Onze c20xe van de rallyauto is kapot gelopen afgelopen vrijdag.. We hadden om te beginnen een lekke waterpomp.. Deze vervangen.. toen ging de koppakking lekken.. druk in het koelsysteem.. De kop laten vlakken en af laten persen.. De kop was weer in goede staat.. Nieuwe koppakking en kopbouten gemonteerd.. Alles weer zoals het hoort erop.. En toen begon de ellende bij de eerste keer starten..
Hij liep.. Maar wou niet goed op toeren komen.. We dachten een probleem met de afstelling of de distributie net neit goed stond.. dat gecontroleerd.. bleek goed te zijn.
Maar nadat hij even had gelopen begon de olie keering te lekken.. We zijn rustig na een garage bedrijf gereden waar we altijd mogen sleutelen.. Daar een nieuwe keering erin gezet.. En toen begon de ellende pas echt.. We dachten dat de bougies kapot waren.. want het leek net of hij niet altijd op 4 cilinders liep.. bougies gecontroleerd.. bleek allemaal te vonken.. en zagen er goed uit.. Toen in de motor gekeken.. 2 cilinders waren droog en 2 vet.. compressie meting gedaan. cilinder 1 12 bar, cilinder 2 8 bar, cilinder 3 6 bar en cilinder 4 12 bar.
Toen hadden we het door dat er iets goed mis was.. we hebben druk op de cilinders gezet.. maar in cilinder 2 en 3 liep de lucht heel makkelijk weg…
Toen de kop er maar weer af gedraaid.. En daar kwamen we allemaal putjes tegen aan de rand van zuiger 2 en 3 en ook in de kop allemaal putjes.. bij 2 en 3. Maar een een paar putjes bij 1 en 4..
We denken dat hij is gaan pingelen.. Maar hoe het kan? voordat de kop eraf ging heeft hij altijd goed gelopen….
Hebben julie er misschien een verklaring voor? Ik zal nog een paar foto’s maken voor de duidelijkheid…