Astra H wielspin voor en geluid bij snelweg. Is dit normaal?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H wielspin voor en geluid bij snelweg. Is dit normaal?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243987

    Hoi

    Ik heb een Astra 1.8 GTC Opc-line.

    Ik heb onlangs nieuwe banden voor erop gezet. Desondanks geeft hij enorm veel wielspin voor bij het optrekken. Is dit normaal bij deze Astra’s?
    Ook valt het me op dat het geluid bij de ruiten op autosnelwegen erg luidruchtig is, alsof er een raam openstaat.

    Herkennen jullie deze twee dingen?

    #17955671

    Misschien gewoon eens wat minder gas geven bij het wegrijden ;)
    Wat voor banden heb je er onder gehangen? Van die Energy Savers en dergelijk geven niet erg veel grip en die spin je dus wat gemakkelijker.

    #17955672

    Als ik mijn best doe heb ik in de 3e versnelling ook nog wielspin op droog wegdek :).

    Misschien gewoon wennen aan de auto, heb je hem net?

    #17955673

    Wat voor banden en welke maat heb je? Ik heb er nu sportcontacts op, waardeloze grip vergeleken met m’n dunlops, heb ook wel wielspin/tc in de 2de dus deze zomer zoek ik ook bandjes met veel meer grip.

    #17955674

    Ik ben met de zomerbanden van Dunlops sp maxx, voor naar Uniroyals gegaan. Rijdt eigenlijk best goed en waren vriendelijker geprijst en ook met regenwater (waar die om bekend staan) heb ik zelfs minder last van aquaplaning. Wat mij betreft een aanrader.

    #17955675

    Had ook last van wielspinnen met de Supreme bandjes die er om mn astra, met Fulda’s is het over, ben er tevreden over de fulda’s, mn pa rijd er al jaren mee.

    #17955676

    Wielspin is toch cool? king:

    Beetje rustiger vertrekken zal er al wel wat aan veranderen zeker? :D

    #17955677

    Jammer dta je er niet bijzet wat voor merk en type banden, maar sommige type banden hebben gewoon erg slechte grip, je kunt beter voor ene beetje merk band kiezen, kwaliteit merk je vaak terug in de prijs.

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl

    #17955678

    het klinkt inderdaad als een setje knakworstbanden.. ik zelf heb nanking ultra sport erop zitten (zaten er al toen ik em kocht) en ik vind het 3x niks.. dus deze nog even op gummen, en dan volgend jaar nieuwe erop.

    #17955679

    De banden die ik heb zijn Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2. Deze hebben volgens reviews superieure grip bij droog en nat weer, in sneeuw minder. Bandenmaat 225/45 R17

    Deze wheelspin had ik ook met de versleten Conti’s. Mijn conclusie is: de motor is erg krachtig, wellicht getuned? Ook als ik optrek duwt de neus zeker 5 cm hoger.

    #17955680

    dan denk ik toch dat je teveel gas geeft :jerry

    het schijnen namelijk wel goeie banden te zijn!

    #17955681

    Ik krijg ook een beetje het idee dat je als een gek gas geeft. Die kans lijkt me groter dan dat het blok “getuned” is.

    #17955682

    Er zit in indergeval geen ESP op zo te lezen… :jerry

    anders zou ie niet doorslippen.

    ik heb zelf ook een 1.8 maar die slipt nooit , ligt er een beetje aan hoe je weg rijdt.

    #17955683

    ESP (traction control) laat wel wat slip toe bij de de astra.

    #17955684

    ESP is niet hetzelfde als traction control. TC gaat het doorslippen van de wielen (beperkt) tegen door remingrepen. ESP voorkomt slippartijen (in een bepaalde mate) door remingrepen (en in sommige auto’s door juist extra koppel te sturen naar bepaalde wielen).

    #17955685

    Wat doet het nou eigenlijk WEL!

    TC Systeem:

    Traction Control
    – Wielspin verminderen door terugnemen motorvermogen.
    – Er word Dus niet GEREMD!! met de REMMEN!!

    ESP:

    Traction Control
    – Wielspin verminderen door terugnemen motorvermogen.
    – het TC gedeelte word dus niet met de REMMEN geregeld, Koppel naar ander wiel doet deze in dit geval ook niet!

    Anti Slip Protection:
    – Doormiddel van per wiel Remdruk te kunnen aanpassen, en terugnemen van motorvermogen, de auto Corrigeren van een dreigende Slippartij.

    >> Koppel naar ander wiel sturen:
    – dit zit niet op de Astra-G, maar is wel op andere auto’s geleverd,

    > hoe werkt het:

    systeem 1: dit word veelal met remmen op 1wiel geregeld, dan heb je meestal ook Remassistent, ook wel Noodstop bekrachtiger genoemd.

    systeem 2: Regelbare Sperdifferientiel, welke electronisch geregeld word, kan ook koppel per wiel regelen.

    Willem

    #17955686

    Willem, TC werkt op sommige auto’s wel met remingrepen (met de remmen), vooral bij 4×4’s. Dit maakt tegelijk dan ook deel uit van een systeem waardoor je er beter mee kunt offroad kunt rijden (zoals het instelbare systeem van Land Rover)
    Op mijn Astra G heb ik geen van beiden systemen, ik weet niet hoe het andere Opels zit. Het was meer om het verschil tussen TC en ESP aan te geven.

    Maar goed, we dwalen af. De banden die je er op ligt, ken ik niet. Als ze op het gebied van ‘grip’ positieve reacties op internet hebben, dan zul je zelf teveel gas geven bij het wegrijden, denk ik.

    #17955687

    @RISL wrote:

    ESP is niet hetzelfde als traction control. TC gaat het doorslippen van de wielen (beperkt) tegen door remingrepen. ESP voorkomt slippartijen (in een bepaalde mate) door remingrepen (en in sommige auto’s door juist extra koppel te sturen naar bepaalde wielen).

    Daarom had ik eigenlijk ook al TC tussen haakjes gezet omdat esp dat niet doet (al is TC wel altijd onderdeel van ESP).

    #17955688

    Okay, zo had ik je niet begrepen. TC maakt inderdaad deel uit van ESP.
    Vind het altijd jammer als je het niet kan uitschakelen in een wagen, al ben ik er bij BMW nu wel achter hoe je ‘m toch uitkrijgt :D

    #17955689

    @ Black GTC:

    – De Astra-G en H staan er wel om Bekend dat deze bij een iets vochting wegdek, of lage buitentemperatuur makkelijk de wielen doen laten Doorslaan.

    – Als dit voor je idee TE erg is, zal je eens naar de Uitlijning moeten (laten) kijken.

    =================================================================================================
    =================================================================================================

    VEILIGHEIDS SYSTEMEN:

    Traction Control:

    TC systemen werken altijd door middel van motor vermogen terug nemen, het heet niet voor Niks Tractie (trekkracht) Controle genoemd.

    Bij Te veel trekkracht word de Trekkracht gereduceerd (dat is dus het motorvermogen).

    Tractie Controle is eigenlijk altijd al in de Basis het zelfde geweest, zei het dat Vroeger de Systemen wat trager werkte en je werkelijk met je neus op de vooruit zat bij inkomen Tractie controle.

    Vroeger werkte dit bij Veel merken met een Extra Smoorklep, welke dichtviel bij optrede van wielspin, en dus een 100% motorvermogen reductie voor een kort moment, Dit was dan een Losstaand Systeem, met eigen stuurapparaat.
    (Opels in eind jaren 80, begin jaren 90 hadden dit systeem (Vectra-A / Calibra / Astra-F)

    Later is dit systeem in het motormanagement verwerkt, welke over meer informatie over de motortoestand op dat moment weet, en dus veel meer geregeld, als het losstaande systeem, deze kan sneller reageren, en meer geregeld reageren, zo komt niet meteen 100% van het motorvermogen te vervallen.
    Dit systeem werkt door middel van de Brandstof toevoer (injectoren) aan te passen aan de Situatie.

    Bij Eelctrische gasklep gaat deze regeling nog verder, daar word werkelijk de Gasklep bediend, en dus ”gewoon” Minder gas gegeven.

    =================================================================================================

    Krachtverdeling bij sommige 4×4 auto’s word Door Volledig geregelde Diff’s geregeld. (Audi’s Quatro systeem, BMW’s Xdrive systeem, VW’s 4motion systeem etc etc).

    Er kan Bij sommigen worden bijgeremd als de diff het niet voor elkaar krijgt

    Bij landrovers worden de remmen Wel voor Hill Assist gebruikt (systeem om gecontroleerd een Stijle heuvel af te rijden).

    De Diff’s van Nieuwe landrovers en menig andere moderne tereinauto. zijn Volledig gestuurd, en kunnen op deze manier hun koppel verdelen.

    De landrovers, gebruiken voor de Uphill Hillassist puur geregelde Diff’s.

    =================================================================================================

    ESP systemen zijn ontwikkeld om auto’s uit een Beginnende Slip te corrigeren, dit gebeurt door middel van per wiel de remkracht te verdelen.

    =================================================================================================

    Rem aasistent:

    Dit systeem is een soort rembekrachtiger voor de noodstop, deze kan doormiddel van de snelheid waarmee het rempedaal word ingetrapt zien of je een Noodstop gaat maken, daarbij hoef je niet eens Hard op het pedaal te trappen.

    (Stap bijvoorbeeld eens in een Mercedes Atego Truck met EBS (Electronic Brems (Brake) System), en trap daarvan met Volle vaart het Rempedaal max 1cm in, Wedden dat je de vooruit gaat koppen!!, terwijl als je het pedaal rustig de DIEPTE in trapt, er eigenlijk niet veel spannends gebeurd.

    Remassistet is in de meeste gevallen geintregeerd in het ESP systeem

    Willem

    #17955690

    @RISL wrote:

    Okay, zo had ik je niet begrepen. TC maakt inderdaad deel uit van ESP.
    Vind het altijd jammer als je het niet kan uitschakelen in een wagen, al ben ik er bij BMW nu wel achter hoe je ‘m toch uitkrijgt :D

    Heb je een X18XE1 of X20XEV: dan heb je ook een schakelaar op het middenconsole.

    Heb je een Z16XE Z16XEP (tc / esp optioneel) Z18XE – Z22SE – Z20LET, dan kan je deze uitschakelbaar maken.

    Zijn How-To’s voor.

    Willem

    #17955691

    Ik heb een x18xe1, maar geen schakelaar op de middenconsole?
    Wel zie ik, als ik bijvoorbeeld in de sneeuw wegrijd met wielspin, dat er een lampje begint te knipperen onder de tankmeter en soms valt dan het motorvermogen even weg. Maar een volledige tractiecontrole zit er (denk ik) bij mij niet op, want ik kan gewoon een soort ‘burn-out’ maken in de sneeuw als ik ‘m op de handrem zet.

    Ik dacht dat bij een Land Rover met een wiel in de lucht (bijv. tijdens het beklimmen van een rots ofzo) de remklauw dicht ging om ervoor te zorgen dat het wiel niet gaat spinnen en dat zo het koppel dus naar het wiel met de meeste grip gaat. M’n baas heeft een Range Rover en die legde dat zo uit….

    #17955692

    Diff word Gelocked zodat er een 100% Verbinding word gemaakt tussen linker en rechterwiel, Rem is hier meestal niet sterk genoeg voor.

    en die Astra van jouw blijft een aparte auto.

    Kijk eens of er een blauwe stekker onder het panneeltje voor de Pook ligt.

    en als die er ligt, druk er dan maar een Schakelaar in.

    willem

    #17955693

    Jep, niets aan mijn Astra klopt. Ik weet uit m’n hoofd dat er wel een blauwe stekker ligt ja, want ik heb eens lopen kloten met een kapot lampje in de stoelverwamingsschakelaar en heb toen wel een blauwe stekker gezien. Zo’n schakelaar zal op de sloop wel te vinden zijn toch?

    Deze stekker bedoel je toch? Die ligt er bij mij namelijk gewoon los in.

    Dit lampje brandt bij mij af en toe als ik met wielspin rijd:

    Moet zeggen dat ik nog een veel meer losse stekkers en draden in de auto heb liggen waarvan ik zeker weet dat ze aangesloten horen te zijn. Weet alleen niet waar ze van zijn, alles doet het voor zover ik weet. Zal binnenkort eens een foto posten van eentje die van de week in de passagiersbak viel, vanachter het dashboardkastje…

    #17955694

    Is het alleen in de eerste versnelling? Of ook de 2de?
    Ben je ook van bandenmaat veranderd?
    Zitten de banden in de juiste draairichting?
    Is de Bandenspanning goed?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.