastig dus om door te boren, maar ben bang dat het de enige manier is… Zou je even moeten kijken of je een boor van harder materiaal kunt bemachtigen…

    #17999647

    Haal anders even een 2-3 mm hss cobalt boor, zijn wat harder. Even met een centerpons een deukje meppen in het midden van de bout en je kan hem uitboren. Daarna met de draadtap nieuwe schroefdraad tappen. Als je boortjes breken duw je te hard of hou je de boormachine niet recht genoeg ;)

    #17999660

    @joop1970 wrote:

    Haal anders even een 2-3 mm hss cobalt boor, zijn wat harder. Even met een centerpons een deukje meppen in het midden van de bout en je kan hem uitboren. Daarna met de draadtap nieuwe schroefdraad tappen. Als je boortjes breken duw je te hard of hou je de boormachine niet recht genoeg ;)

    De boortjes die ik gehaald had waren HSS boortjes (weet niet of het cobalt was), bij de lokale bouwmarkt hebben ze geen sterkere boortjes :swear

    De boor staat zo recht mogelijk alleen zonder een beetje kracht te zetten gebeurd er helemaal niks :???:

    #17999661

    Hss is geen cobalt, cobalt is nog weer wat harder. Die dingen kun je wel bij een goede gereedschaps zaak of misschien de automaterialenzaak ofzo halen.

    #17999662

    Ja hoor, is nog steeds Hss. De goedkope variant gebruikt alleen een gedeelte chromium, vanadium of wat anders. Bij cobalt boortjes is dat gedeelte dus vervangen door cobalt.
    Hss staat voor high speed steel ofwel snelstaal.

    Een HSS cobalt is vaak glimmend, soms met een verharde kop de normale hss zijn vaak grijs van kleur.

    Maar nogmaals, sla een putje met een centerpons in het midden van de bout, scheelt een hoop, loopt je boortje niet weg.

    #17999663

    Boortje zit er wel aardige vast in het midden in (kuiltje zit er wel in), heb zojuist via het I-net een setje titanium boortjes besteld (nu zal het lukken ook :swear ).
    Zullen woensdag wel binnenkomen, ik zal jullie op de hoogte houden mensen, bedankt voor de input.

    #17999664

    Haha. Koste wat het kost, nu mot het der uit!

    Kan helpen wat minder toeren te maken, minder kans dat je boortje verbrand.

    #17999644

    Nog eens geprobeerd met de titanium boortjes, er gebeurd gewoon niks, komt nog geen schilfertje af :(

    #17999643

    Hmm, dat zou niet moeten kunnen. Ook al is het gehard moet het uit te boren zijn. Zie je, zoals Jurgen al zei, geen stuk bout onder de auto uit steken? Sowieso zie je die maar welke kant het is weet ik zo 123 niet.

    Heb je langzaam boren en hard duwen geprobeerd? Spuit er een beetje wd40 op voor het boren als snijolie.

    #17999646

    @joop1970 wrote:

    Hmm, dat zou niet moeten kunnen. Ook al is het gehard moet het uit te boren zijn. Zie je, zoals Jurgen al zei, geen stuk bout onder de auto uit steken? Sowieso zie je die maar welke kant het is weet ik zo 123 niet.

    Heb je langzaam boren en hard duwen geprobeerd? Spuit er een beetje wd40 op voor het boren als snijolie.

    Ik heb het inderdaad met langzaam boren en hard duwen geprobeerd (niet te hard, wil deze nieuwe boortjes niet ook kwijt).

    Het boortje wordt ook totaal niet warm :/

    #17999645

    Tsjah, iets gaat er niet helemaal zoals het hoort lijkt het. Je zou het uit moeten kunnen boren.

    #17999665

    Na een lange tijd is het euvel eindelijk opgelost.
    Ben vandaag bij de garage langsgeweest deze hebben hem eruit gehaald (Kon er niet uitpeuteren hoe hij het opgelost heeft, geheim van de smid zeker).

    Gelukkig zei hij wel dat het echt keihard spul was en niet heel makkelijk ging (Anders voel je je zo lullig met je 30 kapotte boortjes) :jerry

    #17999666

    Belangrijke tip bij boren in metaal en zeker in hard metaal is koelen/smeren heel belangrijk en het juiste toerental ook! maar mooi dat het nu opgelost is.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.