[HOW-TO] – C/X18XE(L) X20XEV X/Y/Z22XE gasklep cartervent.

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Motoren How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine [HOW-TO] – C/X18XE(L) X20XEV X/Y/Z22XE gasklep cartervent.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243505

    1: CARTERVENTILATIE PIJPJE:

    Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.

    Demonteer gasklephuis:

    – Luchtslang afnemen
    – vacuum slangen afnemen
    – stekker(s) afnemen
    – gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken
    – 4 moeren waar huis mee vastzit los maken

    edit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij

    opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen

    foto van gasklephuis:

    tankontluchitngsklep014

    Op te boren gaatje (gasklep op zijn kop):

    Carterontlgasklephuis.jpg”

    Opboren Gaatje Carterventilatie:

    100_4752

    Opgeboord:

    100_4753

    Gasklep maak ik meestal pas schoon als het gaatje is opgeboord, zodat het vijlsel meegenomen word met reinigen

    ============================================================================================

    2: STAPPENMOTOR:

    Zog voor remmenreiniger:

    100_4768

    Stappenmotor demonteren van de Gasklep:

    100_4756

    100_4757

    Let op deze pakking, meestal blijft ze wel heel, scheurt ze, vervangen, anders valse lucht:

    100_4758

    100_4759

    Splitsen van de Stappenmotor:

    100_4761

    100_4763

    Gesplitst dit is het Electrische, deel deze gaat VAST zitten:

    100_4764

    100_4765

    Dit gaatje goed Reinigen, en daarna dit deel schudden, en voelen / luisteren of het tikt / intern beweegt, ja is goed, nee is vast:

    100_4764

    Het mechanische deel, Deze ook reinigen met remmenreiniger totdat deze er zuiver uit komt lopen:

    100_4767

    en de boel weer in elkaar zetten, let wel op de rubber ring welke op het mechanische deel zit

    ============================================================================================

    3: Gasklep Reiniger:

    Reinig de gasklep zelf GOED met remmenreiniger, pak er desnoods een schuurpapier bij voor het verwijderen van echt vast vuil

    Vuile gasklep:

    100_4751

    100_4755

    Reinigen:

    100_4771

    Als je goed je best doet, komt het geheel er zo uit te zien (ben ook met de borstel in de weer geweest):

    100_4777

    100_4776

    100_4775

    100_4774

    100_4773

    Daarna plaats je de STAPPENMOTOR er weer op, en de steuntjes etc etc, en ziet het er weer zo uit:

    100_4778

    100_4779

    100_4781

    100_4782

    100_4783

    en heb je dit in je opvangbakje liggen:

    100_4789

    Let op, Deze Gasklep komt van een Vectra-B X20XEV welke toen! nog niet eens 100.000km (auto van djjuergen) weg had…. kms zegt niks..

    Willem

    #17945562

    Even ter Verduidelijking hoe belangrijk een goede Carterventilatie is:

    20131030_155212

    20131030_155207

    en waarom een olieafscheider geen oplossing is:

    20131030_203555

    20131030_203715

    20131030_203750

    #17945563

    Schrikbarend die voorbeelden. Dat had ik nog nooit gezien! :wtf

    #17945564

    Dit is eerder regel dan uitzondering, meestal zit de buis van beneden naar boven ook vol sludge.

    Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

    #17945565

    die olie afscheiding was toch een modificatie? maar dat is dus als ik het goed zie ook niet goed?

    #17945566

    die olieafscheider is nog erger als de normale situatie, een tijdelijk lapmiddel, zoals je ziet.

    willem

    #17945567

    Super bedankt voor de HOW TO ga morgen meteen lekker aan de gang.
    Dat het zo sludge word he van de Carter ontluchting pfff

    #18351309

    Goedenavond,

    Zou je misschien de foto’s opnieuw erbij willen zetten?

    Daar zou ik ontzettend mee geholpen zijn!

    Alvast bedankt!
    Daan  :yahoo:

    #18355077

    helaas werken de foto;s niet meer

    #18355082

    Ik heb de foto’s van de how to aangpast.

    #18379771

    Vraagje welk diameter boortje gebruik je ? Mag deze evev groot zijn als binnen diameter pijpje? Mvg jasper

    #18379914

    Standaars is het gaatje 2 mm en die kan je het beste opboren naar 3 mm dan raakt ie niet zo snel verstopt

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.