Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Oliepeil verband met thermostaat? En verbruik
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 9 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2012 om 12:45 #17243345
Ik rij in Astra Coupe Z18XE als ikgoed heb,
Ik rij er al bijna 2,5maand mee rond! Vanaf de garage is er nieuwe apk erop gegooid en nieuwe olie erin enzovoort, oke ik heb hetook nagecheckt bleek wel te kloppen in mijn ogen, olie was heel schoon erin, na 1000km te gereden hebben was hij pikkkkkkk zwart, volgens mijn pa hoort het zo? Ik weet het niet,, en NU na 4000km te gereden hebben gaf mijn boardcomputer aan: oliepijl controleren, ik dacht: doe niet zo gek heb maandag nog gecontroleerd en was mooi vol, dus uitgezet en gestopt bij tankstation, na anderhald uur te gereden hebben, stond de oliepijl op de alllerrrrlaaagste stand die er stond! Schrok me lam, ben daarna naar tankstation gereden ff olie bijgevuld, toen heb ik maar litertje bij gedaan ik weet niet zeker of voldoende is of niet..
Toen weer rijden na half uur begon het heel erg te stinken alsof olie verbrand was ofzo, weer even gestopt en afgekoeld en dan doorgereden geen problemen mee, daarna op terug weg had ik weeeerr lastvan..
Ik snap er geen zak van, zometeen even. Olie peilen of het voldoende inzit.
Punt is wel: thermostaat word morgen vervangen, maar ik heb niet het idee dat daaraan ligt?al die vorige keren van 2uur rijden was geen probleem geweest..
Iemand een idee of ander oorzaak kan hebben in plaats van die thermostaat of is dat ook van dit?
Ik heb het bijna gehad zo! De garageman verzet afspraak steeds en vertraagt steeds, als de oldtimer regels voor alle autos waren werd mijn coupe zeker pas gemaakt als hij oldtimer werd! Pfff
22 februari 2012 om 13:00 #17943770Als je boordcomputer aangeeft dat je je oliepeil moet controleren, is het niet slim om door te rijden.
Ik rijd zelf met een x18xe1 (voorloper van de z18xe en grotendeels gelijk aan de z18xe).
Wanneer ik nieuwe olie in het motorblok giet, is het een paar 1000 km later ook pikzwart. In een goede motor hoort dit niet (bij de z22yh van m’n pa is de olie na 10.000 km pas zwart).Dit zwart is vervuiling en roet dat in de olie komt, zodat het nergens gaat ophopen.
Mijn blok zuipt ook zo, bij mij zit er langs de klepbus een klein gaatje waardoor de olie lekt. Ik moet daardoor regelmatig bijvullen. De eerste liter (op de peilstok) is binnen een paar 100 km weg. De volgende liter duurt een paar 1000 km. Ik vul dus altijd tot onderkant peilstok en rijd dan tot ik m’n klepstoters ga horen.
Ik weet dat dat niet is zoals het hoort, maar met goedkope olie kan ik prima blijven rijden zo. Ik raad je aan hetzelfde te doen. Een revisie is ook mogelijk, maar kost wel heel veel meer geld. Als je 1 liter op 4000 km gebruikt, vind ik dat nog zeker acceptabel en zou ik ‘m gewoon wekelijks blijven controleren op peil houden.
Waarschijnlijk heb je dus een droog kleprubber of zijn je zuigerveren niet helemaal lekker meer en heb je daardoor een oliestoker. Dit komt veel voor bij de smallblock 16-kleppers, van de x14xe, z14xe, x16xe, z16xe t/m de x18xe1 en z18xe.
P.s. Zou je je topictitel willen aanpassen tot een informatieve titel die ook gemakkelijk te vinden is voor andere forumleden? Alvast bedankt.
22 februari 2012 om 13:58 #17943771heb je misschien ook een paar druppeltjes gelekt bij het bijvullen? daar kan de verbrande olie lucht vandaan komen.
22 februari 2012 om 14:22 #17943772Olie op min niveau, dan is een liter vaak genoeg om hem naar gemiddeld of max te krijgen.
Lucht kan heel goed zijn als je een paar druppels knoeit.
Als je vaker olie moet pijlen, terwijl er genoeg in zit kan sensor kapot zijn.
Olie zwart na 1000km is inderdaad heel normaal
Verband met thermostaat? Nee die zie ik niet….22 februari 2012 om 14:22 #17943773Risl, ik bedoelde geen liter opgeraakt maar hele motorolie opgegaan heb zelf 1 liter bij gedaan, en daarnet gekeken zag ik dat oliepijl helemaal vol zit! Mooi bovenaan op randje. Dat snap ik eigenlijk niet..
Nu weet ik dat zwart normaal is. Ik ga mijnmotorblok niet revesiveren(hoejeookpreciesspelt) dat is mij weer wat teveel geld, ik leg geld liever opzij voor volgende auto(a)
Pietv6 ik heb geen olie druppel geknoeid was klein flesje waar ik mee bijvulde.
Ik ga eventitel aanpassen;)
22 februari 2012 om 14:35 #17943774Als al je olie er doorheen is gegaan, en je bent nog verder of terug gereden, dan heb je grote kans dat je schade hebt.
Als je na 1 liter vullen bovenaan zat, dan klopt het niet dat al je olie er door was, of je hebt de tweede keer verkeerd gepijlt, of er zit ergens een verstopping zodat je olie niet meet rond kwam22 februari 2012 om 20:23 #17943775Olie zwart na 1000km???? niet geheel normaal bij een Benzine motor..
Mijn Olie was nog niet zwart na 8000km… (2.5 V6)
Willem
22 februari 2012 om 20:49 #17943776bij opel is zwarte olie normaal
bij japanse auto’s blijft de olie fris.22 februari 2012 om 20:53 #17943777zoals geschreven, Bij de meeste opels die ik onderhoud is de olie lang helder.
O de olie snel zwart word is afhankelijk van de staat van onderhoud, en de staat van de motor…
bij mijn combo is het meteen weer zwart (gare zuingerveren)
bij de vectra blijft het gewoon 10.000km schoon, net als bij de Z18XE van een goed vriend van me, Kraakhelder na 15.000km…
Willem
23 februari 2012 om 07:27 #17943778Als je de olie iedere keer keurig op de beurt doet en de motor is in “nieuwstaat” zal de olie helder blijven. Vaak is het zo dat als de olie eenmaal zwart is bij de oliewissel ook sneller zwart blijven omdat het achterblijft in de motor. Je zou als je geld teveel hebt en een keer kunnen spoelen door een keer na 1000-1500 km de olie weer te verversen.
Gewoon op tijd de beurt doen; 150000 of ieder jaar als je korte afstanden rijdt i.v.m. vocht in de olie.23 februari 2012 om 12:52 #17943779Ik ben vanmorgen bij garage geweest, thermostaat is vervangen, dus nu even afwachten of het lampje weer gaat branden of niet. Laat ik hopen van niet :angel Ruitenwissermotor ook vervangen! Alleen te mongole monteur heeft de sproeiers slecht terug gezet :swear :swear moet ik straks maar ff doen! Eerst mijn broer zijn Astra H mooi oppoetsen, gaat zowieso in de verkoop! (bij dealer kijken wat het oplevert anders zie je hem hier verschijnen;))
Tot nu toe goed gegaan, lang doortrekken geen lampje aan, wat ik altijd eerst had en verwarming heerlijk snel warm :jerry :jerry
Olie is weer in orde en zal eens keertje kijken om motor door te spoelen.
Hoop dat hij verder goed blijft want ik heb aantal koopjes voor mijn auto te weten vinden!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.