Zelfontluchtingsysteem? weet nu hoe het zit..!

Forumindex Forums Modellen Astra Zelfontluchtingsysteem? weet nu hoe het zit..!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17246442
    GreenCrasher
    Deelnemer

    Ik heb sinds kort een astra G station 1.6 uit 1998.

    De radiator lekt minimaal maar wel genoeg om hem om de 2 dagen bij te moeten vullen.
    Ik wil er een nieuwe voor bestellen en monteren maar dan moet hij uiteraard ontlucht worden.

    Ik heb op internet gelezen dat deze modellen een zelfontluchting systeem hebben en ik de radiator alleen maar hoef aan te sluiten en te vullen.
    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=110365&#8243; onclick=”window.open(this.href);return false; <<-- dit is de site waar dat staat. Kan iemand dit bevestigen of dat echt zo is? Gr. Sebas

    #17990937
    koenelsenaar
    Deelnemer

    jup, klopt.

    #17990938
    jericho
    Deelnemer

    Wel met de dop van het tankje OPEN ;)

    #17990939
    sander2.5v6
    Deelnemer

    Zou een vectra b ook zelf ontluchtend zijn :hmmz ?

    #17990940
    kaneelschep
    Deelnemer

    ontluchten is ook simpel. je sluit alles aan, vult t en zet de motor aan met de kachel vol op warm en het dopje niet op het tankje. dan wacht je tot de temperatuur stijgt en de thermostaat opent zodat t water door t hele systeem gaat. beetje gas geven laat t water sneller rondpompen ;) dan zie je alle lucht er borrelend uitgaan. meestal moet je dan nog wat water byvullen. peanuts..

    #17990941
    wim-v6
    Deelnemer

    Vectra-B ook zelfontluchtend..

    Willem

    #17990942
    GreenCrasher
    Deelnemer

    bedankt voor de tips :thumb
    Ik weet wat me te doen staat..!

    #17990943
    GreenCrasher
    Deelnemer

    Ik heb gisteren niet de radiator vervangen, maar wel de boel ontlucht.
    Komende dagen maar even het waterpeil e.d in de gaten houden.

    Ik kon nergens een lek vinden eigelijk :???: De radiator is ietswat vochtig rechtsonder, maar echt minimaal.
    Het water moest toch ergens heen? want ik moest hem wel telkens bijvullen…

    #17990944
    koenelsenaar
    Deelnemer

    kan hard gaan hoor, mijne had een inieminiegaatje bij een aangelaste dop, en vonden hem alleen met een druktest, en het drupte er heel langzaam uit…

    #17990945
    KadAstra-EF
    Deelnemer

    Ik heb gisteren ook mn radiateur vervangen.
    deze was ook minimaal lek maar je zag toch elke keer na gebruik een drup op de weg.
    Ook lekte er een slang van het koelsysteem. dan gaat het hard ja, vooral als er druk op komt doordat het water warm wordt en dus uitzet.

    Rik :)

    #17990946
    GreenCrasher
    Deelnemer

    Heb van de week toch maar de radiateur vervangen voor een nieuwe.
    De boel ontlucht op de manier die hier werd beschreven, maar het blok draait er niet beter op :(
    Stationair schommelen de toeren tussen 700 en 1400 en optrekken tot 40 km/uur gaat schokkend.
    Denk dat er nog steeds lucht in zit en ik krijg het er niet uit.
    Als het meezit kan ik hem vanavond bij iemand ff door laten lezen.

    Bedankt voor de tips in ieder geval :thumb

    #17990936
    KadAstra-EF
    Deelnemer

    het kan dagen duren voordat het systeem luchtvrij is !
    Ik heb NA vervanging van mn radiateur zeker nog een liter bijgegooid voordat het “op peil” bleef.

    Verder lijkt het mij vreemd dat een motor slechter gaat lopen na koelwatervervanging.
    Mischien dat iemand anders dit kan uitleggen.

    Rik :)

    #17990947
    kaneelschep
    Deelnemer

    lucht in je koelsysteem moet verder geen invloed hebben op hoe de motor loopt lijkt mij.. tenzij hij zo warm is dat ie warmloopt natuurlijk ;)

    #17990948
    wim-v6
    Deelnemer

    Lucht bij de temperatuursensor geeft HELE rare waarden, waar de motor ook weer op reageerd..

    Willem

    #17990949
    GreenCrasher
    Deelnemer

    Ben erachter wat het probleem is…

    -De radiateur was lek, dus vervangen voor een nieuwe.
    -Ontluchten werkte maar niet, want er bleef lucht inzitten.
    -Temp. meter kwam af en toe op, maar bleef meestal links liggen.
    -Toerenteller ging raar doen bij stationair draaien.
    -Stotterend optrekken tot 40km/uur.

    Gisteravond na laten kijken en wat blijkt: Koppakking lek..!
    Het koelvloeistof werd via de uitlaat afgevoerd, waardoor ik dus bij kon blijven vullen.
    Dus nu heb ik een kadett met een lekke koppakking en een astra met een lekke koppakking :swear

    Maar er word deze dagen aan gewerkt en dan kan ik weer fijn rondkarren :D

    Nogmaal allemaal bedankt voor de uitleg en tips, anders was ik misschien nu nog bezig ;)

    #17990950
    KadAstra-EF
    Deelnemer

    Jeetje, das wel heel toevallig hoor.
    2 Opels met een lekke koppakking……..

    Sterkte daar met de reparatie !

    Rik :)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.