"Modder" in het kvs-vat

Forumindex Forums Modellen Corsa "Modder" in het kvs-vat

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242277

    Beste medeweggebruikers,

    Bij mijn oude X14XE zat er afgelopen zondag geen olie meer in de motor. Daarbij even bijgevuld en meteen gekeken naar de KVS. Deze bleek een soort van modderbruin te zijn ipv zijn originele kleur.
    Motor is door dat olie-tekort wel erg warm geweest (teller op 100). Weet niet of het daardoor is gekomen, of dat het een andere oorzaak heeft.

    Het is niet de welbekende mayonaise die de afgelopen tijd in mijn eigen motor heeft gezeten (gescheurde kop :P)

    Iemand een idee waar het aan kan liggen?

    #17928752

    kleur is wss gewoon roestwater, omdat de koelvloeistof wat inwreet op het gietijzer van je motorblok en dat wat corrodeerd. Lijkt mij dus normaal te zijn

    #17928753

    Maar dat zal dan toch bij iedere motor moeten zijn? KVS zit er nog geen 10 maanden in…

    #17928754

    Bij mijn Monza komt er na 1 dag al van dat smerig bruin water uit. denk hoe ouder de wagen is, hoe meer vervuiling er in het koelsysteem zit en hoe harder de het blok vanbinnen geroest is.

    #17928755

    Kan ook olie in kvs zijn, word het ook een beetje troebel/bruinig van. Of is het echt roestbruin?

    #17928751

    Is meer een modderkleur dan de bruin-rode kleur van roest. En is idd best wel troebel.

    #17928756

    Lijkt me toch een typisch geval van een gescheurde kop/koppakking.. Of een andere manier dat er olie bij de kvs komt.

    #17928757

    Denk inderdaad koppakking, is het ook wat dikkig (vinger of schroevedraaier in het potje steken (koud)

    Vaak heb je dan een kluit echte modder aan de vinger.

    Roestwater komt nog wel eens voor, maar dan enkel door achterstallig onderhoud, (nooit verversen van de koelvloeistof)

    Mijn koelvloeistof zit er nu al ruim 1,5 jaar in, en is nog mooi schoon rood van kleur

    Willem

    #17928758

    Willem, tegen roestwater helpt schoonmaken van het koelsysteem dan??

    #17928759

    Ja, aftappen en goed (evt een paar keer) doorspoelen (evt met een koelsysteemreiniger) en dan verse koelvloeistof erin. Dan zou het goed moeten zijn!

    #17928760

    Gebruik altijd een Vaatwas tablet….

    Willem

    #17928761

    Oliepijl van de motor is nog steeds hetzelfde als een week geleden, zou dit een indicatie kunnen zijn dat er niets aan de hand is met de koppakking? Motor is ondertussen niet heet geweest (98+).
    Zat theoretisch te denken; als zo’n kop heet wordt, trekt het ietsjes krom, en dat daardoor er een lek kan ontstaan tussen de 2 kanalen, en als de kop normale bedrijfstemperatuur heeft (+/- 90), dit niet ver genoeg krom trekt om een doorgang te maken voor de olie / kvs om er doorheen te stromen.

    Of zit ik er helemaal naast?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.