Corsa B – X16XE Motor

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B – X16XE Motor

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren geleden door .
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241784

    Dag allemaal, ik ben nieuw op het forum hier. Heb het al een tijdje gevolgd hier, en zit met een probleem waar ik niet meer uit kom.

    De distributieriem van mijn auto is gesprongen en heb hierop een andere motor laten inbouwen. Sinds het vervangen van de motor brandt het motormanagementlampje. Ik ben hierop naar de dealer gegaan om de computer uit te laten lezen en deze gaf aan dat er iets mis was met de klopsensor.

    Ook heb ik zelf met behulp van de paperclipmethode de storingen uitgelezen en deze luiden als volgt:

    12 diagnose starten
    47 Lucht pomp relay – lage spanning
    47 EGR positie fout
    61 Brandstof sensor – hoge spanning
    63 Inlet manifold valve 1 – inlaat druk – hoge spanning
    71 temp sensor – hoge spanning
    16 klopsensor 1
    36 foute RON/octaan gehalte – beschadigde plug of slechte verbinding
    22 Throttle position failure

    Met dit overzicht ben ik naar een garage geweest en zijn de volgende onderdelen vervangen:

    * Klopsensor
    * Lamda sonde
    * Krukassensor
    * nokkenassensor
    * EGR Klep
    * Lucht massa meter

    De garage gaf mij aan dat het probleem zonder meer in een electrisch ciruit zit, want als ik de auto start dan is het motormanementlampje even uit, en loopt de motor nog niet in noodstand, na ongeveer 3 seconden begint het lampje te branden en wordt het toerental begrenst op 4500 T.P.M

    Toen ik pas met de nieuwe motor reed, stotterde deze heel erg en kon ik alleen maar met de auto rijden door snel door te schakelen in de versnellingen/toerental laag te houden. De bougies en de verdeelkop heb ik toen meteen vervangen. Het probleem met het stotteren is geleidelijk aan afgenomen maar ik mis wel nog een hoop vermogen. De garage zegt nu zelf dat ze het niet meer weten, alles is uitgesloten betreft een electronisch probleem, en willen daarom voor mij kosten besparen omdat het anders te duur gaat worden.

    Kan iemand mij vertellen wat hier het probleem zou kunnen zijn? Ik neem dat er iets fout zit in de bekabeling.

    Nu weet ik dat bij het vervangen van de motor ook de waterpomp en distrubtieriem vervangen zijn geworden, kan het probleem misschien ontstaan zijn omdat de riem verkeerd is afgesteld (timing?) Lijkt me namelijk niet want het managementlampje zou dan eigenlijk niet moeten branden en andere foutcodes weer moeten geven? De toerentalmeter is niet defect en er is precies dezelfde motor ingekomen (X16-XE) – Edit: ook moet ik vermelden dat het stationair toerental wisselt tussen de 700 en 1300 toeren en soms draait ie zelfs 1800-2000 toeren stationair.

    Graag jullie advies.

    Groeten van Ken

    #17923137

    Leg maar eens een GOEDE massa kabel aan..

    meestal los dit het probleem op, en anders zal je een andere Computer moeten zoeken.. dan is de Klopregelmodule kapot in de computer..

    Willem

    #17923138

    Dag Willem/allemaal,

    Ik heb de computer nog niet vervangen omdat ik bij de oude motor geen enkel probleem had.

    Ik heb in de tussentijd laten controleren of de riem goed afgesteld was, dit was helemaal in orde.

    Bijna alle sensoren zijn op dit moment vervangen, bekabeling heb ik gecontroleerd. Geen verschil. Ook tijdelijk een andere/nieuwe massakabel aangelegd, ook geen verschil.

    Ik heb vandaag maar eens de bovenzijde van de motor gedemonteerd en zag dat het inlaastspruitstuk en de gasklephuis behoorlijk onder het roet en de olie zaten. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze demonteer, kom er nauwelijks bij. Aangezien ik de bekabeling/slangen nog verder wil controleren, wil ik deze geheel verwijderen.

    De volgende storingscodes worden momenteel nog aangegeven:

    12 Diagnose
    47 Air Pump relay
    61 Fuel tank vent value (FTVV) – low voltage
    63 Amplifier control signal, cylinder 2 and 3 (Direct Ignition System) – low voltage
    71 Air temperture sensor – high voltage
    16 Knock sensor
    64 Amplifier control signal, cylinder 1 and 4 (Direct Ignition System) – low voltage
    34 Manifold absolute pressure (MAP) sensor – low voltage

    Kan iemand mij vertellen wat de foutcodes 63 and 64 betekenen? En wat ik hier aan zou kunnen doen?

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Groetjes Ken

    #17923139

    Foutcodes 63 en 64 hebben betrekking op je DIS-ontstekingsmodule. Blijkbaar krijgen de bougies onvoldoende stroom om het mengsel te ontsteken. Kijk de bougiekabels eens na of anders de stekker van de DIS-module.

    #17923140

    Deze motoren Kunnen geen onafhankelijke overslag van de motor constateren.

    enige wanneer deze storing op de bobine geven is als er GEEN stroom door de stuurspoel gaat van de bobine..

    denk dat de Computer overleden is..

    Willem

    #17923141

    Meet eens bij je map-sensor of je daar wel 5V op hebt.
    En dan niet to.v. massa meten maar echt de massa uit de stekker van de Map-sensor pakken.

    Als je zoveel storingen van verschillende sensoren hebt dan zit het hem in de voeding en niet in de sensoren.

    Ik weet niet hoe het bij een X16XE zit maar heb je hier ook een brandstofrelais zoals bij een C20XE?
    Anders moet je die eens vervangen en hiervan de stekkeraansluitingen controleren.

    Altijd goed in de stekker kijken of er geen pinnetjes zijn terug geschoven.
    Eventueel controleren of de pinnetjes niet zijn terug te drukken.

    ECU zou misschien kunnen maar ik zou eerst voedingen controleren voordat je hem vervangt.

    Succes!!

    #17923142

    9 van de 10 keer is je ecu overleden als je van dit soort rare foutmeldingen krijgt!

    Controleer ook gelijk de massa nogmaals en leg desnoods wat extra massapunten aan, zoals Wim als zegt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.