is dit slecht voor een turbo motor?

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) is dit slecht voor een turbo motor?

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren geleden door .
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243586

    Ik had hier pas een beetje een discussie over met iemand, maar nou begin ik dus ook te twijfelen ;)

    Is het slecht voor een turbo motor om als je het gas intrapt en als de turbo net goed opgang komt/begint te komen, om dan met een fractie boost meteen weer over te schakelen?

    Ik heb zelf zoiets van dat moet toch niet uitmaken, maar volgens hem krijgt je turbo dan een klap, omdat hij net opgang komt/wil komen en dan weer meteen in rust is ofzo?

    Kan zoiets kwaad voor de turbo of eventueel andere delen van de motor? Of hoort dat niks uit te maken?

    #17946612

    lijkt mij dat je turbo toch gewoon uitdraait, waardoor zou die die klap moeten krijgen dan?

    #17946613

    kan het me niet voorstellen!

    #17946614

    Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar daarvoor zitten er vaak allemaal waste gates en dump valves enzo op toch? Weet alleen dat het soms beter is na een stukje blazen het bok even rustig na te laten draaien of laag in de toeren zodat de turbo niet draait uit te rijden vanwege de warmte van het ding.

    #17946615

    ja precies, zolang die ze druk maar kwijt kan als je gasklep sluit.

    #17946616

    Grootste klap krijgt een turbo bij volgas / volle druk als de gasklep sluit, dan gaat de lucht in het inlaattraject terug naar de turbo. Die wordt dan tegen gewerkt en gaat langzamer draaien, dit los je op door een dumpvalve te plaatsen.

    Een wastegate is ervoor om je motor / turbo te beschermen tegen te hoge druk.

    En bij een beetje gas doet een turbo nog niet zoveel, dus zal het geen kwaad kunnen volgens mij.

    #17946617

    okee, vandaar dat die dumpvalve soms meer vermogen geeft omdat dan je turbo op toeren blijft, heb je sneller weer druk. Zie ik dat juist?

    #17946618

    @Astraman wrote:

    okee, vandaar dat die dumpvalve soms meer vermogen geeft omdat dan je turbo op toeren blijft, heb je sneller weer druk. Zie ik dat juist?

    van een dumpvalve krijg je niet meer PK’s.
    het is wel zo, dat omdat je turbo ze druk kwijt kan door de dumpvalve, hij minder moeite hoeft te doen om weer op te spoelen.

    #17946619

    jah sorry, zal het anders formuleren, ik bedoel eerder beschikking over het vermogen omdat je turbo weer sneller druk opbouwt.

    #17946620

    ja precies :P

    #17946621

    Mooi, ikk snap nu king: weer wat geleerd.

    #17946622

    He mooi, ik dacht al dat ik gelijk had, maar had toch een beetje me twijfel, omdat zijn vader vroeger altijd een auto garage aan huis gehad heeft daar hij ook wel eens mee hielp.

    #17946623

    Deze Dumpvalve zit standaard al op de Opel Benzine motoren met Turbo.. alleen hoor je deze niet of nauwelijks.

    Willem

    #17946624

    Alleen die standaard gooit niet alle overdruk eruit. Nu ik die open dumpvalve heb komt mn turbo veel sneller op gang.

    #17946625

    dat komt omdat de externe dv veel dichter bij de gasklep zit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.