distributie Z18XE

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum distributie Z18XE

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren geleden door .
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237340

    goedenavond saam,

    heeft er mischien iemand een schets met de afstelgegevens van de distributieriem van een Z18XE

    De waterpomp is gesprongen en wil deze gaan vervangen gelijk met de rollen en de getande riem.

    B.V.D. Dolf

    #17875362

    #17875361

    Hartleijk bedamkt wim is precies wat ik zocht.

    gr. Dolf

    #17875366

    Hey hallo Wim,

    Hee wat een mooi schema!
    Denk dat die ook toepasbaar is voor mijn vectra x18xe.

    Maar waarom zijn er dan 3 merktekens (10 11 en 12) op het schema, moet toch op de middelste staan, niet ?

    Frank

    #17875364

    plaatje 12 is de juiste, je gaat spannen tot het puntje in het midden van het v teken staat.

    #17875363

    @Franky391 wrote:

    Hey hallo Wim,

    Hee wat een mooi schema!
    Denk dat die ook toepasbaar is voor mijn vectra x18xe.

    Maar waarom zijn er dan 3 merktekens (10 11 en 12) op het schema, moet toch op de middelste staan, niet ?

    Frank

    Nee!!!!!!!

    De X18XE moet je anders op tijd zetten.
    Daar moetten de nokken as tandwielen met de merk tekens op 12 uur zetten.
    De krukas weet ik zo snel niet.

    #17875365

    arjontje, ja inderdaad je heb gelijk, nokas streepjes moeten op 12uur.
    en het vliegwiel op de krukas tegen over het scherpe puntje, ongeveer tien over 6.

    #17875367

    Zonder V-snaar poelie kan je m beneden ook timen, op 6uur zitten een merk in de oliepomp en op het distri krukaswiel.

    Willem

    #17875368

    Hallo iedereen en danke voor het meedenken!
    Sorry voor de verwarring, mooi schema bedoelde ik dat je mooi het loopwerk
    van de riem kunt zien.
    De x18xe heeft zijn eigen merktekens, op 12 uur, en op de krukas zit er nog een
    die ook goed moet staan.

    Verwarring was er over de spanrol, die zoals je ziet ook “op tijd” gezet moet worden
    ivm de riem-spanning. Bij een nieuwe riem staat deze “naald” op stand 11, en bij een
    “oude” riem of gebruikte zou deze op 10 moeten staan.
    Maar hoe zie je of een riem nieuw (strak) of oud is (los), lastig word het als je een
    waterpomp moet vervangen, en de riem heeft dan maar 20.000 gelopen.
    Wij hebben in dit geval net tussen 11 en 12 gepakt ivm de staat van de riem.
    Of zijn er andere meningen hierover ?

    Bedankt iedereen

    Frank

    #17875369

    frank, wat zijn de koste van een nieuwe riem, volgens mij niet zo veel.
    maar ik zelf span een riem niet voor een 2e keer, dan koop ik een nieuwe.
    en als mijn vec toe is aan een distributie dan vervang ik alles, ook de water-pomp.
    en als ik de spanrol ga spannen dan staat hij bij mij zoals je kunt zien op plaatje 12.
    dit zijn volgens mij plaatjes van hoe het wel en niet moet.

    #17875370

    dom inderdaad
    ALTIJD een nieuwe riem zetten als je die los haalt.
    en als je een nieuwe riem zet, ook de spanrollen en de waterpomp.

    materiaal zijn de kosten niet, het zijn vaak de uren als je het laat doen die veel geld kosten

    #17875371

    De kosten zijn het zeker niet was in totaal riem, spanrollen en waterpomp € 160 kwijt, en het schema was van Wim dus niet duur :thumbup

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.