rare koude start X12XE

Forumindex Forums Modellen Corsa rare koude start X12XE

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17245267

    Beste lezers,

    Mijn naam is Andre en ben sinds kort eigenaar van een Corsa 1.2 16V (X12XE)
    Vanmorgen tijdens de koud start liep de motor heel raar, eerst van even hoog stationair om vervolgens weer naar normaal te vallen toen nog een keer hoog en weer terug naar normaal (rond de 900 toeren).Het lijkt dus alsof de motor zoekt naar een bepaald toerental.
    Auto rijd ook schokkerig de eerste kilometer.
    Wat kan dit zijn?

    Alvast bedankt.Groeten

    #17974195

    kan vanallles zijn, als ie dit niet meer herhaald, kan het een Knikje in de gedachten van de Computer geweest zijn.

    Ik heb dat ook wel eens met de X16XE, begint ie vanuit het niets te schommelen (warm / koud maakt niet uit) tussen 800 en 1100 toeren, dat herhaald die een keer of 5 a 10, en dan loopt ie weer goed..

    Willem

    #17974196

    Hoi Willem

    Bedankt voor je reactie
    Vanmorgen deed hij het echter weer (is nu voor de derde keer), en lijkt het geen incident te zijn geweest.
    Als er een kilometer mee gereden is dan is het over en komt het niet meer terug en loopt hij verder netjes. :hmmz
    Als je zegt het kan van alles zijn, waar denk je dan het meest aan?….haha….lastige vraag hè.

    Drey

    #17974197

    Ja Lastig als je niet kunt horen of kijken wat ie doet…

    Met uitleesapparatuur kan je ook een hoop ontdekken…

    Dit kan meerdere dingen zijn:

    – Temperatuursensor
    – Luchtmassameter die slecht aan het worden is
    – Gasklep die vervuild is en daardoor wat klemt
    – EGR die blijft hangen
    – etc etc..

    Willem

    #17974198

    Ja inderdaad uit laten lezen is een optie

    De EGR klep zit er net nieuw op dus ik mag aannemen dat die in orde is.
    Als ik zou moeten gokken is het de gasklep die wat vervuild is, dan kan ik daarna kijken hoe de koudstart dan verloopt.
    Wat is de beste manier om die gasklep te reinigen?

    Drey

    #17974199

    @Drey wrote:

    Ja inderdaad uit laten lezen is een optie

    De EGR klep zit er net nieuw op dus ik mag aannemen dat die in orde is.
    Als ik zou moeten gokken is het de gasklep die wat vervuild is, dan kan ik daarna kijken hoe de koudstart dan verloopt.
    Wat is de beste manier om die gasklep te reinigen?

    Drey

    wij maken het alltijd schoon met remmenreiniger

    gr. john

    #17974200

    Oke ga ik dat ook doen
    Bedankt.

    Groet Drey

    #17974201

    Idd met remmenreiniger, goed doorweken. Nou denk ik dat de gasklep gebout zit op de inlaat, dus als je deze eraf gehaald hebt, ook even een nieuwe pakking er tussen doen. Wat ook nog wel eens gebeurd bij deze motoren is dat de luchtmassameter loopt te ouwehoeren. Mocht de gasklepreiniging niet helpen, zou ik eerst nog even het temperatuursensortje verwisselen. Deze kost de kop niet en vervangen stelt niet zoveel voor. Een luchtmassameter is namelijk beduidend duurder…

    #17974202

    okee……..super!!…..bedankt voor de tips!!
    Eerdaags even een middagje plannen om te kunnen sleutelen.

    :thumb

    #17974203

    ja luchtmassa meter kost maar 223 euro ofzo bij de opeldealer

    #17974204

    Zoooooooooooooooo dan!! :shock: :shock:

    dat zijn dure geintjes, keb begrepen dat halen op de sloop geen optie is i.v.m. de gevoeligheid van die apparaten.
    Ahum,nu maar hopen dat het geen LMM probleem is.

    #17974205

    ja sloop is geen goede optie!, en immitatie ook niet!

    #17974206

    Maar als het de LMM is dan zou hij toch continue minder goed moeten lopen?
    Nu doet hij dat alleen de eerste 2 minuten na de koudstart, daarna geen probleem meer en loopt’ie mooi.

    #17974207

    Is dit niet gewoon automatische shoke? Een keer gas intrappen en hij zakt meteen weer naar 900 toeren als het goed is.

    #17974208

    @richardschaeks wrote:

    ja luchtmassa meter kost maar 223 euro ofzo bij de opeldealer

    Op ebay voor veel minder !!

    #17974209

    @RonaldH wrote:

    @richardschaeks wrote:

    ja luchtmassa meter kost maar 223 euro ofzo bij de opeldealer

    Op ebay voor veel minder !!

    Is dat origineel GM dan? Imitatie niet aan beginnen zoals al eerder is vermeld.

    #17974210

    @DarkNL08 wrote:

    Is dit niet gewoon automatische shoke? Een keer gas intrappen en hij zakt meteen weer naar 900 toeren als het goed is.

    Die motor komt niet onder een rots vandaan!!

    Choke is ongeveer in technische termen uit de oertijd.

    Choke is alleen van toepassing op Carburatie motoren..

    en dat houd in dat zelfs de NZ en SE motoren uit de jaren 80 al geen Choke meer hadden..

    Choke is vervangen door een Computergeregelde koudloop

    Willem

    #17974211

    Heb ik nog een vraagje.Hoe hoog zou het toerental dan globaal moeten zijn bij de compu geregelde koudloop?
    Dit vraag ik omdat hij (voordat het toerental bij koudstart ging schommelen tussen 900 en 2200 toeren)altijd rond de 900 toeren draaide en dus nauwelijks meer toeren draaide dan bij een warme motor.

    Drey

    #17974212

    tussen de 1000 en 1200 toeren..

    Willem

    #17974213

    Is de link dan wel te leggen zoals we eerder dachten aan die gasklephuis vervuiling, of denken jullie dan toch aan iets anders aangezien mijn koudloop altijd een stuk lager was dan tussen 1000 en 1200 T/pm.?

    Drey

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.