Secundair koelpompje LET

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Secundair koelpompje LET

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren geleden door .
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242535

    Heeft iemand hier het elektrisch schema van? Hoe wordt deze aangestuurd?

    #17931205

    Geen idee, maar ik laat deze meestal weg als deze niet goed functioneerd.

    #17931207

    Er zal wel iets van een relais/schakeling inzitten wat hem na laat lopen, want deze loopt altijd na als je motor zelf al uit staat.

    Plaatsing is toch onder de bak van accu? Tenminste als ik het goed heb. Even WimV6 vragen die zal het wellicht weten.

    #17931208

    @tijgetje57 wrote:

    Er zal wel iets van een relais/schakeling inzitten wat hem na laat lopen, want deze loopt altijd na als je motor zelf al uit staat.

    Plaatsing is toch onder de bak van accu? Tenminste als ik het goed heb. Even WimV6 vragen die zal het wellicht weten.

    zit inderdaad onder de accu

    #17931209

    Baas, heb je TIS?

    Het is te vinden bij

    J Motor, motor-aanbouwdelen
    Inspuitsystemen
    Motronic M/ME 1.5.5
    Schema’s en verbindingsdiagrammen
    Stroomkring
    Z20LET-2 extra kv pompje M55 (rechts in het schema)

    Hij wordt uit je ECU gestuurd (stekker bez. 2805) via relais K82
    Ik kan evt wel een dump proberen te maken van het schema , maar het is zo klein.

    Gr Dennis

    #17931210

    Ja heb TIS… zal eens even kijken.

    Bedankt, hier heb ik wat aan.

    Ik vroeg me het af want zodra ik het contact aanzet gaat t pompje zoemen. Het is toch de bedoeling dat hij ook nadraait, regelt ie ook op motortemperatuur?

    #17931211

    Als ik kijk in de functiebeschrijving van de pomp, dan zou die op bedrijfstempr. bij stat draaien moeten bij springen.
    En als je dan gas geeft moet hij weer uitvallen.

    Dit staat er:

    T045 Aanwijzing tester Hulpkoelvloeistofpomp
    Motor draait stationair, op bedrijfstemperatuur
    Alle verbruikers uitgeschakeld
    Gaspedaal niet ingetrapt
    Actief
    Betreffende klemmen:
    45 (X79)

    Ja: T046 Nee: C-034

    kijk anders eens in die testproc. C-034
    Ik denk dat hij wordt aangestuurd op het moment dat de motor stat draait en/of bij contact uit (want voedingsdraden op relais K-82 zijn rood dus constante voeding) of met een te hoge kv tempratuur.
    Volgens mij hoor ik hem bij mijn auto ook wel eens nalopen als de warme motor al uit staat.

    succes Dennis

    #17931212

    Ik heb het schema gevonden maar waar haal jij al die extra info vandaan? Als ik TIS open en vul de auto gegevens in… daarna klik ik op wiring diagrams dan zie ik links “table of contents” met daaronder wat kopjes..

    #17931213

    Is dit de originele TIS van Opel?
    Ik gebruik zelf TIS2web (komt online van Opel)
    Maar volgens mij moeten deze gegevens ook op TIS of TIS2000 staan.

    #17931214

    Koelwaterpompje word niet aangestuurd vanuit de motorcomputer, maar vanuit de koelmodule rechts achter de Bumper.

    Willem

    #17931215

    @wim-v6 wrote:

    Koelwaterpompje word niet aangestuurd vanuit de motorcomputer, maar vanuit de koelmodule rechts achter de Bumper.

    Willem

    Zie je dat Wim-v6 het wist, voortaan gewoon peteen PM sturen LOL :jerry :jerry :wors

    #17931216

    Heb nou al zoveel van de gare Z20LET’s geopereerd, dat we de koelings kabelboom wel kunnen dromen…..

    en die komt Direct van de koelmodule af naar de koelventilatoren en hulp koelwaterpomp toe..

    dat is wel makkelijk, stekker op de koelmodule los, en huppa heel de zwik er in een keer uit (Condensor – radiateur – intercooler)

    Willem

    #17931217

    De aansluiting van de pomp aan de onderkant komt anders echt wel van de armaturen (motorruimte) boom af! En niet van de fan relay boom!

    #17931206

    Komt volgens het schema echt vanaf de ECU.
    Als de draad namelijk van het MotorKoelingsModule afkomt staat er afkorting MKM als bron.
    In het schema staat wel AC (airco) in deze draad maar dit houdt in dat het van toepassing is op alle Z20LET’s met airco.

    Je kan ook nog even ter controle kijken of je in de stekker van de MKM een bruin/zwarte draad (denk het niet) hebt die in verbinding staat met pootje 2805 op je ECU en of deze (2805) weer in verbinding staat met de bruin/zwarte draad op pootje 6 (85) van relais K82

    Succes Dennis

    #17931218

    Heb de schema’s erbij gepakt, en deze zou inderdaad via de Motorcomputer pin 45 aangstuurd worden (negatief).

    op zekering 5 zit deze aangesloten,

    Dan vermoed ik dat deze al van te voren met loshalen motorboom word los gehaald.

    of via de koelmodule word geleid.

    Willem

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.