Dramaverhaal X20se in rekord E1 – Kennis gezocht!!!!

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Dramaverhaal X20se in rekord E1 – Kennis gezocht!!!!

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door .
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242903

    Ik ben al enige tijd bezig met een X20se motor in te bouwen in een rekord E1, echter dit verloopt niet vlotjes.

    Uiteraard heb ik vooraf dit forum geraadpleegd welk blok van toepassing zou zijn om gemakkelijk te vervangen van de huidige 2.0s.
    Er werd me toen verzekerd dat elke 2.0ltr 8v zou moeten passen zonder teveel problemen al zou ik natuurlijk wel de tank moeten voorzien van een retour.

    Uiteindelijk ben ik tot de koop over gegaan van een omega B uit 1996 met een X20SE motor. Al snel kwam ik erachter dat de motor voor geen mogelijkheid op de al aanwezige 5-bak paste mede omdat de startmotor aan de andere kant zit.
    Toen ben ik overgegaan om ook de Omega bak mee over te zetten, hieruit voortvloeiend heb ik de cardanas laten verlengen.

    Toen we hierop het geheel weer wilden inhangen bleek de carter in de weg te zitten op het subframe.
    Het subframe van de omega overzetten is geen optie aangezien de omega breder is dan de rekord (hebben we ook al nagemeten)
    Wederom op het forum advies gevraagd, er werd me verteld dat de motor te voorzien van een C20ne carterpan (incl aanzuigbuis) dit probleem zou oplossen.

    Dus een carterpan van een c20ne gekocht incl bijbehorende aanzuigbuis maar nu als je de aanzuigbuis verwisseld komt deze op het lage gedeelte van de carter uit en zit hij dus te laag en de carterpan van een c20ne komt kwa vorm (omtrek) niet overeen met de oude en past dan ook niet op het blok (een hoek komt uit in het oliefilter, gaten komen niet uit en een gedeelte sluit het blok niet af), kortom weer een tegenvaller voor een klusje wat normaliter een goed weekend werk behoort te zijn.

    Wie kan me BETROUWBAAR advies geven zodat ik eindelijk het blokje met bak kan monteren en eindelijk kan beginnen met het aansluiten van het geheel.

    Concreet probleem: Carterpan is te hoog waardoor het blok niet in de motorsteunen geplaatst kan worden maar op het subframe blijft hangen. Welke carter past wel op het blok en zit geeft genoeg ruimte mbt het subframe.

    Alvast bedankt,

    Peter

    #17937546

    kun je de originele carterpan niet vermaken?

    #17937547

    x20se is een OHC motor dus zal je daar de benodigdheden ook voor moeten gebruiken.

    de 18s is de enige ohc die geleverd is in een rekord als ik mij niet vergis, dus dan zal je daar de carterpan en aanzuigbuis en wellicht de motorsteunen en pijlstok+houder ook moeten gebruiken.

    eigenlijk kan je alles van de 18s pakken ook de uitlaat etc omdat de 18s en x20se (c20ne met hoge compressie) gelijk aan elkaar zijn kwa bouwvorm.

    voor een gemakkelijke ombouw van een cih motor, zou ik er weer een cih in hangen gezien de 18s spullen schaarser en steeds duurder worden.

    #17937548

    stond laatst nog een rekord e2 1.8 te koop hier in zonnebeke belgie voor 500€
    maar staat er niet meer op

    grtz

    #17937549

    @trashmetal, ikzelf kan geen aluminium lassen maar als iemand dit voor me kan voor een hobbyprijsje hou ik me aanbevolen.

    Als iemand een carterpan met aanzuigbuis van een 1.8s blok heeft liggen of weet te liggen voor een vriendschappelijk prijsje….., denk dan aub aan mij.

    Als er nog andere ideeen zijn verneem ik deze uiteraard ook graag want ik begin het nu aardig zat te worden en wil gewoon kunnen sleutelen met resultaten!!!!

    #17937550

    ik heb nog een compleet zeer goed draaiend blok van een rekord E 1.8E met alles erop en eraan plug en play

    blok heeft 75000 km gelopen en is perfect

    dit alles voor 350 euro

    #17937551

    Er klopt iets niet. de X20SE is eignelijk op basis van een C20NE (onderblok is gelijk) dus carterpan moet te wisselen zijn met
    c20xe, c20let, c20net, c18xe, x18xe, x20xev, x22xe en z20(lex). Heb je de caterpan niet gewoon verkeerdom?
    Er zijn stalen, en alluminium en tweedelige caters voor al deze motoren geleverd. Welke heb je?

    #17937552

    Zo werd het mij ook uitgelegd, het gaat om een alumium pan, zowel van de se als de ne, beiden uit 1 deel.
    Als ik het spatscherm (of hoe het ook mag heten) in de ne carterpan leg dan zie je gewoon dat de omtrek anders is en dus nooit gaat passen. ik zal vanmiddag wel even een fotootje hiervan posten.


    @opelforever
    , bedankt voor het aanbod maar het nu al aardig wat kosten gemaakt aan dit blok dus deze MOET erin, tevens is deze voorzien van een G3 installatie……

    #17937553


    Uiteraard is de vuile carterpan de orginele, de schonere die van de ne

    Hier het “spatscherm” op de ne carterpan, je ziet duidelijk dat het model maar ook de boutgaten geheel verschillend zijn.

    #17937554

    je bent dicht bij de oplossing

    draai de metalen pan een keer een halve slag.
    dan zie dat de omtrek van beide pannen gelijk is.
    de vraag is waar zit de vooras bij een rekord onder de motor.
    bij het vliegwiel of bij de distributie.

    dat aanbod van opelforever is zo slecht nog niet.
    dan heb je de goede motorsteunen en het juiste carter en aanzuigbuis ( die je nu waarschijnlijk mist)
    schroef er een c20ne pan en aanzuigbuis op en zet de motor weer tekoop

    succes Theun

    #17937555

    heb hier een 1.8E uit een rekord liggen, wil carterpan, motor steunen en olie aanzuigbuis
    wel ruilen met carterpan, motor steunen en olie aanzuigbuis van een 1.8S uit een manta

    bij een rekord zit de bult voor de vooras en bij een manta achter de vooras

    #17937556

    Dit vermoede ik al pan verkeertom. Ofwel omdraaien en het past

    #17937557

    Zoooo, goedemorgen, dat is duidelijk een teken van buiten de lijntjes denken…..

    Ik ging er inderdaad van uit dat de bult aan dezelfde kant kwam, niet dus.
    Naar mijn inziens zou hij dan wel moeten passen over het subframe alleen zit de stuurinrichting dan in de weg maar dit lijkt me wel op te lossen, morgen maar eens passen en meten.

    Ter verduidelijking, ik heb de juiste aanzuigbuis en de motor past in de orginele rekord steunen.
    Ik heb geen onderdelen van een 1.8 en heb deze dan ook niet te ruil, zoals gezegt ben ik echt voornemens het met de 2.0 te doen.
    Ik heb eventueel wel de orginele carter met aanzuigbuis van de x20se met de bult voor. (eventuele interesse kan per pm)

    Jongens, voor zover, dank jullie wel (hoop er nu verder wel uit te komen) en zodra het allemaal draait zal ik wel een projecttopic ervoor openen aangezien er nog veel onbekend lijkt te zijn wat wel en wat niet gaat passen…..

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.