12v motortje temmen met potmeter

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen 12v motortje temmen met potmeter

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242060

    Heb een 12v motor van een autoventilator die ik ga gebruiken voor een zelfbouw trommelmachine. (om boutjes en grut van 3delige velgen in te polijsten)

    Nou draaid ie natuurlijk veel te snel en wil ik hem eigenlijk kunnen regelen.

    Het is gewoon een 12v aansluiting. Maar er moet dus een potmeter tussen.

    De potmeters die ik ken hebben 3 aansluitingen, en mn motortje alleen een + en -……

    mijn vraag is dus…..

    HOE?!

    #17926053

    ik zou de bijbehorende ventilatie schakelaar er tussen zetten.

    #17926054

    Potmeter heeft 3 aansluitingen ja,

    wellicht kun je hier iets mee?

    dus twee aansluitingen voor een constante weestand, en twee aansluitingen voor een variabele weerstand, afhankelijk van de gebruikte aanluitingen oplopend of aflopend bij een bepaalde draairichting

    #17926055

    De originele schakelaar wordt hem niet, tis een ventilatormotor van een auto van de koelvin.

    Als het de kachelmotor was geweest was dat idd wel een leuke optie geweest. Dan samen met de kachelweerstand, dan kon je hem daarmee regelen. Had gekunt….. :thumbup

    Die 3 aansluitingen van de potmeter moeten dus alle 3 op de plusdraad?

    Ik heb 1 keer een potmeter aangesloten op die zelfbouw polijst machine van me, maar die omvormkast die er aanhangt was al voorzien van 3 draadjes die er op konden.

    Ik ben geen elecktroexpert, ben wel handig met vanalles solderen enzo maar weerstanden en potmeters en gekkigheid is me nog een raadsel.

    #17926056

    Heb je een multimeter?

    Een potmeter is niks meer dan een variabele weerstand. Door er aan te draaien vergroot of verklein je die.
    Op aansluiting 1 zet je de massa (-)
    Op aansluiting 2 zet je de inkomende + (dus van de 12v lijn)
    Op aansluiting 3 zet je de + draad die naar je trommel gaat.

    Dan nog even de aansluitingen bepalen mbv de multimeter in de Ohm stand
    Meet over 2 willekeurige punten, draai dan aan de potmeter. Meet je een vaste weerstand (bv 2 k Ohm) zijn die 2 punten je voeding (dus de – en de vaste 12V )

    De andere is dan je uitgaande naar de trommel toe. De weerstand varieert dan als je aan de potmeter draait.

    Kan zijn dat je potmeter dan verkeerd om werk, moet je even de voeding omdraaien.

    #17926057

    Ik ben bang dat de potmeter in rook opgaat aangezien een koelfan motor nogal wat vermogen vraagt.

    Beter is om een motorregel schakeling te maken.

    http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Sent from my Desire HD using Tapatalk

    #17926058

    Bij mijn spal fan zat ook een pot meter. Die blijft ook gewoon heel. Lijkt mijn dat het moet kunnen

    Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

    #17926059

    @joop1970 wrote:

    Heb je een multimeter?

    Een potmeter is niks meer dan een variabele weerstand. Door er aan te draaien vergroot of verklein je die.
    Op aansluiting 1 zet je de massa (-)
    Op aansluiting 2 zet je de inkomende + (dus van de 12v lijn)
    Op aansluiting 3 zet je de + draad die naar je trommel gaat.

    Dan nog even de aansluitingen bepalen mbv de multimeter in de Ohm stand
    Meet over 2 willekeurige punten, draai dan aan de potmeter. Meet je een vaste weerstand (bv 2 k Ohm) zijn die 2 punten je voeding (dus de – en de vaste 12V )

    De andere is dan je uitgaande naar de trommel toe. De weerstand varieert dan als je aan de potmeter draait.

    Kan zijn dat je potmeter dan verkeerd om werk, moet je even de voeding omdraaien.

    Zo aansluiten had ik dus ook in mijn gedachten, jij bevestigd dat dus :thumbup
    Ik haal gewoon ergens een potmetertje weg…als die dan gaat roken dan ga ik dat van die link van JSGSI uitprinten en naar de elecktroboer.

    Zal de vorderingen wel ff showen hier, zal een simpel machientje worden met een metalen trommel..
    Alle boutjes er in en wat polijstgranulaat er in, en een paar uur laten draaien op een 12v acculader.
    Als het goed is werkt dat het zelfde als trillen/hoogglans verdichten.
    Alleen dan een stukje goedkoper.

    Ik heb geen zin om alle boutjes met de hand te doen en ff +100 boutjes kopen vind ik het ook niet waard.

    #17926060

    Inderdaad, gewoon even proberen. Ben benieuwd!

    #17926061

    Het idee komt van de juwelier, daar gebruiken ze soortgelijk spul. goud en zilver komt er weer als nieuw uit.
    De machine is simpel. Je zou het zelfs met een boormachine kunnen doen. Zolang je tonnetje maar draaien kan en je het juiste polijstspul maar gebruikt.
    Ze worden ook gebruikt door steen-ofielen….of hoe moet je ze noemen….Laten ze hem gewoon 4 weken draaien om een steen superglad/glanzend te krijgen. Waarbij ze elke week een fijnere slijppasta pakken.

    Hoop alleen dat de boutjes er niet 4 weken over doen :jerry

    #17926062

    Kans dat dat een stuk sneller gaat. In de schietsport gebruiken ze ook een tumbler om de hulzen te polijsten. Dat is messing en is binnen een paar uur gebeurt volgens mij. Volgens mij draait en tril de machine daarvan. Trillen versnelt het proces.

    #17926063

    Klopt! kogel hulzen doen ze ook.

    Ik laat hem draaien, om de trommel komt elastiek. Als ik in 1 elastiek een knoop maak dan heeft ie ook iets trilling.
    Lekker simpel..hou ik van

    #17926064

    Of je hangt hem scheef in zijn asjes en je drijft hem aan met rubberen koppelingen in je as. Trillen gaat hij dan zeker! Maar dat is niet echt meer simpel.

    #17926065

    Een regelbare voeding gebruiken? Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan???

    Ed

    #17926066

    Moet je die wel hebben.

    #17926067

    Gaat 10000% zeker in rook op jongens, daar heb ik genoeg modelbouw voor gedaan om dat nu al uit te kunnen sluiten. Heb je een motor regelaar voor nodig of als het simpeler moet kun je een paar hele dikke weerstanden pakken en een draaischakelaar. Maar dan nog is er de kans dat dan de motor zelf in rook op gaat omdat hij niet hard genoeg draait en enorm veel meer stroom gaat trekken. Een motor regelaar werkt vaak met schakelende techniek, dat is dus er op gebaseerd dat de motor pulsen krijgt en als hij dus langzamer moet gaan draaien er GEEN stroom loopt het grootste deel van de tijd.

    Toerental regelaars zijn er niet voor niks, als fabrikanten het simpeler en goedkoper uit konden voeren hadden ze dat al lang gedaan natuurlijk… :vertag

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.