X18XE1 olie filter modificatie ?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum X18XE1 olie filter modificatie ?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244331

    Ik heb ooit een keer iets gelezen over een modificatie van het olie filterhuis bij een x18xe1
    Wie weet daar meer over. kan het niet meer terug vinden namelijk. :(

    Punt is namelijk dat mijn motor nu olie lekt bij het filterhuis. :fy1
    En aangezien het blok kurk droog was wil ik dit graag verhelpen.

    Alvast bedankt voor de reacties.

    #17960937

    Heeft volgens mij te maken niet zozeer dat er wat mis is met je huis maar het materiaal. Want het oude type had een stalen filterhuis en filterdop en dat vreet op elkaar in in de loop van tijd. Dus bij het vervangen van je oliefilter was de kans groot dat je het complete huis uit je blok draaide en dus sloopte. Er kwam toen een modificatie met een kunststof filterdop, zodat het niet meer op elkaar in kon vreten.. Echt een kut kwaal, maar zie het op het werk zovaak dat die dingen muurvast zitten, en die kunstoffen variant werkt prima.

    Waarschijnlijk is bij het vervangen van je filter het huis al eens een keer verdraaid waardoor deze nu is gaan lekken? Bij de dealer kan je dat andere type huis zo halen. Oude huis eruit en het nieuwe erin en klaar is kees.

    #17960938

    @martklanderman wrote:

    Heeft volgens mij te maken niet zozeer dat er wat mis is met je huis maar het materiaal. Want het oude type had een stalen filterhuis en filterdop en dat vreet op elkaar in in de loop van tijd. Dus bij het vervangen van je oliefilter was de kans groot dat je het complete huis uit je blok draaide en dus sloopte. Er kwam toen een modificatie met een kunststof filterdop, zodat het niet meer op elkaar in kon vreten.. Echt een kut kwaal, maar zie het op het werk zovaak dat die dingen muurvast zitten, en die kunstoffen variant werkt prima.

    Waarschijnlijk is bij het vervangen van je filter het huis al eens een keer verdraaid waardoor deze nu is gaan lekken? Bij de dealer kan je dat andere type huis zo halen. Oude huis eruit en het nieuwe erin en klaar is kees.

    Oke. dat was het dus een kunsthof dop ipv de stalen die ik nu heb.
    Ga morgen even opel bellen. heb vanmiddag nog even gekeken tussen het werk door.
    en het huis is idd ligt verdraaid kreeg hem wel weer terug. maar ja dat is niet de oplossing.

    Stom terwijl ik bij de olie wissel nog goed gekeken heb of het huis mee draaide.

    #17960939

    Is inderdaad een drama, heb onderlaatst een ander huis gemonteerd op dit type motor (kreeg gewoon weer een ALU dop op een ALU huis).

    ik heb zelf een X18XE1 staan, ben benieuwd hoe deze straks los wil.

    Ombouw naar Blikken filter is niet effectief, je krijgt dan geen Oliedruk.

    Willem

    #17960940

    @wim-v6 wrote:

    Is inderdaad een drama, heb onderlaatst een ander huis gemonteerd op dit type motor (kreeg gewoon weer een ALU dop op een ALU huis).

    ik heb zelf een X18XE1 staan, ben benieuwd hoe deze straks los wil.

    Ombouw naar Blikken filter is niet effectief, je krijgt dan geen Oliedruk.

    Willem

    Zal wel vragen wat voor type ik krijg.
    Zat gisteren even te kijken.
    Maar krijg je hem gewoon los zonder dat het huis tegen het spruitstuk komt?
    Pijl stok zal wel weg moeten zag ik.

    Hoop wel dat het nu ophoud met kwaaltjes.
    Genoeg aan de auto vervangen/gerepareerd de laatste maanden.

    #17960941

    Bij een Astra Z18XE heb ik m er zo afgedraait..

    zit een dikke imbus in de midde in het oliefilterhuis.

    Willem

    #17960942

    net als bij de x25xe ben ik dus zelf achter gekomen :swear .
    ga binnenkort toch maar is zo’n plastice dop halen.

    #17960943

    @wim-v6 wrote:

    Bij een Astra Z18XE heb ik m er zo afgedraait..

    zit een dikke imbus in de midde in het oliefilterhuis.

    Willem

    Oke.

    #17960936

    Bij een vectra moet het ook net gaan! Tenminste laatst hier op het werk wel.

    #17960944

    Even deze oude topic oprakelen

    ik heb met een ratel geprobeerd die dop los te krijgen
    maar krijg met geen mogelijkheid beweging in die dop.

    Zal het oplossen als ik mij zo’n speciale sleutel aanschaf die er voor zijn (zijn nog geen 10 euro zag ik online) want dan probeer ik het daar mee.
    of heeft iemand een andere tip ?

    gaat om deze dop

    Gr,

    Bakker

    #17960945

    Wat voor speciale sleutel??
    Ringsleutel volstaat normaal gesproken prima.

    Belangrijker is dat je het huis niet asn barrels draait.

    verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

    #17960946

    Daar ben ik dus juist bang voor want zet ratel erop maar hij gaat niet los hoeveel kracht ik ook zet.
    zal het helpen als ik hem probeer los te draaien met warme motor ?

    @wim-v6 wrote:

    Wat voor speciale sleutel??
    Ringsleutel volstaat normaal gesproken prima.

    Belangrijker is dat je het huis niet asn barrels draait.

    verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

    #17960947

    Dat laatste zou kunnen helpen je.

    Kan je niet proberen het huis tegen te houden.

    Ik heb echter nog nooit een door mijzelf aangedraaidevfilterdop niet los kunnen krijgen.

    Ze worden veel te vast geset of ring word niet in de olie of vet gezet.

    verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

    #17960948

    ga het proberen, moet eerst nog olie bestellen,

    #17960949

    Ikzelf heb bij mijn Z18xe ook de eerste keer olie verversen met moeite de dop los gekregen, maar het huis brak niet af, maar de pakking tussen motorblok en filterhuis lekte wel ondanks dat het huis nog wel vast zat. Heb toen een nieuw filterhuis gekocht voor 30 euro.

    Tip met vastzetten: handvast en nog een fractie nadraaien.

    Om hem los te krijgen, laat hem schrikken. Met een hamer een tik tegen je ringsleutel geven de goede kant op.

    #17960950

    @Bakker wrote:

    ga het proberen, moet eerst nog olie bestellen,

    Voordat je begint, rij de motor goed warm. Kans is wat groter dat je hem dan wel los krijgt.

    Als het huis begint te draaien, gelijk stoppen.

    #17960951

    @Bakker wrote:

    Even deze oude topic oprakelen

    ik heb met een ratel geprobeerd die dop los te krijgen
    maar krijg met geen mogelijkheid beweging in die dop.

    Zal het oplossen als ik mij zo’n speciale sleutel aanschaf die er voor zijn (zijn nog geen 10 euro zag ik online) want dan probeer ik het daar mee.
    of heeft iemand een andere tip ?

    gaat om deze dop

    Gr,

    Bakker

    Zo te zien is dat mijn foto :P

    De eerste keer dat ik mijn oliedop losdraaide, moest ik er ook een lange steigerpijp opzetten, zo vast. Had toen ook een kleine lekkage tussen het motorblok en het filterhuis, maar dat bleek slechts een kapotte pakking te zijn.
    Volgens mij worden die dingen in sommige garages gewoon veel te vast gedraaid, want ik heb hierna nooit meer problemen gehad.

    Overigens kun je met een ratel niet heel veel kracht zetten, anders gaat je ratel kapot. Beter zet je er een wringijzer op.

    #17960952

    Ook met warme motor krijg ik hem niet los.

    ratel is enigste wat ik heb wat er in past.

    Ringsleutel is 22 grootste die ik heb en wringijzer zegt mij zo niets (zal ff googlen) :).
    Maar ga even naar de garage vragen of zij hem voor mij los kunnen draaien..
    hopelijk willen ze dat doen.

    #17960953

    Heb je als ’t goed is een 24-er dop voor nodig. Heb ’t zelf met een ringsleutel losgedraaid bij een andere Vectra. Ging prima en lekt niet *klopt af*. Als ie eenmaal los is wel even goed de schroefdraad bekijken en het dekseltje schoonmaken + schroefdraad in het oliefilterhuis. Daar wil soms wat troep tussen gaan zitten waardoor de schroefdraad uiteindelijk naar de knoppen gaat. Daarna met de hand terugdraaien en een beetje natrekken. Komt dat allemaal goed.

    Had nog altijd meer ruzie met die verdomde torx-aflaatplug (inmiddels verwijderd van ALLE opels in mijn directe omgeving). Laatst weer 1,5 uur onder een Vectra gelegen om dat verdomde ding zo te verbouwen dat ie los wilde… :swear

    #17960954

    Wat voor maat is die torx dan want heb alleen maar kleintjes maar gaat vast een grote in, dacht dat het een normale boutkop op zat.

    #17960955

    zal kunnen Risl , ik heb hem elders van het forum af namelijk,

    #17960956

    Voor de carterplug is dat T40. Origineel zit daar een torx plug op, maar je kan ‘m gewoon vervangen voor een normale bout (wel een koperen ring gebruiken). Past ook en gaat bij de volgende oliewissel zònder gevloek los.

    #17960957

    een koperen ring ?
    ik had bij de dealer een rubberen mee gekregen. maakt dat wat uit ?

    #17960958

    Voor de torx zit er inderdaad een uitsparing voor een rubberen ring. Die zien er zo uit: http://pic1.aldoc.eu/Picdata/PicData-3/00311/04572.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mocht je ‘m willen wisselen voor een gewone bout dan heb je een koperen ring nodig voor de afdichting omdat ’t boutje gewoon plat is.

    #17960959

    Ja klopt zo1 heb ik gekregen

    Sent from my iPhone using Tapatalk

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.