Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Dikke pech !!!!!!
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 3 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
23 augustus 2011 om 08:17 #17238714
Op de terug reis van vakantie op de duitse autobaan tussen Frankfurt en Keulen afgelopen donderdag was het mis met de Vectra .
in eens volledig het vermogen weg en liep als een tracktor ,wel met de caravan er achter op een parkeerplaats kunnen komen .
bellen Alarmcentrale en echt het verliep allemaal heel vlot binnen 3 kwartier de Adac er bij en ja wat ik al dacht bergen naar garage binnen het uur stond ik met de caravan met de poten uit bij de Opel dealet op de parkeerplaats bij gar Sleusener in Lohmar.
zeer nette service koffie gebruik van toilet allemaal netjes en vriendelijk,maar het onderzoek bij de Vectra was minder verbrande kleppen en geen compressie op de 1 en 3e cillinder.
dus op dat moment einde verhaal het was zo rond 16.30 uur dat het verzoek bij de Alarmcentrale kwam voor transport nederland en vervang wagen met trekhaak ,om 19.00 uur kwam het verlossende telefoontje beste mensen een wagen met trekhaak ?????? is er niet u heeft een zeer uitgebreide reis verzekering zoek een goed hotel lukt dat niet bel dan regelen wij dat voor u (hondje was het probleem) maar gevonden maar goed ook het werd daar echt noodweer.
na zelg weer bellen vrijdag ochtend vroeg en verteld het mag van mij ook een Van busje zijn maakt me niks uit .,om half 11 kwam men met het volgende we kunnen om 1300 uur een leen wagen neer zetten maar dan gaan we de Vectra en de caravan naar huis bergen .
of we gaan nu in Venlo een wagen laden en deze bij u brengen en die zal er tussen 1300 en 1400 uur zijn en de Vectra gaat dan mee naar Venlo naar de berger ,tot transport naar uw ???plaats waar hij heen moet .
inderdaad 13.30 uur splinternieuwe peugeot 508 sw met 0 gereden km,s 20 km .
met de aflever papieren van peugeot er nog in met de vraag dat er bij te houden en beetje voorzichtig met de caravan er achter !!!! was geen straf moet ik zeggen om met deze wagen te rijden let op is en zal mijn auto niet zijn maar was wel uiterst compleet
dus nu maar wachten tot de vectra er weer is en dan maar kop reparatie laten doen wagen is splinternieuw 1998 en zo geen knaak waard ondanks dat hij nog loopt ,dus is kijken wat het kosten plaatje is .
iemend die een ??? ruilkop heeft of weet ?????? het gaat om een X16XEL uit 1998 blok met de mooie lucht inlaat buizen over het blok en de gasklep naast de motor
23 augustus 2011 om 08:48 #17890837Balen bert wel beter dat je netjes geholpen word!
Erwin
23 augustus 2011 om 09:38 #17890838dat is klote bert
ik heb het 6 jaar geleden ook gehad met mijn toenmalige 1.6je (ook een 98’er)
maar ik kreeg destijds een complete ruilkop in de garantie.anders eens op de sloop kijken naar een kopje
die van de X16XE zijn volgens mij het zelfde (die uit de corsa’s en tigra’s)23 augustus 2011 om 09:45 #17890839ik ben door de Anwb zeer correct behandeld ook de Opel garage daar was een aangename ervaring .
nu eerst de wagen maar thuis en dan maar is aan de gang .
23 augustus 2011 om 10:44 #17890840Das Balen Bert.
ik denk een ander koppie van de sloop toch de beste optie is.
Deze mag zowel van een 1.4 16V komen (X14XE) als van een 1.6 16V (X16XEL – phase 1 – X16XE C16XE), past allemaal
let op!! laat je niet afschepen met een X16XEL Phase 2 kop, die is anders, en past niet zomaar.
kan je zien aan de boutjes van het kleppendeksel
Willem
23 augustus 2011 om 10:49 #17890842Kom je net te laat mee, we hadden een x16xel in een schade auto enige waar die nog goed voor was was de motor en het interieur.
Ding is opgehaald door een stel polen die er nog wat mee konden.Maar de kop van een c16xe past ook wim?
Dan heb ik nog wel een kop van de Corsa gsi over. Dat blok wil ik er toch uit hebben…..23 augustus 2011 om 12:18 #17890841@wim-v6 wrote:
Das Balen Bert.
ik denk een ander koppie van de sloop toch de beste optie is.
Deze mag zowel van een 1.4 16V komen (X14XE) als van een 1.6 16V (X16XEL – phase 1 – X16XE C16XE), past allemaal
let op!! laat je niet afschepen met een X16XEL Phase 2 kop, die is anders, en past niet zomaar.
kan je zien aan de boutjes van het kleppendeksel
Willem
Hier was ik toen ook tegen aan gelopen, de ene zet je op de kop vast, de andere op de bevestigingen van de krukas. Toen ik een XEL pas maakte voor mijn XE inlaat (voor een A-Tigra) heb ik de kop gaatjes moeten afdichten met een boutje en wat vloeibare pakking.
Ik hoorde laatst dat de auto nog altijd rond scheurt nu een paar jaar na tijd :D
23 augustus 2011 om 12:31 #17890843Das balen Bert. Krijg weer een flash-back van m’n witte vec in Zweden ! :???:
Suc6 gewenst !! :thumbup
23 augustus 2011 om 15:24 #17890844Fearless ,,
ik moet ff wachten tot de Anwb de auto bij een bevriende garage brengt waar ik nog een appeltje mee heb te schillen .
dus is hij daar ga ik met hem wat afspreken hij haalt de boel los en of hij of ik lever de kop aan zoiets zal het worden en is die jij hebt goed en ??passend kom ik er zeker op terrug .prijs indikatie ???????? via 2u2
maar ik weet de snelheid van de bergings bedrijven niet .
en ik dacht een ruil kop ?????maar weet nog geen prijs ik wil hem weer op orde hebben zeker voor me zelf en doe ik hem weg wil ik een ander ook geen ellende bak in zijn of haar maag duwen eerlijk is eerlijk.en hij is nog zo mooi en goed snik snik .
willem help :cry
23 augustus 2011 om 15:56 #17890845Ik weet zelf niet of het past, maar volgens wim zn verhaaltje hier boven zal het wel gaan.
Ik weet zelf niet hoe deze kop is, ik heb maar 1.5 uur gereden met die auto. met die kop langs de revicieboer zou iig geen kwaadkunnen. Kunnen ze hem daar even voor je checken.
Mischien dat je eigen kop nog wel te redden is??
Ik zou zoiezo nooit zomaar een kop monteren, ook al komt ie van een lopende motor af. Breng ze het liefst wel even langs de revicieboer. zodat ik later geen problemen krijg met eventuele klepsteelrubbers of scheurtjes vna koelkanalen oid.
26 augustus 2011 om 08:43 #17890846mag ik vragen hoe je een verbrande klep krijgt?
Erwin
26 augustus 2011 om 08:48 #17890847kleppen slijten wat, klep seals ook. Het geheel wordt wat te warm en gaat gewoon kapot op een gegeven moment.
Met LPG zul je er eerder last van hebben als alleen op benzine omdat LPG ook een hogere verbrandingstemperatuur heeft.
En de ene motor is er wat gevoeliger voor dan de andere.
De X16XEL zal het bv eerder hebben als de X18XE/X20XEVEn zoals je bij de TS ook kan lezen
lange stukken rijden, zware caravan er achter.
Dan wordt er toch meer verwacht van het 1.6 motortje als dat je zonder sleurhut rijdt.ik zeg niet dat het DE oorzaak is, maar het telt allemaal mee.
26 augustus 2011 om 13:50 #17890848M’n ouders hadden precies hetzelfde met hun Vectra B, ook uit 1998, zelfde blok. Daar is destijds een nieuwe kop opgegaan omdat er zo gauw geen ruilkop te krijgen was. Was trouwens ook op de terugreis van vakantie met een zware caravan erachter. Daar zijn die blokjes gewoon niet geschikt voor.
Hebben daarom in de Vec-C nu ook een dik 2,2-liter, direct ingespoten benzineblok liggen. Zuipt niet eens zo erg (halen regelmatig de 1 op 16) en trekt als een gek wanneer nodig. Al doettie dat natuurlijk niet tegerlijkertijd ;)
Succes met de reparatie. Hoop dat je een ruilkop kunt vinden, die nieuwe kop was destijds erg duur, weet ik nog. Was ook de eerste keer dat ik een motorblok van binnen zag, dus dat is me goed bijgebleven. :D
26 augustus 2011 om 17:28 #17890849ik heb is het een en ander na gelopen . treken mag de station volgens het boekje 1150kg dat zal vast in de meest goede omstandig heden zijn .
wij zitten met z,n 2 tjes en de Jack russel in de auto verder de tent buizen en de voortent om de caravan niet te zwaar te maken,,dat is dus in het voordeel .
de caravan gewogen met de belading kwam op bijna 1300 kg ????? volgens mij ik word gek ????
niet te filmen wat wij hollanders mee slepen ,,, ik heb de caravan leeg gemaakt (kleding en zo ) en de standaard uitrusting is bekeken let op met de extra gasfles hyrolische krik en een zooi asobe blokken heb ik 100kg op kunnen schoonen en heb ik nog van alles genoeg mee het lijkt jaarlijks te bgroeien wat je mee sleept dus ik zal volgend jaar zeker de 1100 kg niet voor bij komen meer hoop op 1050kg dat gaat lukken hoor
en voor dat er opmerkingen komen heb alleen hagelslag en pindakaas en me eigen koffie mee ,,dus geen doos blikken doperten en 40kg piepers en ook geen volle watertank ..
dus Bert heeft de Vectra gewoon stuk getrokken verleden jaar vanaf Bazel via de 5 naar Heidelberg en dan Venlo aan gehouden niks geen meleur nu moest ik zo nodig via de 3 Frankfurt /Keulen het zeven gebergte en de hufter de Katsberg die heeft dus dit op z,n geweten stom stom stom maar zelfs ik met mijn 61 jaar heb ik weer wat bijgeleerd ,,v/h had ik een Omega b2 3,2 liter v6 automaat /sport van 2000 daar hoef je niet bij na te denken waar je bent
26 augustus 2011 om 20:19 #17890850oké ik wou het ff weten omdat ik zelfde motor heb en ik ook vaak naar oostenrijk ga. Erwin
26 augustus 2011 om 21:12 #17890851niet te lang vol gaaas over de autobahn dan he ;)
keertje doortrekken kan geen kwaad natuurlijk, maar geen 500km aan een stuk 190 rijden.
maar voor lange afstanden kun je wel tot 4500 rpm gaan (volgens mij)26 augustus 2011 om 22:45 #17890852@sw_reijnders wrote:
kleppen slijten wat, klep seals ook. Het geheel wordt wat te warm en gaat gewoon kapot op een gegeven moment.
Met LPG zul je er eerder last van hebben als alleen op benzine omdat LPG ook een hogere verbrandingstemperatuur heeft.
En de ene motor is er wat gevoeliger voor dan de andere.
De X16XEL zal het bv eerder hebben als de X18XE/X20XEVEn zoals je bij de TS ook kan lezen
lange stukken rijden, zware caravan er achter.
Dan wordt er toch meer verwacht van het 1.6 motortje als dat je zonder sleurhut rijdt.ik zeg niet dat het DE oorzaak is, maar het telt allemaal mee.
een gemiddelde X16XEL zal langer op gas meedraaien zonder koprevisie dan een X18XE X20XEV hoor.
koppen zijn wat dat betreft sterker.
Kleppen kunnen ook verbranden door gebruik verkeerde (vaak goedkope merken of kroon oils olie (die laatste is konig zwarte sludge in carterpannen veroorzaken)) olieen, daardoor kunenen de klepstoters te strak komen te staan waardoor de kleppen niet genoeg sluiten, en dan stormen er hete gassen continu langs de kleppen tijdens de verbranding van de motor, dan brand langzaam de klep in tot de stroming steeds groter word, en hoe groter de stroming, hoe sneller het gaat.
in dit geval maakt het geen moet uit of je benzine, diesel, of LPG rijdt, en of je een een X14XE / X16XEL of X18XE of X20XEV rijdt.
goedkope olieën geven vaak de indruk prima te werken, alleen de gevolgen op langer termijn kan je daarvan niet voorspellen, daar kom je meestal pas veel later achter, en zijn vaak dure reparaties.
het kan ook komen door interne vervuiling of te hoge oliedriuk door een hangende oliedrukplunjer veroorzaakt worden.
Willem
26 augustus 2011 om 23:30 #17890853oké bedankt en ik gebruik altijd agip, 5w40 volsyntheet.
en vol gas rijd.ik nooit lang achter elkaar, bedankt, sorry dat in jou topic is bert.
al iets meer duidelijkheid over je auto?Erwin
27 augustus 2011 om 06:50 #17890854die bigblockjes zijn toch sterker/harder dan de smallblocks?
27 augustus 2011 om 16:47 #17890855koppen zijn van die smallblockjes, heel goed voor gas geschikt.
Willem
28 augustus 2011 om 12:20 #17890856let op aan vullende info .
net voor de vakantie denkt Bert ik vervang de distributie nog even (ja lees goed vervang ik even )
nou was deze 3 1/2 jaar geleden vervangen(124.000km) bij een garage in Drachten rekeningen heb ik van de eerste eigenaar netjes er bij ,km stand was nu 139.000km dus auto is dan ook met nieuwe koppeling toch behoorlijk vakantie proof .wat mij opviel bij de distributie wissel het gedoe met witte stipjes op de nokkenas wielen en krukas tand wiel ???zitten toch overduidelijk goede merk tekens op van Opel zelf .
wat blijkt de uitlaat klep nokken as de voorste stond 2 tanden te vroeg ??dus 15000km in de ronte gereden zonder storing (wel beetje bokken en niet echt mooi rond lopen ) met deze afstelling .
bij de neiuwe montage alles goed op tijd gezet die witte stippen er afgehaald en de merktekens aan gehouden niet meer bokken en best wel beter rond lopen .
mischien en dat beaamt de gene die de kop voor me trekt ook zal dit mogelijk een deel van de oorzaak kunnen zijn kleppen dicht bij een onvolledige verbranding ????????? ook co was altijd net binnen de grenzen .
dus voor de meedenkers laat eens horen hoe je hier tegen aan kijkt .
Bert
28 augustus 2011 om 13:38 #17890857tja bert
het zal zeker geholpen hebben
en als je alles bij elkaar op telt wat hierboven staat . . . een redelijk “recipe for disaster”30 augustus 2011 om 22:48 #17890858zo zeg, twee tanden te vroeg en er ook nog 15000km mee rijden, dat dat goed is gegaan.
op die manier is je verbranding niet goed natuurlijk, ik denk dat dit vroeg of laat even goed
zou gebeuren, alleen rot dat dit in je vakantie gebeurt :(sterkte.
31 augustus 2011 om 17:40 #17890859ik had bij de distributie vervanging uiteraard de distributie op tijd gezet dus dat gedoe van die twee tanden was wel opgelost maar of het mede oorzaak was ???
wel nu de kop is er af koppakking gewoon netjes heel van de eerste en derde cillinder de uitlaat kleppen behoorlijk verbrand.
klepstoters zat veel aan gekoekt vuil in . volgens het revisie bedrijf kop afpersen ,netjes schoonmaken, omdat de koppakking niet stuk was net aan slijpen i.p.v grof vlakken nu schoon is schoon ,en 4 uitlaatkleppen nieuw .
nu mijn opdracht dit afwijkend van revisie .
kop is afgepersd voor verder onderhandelen , nu word hij net schoongehaald vlakken, kop goed schoon maken en 16 nieuwe kleppen er in ,hydro stoters nieuw er in inkl nieuwe klepseals . dat is voor mij me eigen kop opknappen als revisie kop. dan het geheel weer opbouwen met 10 nieuwe rek bouten nokkenas lagers en dichtingen .
mijn aangeleverde nieuwe Airco pomp monteren en afvullen ,alle vloeistoffen en olie filter ,4 nieuwe bougie,s monteren kortom helemaal goed dus .
komt het totaal plaatje op 1390€ inkl btw.heb als beun samen de berekening gemaakt en dit is niet eens gek deze prijs dat is dan inkl 6 maanden 100 % garrantie op het gaan branden van lampjes en andere gekke dingen aan gaande de reparatie .
dit omdat er bij mijn koppelings reparatie een domme fout is gemaakt waardoor ik onderweg op vakantie naar de Opel garage kon om de versnellings bak steunen vast te laten zetten zaten geen bouten in .foutje ???????? zeg maar slordig en dit was al een reparatie die onder druk stond .besteed hier vaker groot werk uit als beun
door deze fout hebben we hier een gesprek gehad en de prijs van de huidige reparatie behoorlijk aan gescherpt naar 1000€ rond
nu wachten op de afroep dat hij klaar is ??morgen of vrijdag ???
bert
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.