Vraagje voor aanschaf goedkope corsa als tweede auto

Forumindex Forums Modellen Corsa Vraagje voor aanschaf goedkope corsa als tweede auto

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240904

    HAllo, wij hebben nu een AX als tweede auto… nu wist ik al dat de koppakking doorzweete.. maar ja altijd alles in de gaten gehouden, tot vandaag ik deed ff de olie controleren (deze was goed, zwart en op peil) toen de koelvloeistof, daar trof ik een bruinachtig slijmerig goedje op de dop en ingang vulvat..

    Ik denk dus dat de koppaking binnen is doorgeslagen..

    En ja ik kan door mijn invaliditeit niet zelf sleutelen ben van garages afhankelijk..
    Nu is de ax een 1.1 first van 1994 met km stand 148.422 KM.. (niet zo veel eigenlijk)
    Maar met koppakking ben je toch snel 1000 euro kwijt en is de ax dit nog wel waard..

    Daarom ben ik me aan het orienteren .. op een corsa zal rond 1999 of zo worden, ieder geval het bouwjaar dat niet meer zo roest bij de bekende corsa plekken.. wielkuipen end.
    Ik denk dus aan een corsa B

    Nu zie ik regelmatig leuk geprijsde corsa’s maar met een 1.0 motor (dacht 3 cylinders) is daar ervaring mee rijd dit een beetje voor stadsverkeer/en wat snelweg (niet veel) en dan nooit hoger dan 120 km.
    Gezien het een tweede auto’tje is moet hij wel lekker in de wegenbelasting/verzekering en verbruik liggen

    En dan hoe controleer ik bij zo’n corsa of de kop goed is end..en waar moet ik verder op letten ik kan niet echt goed onder de auto….

    Ik hoor gaag wat tips…

    #17913024

    viewtopic.php?f=8&t=155205

    Hier worden ze allemaal opgenoemd

    #17913025

    Thanxxx veel info over roest, maar niet over motoren..en van de 1.0 motor…

    dus ik hoor graag wat meer info.

    #17913026

    Ik zou zelf voor een 8 klepper gaan.
    Heb zelf een Corsa B C14NZ gekocht pas uit 1995 zonder roest :thumbup

    #17913027

    Idd lekker een 8 kleppertje kopen, die dingen zijn niet kapot te krijgen. Om het verbruik hoef je het iig niet te laten in vergelijking met zon naaimachine 3 cilinder.

    BIj een lekke koppakking hoor je vaak het koelwater wel stromen net nadat je de auto gestart hebt. Maar dat zegt nog niet altijd alles, ik ken een paar 8v’s die het zo al een paar jaar blijven doen. Je zou bij een garage een kvs testje kunnen doen, die meet bepaalde stoffen in het koelwater (uitlaatgas in het water)….

    En idd een goeie gedachte om een corsa b van het latere bouwjaar te pakken, manmanman wat kunnen die oudere types rotten.
    Heb er nu net weer 1 klaar gelast, complete chassisbalk achter was open. En zelfs de achteras was verrot
    Hij was het eigenlijk niet meer waard en had al het advies gegeven om maar een andere te kopen voor weinig geld….maarja

    Als je wil gaan voor een goeie Corsa B, kijk dan iig naar de keuringsdatum.
    Voor de apk zie je vaak gerafelde handremkabels endergelijke, als die net(jes) gekeurd is moet dat gewoon dik in orde zijn.

    #17913028

    alleen in een 1999 zit geen c14nz meer denk ik? Als je geen snelheid gewend bent is zo’n 1.0 volgens mij een prima keuze. Zelf hier thuis een 1.2 (x12xe) en die is ook erg zuinig en betrouwbaar. Heeft ook distributieketting dus daar hoef je ook niet zo naar te kijken. Owja die van ons is ook een 1999 maar roest ook wel op de bekende plekken hoor, dus dat is corsa afhankelijk ;)

    #17913029

    @aapje1963 wrote:

    HAllo, wij hebben nu een AX als tweede auto… nu wist ik al dat de koppakking doorzweete.. maar ja altijd alles in de gaten gehouden, tot vandaag ik deed ff de olie controleren (deze was goed, zwart en op peil) toen de koelvloeistof, daar trof ik een bruinachtig slijmerig goedje op de dop en ingang vulvat..

    Ik denk dus dat de koppaking binnen is doorgeslagen..

    En ja ik kan door mijn invaliditeit niet zelf sleutelen ben van garages afhankelijk..
    Nu is de ax een 1.1 first van 1994 met km stand 148.422 KM.. (niet zo veel eigenlijk)
    Maar met koppakking ben je toch snel 1000 euro kwijt en is de ax dit nog wel waard..

    Daarom ben ik me aan het orienteren .. op een corsa zal rond 1999 of zo worden, ieder geval het bouwjaar dat niet meer zo roest bij de bekende corsa plekken.. wielkuipen end.
    Ik denk dus aan een corsa B

    Nu zie ik regelmatig leuk geprijsde corsa’s maar met een 1.0 motor (dacht 3 cylinders) is daar ervaring mee rijd dit een beetje voor stadsverkeer/en wat snelweg (niet veel) en dan nooit hoger dan 120 km.
    Gezien het een tweede auto’tje is moet hij wel lekker in de wegenbelasting/verzekering en verbruik liggen

    En dan hoe controleer ik bij zo’n corsa of de kop goed is end..en waar moet ik verder op letten ik kan niet echt goed onder de auto….

    Ik hoor gaag wat tips…

    De bruine smurrie die in je koelvat is een combinatie van olie en koelvloeistof, dus is je gedachte over de koppakking hoogstwaarschijnlijk goed. Persoonlijk zou ik, ook al ben ik fanatiek Opel-rijder, toch proberen om de auto te repareren als er verder niet veel mis mee is behalve de motor.
    Weet niet precies wat de kosten ongeveer zijn voor een koppakking van Citroën, maar ik denk dat dit rijtje ongeveer wel in de richting zit.
    Koppakking: 30 a 50,-
    Kopbouten: 30 a 40,-
    Kop vlakken: Afhankelijk van de garage, maar kan varieeren tussen de 25,- tot 60,-
    Nieuwe olie en koelvloeistof: 30,- (prijs durf ik niet exact te zeggen)

    Het kan zijn dat ik nog enkele dingen vergeet, maar dit zijn sowieso de kosten eraan.
    Zelf denk ik niet dat je aan de 1000,- zult komen, tenzij de garage een officiële Citroën-dealer is. Een indicatie richting de 500 a 600 zou beter zijn :)

    Navragen bij de garage kan natuurlijk altijd :)

    #17913030

    Die bruine troep in een franse auto is normaal hoor.

    Daar hoeft de koppakking nog niet slecht om te zijn.

    Elk peugeotje of renaultje heeft dat wel. De eerste oudere fransoos die de vloeistof nog als nieuw heeft moet ik nog tegen komen

    #17913031

    nou het is niet bruin water maar een soort slutch je hebt het wel eens bij de oliedop als je kleine stukjes rijd.

    iedergeval thxx voor de info, en ja kl…dat ik door mijn rug invalide ben en zulke dingen niet zelf kan….we hebben het tweede auto’tje dan ook niet als luxe maar beetje noodzaak.
    En ja vindt maar een sleutelaat…(hobbyist) in Almere

    Maar die 1.0 corsa’s zijn vaak leuk geprijst en lage km stand daarom…ja om snelhid gaat het neit maar om trouwe dienst

    #17913032

    wij hebben 3 jaar een ’93 c14nz gehad, idd een aardig hufterproof motortje, maar boven de 110 niet vooruit te branden!!
    wil je op de snelweg ook vlot vooruit, dan zou ik voor een 16-kleppert gaan . . . en dan een 1.4 of 1.6.

    ik weet niet wat je budget is, maar je zou ook voor een 2000 of 2001 C’tje kunnen kijken.

    #17913033

    @sw_reijnders wrote:

    wij hebben 3 jaar een ’93 c14nz gehad, idd een aardig hufterproof motortje, maar boven de 110 niet vooruit te branden!!
    wil je op de snelweg ook vlot vooruit, dan zou ik voor een 16-kleppert gaan . . . en dan een 1.4 of 1.6.

    ik weet niet wat je budget is, maar je zou ook voor een 2000 of 2001 C’tje kunnen kijken.

    TS rijdt voornamelijk in de stad en enkele keren snelweg :) Dus een 1.0 of 1.2 is opzich voldoende :)

    #17913034

    dan nog is het wel prettig als je redelijk vlot de snelweg op kan rijden en normaal kan invoegen :angel
    in de stad kon onze 1.4 vlot mee, maar op de snelweg kwam deze gewoon echt te kort voor onze maatstaven (zelfs die van mn vriendin)
    die had gewoon echt moeite met invoegen en iemand in te halen.

    #17913035

    Mijn oude 1400tje deedt et anders best nog boven de 120….Heb m altijd hard aangetrapt. Toen de koppakking er uit lag heb ik hem vervangen voor een 1800…..

    1.0 is wel leuk voor stads verkeer, maar meestal zijn het rammelblokjes…..
    daarintegen zijn de veel fijnere 8 kleppers vaak smerige blokken die wel een nieuw kleppendeksel en carterpanpakking mogen hebben.

    #17913036

    Dan had je echt een heel luie c14nz! haha :D want de mijne gaat als de brandweer zo tot de 130-140 en dan moet je mee gaan duwen tot misschien 160,. Ik heb iig echt geen enkel probleem op de snelweg om mee te komen.. lui worden zit er bij mij dan niet in! ;)
    Ik zou altijd een iets grotere motor aanraden dan zo’n naaimachientje.
    Misschien niet helemaal dezelfde klasse, maar zelfde idee.. Een 2 liter Ford sierra was over het algemeen zuiniger dan een 1.6 Ford sierra.

    #17913037

    nou ik kan je vertellen . . . bij mn vriendin ging er een wereld open toen ze van c14nz naar z18xe ging in dr nieuwe(re) corsa ;)

    #17913038

    heb paar jaar in een c14se gereden ding liep als de brandweer :)
    snelweg en alles de 1.4 corsa c gsi kon me niet bijhouden :)
    en op de snelweg tege 120 gewoon aftrappe en het dingetje spurte weg :)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.