1.6 16V (X16XEL – 74kw) chippen? vermogen opkrikken?

Forumindex Forums Modellen Astra 1.6 16V (X16XEL – 74kw) chippen? vermogen opkrikken?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245359

    hallo mensen.
    ik zou graag zien dat me autotje wat meer koppel krijgt.
    alleen kan ik op internet vrij weinig vinden over hoe en wat. en wat evt de extranm/pk’s zijn, en de kosten. ik zou graag wat meningen en ideeën horen. en of dit nou over chippen gaat of iets anders. ik hoor het graag!

    bedankt!

    #17975672

    kzou even de zoek functie gebruiken… heel wat mensen willen een 1.6 meer vermogen geven. Kan je wel een samenvatting geven… waste of money.

    #17975673

    @Baas J. wrote:

    kzou even de zoek functie gebruiken… heel wat mensen willen een 1.6 meer vermogen geven. Kan je wel een samenvatting geven… waste of money.

    :thumbup :thumb Zegt genoeg

    Wat ik er nog aan wil toevoegen, ongeblazen motor zou ik niet aan beginnen, meeste koppel en pk krijg je bij een geblazen motor met turbo dus. Maar als je toch een 1.6 wil tunen zou ik de luchtfilterhuis ontgrenzen of een chip op maat maar dan ben je zeker 400 ~ 500 euro kwijt. Sommige tuning bedrijven beginnen niet aan een 1.6

    #17975674

    Ach ik zie hier op het forum zo vaak van die mensen die ”turbo gek” zijn, feit is dat je een auto zonder turbo prima wat beter kan laten rijden door een paar zaken te veranderen, luchtfilterbak aanpasen, chiptuning en evt een ander uitlaatje/spruitstuk en je hebt een auto die veel beter loopt en meer koppel heeft.

    en er zijn bedrijven die zelfs de 1.4 tunen zoals EDS, ik ging van 90 naar 105PK, vermogenswinst van 17% en behoorlijk wat meer koppel en met name meer bruikbaar koppel.
    Ik zit ongeveer gelijk aan de prestaties van een 1.6 met die verstande dat mijn gebied waar ik koppel heb breder is, maar dat is een astra H.

    Maar ook bij de G, zelfs de 1.2 wordt wel eens gechiptuned http://www.datatuning.nl/a-13692739/astra/chiptuning-opel-astra-12-16v-75-pk” onclick=”window.open(this.href);return false;
    je moet eens even zoeken welk bedrijf een 1.6 astra G doet.

    Als je iemand met een turbo hoort zeggen dat hij van 180 naar 200 PK is gegaan dan staan sommigen te juichen alsof hun leven er vanaf hangt terwijl het enkel een vermogens toename is van 11%

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17975675

    kijk voor de 1.6XEL maar eens bij bdlias
    http://www.dbilas-shop.com/Fahrzeughersteller/Opel/Astra/Astra-G/1-6-16V-74kW-X16XEL:::6_8_249_15_4137.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mark

    #17975676

    Inlaatspruitstuk van een X16XE er aan hangen en een Mantzel Powerbox (of een kopie zoals een Crooke) er op parkeren?
    Chippen zou ik bij een ongeblazen blok pas gaan doen zodra er uitvoering aanpassingen aan gedaan zijn.

    #17975677

    Eehm als je een x16xel sneller wil maken kun je het beste eerst het inlaat en uitlaatspruitstuk aanpakken.
    Inlaatspruitstuk heb je de keuze uit Lexmaul, Crooke, Mantzel, of Dbilas.
    Dbilas heeft de meeste winst omdat dit in combinatie met chippen is als je deze bij dbilas koopt.

    Voor uitlaatspruitstuk kun je het beste een spagettiespruitstuk 4 2 1 aanschaffen van lexmaul of andere producenten.

    Dit zal je zon 20 tot 30 pk opvleveren.

    Wil je daar nog zon 50 tot 70 pk bovenop doen, ga je met een lagedruk turbo / compressor rijden.
    Dbilas heeft hier ook een complete kit voor. Vuldruk is 0.5bar overboost 0.6 bar.

    #17975678

    @opel-mark wrote:

    Ach ik zie hier op het forum zo vaak van die mensen die ”turbo gek” zijn, feit is dat je een auto zonder turbo prima wat beter kan laten rijden door een paar zaken te veranderen, luchtfilterbak aanpasen, chiptuning en evt een ander uitlaatje/spruitstuk en je hebt een auto die veel beter loopt en meer koppel heeft.

    en er zijn bedrijven die zelfs de 1.4 tunen zoals EDS, ik ging van 90 naar 105PK, vermogenswinst van 17% en behoorlijk wat meer koppel en met name meer bruikbaar koppel.
    Ik zit ongeveer gelijk aan de prestaties van een 1.6 met die verstande dat mijn gebied waar ik koppel heb breder is, maar dat is een astra H.

    Maar ook bij de G, zelfs de 1.2 wordt wel eens gechiptuned http://www.datatuning.nl/a-13692739/astra/chiptuning-opel-astra-12-16v-75-pk” onclick=”window.open(this.href);return false;
    je moet eens even zoeken welk bedrijf een 1.6 astra G doet.

    Als je iemand met een turbo hoort zeggen dat hij van 180 naar 200 PK is gegaan dan staan sommigen te juichen alsof hun leven er vanaf hangt terwijl het enkel een vermogens toename is van 11%

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

    -offtopic Ben ik nou een turbo gek :(

    Natuurlijk kan je een ongeblazen goed tunen, maar je bent er meer aan kwijt dat is wat ik wou zeggen :thumbup Bij EDS staat trouwens de 1.6 er ook niet bij. Maar wel de 1.2 net zoals bij datatuning :hmmz

    #17975679

    @opel-mark wrote:

    Ach ik zie hier op het forum zo vaak van die mensen die ”turbo gek” zijn, feit is dat je een auto zonder turbo prima wat beter kan laten rijden door een paar zaken te veranderen, luchtfilterbak aanpasen, chiptuning en evt een ander uitlaatje/spruitstuk en je hebt een auto die veel beter loopt en meer koppel heeft.

    en er zijn bedrijven die zelfs de 1.4 tunen zoals EDS, ik ging van 90 naar 105PK, vermogenswinst van 17% en behoorlijk wat meer koppel en met name meer bruikbaar koppel.
    Ik zit ongeveer gelijk aan de prestaties van een 1.6 met die verstande dat mijn gebied waar ik koppel heb breder is, maar dat is een astra H.

    Maar ook bij de G, zelfs de 1.2 wordt wel eens gechiptuned http://www.datatuning.nl/a-13692739/astra/chiptuning-opel-astra-12-16v-75-pk” onclick=”window.open(this.href);return false;
    je moet eens even zoeken welk bedrijf een 1.6 astra G doet.

    Als je iemand met een turbo hoort zeggen dat hij van 180 naar 200 PK is gegaan dan staan sommigen te juichen alsof hun leven er vanaf hangt terwijl het enkel een vermogens toename is van 11%

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Van 180 naar 200 PK is niet veel maar hoeveel koppel is erbij gekomen ???
    Mijn astra is van 190PK 250NM naar 237PK en 350NM gechipt en dan sta ik idd te JUICHEN .
    Neen ik ben niet “turbo gek” feit is een turbo rijd zoveel zalliger :D :D :D .

    #17975680

    Feit is dat als je weinig pk’s hebt een paar pk veel meer uitmaakt dan bij een turbo blok wat al meer pk’s heeft, als ik dan mensen hoor zeggen dat het weggegooid geld is dan hebben ze weinig verstand van zaken.

    bij mij werd er ook meteen door een aantal dolgedraaide figuren geroepen dat het weggegooid geld was en meer van dat bla bla gekolder.

    Ik ben geen voorstander van een turbo, tenzij gedaan in combinatie met een blower zoals in de volkswagen touran, maar dan nog turbo’s zijn nogal onderhoudsgevoelig, vroeger maakte ze ook prima snelle blokken zonder turbo’s erop.

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17975681

    @opel-mark , turbo’s zijn idd onderhoudsgevoelig maar ligt ook deels aan je eigen rijstijl :(
    Vroeger hadden ze idd behoorlijk wat snelle ongeblazen blokken zoals de gsi 16v c20xe en de vr6 van de corrado …
    Maar goed ik denk dat we hier een beetje van het topic afwijken ;) ;)

    #17975682

    Is chip tunen trouwens wettelijk toegelaten?

    Met name als je een ongeval begaat, doet de verzekering dan niet moeilijk?

    #17975683

    @kwuyts wrote:

    Is chip tunen trouwens wettelijk toegelaten?

    Met name als je een ongeval begaat, doet de verzekering dan niet moeilijk?

    denk dat je alleen problemen ermee krijgt als je niet naar de RDW bent geweest als je meer dan 20% dan het standaart vermogen hebt getuned en em niet hebt laten keuren..

    #17975684

    De vraagsteller heeft in iedergeval een linkje van mij gekregen naar dblias, daar kan hij naar hartelust rondkijken wat hij wil uitgeven.
    Ik denk dat als mijn uitlaat ooit vervangen moet worden ik voor een dblias rvs ga http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Auspuffanlagen/Opel/Astra/Astra-H/Edelstahl-Auspuffanlage-Opel-Astra-H-Caravan-Endrohr-2x80mm-fuer-alle-Motoren::1774.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    en inderdaad geen enkel probleem als er een ongeluk is, overigens zie je chiptuning niet eens omdat het via de obd poort gedaan wordt en zoveel pk is het nou ook weer niet, kijk als je een madmax blower uit je motorkap hebt steken zullen ze misschien wel raar opkijken :jerry

    Mark

    #17975685

    Wat is RDW? :shock:

    En je moet dus opnieuw laten keuren en dan ook de verzekering inlichten waarschijnlijk? :D
    Waardoor je een hogere verzekeringskost krijgt en dus verzekerd bent voor die zwaardere motor? :thumb

    #17975686

    Ik heb ergens gelezen dat als je bijvoorbeeld een opc blok in je astra gooit het zelfs enkel een papier kwestie is bij het rdw en er niet zo veel bij komt kijken anders dan betalen voor de veranderingen op het kentekenbewijs immers enken het motorvermogen veranderd, de constructie e.d. blijft hetzelfde, en je totaalgewicht zal ook wel niet zoveel veranderen dat je in een duurdere wegenbelasting klasse valt.

    #17975687

    @kwuyts wrote:

    Wat is RDW? :shock:

    En je moet dus opnieuw laten keuren en dan ook de verzekering inlichten waarschijnlijk? :D
    Waardoor je een hogere verzekeringskost krijgt en dus verzekerd bent voor die zwaardere motor? :thumb

    bij RDW laat je de boel keuren :P

    hoogst waarschijnlijk wel, dus meeste mensen laten em alleen op nieuw keuren als er een andere motor ingaat.
    want als de politie je motorkap opendoet, kunnen hun toch niet zo snel opmaken dat er meer pk is uitgehaalt

    #17975688

    @opel-mark wrote:

    Ik heb ergens gelezen dat als je bijvoorbeeld een opc blok in je astra gooit het zelfs enkel een papier kwestie is bij het rdw en er niet zo veel bij komt kijken anders dan betalen voor de veranderingen op het kentekenbewijs immers enken het motorvermogen veranderd, de constructie e.d. blijft hetzelfde, en je totaalgewicht zal ook wel niet zoveel veranderen dat je in een duurdere wegenbelasting klasse valt.

    Verkeerd gelezen dan…

    #17975689

    De politie niet, maar als je een ongeval veroorzaakt of betrokken bent en er komt een expert ter plaatse..

    In België gebeurd dat althans, als de verzekering moet uitbetalen komt er eerst een expert van de verzekering
    bekijken hoe groot de schade is alvorens zij iets uitbetalen.

    Zal in nederland ook wel zo zijn denk ik?
    En als die expert dan ziet dat eraan geprutst is maar nooit gemeld is…

    #17975690

    @kwuyts wrote:

    De politie niet, maar als je een ongeval veroorzaakt of betrokken bent en er komt een expert ter plaatse..

    In België gebeurd dat althans, als de verzekering moet uitbetalen komt er eerst een expert van de verzekering
    bekijken hoe groot de schade is alvorens zij iets uitbetalen.

    Zal in nederland ook wel zo zijn denk ik?
    En als die expert dan ziet dat eraan geprutst is maar nooit gemeld is…

    ze zullen inderdaad naar je schade kijken, maar of ze echt je motorspecs gaan meten lijkt me niet hoor.
    als je auto half in de kreupels ligt, dat ze dan nog zoiets hebben van gooi em ff op de rollerbank haha

    #17975691

    Nouja, voor de rdw gaat een astra g omkeuren lastig worden ofja in iedergeval meer dan 1000 euro kosten indien je er een ander blok in hangt. (omdat je dan een geluidstest, weggedragtest enz moet gaan doen mits er geen typegoedkeuring voor is) Is dit er wel moet je ook eicht allles ombouwen zoals bij de typegoedkeuring. Dit wil zeggen als ervoor typegoedkeuring is bijvoorbeeld een opc blok in een g dien je tevens de remmerij steek enz aan te passen zoals bij de astra waar de typegoedkeuring voor is gegeven.

    Voor de verzekering geld als je dit meld en het staat NIET op kenteken dat het nogsteeds niet verzekerd is. Dus als een exper komt kijken voor schade aan de achterzeide en die constateert dat dat bijv 1000 euro kost nou dan word dat vergoed.

    Heb je schade aan de voorzeide en constateerd dat dit 1000 euro kost en ziet perongelijk dat het motorblok niet orgineel is en dat wil zeggen niet het motorblok wat op kenteken staat dan zou deze dit kunnen noteren en kan het zijn dat je verzekering niets uitkeert. Tenzij dit op kenteken staat dan mogen ze het niet weigeren.

    #17975692

    Zoals door haasje17 al gezegd
    onderste inlaatdeel pakken van de x16xe, manzel crooke of dbilas er op
    spaghettispruitstuk, en ik zou er een 2.0 uitlaatpoepert op zetten
    135/140pk haalbaar, plaatsen van lage druk turbo is 175/180pk ongeveer de max
    zonder het blok aan te passen

    Mario

    #17975693

    @trashmetal wrote:

    Zoals door haasje17 al gezegd
    onderste inlaatdeel pakken van de x16xe, manzel crooke of dbilas er op
    spaghettispruitstuk, en ik zou er een 2.0 uitlaatpoepert op zetten
    135/140pk haalbaar, plaatsen van lage druk turbo is 175/180pk ongeveer de max
    zonder het blok aan te passen

    Mario

    Dbilas prutst dr 210 pkk uit zonder internals aan te passen. Ik nu 215…. dus dat kan ook…

    #17975694

    @Haasje17 wrote:

    @trashmetal wrote:

    Zoals door haasje17 al gezegd
    onderste inlaatdeel pakken van de x16xe, manzel crooke of dbilas er op
    spaghettispruitstuk, en ik zou er een 2.0 uitlaatpoepert op zetten
    135/140pk haalbaar, plaatsen van lage druk turbo is 175/180pk ongeveer de max
    zonder het blok aan te passen

    Mario

    Dbilas prutst dr 210 pkk uit zonder internals aan te passen. Ik nu 215…. dus dat kan ook…

    Ik hoop voor je dat ie het blijft uithouden, ben wel benieuwd iigv :thumb
    had begrepen van diverse engelse fora dat je beter kunt stoppen bij de 180pk
    en dat je tot ongeveer 240pk kan met aanpassen

    Mario

    #17975695

    Mario, dat is heel erg afhankelijk van wat je wil uitgeven. Want ik heb een artiekel waar ze hem ongeblazen naar de 300+ hebben geholpen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.