Goede nieuwe veren

Forumindex Forums Modellen Kadett Goede nieuwe veren

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240178

    Ik heb met de vakantie een achter veer krom gereden door een kuil in de weg en een setje originele gebruikte laten komen die na het eronder zetten en volle lading te slap bleken te zijn.

    Nu zit ik naar wat setjes te kijken bij winkels en Ebay, maar nergens wordt gesproken over de stugheid van de veren sets.

    Ik denk dat ik in mijn geval geen verlaagd setje moet hebben ook omdat ik er nogal eens wat gewicht in leg, of kan ik die nou juist wel beter hebben dan? :hmmz

    Ik zoek dus gewoon een goed setje nieuwe veren, alvast bedankt voor tips en adviezen! :wors

    Zag bijv. dit staan wat er wel goed uit zag;
    http://cgi.ebay.de/Serien-Federn-Opel-Kadett-E-2-0-GSI-84-91-hinten-/400172807875?pt=DE_Autoteile&hash=item5d2c2876c3″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17906224

    Mijn ervaring is dat als je iets in je Kadett wilt vervoeren behalve jezelf, dat je dan echt niet aan verlaging moet beginnen.
    Al helemaal niet als je iets anders hebt als de standaard maat wielen.
    Ik heb zo vaak met aanlopende banden moeten rijden door mensen die achterin zaten of de booschappen voor de hele maand.
    Ik was zooooo blij toen ik een set normale veren had geregeld voor achter.
    Voor maakt allemaal niet uit. maar die wielkasten achter zijn er naar mijn mening gewoon niet voor. ;)

    Maar hier gaan natuurlijk een hoop mensen het niet mee eens zijn. :D Nou, als je wil heb ik nog wel 2 veren liggen die even je kan proberen. Kan je zelf even proeven wat verlaging doet. En dit is nog maar -4 cm.

    #17906225

    Ok, nou nee bedankt dan :???: , maar toch bedankt! ;)

    Nee die veren die er nu onder liggen zijn totaal probleemloos als je ze niet krom rijdt. Ik was gewoon iets te ruig aan het rijden omdat het allemaal zo lekker aanvoelde en er liep werkelijk NIETS aan voor ik hem krom reed. Wel voelden ze altijd al wat stug aan bij rijden zonder lading of passagiers hoor…

    Wat me eerst opviel was dat die Spidan veren iets korter waren op de werkbank dan dat setje originele die waren opgestuurd, maar na de montage was de auto onbelast ongeveer net zo ‘laag’… Rij met 15″ en 185/55 en de bovenkant van de band is bij onbelaste auto vrijwel net zo hoog als de onderkant van de spatbord rand.

    Misschien moet ik maar gewoon een of ander setje veren kopen en als ik op vakantie ga een setje hulpveren plaatsen, weet niet of die bestaan voor een Kadett hoor??

    #17906226

    ik heb onder mijn gsi een set irmscher veren!
    deze zijn iets lager als origineel en super comfortabel maar toch als je flink gewicht in de auto legt blijft ie mooi stabiel!
    echt een aanrader.

    er is op t forum iemand die een nieuw setje aanbied.

    ik rij ook op 185 55 15.

    #17906227

    Okay, dank je voor de tip! Ik weet ook iemand (heet Nick) die nog zo’n setje heeft liggen… Hoewel ik wat angstig ben voor verlagen, ik moet regelmatig met de Kadett op mijn werk in de parkeergarage en raak als ik wat onvoorzichtig ben nu al soms de grond met mijn sleep-oog… Is ook wel een achterlijk stijle helling met een achterlijk scherpe knik….

    Maar het lijkt wel (ook in de auto branche) alsof er maar weinig mensen echt verstand hebben van onderstellen/vering. Ja verlagingssetjes…maar niks over standaard veren… Dat daar verschillen in zitten is wel bekend, maar wat het verschil nou is???

    De GSI heeft ook een net effe tikje ander onderstel, maar mijne is geen originele GSI maar een GT. Er lijken twee soorten te zijn, alles onder de 2.0 16V en die voor de 2.0 16V zelf… In welk opzicht ze anders zijn is me nog steeds een raadsel….. En ik vind het een te grote gok om zomaar wat te kopen…

    #17906228

    Heb trouwens wel eens zitten kijken naar waar de banden nou gaan aanlopen bij de achter wielkasten. Het lijkt wel alsof de band tegen de omgezette rand aanloopt van de wielkast zelf en niet ergens bovenin ofzo… Dus misschien is het toch wel een idee om die randen om te rollen??

    Alleen vind ik het nogal riskant qua roesten, of juist niet?

    #17906229

    ze lopen idd op de randjes aan, afhankelijk van de et waarde vd velg, moet 185 55 gewoon perfect passen en vrijlopen ongeacht verlaging of niet!

    even terugkomend op de veren, de veren van alle types kadett zijn hetzelfde, behalve de 16v.
    deze zijn standaard iets lager als de rest. verder hebben ze exact dezelfde eigenschappen als de andere modellen!
    het gewicht vd auto zorgt er voor hoe laag de auto staat!
    de irmscher veren zijn kwa hoogte gelijk aan de 16v veren, alleen hebben ze net een wat stijvere eigenschap.

    het grote verschil zit in de schokdempers, deze zijn per model verschillend! tevens is de wielvlucht op de achteras bij de 16v negatiever als bij de andere modellen!

    met andere woorden de gsi 8v heeft exact dezelfde veren als bv de 1.6 of 1.8.
    :vertag

    omkloppen van de randjes gaat de lak niet leuk vinden, dit scheurt op de vouw en moet je dus goed behandelen anders gaat ie daar juist op roesten.
    wat betreft roest preventie voor deze randjes, deze moet je proberen zo veel mogelijk van binnenuit vol te laten lopen met een beschermmiddel of roestomvormer!
    vocht tussen de binnen/buitenscherm (dat randje dus) zorgt er voor dat de wielkasten gaan roesten en wegrotten!

    #17906230

    Hey bedankt voor je mooie uitleg! :wors

    Het maakt het er in mijn geval alleen niet veel eenvoudiger op nog… door alle combinaties….

    Even voor de duidelijkheid, de carros is neem ik aan wel identiek qua afmetingen bij alle Kadetts? Alleen de radiateurbalk vooraan voor de 16V is anders, maar meer niet toch? Die wielvlucht is inherent aan de as neem ik aan?

    Ik heb in elk geval een Astra F GSI 2.0 16V schijfrem achteras erop zitten met originele rubbers gemonteerd, Bilstein B6 dempers rondom en alle veren voor zover ik weet in originele hoogte. Nou leverde in onbelaste toestand de huidige Spidan veren de zelfde hoogte op als de set ‘originele’ GM veren die veel slapper bleken te zijn, waardoor hij met volle belasting bijna volledig inveerde. Met de Spidan set veerde hij maar een klein stukje in, centimetertje of 2 à 3….

    Ik heb trouwens Spidan veren gevonden online voor de 16V, maar best prijzig moet ik zeggen!
    http://seekpart24.com/spidan/coil-spring-48722″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    €76,20 per stuk!!

    Nou is duurder naar mijn ervaring niet altijd beter, maar omdat dit goed beviel zit ik er toch aan te denken. Hoewel andere voordeliger opties er niet minder aantrekkelijk uitzien. Ben bang dat het experimenteren wordt, maar daar doe ik misschien wel juist een prettigere ervaring mee op…

    De keuzes nu op een rijtje:
    http://seekpart24.com/spidan/coil-spring-48722″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280704200129&ssPageName=STRK:MEWAX:IT” onclick=”window.open(this.href);return false;
    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400172807875&ssPageName=STRK:MEWAX:IT” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Of een setje Eibach, maar die zijn alleen flink verlaagd te krijgen…Maar schijnen wel een progressief karakter te hebben, wat ze dus zowel comfortabel als belastings bestendig zou moeten maken.

    Of toch naar GM nummer 424343 op zoek gaan? (zijn vast nog wel te vinden ergens)

    Eigenlijk wil ik het liefst niet verlagen, en de Bilstein B6 demper set is ook min of meer ontworpen op standaard hoogte.

    Dus…. zouden er nou nog grote verschillen in kwaliteit en eigenschappen zitten in die originele hoogte veren?

    #17906231

    Okay, ben toch voor de TC-Tech veren gegaan, op een duits forum is men er zeer te spreken over en als ze niet bevallen is het niet veel geld weggegooid en makkelijk weer te vervangen. Had het vorige setje Spidan rondom nieuw in doos voor €25!! Zal ik wel nooit meer tegen komen….

    Heb Niels van DHZ twente gebeld en die kon nog wel van die rubbers voor boven en onder de veren regelen. Die zijn namelijk ook goed droog en men zegt dat die beter ook gelijk maar gelijk gedaan kunnen worden.

    #17906232

    :) Zijn die je nu gekocht hebt verlaagd of niet? Nee toch? Zien er wel goed uit!
    Ik hoorde trouwens altijd, ook bij de opel dealer dat de gsi veren voor 8v wel degelijk anders waren dan normale. Stugger.
    Maar heb me daar niet verder in verdiept omdat ie me daarna de prijs vertelde. Toen ben ik lachend weggelopen.

    #17906233

    Weet je wat het is, elke veer van elk merk is weer anders en als deze tegen vallen ten opzichte van die Spidan veren dan bijt ik toch door de bittere pil en koop ik daar net zo hard weer een setje van.

    De concrete informatie die ik tot nu toe verzameld heb:

    1. Er zijn feitelijk drie soorten originele veren, oorspronkelijk zelfs maar twee. (Voor alles onder een 1.8 en alles er boven)

    2. Die onder de 1.8 zijn altijd al in onbelaste toestand twee centimeter hoger geweest als de 1.8 en 2.0 veren, alleen is er later een versterkte variant gekomen.

    3. Mijn oorspronkelijke Spidan veren waren net nieuw en waarschijnlijk de veren voor de GSI die in principe 20mm verlaagd zijn standaard. Dus een GSI 30mm verlagings veren set is eigenlijk maar 10mm lager als origineel heb ik me laten vertellen door een ‘kenner’. De gebruikte GM veren die ik opgestuurd kreeg zijn of al slap geworden of van het hogere type en de oudere slappere variant geweest.

    Ik ga nog even kijken welk nummer er op die Spidan veren staat, dan kan ik zo zien voor welk model ze waren bedoeld.

    Wat de veerkracht zelf betreft zijn er merken die een ‘progressieve’ veer maken, zoals een luchtveer, merken als Eibach. Alleen kan ik niks vinden in originele hoogte. Die Spidan veren gaven een strak weggedrag, het liep NIET aan, ook niet onder achterlijk zware lading en waren vond ik nog super comfortabel, best een aanrader dus. Het reed namelijk zo goed nog met alle vakantie spullen aan boord over Franse hobbelwegen dat ik gewoon veels te hard ging rijden…. :angel

    Ik vind het een mooi test projectje om die goedkope veren van TC-TECH eens een jaartje aan de tand te voelen en mijn bevindingen er over hier op te schrijven, aangezien er toch vrij weinig over te vinden is.

    Nog even een kanttekening bij de Spidan veren, ik heb er ongeveer een anderhalf jaar mee gereden en maar 3000km en de coating was wel al ietsjes aan het bladderen op sommige plekjes. Dat is ook een ding waar ik de TC-TECH veren op ga testen, er staan namelijk nogal wat beloften over het materiaal en de coating bij… :vertag :hmmz

    #17906234

    Ok, er ligt nu dus Spidan 48722 onder en die zijn standaard voor de GSI 2.0 16V bedoeld, dus 20mm verlaagd al…. En die bevielen dus uitstekend…

    Maar ongeveer 200 euro tegen de 80 euro die ik nu aan die TC-TECH heb uitgegeven staat in geen enkel opzicht in verhouding natuurlijk, ben benieuwd!

    #17906235

    @kaneelschep wrote:

    :) Zijn die je nu gekocht hebt verlaagd of niet? Nee toch? Zien er wel goed uit!
    Ik hoorde trouwens altijd, ook bij de opel dealer dat de gsi veren voor 8v wel degelijk anders waren dan normale. Stugger.
    Maar heb me daar niet verder in verdiept omdat ie me daarna de prijs vertelde. Toen ben ik lachend weggelopen.

    dit gaat toch echt om de 16v modellen!
    helemaal zeker weten wat betreft de seh doe ik niet, maar de ne modellen zijn de veren echt exact hetzelfde als oa 1.8
    Ik kan me voorstellen dat de seh dezelfde veren had als de 16v!

    ik heb al heel veel gewisseld met veren, en ben ervan overtuigt dat het hetzelfde is!
    prijs is idd een lachertje van nieuwe veren!

    #17906236

    @Vinci wrote:

    Nog even een kanttekening bij de Spidan veren, ik heb er ongeveer een anderhalf jaar mee gereden en maar 3000km en de coating was wel al ietsjes aan het bladderen op sommige plekjes. Dat is ook een ding waar ik de TC-TECH veren op ga testen, er staan namelijk nogal wat beloften over het materiaal en de coating bij… :vertag :hmmz

    ik had ditzelfde met mn huidige apex set, schokkers waren na 2000km al aan t afbladeren en roesten!
    ook de veren hebben al sporen van lichte roest, dit komt na mijn mening door dat er toch windingen op elkaar liggen en dan wrijft dat gedurig langs elkaar, waardoor de coating beschadigd!

    de irmscher veren hebben dit overigens niet!!

    #17906237

    Nou het is geen wrijving, er zitten ook helemaal geen slijtplekken en anders waren de bladders er ook wel af, nee het is gewoon op een paar kleine plekjes aan het bladderen geslagen…

    Irmscher veren zijn dus beter gecoat. :hmmz

    Nou ja, ben benieuwd naar die TC-TECH veren, heb wel vaker spullen goedkoop van Ebay gehaald en eigenlijk nog de beste ervaringen mee gehad! :agent

    #17906238

    Veren zijn binnen gekomen vandaag en begrijp wel waarom ze een stuk goedkoper zijn. De originele en die van Spidan zijn van staal wat ‘verjongt’ naar de uiteinden en deze zijn van één dikte draad gebogen.

    Ga ze er toch eens onder leggen om te proberen hoe het rijdt, maar als het ook maar een beetje tegen valt vind ik het te zonde van de mooie Bilstein B6 dempers om ze er onder te houden. Dan ga ik toch verder kijken en of Irmscher of Eibach aanschaffen.

    #17906239

    @Vinci wrote:

    Veren zijn binnen gekomen vandaag en begrijp wel waarom ze een stuk goedkoper zijn. De originele en die van Spidan zijn van staal wat ‘verjongt’ naar de uiteinden en deze zijn van één dikte draad gebogen.

    Ga ze er toch eens onder leggen om te proberen hoe het rijdt, maar als het ook maar een beetje tegen valt vind ik het te zonde van de mooie Bilstein B6 dempers om ze er onder te houden. Dan ga ik toch verder kijken en of Irmscher of Eibach aanschaffen.

    De irmscher veren “verjongen” ook! echter alleen de achter veren.
    mn apex dan weer niet!

    van de eibach weet ik niet.

    het zou best wel te maken kunnen hebben met de progresive eigenschap,
    bij de meeste verlagingsveren halen ze dit uit de windingen. de eerste windingen liggen ver uit elkaar en de rest steeds dichter bij elkaar!

    denk dat de andere veren dit uit matriaal dikte verschil halen!
    Ik kan het mis hebben, maar dit lijkt me logisch.

    #17906240

    Hey interessant! :wors Dus er zijn ook duurdere veren uit één dikte draad… :vertag

    Het zal ook moeilijk te zeggen zijn hoe het rijdt zonder het geprobeerd te hebben heh! ;)

    Ik denk trouwens dat bij één draaddikte en een lineaire spoed de veer alsnog wel wat progressief wordt van de kleiner naar groter lopende diameter van de windingen van Kadett achter veren. Hoe groter de diameter hoe slapper hij wordt namelijk. Betekent wel dat de kleine trillingen bij deze veren meer in de middelste windingen zullen worden geabsorbeerd.

    Dan is de legering natuurlijk heel bepalend, er zijn ‘dempende’ staal soorten namelijk, zoals chroom-molybdeen staal waar bladveren vaak van worden gemaakt. Die dempen vaak nog zeer goed, zelfs zonder dempers.

    #17906241

    @Vinci wrote:

    Dan is de legering natuurlijk heel bepalend, er zijn ‘dempende’ staal soorten namelijk, zoals chroom-molybdeen staal waar bladveren vaak van worden gemaakt. Die dempen vaak nog zeer goed, zelfs zonder dempers.

    Klopt niet helemaal, bladveren dempen vooral door dat er wrijving is tussen de lagen in het veerpakket ;)
    Dit heeft dus bijna niks te maken met het materiaaleigenschappen.

    #17906242

    @Vinci wrote:

    Ik denk trouwens dat bij één draaddikte en een lineaire spoed de veer alsnog wel wat progressief wordt van de kleiner naar groter lopende diameter van de windingen van Kadett achter veren. Hoe groter de diameter hoe slapper hij wordt namelijk. Betekent wel dat de kleine trillingen bij deze veren meer in de middelste windingen zullen worden geabsorbeerd.

    dit denk ik dus ook, en dan in combinatie met dikte verschil moet dat dezelfde eigenschappen geven als bovenstaande apex veer!
    vanwege het gebrek aan lengte vd veer zullen ze het wel zo oplossen.

    wat betreft de trillingen, daar houd mijn kennis/ ervaringen wel op! :hmmz

    begint wel een erg interessant topik te worden zo! :vertag

    ik heb nog wat van carssupport.nl afgehaald over progressieve veren!

    Waarom werkt de PRO-veer wel progressief en zijn alle andere veren eigenlijk lineair?:
    Alleen de Carsupport PRO-veren werken PROgressief.
    De veercontante (de “stugheid”) van een veer wordt onder andere bepaald door het aantal windingen. Hoe meer windingen, hoe soepeler een veer is.
    Bij het ontwerp van de PRO-veren zorgen wij ervoor, dat onbeladen (met 1 of 2 personen) de progressieve windingen van de veer nog net vrij liggen. Als de auto verder beladen wordt, komen deze windingen geleidelijk op elkaar te liggen.
    Omdat deze windingen niet meer mee veren, stijgt de veersterkte.
    Om schade en geluiden te voorkomen zijn de progressieve windingen voorzien van een zware slijtvaste rubbermantel (zie foto).

    Aanbieders van bijv. mad-sets beweren ten onrechte dat deze ook progressief werken.
    Dit is niet waar en berust waarschijnlijk op onkunde.
    Zogenaamde progressieve sets van andere fabrikanten zijn nl. slechts uiterlijk progressief.
    Om geluiden en veerbreuk te voorkomen, ligt het progressieve deel óf altijd dicht óf komt zelfs bij max. belading nog niet dicht en heeft dus geen effect.
    Deze veren werken dus lineair en zijn vergelijkbaar met onze PER-veren.

    N.B. dit is ook de reden dat er geen progressief werkende hulpveren bestaan. Bij zogenaamde progressieve hulpveren blijft de veerconstante in het werkgebied gelijk en werkt de veer dus lineair.
    Bij hulpveren is een progressieve werking zinloos. De veerconstante van de hulpveer is ca. 30% van de originele veer (orig. veer bijv. 20, dan is de hulpveer 6 kg/cm). Stel dat de veerconstante van de hulpveer zeer optimistisch 50% stijgt (van 6 naar 9), dan is het effect op de auto slechts 11% (29 i.p.v. 26). Dit heeft dus geen zin.

    Conclusie: alleen Carsupport PRO-veren leveren ca. 50% meer veersterkte en ca. 45mm extra hoogte bij de maximale belading, terwijl de auto onbeladen even comfortabel is als origineel en nagenoeg op de originele hoogte blijft staan.

    misschien biedt dit verheldering!!
    kan ook een verkoop praatje zijn natuurlijk.

    #17906243

    @076 wokkel wrote:

    @Vinci wrote:

    Dan is de legering natuurlijk heel bepalend, er zijn ‘dempende’ staal soorten namelijk, zoals chroom-molybdeen staal waar bladveren vaak van worden gemaakt. Die dempen vaak nog zeer goed, zelfs zonder dempers.

    Klopt niet helemaal, bladveren dempen vooral door dat er wrijving is tussen de lagen in het veerpakket ;)
    Dit heeft dus bijna niks te maken met het materiaaleigenschappen.

    Je zal zeker gelijk hebben dat die wrijving meehelpt, maar ik heb een keer een documentaire gezien over het ontstaan van de spoorwegen en daarin kwam er een heel gedeelte voorbij over de ontwikkeling van bladveren van verschillende staal legeringen en dat ze er min of meer per ongeluk met testen achter kwamen dat een groot gewicht vrijwel gelijk stil kwam te liggen op een chroom-molybdeen legering, en identieke veerconstructie van ‘gewoon’ staal nog enkele malen langer heen en weer veerde.

    #17906244

    Heel interessant stukje over die progressieve eigenschappen! Wordt zo zeker een steeds interessanter topic! Klinkt wel sterk als een verkoopverhaal ook, zo een dergelijk verhaal ook al over Eibach veren gelezen, ook daar stond dat zij de enigen waren die écht progressieve veren maken….

    Ziet er ook wel uit als dé ideale veren voor mijn gebruik! Eens kijken of ze iets hebben wat past….

    #17906245

    Er staan in hun catalogus geen progressieve veren voor de Kadett E, maar wel voor de Vectra B, waren die niet het zelfde???

    http://carsupport.nl/Download/CarsupportCatalogusLijst.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17906246

    Heb die gasten eens even gebeld, maar de E Kadett biedt simpelweg te weinig lengte voor een progressieve veer, die zijn dus inderdaad bij hun gebaseerd op het samenkomen van de windingen, waardoor het effectieve windingen aantal afneemt en de veerconstante dus toeneemt naarmate hij verder wordt ingedrukt.

    Heb net de TC-tech veren eronder gelegd, maar krijg de indruk dat ze wel ook vrij slap zijn. Als ik flink over een verkeersdrempel ga dan hoor ik bij het er af rijden rechts mijn wiel aanlopen tegen de wielkast. Wel voelen ze lekker comfortabel natuurlijk, maar ik denk dat er niets anders op zit dan een setje hulpveren te plaatsen. Die hadden ze dan ook wel bij carsupport in het assortiment en dat werd mij ook door meneer carsupport zelf aangeraden als oplossing.

    #17906247

    een oplossing bij veel gewicht is antuurlijk ook het gebruik maken van hulpveren :) Dit zijn kleine veren in je gewone veren hierdoor zakt je auto minder bij meer gewicht. Word vaak toegepast bij auto’s met trekhaak in verband met caravan maar ook super handig voor als je veel lading meeneemt. :vertag

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.