McLambo’s C24NE opknap/opvoer project – vliegwiel praat

Forumindex Forums Techniek Cih McLambo’s C24NE opknap/opvoer project – vliegwiel praat

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 176)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243767

    Kun je een goed lopende 2.0(E) voor niet al te veel geld snel maken?

    /edit: titel even aangepast. Heb inmiddels een 2.4

    #17948638

    Vanaf 800 euro begint het een beetje zin te hebben.

    #17948639

    Wat kun je voor onder de 800 euro doen?

    Nokkenasje?

    Setje 2e hands carbs?

    Kop iets vlakken? (ik ken iemand die dat kan)

    #17948640

    Nokkenasjes inderdaad.
    Misschien een 3.0e injectie buis die ingekort is.
    Lichter vliegwiel, spaghetti spruitstuk.

    Dubbele webers zijn wel vrij duur:P

    #17948641

    Compressie verhogen, heeft dat zin icm met een wat fellere nokkenas?
    Ik zou het gaaf vinden als het blok wat meer een toeren-beest wordt… ik ga er toch niet mee in de file staan oid

    #17948642

    En dan ontsteking en brandstofdruk afstellen op dyno

    Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

    #17948643

    @McLambo wrote:

    Compressie verhogen, heeft dat zin icm met een wat fellere nokkenas?
    Ik zou het gaaf vinden als het blok wat meer een toeren-beest wordt… ik ga er toch niet mee in de file staan oid

    Een CIH is niet ontworpen als “toeren-beest”.
    5500 – 6000 omw/min is standaard toch wel maximaal.

    Als je meer toeren wilt draaien, moet je een heleboel aanpassen………………lichter maken en sterker maken.
    En dan wordt het echt prijzig.

    Je moet zorgen dat je motor goed kan “ademen”

    Een setje dubbele Webers erop…………dan merk je gelijk winst.

    Voorwaarde is wel, dat deze voorzien zijn van de juiste sproeiers en venturies.

    Maar……wat ik al zei: Het begint bij 800 euro!

    #17948644

    Als je echt wil dat ie sneller word, heb je zeker minimaal 800 euro nodig
    een ander nokkenasje merk je opzich ook niet heel bijster veel van
    verwacht niet opeens 100 pk extra ofzo

    Maar begin een met dubbele 45 webers, laat die goed afstellen door een expert (bv Freddy cane)
    dan begin je er wat van te merken,
    Maar dan ben je ondertussen al meer dan die 800 euro kwijt..

    #17948645

    @076 wokkel wrote:

    Nokkenasjes inderdaad.
    Misschien een 3.0e injectie buis die ingekort is.
    Lichter vliegwiel, spaghetti spruitstuk.

    Dubbele webers zijn wel vrij duur:P

    3.0 buis past niet op een 2.0 kop

    #17948646

    de 3.0 buis past wel op een 2.0 kop heb ik zelf gehad er zijn ja ook verschillende net zo als bij de 2.0 en 2.2 en toeren maken kan een cih ook. mijn oude gebouwde 2.4 had een koppel van 310 nm 215 pk en een toeren grens van 8500 toeren per minuut

    #17948647

    @McLambo wrote:

    Wat kun je voor onder de 800 euro doen?

    een 2.4 kopen

    #17948648

    @rekordherm wrote:

    de 3.0 buis past wel op een 2.0 kop heb ik zelf gehad er zijn ja ook verschillende net zo als bij de 2.0 en 2.2 en toeren maken kan een cih ook. mijn oude gebouwde 2.4 had een koppel van 310 nm 215 pk en een toeren grens van 8500 toeren per minuut

    van alle 3.0 e zitten de inlaatpoorten niet in lijn met de uitlaatpoorten
    bij een 2.0 wel je zal het waarschijnlijk er wel op krijgen maar zal nooit optimaal presteren
    en 215 pk haalt uit een 2.0 liter zal je wel wat meer dan €800 hebben gekost

    #17948649

    Hoi, als je 2.0E verder in goede staat is, en je wilt meer power zou ik voor de volgende dingen kiezen.
    1: Groep-A uitlaat met een inwendig bewerkt gietijzeren (origineel) uitlaatspruitstuk.
    2: cilinderkop vlakken voor meer compressie en de in en uitlaatkanalen bewerken.
    3: de spruitstukken precies aan laten sluiten op de kanalen in de kop
    4: na alles weer opgebouwd te hebben, alles op de vermogensbank af laten stellen.

    #17948650

    Thanks, Geen andere nokkenas?

    En het uitlaatspruitstuk inwendig bewerken, is dat overtollen materiaal en bramen verwijderen?

    voor nr’tje 3: Doe je dit door de spruitstukken op de losse kop aan te sluiten en dan te kijken vanuit de kop?? materiaal uit de kop of de spruitstukken verwijderen wat uitsteekt bij de aansluiting?

    #17948651

    :D nokkenas zou kunnen, maar voor dagelijks gebruik met injectie voldoet de 2.0E nok prima.

    Spruitstuk is inderdaad vooral bramen en randen glasmaken, en de uitgangen zo uitfrezen dat ze vloeiend op de voorpijpen aansluiten, en vanbinnen spiegelglad polijsten dan kan er geen kool meer aan hechten.

    3: De inlaten in de kop iets (rondom 1 millimeter) groter als de kanalen in het inlaatspruitstuk, het uitlaatspruitstuk iets groter als de poorten in de kop.

    Voor de kop zelf, vooral niet te veel er uit halen, voor je het weet zit je in een koelkanaal of zo.

    #17948652

    Even een kort vraagje op een zijspoor:

    Ik heb een blok op het oog en ga van de week even kijken. Het is een kaal blok (alleen startmotor erop), en nu heb ik met de verkoper afgesproken dat ik een koud-compressie test kan doen.

    Ik heb 2 volle accu’s en dikke startkabels om mee te nemen, en natuurlijk een compressiemeter

    Waar moet ik op letten, en hoe gaat dat in zijn werk?

    Zijn er verder nog noemenswaardige zaken die ik moet controleren om na te gaan of het blok van binnen OK is? Ik denk niet dat de verkoper het op prijs stelt als ik het daar terplekke uit elkaar ga schroeven king:

    #17948653

    @fluks wrote:

    @rekordherm wrote:

    de 3.0 buis past wel op een 2.0 kop heb ik zelf gehad er zijn ja ook verschillende net zo als bij de 2.0 en 2.2 en toeren maken kan een cih ook. mijn oude gebouwde 2.4 had een koppel van 310 nm 215 pk en een toeren grens van 8500 toeren per minuut

    van alle 3.0 e zitten de inlaatpoorten niet in lijn met de uitlaatpoorten
    bij een 2.0 wel je zal het waarschijnlijk er wel op krijgen maar zal nooit optimaal presteren
    en 215 pk haalt uit een 2.0 liter zal je wel wat meer dan €800 hebben gekost

    nee klopt was ja ook een 2.4 met webber koste in 1992 zon 10.000 maar hoe kleiner de inhoud hoe hoger het toeren getal kan liggen gewoon aan de nokkenas maar mijn eerste getunde motor had ik opgebouwd met o,a een andere nokkenas supersprintgroep a sport uitlaat en het zescilinder systeem met 65 mm gasklephuis bij de eerste 6 cilinders met l/le inspuit systeem zitten de in/uitlaat kanalen wel op een lijn monza a1 en senator a1 dacht ik

    #17948631

    Ik heb weinig ervaring met 4cil maar een 20E voor 800€ tot een raket maken word moeilijk na mijn idee…

    Kunt wel een ander uitlaatje nemen en ander inlaat buisje….Dit scheelt wel wat,maar verricht geen wonderen.

    De kracht komt toch van binnen dwz compressie verhouding grootte van de kleppen nokkenas timing.

    Alles helpt natuurlijk maar ik denk dat je voor je budget beter een 2400 kunt nemen en die kunt plaatsen..

    2 liter is maar een klein motortje en om daar echt veel power uit te halen moet je het uit toeren gaan doen en dan kom je toch weer bij het gehele plaatje van nokkenas kanalen kleppen compressie aan en afvoer van gassen,en dan is 800 ergg weinig wil je daar fatsoenlijk power uit halen

    Daarom zou ik liever voor 800€ een 2400 nemen die heeft al stukke meer koppel en voel al stukke sterker aan,en is goedkoper dan een 20E op dat niveau te brengen maar das mijn visie…

    (of je kunt erg veel zelf en gaat met een turbo dingen doen,maar alweer dan is 800€ maar een schijntje)

    #17948637

    Bedankt voor de info zo ver allemaal!

    Morgenavond bij een blok kijken. Zoals gezegd willen we koud de compressie testen. Er zit alleen nog een startmoter op het blok, dus ik heb een lange pen met platte kant mee om de olie met een boormachine rond te pompen tijdens het koud starten. Moet lukken toch???

    We hebben zelfs een scope bij ons, om in het blok te kunnen kijken door de bougiegaten :-) :thumbup

    Nu vroeg ik me af wat een beetje een gezonde compressie is voor een cih.
    Dat trukje met een beetje olie op de zuigers en dan nog een keer meten, dat is om te kijken of hij langs de zuigers lekt, right?

    #17948654

    @Keesjr wrote:

    .. en vanbinnen spiegelglad polijsten dan kan er geen kool meer aan hechten….

    Spiegelglad afwerken is geen goed idee, ’t werkt eigenlijk averrechts.

    #17948655

    Je hebt gelijk Henk, het voornaamste idee is ook dat er geen kool aan hecht, komt uit de motorcross (2 takten) om de uitlaatpoort hierom glad te maken.
    Licht stralen of opschuren (korrel 60 of 80) geeft net iets meer flow.
    Aan een spiegelglad oppervlak blijft een dun laagje lucht “kleven”. bij de inlaten is het naar mijn idee belangrijker dat de boel iets ruw is als bij de uitlaat.

    #17948656

    @rekordherm wrote:

    @fluks wrote:

    @rekordherm wrote:

    de 3.0 buis past wel op een 2.0 kop heb ik zelf gehad er zijn ja ook verschillende net zo als bij de 2.0 en 2.2 en toeren maken kan een cih ook. mijn oude gebouwde 2.4 had een koppel van 310 nm 215 pk en een toeren grens van 8500 toeren per minuut

    van alle 3.0 e zitten de inlaatpoorten niet in lijn met de uitlaatpoorten
    bij een 2.0 wel je zal het waarschijnlijk er wel op krijgen maar zal nooit optimaal presteren
    en 215 pk haalt uit een 2.0 liter zal je wel wat meer dan €800 hebben gekost

    nee klopt was ja ook een 2.4 met webber koste in 1992 zon 10.000 maar hoe kleiner de inhoud hoe hoger het toeren getal kan liggen gewoon aan de nokkenas maar mijn eerste getunde motor had ik opgebouwd met o,a een andere nokkenas supersprintgroep a sport uitlaat en het zescilinder systeem met 65 mm gasklephuis bij de eerste 6 cilinders met l/le inspuit systeem zitten de in/uitlaat kanalen wel op een lijn monza a1 en senator a1 dacht ik

    Toerental heeft niet zo zeer met cilinderinhoud te maken, eerder met de slag en ronddraaiend gewicht.

    #17948657

    Ja, toe maar, negeer mij maar :swear :jerry

    #17948658

    zo rond de 11 bar ben ik tevreden.

    #17948659

    @GSE wrote:

    Ik heb weinig ervaring met 4cil maar een 20E voor 800€ tot een raket maken word moeilijk na mijn idee…

    Kunt wel een ander uitlaatje nemen en ander inlaat buisje….Dit scheelt wel wat,maar verricht geen wonderen.

    De kracht komt toch van binnen dwz compressie verhouding grootte van de kleppen nokkenas timing.

    Alles helpt natuurlijk maar ik denk dat je voor je budget beter een 2400 kunt nemen en die kunt plaatsen..

    2 liter is maar een klein motortje en om daar echt veel power uit te halen moet je het uit toeren gaan doen en dan kom je toch weer bij het gehele plaatje van nokkenas kanalen kleppen compressie aan en afvoer van gassen,en dan is 800 ergg weinig wil je daar fatsoenlijk power uit halen

    Daarom zou ik liever voor 800€ een 2400 nemen die heeft al stukke meer koppel en voel al stukke sterker aan,en is goedkoper dan een 20E op dat niveau te brengen maar das mijn visie…

    (of je kunt erg veel zelf en gaat met een turbo dingen doen,maar alweer dan is 800€ maar een schijntje)

    Nou, ik heb je advies opgevolgd, en gisteren een 2400 op de kop getikt. Er moet wel wat aan gebeuren, maar daar ga ik eens rustig de tijd voor nemen.
    Men vertelde me dat er al een snelle nokkenas inzit, maar details ontbreken.

    T’was een kaal blok, dus de komende tijd eens rustig spulletjes bij elkaar gaan zoeken.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 176)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.