tikkende stoters

Forumindex Forums Modellen Astra tikkende stoters

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240875
    GSI Racer
    Deelnemer

    Hallo allemaal,

    Een kennis van me heeft een Astra H met enorm tikkende klepstoters.
    zijn op vakantie geweest in de bergen, en met weinig olie gereden.
    nu blijven de stoters tikken. gaat ook niet weg als de motor warm is.

    In een garage hadden ze gezegt dat de nokkenas versleten is, maar volgens mij hebben deze motoren daar geen last meer van??
    het is echt een typisch stoter geluid.

    auto heeft 108.000 gelopen

    het gaat om een 16V, of het een 1.6 of 1.8 is weet ik ff niet.
    zal morgen ff naar de motorcode vragen.

    wie van de experts weet of hier veel problemen mee zijn?? :hmmz

    #17912707
    wim-v6
    Deelnemer

    1.8 op LPG misschien??

    de 1.8 motoren hebben geen hydrostoters meer (Z18XER)

    de 1.6 motoren hebben wel klepstoters.

    versleten nokkenas kan wel hoor, zeker als er te weinig olie in heeft gezeten

    Willem

    #17912708
    GSI Racer
    Deelnemer

    op LPG durf ik niet te zeggen.
    moet je bij de 1.8 nog gewoon stellen dan??? :shock:

    en een versleten nokkenas, geeft dat een specifiek geluid, of kun je dat alleen met de hand voelen?

    vrijdag gaat zowiezo het kleppendeksel eraf, om ff een goeie diagnose te stellen :thumb

    #17912709
    wim-v6
    Deelnemer

    nee moet je weer ouderwets stellen, eens in de 150.000km bij benzine varianten, en eens in de 30.000km op LPG.

    dit in verband met de nokkenasstellers (VVTI / Vtec / Vanos princiepe zeg maar)

    Willem

    #17912710
    GSI Racer
    Deelnemer

    poe, wat een gedoe voor zo’n nieuwe auto :shock:
    ik zal eens ff navragen of hij op gas loopt

    auto zou ook geen vermogen meer hebben, schijnt

    #17912711
    GSI Racer
    Deelnemer

    p.s
    motorcode zou gewoon op de kentekenpapieren moeten staan lijkt me?

    #17912712
    wim-v6
    Deelnemer

    klopt

    Willem

    #17912713
    Ingmar_v_V
    Deelnemer

    Heb zelf een Astra G 2.0 16v Turbo
    Ook sinds ik hem heb licht getik in mn motor, dacht ook aan klepstoters, was ik naar de garage gegaan, ja dat is astra g eigen, hoe je je geen zorgen om te maken.

    nou net thuis van pech langs de weg, ra ra, storings lampje brande, motor snapte het leven niet meer, zachte tik was veranderd in een harde tik, zat een liter te weinig olie in terwijl ik deze pas nog op peil gebracht had. 1 van de klepstoters is dus aan zn einde en daardoor zit ie lekker olie te verbruiken.

    Mooi binnenkort dan maar een setje klepstoters van ca. 40 eu per stuk? x 16 vervangen. :lol:

    #17912706
    GSI Racer
    Deelnemer

    via ebay zijn ook goeie klepstoters te vinden.
    van de firma RUF Autoteile (Duitse Ebay)
    zijn een stuk goedkoper.

    kwaliteit hoef je niet over te klagen, heb ze zelf in de XE gehad. En vele malen trappen op de Ring ging gewoon goed :thumb

    #17912714
    RISL
    Deelnemer

    @ Ingmar_v_v: je hoeft echt niet alle hydrostoters te vervangen hoor.

    Je kunt ze uitbouwen, schoonmaken met wat diesel en remreiniger. Dan verwarmen in de vlam zodat ze mooi schoon ‘branden’, maar probeer ze ook niet onnodig warm te stoken. En dan met een luchtslang op het kleine gaatje, terwijl je je vinger op de ‘stoter’ houdt. Als je die voelt bewegen, is de hydrostoter goed en kun je ‘m terugplaatsen.

    #17912715
    Fearless
    Deelnemer

    Plop ze dan helemaal uitelkaar kan je ze ook van binnen goed schoonmaken.

    Zoiezo ff de staat van de nokkenas controleren en de onderliggende slepers.

    Had er vandaag ook 1, iets meer dan 100dkm op de klok, zag al aan de nokken van de 3e cilinder dat ie iets slijtsporen had.
    Deze had de slepers wat ver ingesleten. Heb hiervoor simpel een hefboompje gebruikt zodat ik niet heel de boel hoef te demonteren.
    2 slepers vervangen en klaar.
    Blok maakt geen geluid meer.

    #17912716
    GSI Racer
    Deelnemer

    mooi, zal ik zeker ff op letten!

    #17912717
    Ingmar_v_V
    Deelnemer

    had gisteravond niet meer op het forum gekeken, ben gelijk marktplaats op gegaan en een set op de kop getikt voor 150 euro 13.000km oud, zaterdag even open maken dan maar.

    #17912718
    GSI Racer
    Deelnemer

    ben nu met de Astra bezig.

    conclusie:

    nokkenassen zien er nog prima uit, voel je niks aan, is ook niks aan te zien.
    van de 3e cilinder zit een stoter helemaal vast. de tuimelaar/sleper kun je gewoon helemaal vrij bewegen onder de nok.
    ben de motor nu aan het flushen, in de hoop dat de stoter los komt.
    motor heeft vrij veel last van black sludge….
    ik denk met slechte of verkeerde olie gereden.

    afwachten of het nu weg gaat, anders maar 16 nieuwe stoters.

    kan ik de nokkenastandwielen en de distributieketting e.v.t onder spanning houden zodat niet het hele zaakje los hoeft?
    bij Mercedes doen we dat ook wel eens :thumb

    #17912719
    RISL
    Deelnemer

    Anders kun je de hydrostoter eruit halen en met luchtdruk eens op dat kleine gaatje aan de zijkant blazen. Grote kans dattie dan ook weer loskomt.

    #17912720
    wim-v6
    Deelnemer

    @RISL wrote:

    Anders kun je de hydrostoter eruit halen en met luchtdruk eens op dat kleine gaatje aan de zijkant blazen. Grote kans dattie dan ook weer loskomt.

    Dit kan wel als het een Z18XE is.

    maar als het een Z18XER is gaat dat niet lukken, die heeft geen hydrostoters, deze motoren moet je iedere 120.000km kleppen stellern (30.000km op LPG, maar vaak komt een koprevisie eerder).

    Willem

    #17912721
    RISL
    Deelnemer

    Ja, maar aangezien we nog steeds geen motorcode weten, en GSI Racer had het over tikkende stoters. Het kunnen inderdaad ook nog de kleppen zijn die tikken en gesteld moeten worden.

    #17912722
    GSI Racer
    Deelnemer

    waar hebben deze motoren de code staan trouwens?
    had al eens gekeken, maar kan het nergens vinden.

    is een Duitse auto, dus kenteken kan ik niet op zoeken.
    anders ff met de dealer bellen. Via chassisnummer kunnen hun dat wel zien neem ik aan :thumb

    motor heeft toch echt hydrostoters, ik zie nergens wat zitten om te stellen.
    loopt trouwens niet op gas, Willem ;)

    #17912723
    RISL
    Deelnemer

    Dan is het dus geen Z18XE. Heb hierboven al tips gegeven om de stoter los te krijgen. Anders gewoon vervangen, een hydrostoter kost ongeveer €40.

    #17912724
    GSI Racer
    Deelnemer

    zo, klaar met flushen.
    motor blijft tikken, ook na een flink stuk snelweg.

    ik zet er gewoon 16 nieuwe stoters in.
    auto ga ik zelf maken, en heb geen zin als dalijk het zaakje in elkaar zit en de stoter zit volgende week weer vast ;)
    zal straks ff bellen wat de stoters kosten.

    het is trouwens een Z14XEP motor!

    kan iemand me misschien bevestigen of de distributieketting kan blijven zitten als ik deze op spanning houd??

    bedankt voor jullie hulp!

    #17912725
    wim-v6
    Deelnemer

    hallo, een Z18XE heeft hydrostoters, dat zijn ronde busjes.

    de stoters van de Z18XER zien er hetzelfde uit, daar moet je vulplaatjes van wisselen (nokkenassen los)

    Motorcode of het vermogen staat op Fahrzeugbrief.

    anders is een foto van het blokje genoeg om te vetellen wat het is.

    Willem

    #17912726
    RISL
    Deelnemer

    Jep, sorry, mijn fout. Bedoelde dat een Z18XER geen hydrostoters heeft en dat het dus niet om een Z18XER zou gaan. Typefoutje…

    #17912727
    wim-v6
    Deelnemer

    Stoters zien er ogenschijnlijk gelijk uit, totdat je ze op hun dakkie legt.

    willem

    #17912728
    GSI Racer
    Deelnemer

    Zooo,
    Astraatje is weer gefikst!
    stoters vervangen in nog geen 2 uur tijd.

    kleppendeksel eraf
    nokkenassen blokkeren
    krukas blokkeren
    ketting vast trekken op de tandwielen met ty-wraps
    tandwielen los
    nokkenassen los
    tuimelaars weg pakken
    stoters eruit
    nieuwe erin
    nokkenassen erop
    tandwielen erop
    2x rond draaien
    timing checken
    dekseltje erop
    en klaar is Kees!!!

    1 stoter bleek finaal stuk te zijn
    als je ermee rammelde ging het busje gewoon vrolijk op en neer………..
    0.0 olie dus.
    motortje loopt weer perfect nu.

    zaterdag nog ff de krukaskeerring vervangen, deze lekt
    en ff schijven + blokken achter + remvloeistof vervangen.

    Bedankt iedereen voor de tips!! :thumb

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.