klepstoters ombouwen naar mechanische

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) klepstoters ombouwen naar mechanische

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244100

    Je kan je hydro stoters ombouwen naar mechanische stoters door de stift die in de stoter zit te vervangen met een langere
    waar je de klepspeling vast maakt. Ik lees hier dat je de stift er gewoon kan uithalen door met perslucht in het kleine gaatje op de zijkant van de stoter te blazen. Heb ik geprobeerd maar de stift schuift wel op maar niet eruit, dan maar uittrekken maar dit lukt ook niet zomaar. Heeft iemand een stoter open liggen of een oude slecht om door te slijpen dat we in detail de binnenkant kunnen zien?
    Zit er dan een rand aan de stift dat moet voorkomen dat hij eruitvalt dat wil ik weten.

    Ivan

    #17957938

    In het engels heten die dingen “cam follower”, zie heel veel plaatjes er van online… Zie ook een “solid insert mod” is dat wat jij bedoelt??

    #17957939

    stoters uit elkaar krijgen is een k.u.t werk.
    met perslucht gaat normaal wel goed.
    je kunt ze ook uit elkaar ”slaan”
    stoter in je hand pakken en dan op een plaat ijzer o.i.d slaan als het ware
    klink een beetje grof, maar het lukt wel ;)

    #17957940

    Ik probeerde na het lezen bij onze engelstalige vrienden ze eens flink op een houten plankje te slaan en ze komen er vrij vlot
    uit, na drie of vier keer plopte de eerste er al uit. Nu denk ik wel dat het iets langer zal duren om de 16 stiften te draaien om ze
    te vervangen en de juiste speling erop te krijgen.

    Ivan

    #17957941

    perslucht, desnoods beetje kruipolie.

    inspannen tussen de bankschroef voorzichtig dat als hij eruit plopt niet naar je kop toe knalt :D

    #17957942

    Kutwerk?
    ik heb ze er altijd uitgekregen met perslucht. Ding vasthouden met een doekje in je hand. 1x een pufje lucht op het gaatje en hij plopt er uit. Nog nooit is er bij mij eentje blijven zitten, gingen allemaal net zo makkelijk…
    Of heb ik soms altijd geluk gehad? king:

    Wat voor stoters ga je monteren? Ik meende altijd dat ze heel andere dingen monteerde, ipv het oude spul half weer gebruiken. Hoe moet je anders je speling stellen?

    #17957943

    De manier zoals omschreven komt bij mij een beetje vreemd over en erg omslachtig.
    De stoters opzich kosten niet de hoofdprijs,het afstellen is duur ivm de tijd.
    kun je zelf draaien kun je ook de speling juist maken.
    Dan zijn het alleen de kosten vd stoters.
    gr dennis

    #17957944

    Dbilas heeft die ombouw kitjes op voorraad. Ze adverteren er enkel niet mee.

    De jongens van speed equipment kunnen ze zo voor je leveren.

    #17957945

    enig idee van de kostprijs?

    Een metertje stubstaal kost amper 12,5€ natuurlijk kruipt er een beetje tijd in maar dat zie ik niet als kost.

    Ivan

    #17957946

    Misschien raar idee van mij he.. Maar kun je het niet zo bouwen dat je met stel plaatjes kunt werken?

    #17957947

    als je mechanische stoters rijd in een xe, heb je vulplaatjes nodig die over de steel vallen ( stom dat ik er nooit foto’s van gemaakt heb )

    soort van plaatje:
    _____
    | ___ |
    | | | |
    | |
    | |
    | |
    /



    zoiets dus

    #17957948

    Kan dat niet zoals bij een Ford motor? dat je stelplaatjes hebt die je onder je nok legt? lijkt me iets makkelijker af te stellen.

    #17957949

    De stoters zelf zijn bovenaan volledig plat en kan je dus geen stelplaatje bovenop leggen;
    De hoedjes voor over de klepsteel zijn voor als je vaste stoters plaatst, in mijn geval ga ik de hydro’s voorzien
    van nieuwe stiftjes die gewoon langer zijn en dus geen speling meer overlaten voor de hydraulische werking.
    Wel eigenlijk zullen ze nog een beetje door de olie druk uitgeduwd worden maar door de kleine speling die nog
    overblijft is er de kans niet dat ze bij hoge toeren niet meer kunnen volgen.
    Ik vervang liever de volledige stiften dan nog eens hoedjes op de klepstelen te plaatsen dan krijg nog meer onderdelen.
    Ik weet dat dit niet de beste oplossing is en dat er alles bestaat om te kopen maar waar stopt het en later kan ik zeggen
    dat ik het zelf gebouwd heb, heeft bij sommige mensen ook indruk.

    Ivan

    #17957950

    Is het dan niet een idee om zelf stoters te draaien met een opstaande rand zodat je wel met klepsteel plaatjes kan gaan werken?

    #17957951

    Dat zou je uiteraard ook kunnen doen maar dat zal behoorlijk meer werk hebben om deze uit te draaien
    dan enkel de stiftjes voor in de stoters, dat is gewaan stubstaal 14mm in stukjes draaien.
    Ik ben vast te lui daarvoor!!!

    Ivan

    #17957952

    Lui ben je niet.. Want als je telkens alles los moet trekken om de juiste klepspeling te krijgen is ook veel werk hoor.. :angel

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.