Aanvoerlucht koelen

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Aanvoerlucht koelen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243450

    Beste medeweggebruikers,

    Even een theoretische vraag… Als de aanvoerlucht koeler wordt, zoals nu in Nederland met 0 a 5 graden, dan werkt dat een stuk beter voor de motor (koude lucht zet verder uit)…
    Zou het dan ook werken als je een intercooler op een normale luchtinlaat zet (zonder turbo dus)?

    En bestaat er eigenlijk eenzelfde systeem voor de auto als wat er in een koelkast zit? Want in dat geval zou je een warmtewisselaar kunnen maken die de lucht nog verder koelt (en anders in warm weer).

    Dit zijn vrije hersenspinsels, maar de theorie klopt toch wel enigszins? Graag jullie mening hierover…

    #17944819

    Een intercooler gaat niet werken… Teveel weerstand + te lange traject wat de lucht moet volgen.

    DEI heeft een leuk systeem om de aanvoerlucht te koelen:


    http://www.designengineering.com/category/catalog/cryo2-system-components/cryo2-air-intake

    http://www.designengineering.com/category/catalog/cryo2-system-components/cryo2-tank-and-installation-kit

    Het systeem werkt op co2, dus makkelijk verkrijgbaar en redelijk goedkoop.
    Meningen zijn gedeeld, maar ik heb echte resultaten gezien bij verschillende wagens!

    Kan ook op geblazen motors gebruikt worden!

    #17944820

    Heftig :wors

    #17944821

    Ja, dan kun je net zo goed NOS inbouwen. Dat koelt ook de inlaatgassen…
    Een intercooler zal inderdaad dusdanig veel weerstand leveren dat de plus aan vermogen door de koelere inlaatlucht teniet wordt gedaan door de lange weg die de lucht moet afleggen.

    #17944822

    En bijv een enkele aanvoerbuis, die ovaal gedrukt is, voor de radiateur langs laten gaan?

    #17944823

    De rijwind zal die lucht niet doen afkoelen. En de radiateur is ook niet kouder dan de buitenlucht, dus daar zal ook geen effect van zijn.

    #17944824

    Als je dan toch een heel buizensysteem wil aanleggen, haal dan gewoon direct de lucht van het koudste plekkie. Dit lijkt me efficienter dan proberen die koude lucht te gebruiken om andere warme lucht af te koelen..

    #17944825

    heeft het geen nut om er een grotere aanzuigbuis op te doen dan?

    ik snap dat het meer effect heeft op een turbo motor, maar alsnog..

    #17944826

    Zat ook te denken aan een buis naar de bumper, maar daar past geen luchtfilter meer tussen :P

    #17944827

    hoe bedoel je?

    ik bedoel gewoon een grotere aanzuigbuis op je luchtfilterbehuizing

    #17944828

    Koele lucht is enkel groter van dichtheid en staat dus gelijk aan meer lucht en als je de rijwind kan concentreren met een trechtervormige aanvoer zal dit denk ik zeker een positief effect kunnen hebben.

    Ik heb zelf in elk geval flinke winst in verbruik/vermogen geboekt door mijn luchtinlaat naar de voorkant van de auto te brengen in plaats van het open lucht filter dat praktisch naast het uitlaat spruitstuk zat….











    #17944829

    Ja, Ram Air Induction noemen ze dat. Zat vroeger al op een aantal Amerikaanse muscle cars.
    Je krijgt dan door de druk van de rijwind een wat hogere atmosfeer richting je motor.
    Nu introduceren ze dit ook weer steeds vaker, zo heeft de Ferrari 458 op topsnelheid ongeveer 10 pk meer door die door de rijwind geforceerde inductie.

    #17944830

    Hmm ga ik ook maar eens doen dan… Ff bedenken hoe ik zo’n trechtervorm ga maken…

    #17944831

    Pijp schuin afslijpen, moeilijker is het niet…

    Btw, wat denk je van de Ariel Atom ;) Die heeft ook zo’n leuke happer :P

    #17944832

    Vergeet de kleine winst die je kan krijgen door de restrictors uit de filterbox te halen niet , heb ik ook gedaan . leverde een mooier geluid en iets meer levendigere motor.

    Erg makkelijk te doen zie de howto op deze pagina

    http://www.astraownersclub.com/vb/showthread.php?t=96753

    Gr paul

    #17944833

    Wat is beter? De originele astra gsi luchtfilterbak zonder restrictor. Of een BMC look-a-like doortrekken naar voren? Beide met een trechter om wat meer luchtdruk te creëren.

    #17944834

    je kunt ook water onder hoge druk
    injecteren/vernevelen
    googlen op “aqua mist”

    is enkel niet zonder risco,s ;)
    te veel water of te grote druppels is kans op gaten in je zuigers ;)

    wordt tegen woordig meer bij turbo compressor motoren toegepast
    maar heb in t vereleden ook wel atmosferische motoren er mee gezien ;)

    #17944835

    Had ik al van gelezen ja, maar vertrouwen doe ik het niet… Water in de compressieruimte? Daar krijg ik kippenvel van ^_^

    #17944836

    Hmm lucht bestaat ook uit waterdamp, ik zou maar niet meer gaan rijden Klopper :hmmz :jerry

    #17944837

    De lucht op aarde bestaat voor ongeveer 78% uit stikstofgas, zal ik maar stoppen met ademen dan? -_-

    #17944838

    Mja zal zo’n vaart niet lopen nee, maar ik denk dat je ook geen pure zuurstof wil hebben, je motortje heeft heel kortstondig het 10 voudige aan vermogen maar daarna eindig je minimaal met gescheurde kop en verbrande zuigers.

    #17944839

    @Vinci: Heb jij er eigenlijk een standaard filter in zitten? Of een sportfilter (geen open luchtfilter)?

    #17944840

    @Klopper wrote:

    @Vinci: Heb jij er eigenlijk een standaard filter in zitten? Of een sportfilter (geen open luchtfilter)?

    Zo standaard als maar zijn kan…

    #17944841

    @louwe 16 klepper wrote:

    je kunt ook water onder hoge druk
    injecteren/vernevelen
    googlen op “aqua mist”

    is enkel niet zonder risco,s ;)
    te veel water of te grote druppels is kans op gaten in je zuigers ;)

    wordt tegen woordig meer bij turbo compressor motoren toegepast
    maar heb in t vereleden ook wel atmosferische motoren er mee gezien ;)

    Klopt, hadden ze in de 2e wereldoorlog al op sommige gevechtsvliegtuigen, bij gebruik werd de levensduur van de motor uitgedrukt in seconden :D

    #17944842

    ;) @2000 wrote:

    @louwe 16 klepper wrote:

    je kunt ook water onder hoge druk
    injecteren/vernevelen
    googlen op “aqua mist”

    is enkel niet zonder risco,s ;)
    te veel water of te grote druppels is kans op gaten in je zuigers ;)

    wordt tegen woordig meer bij turbo compressor motoren toegepast
    maar heb in t vereleden ook wel atmosferische motoren er mee gezien ;)

    Klopt, hadden ze in de 2e wereldoorlog al op sommige gevechtsvliegtuigen, bij gebruik werd de levensduur van de motor uitgedrukt in seconden :D

    paar week later hebben ze het doorontwikkeld ;)
    en gaan de motoren veeeeeeel langer mee

    is wel n mooi systeem mits goed afgesteld

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.