Advies wat te doen bij olie verbruik Zafira OPC 2002

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen Advies wat te doen bij olie verbruik Zafira OPC 2002

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236981

    Het betreft een Zafira OPC uit 2002.
    Deze is in januari gekocht met 6 mnd garantie.
    Iedere maand ben ik terug geweest om de olie met 1 tot 1,5 liter bij te laten vullen.
    Gemiddeld rijd ik 2500 km, waarna ik 1 liter olie telkens moet bijvullen.

    De garage heeft onlangs een schoonmaak middel in de auto gehad zonder succes. Verder hebben ze de carter ontluchtings ventiel vervangen. Helaas heeft dit geen oplossing geboden. Ook is volgens zeggen de olie conform voorschriften van de opel.

    Het einde van het verhaal is, is dat men zegt 1 liter op de 1000 km de grens van het acceptabele is.

    Vandaag hebben ze de kop eraf gehaald en is volgens hun de oorzaak in de zuigerveren te zoeken.

    Deze willlen ze gaan vervangen te samen met de distributieriem, klepseals, lagers, afvlaken van de kop olie filter ed.
    Ze verwachten een bijdrage van mij in de kosten van 1200 euro.

    Ik zit nog in de bovag garantie periode. De garage geeft aan dat het coulance is om zelf 60 % van de totale kosten opzich te nemen en dat ze formeel niets hoeven te doen omdat de auto nog niet een verbruik heeft wat onacceptabel is volgens de opel.

    Wat moet ik doen
    Waar doe ik verstandig aan
    Wie heeft advies

    #17871462

    hoeveel heeft de zaf gelopen?rookt ie blauw na het starten of bij volgas?
    olieverbruik kan ook aan de turbo zelf liggen.om dat te checken moeten ze de slang van turbo naar intercooler loshalen bij de intercooler.
    als daar de olie uitloopt is de turbo kaduuk.meschien willen ze je aan het lijntje houden tot na de garantie?of wachten totdat ie 1 liter per 1000 km verbruikt?
    klepseals kunnen het idd ook zijn,maar de turbo’s van de let sneuvelen meestal (en helaas) eerder…..

    #17871463

    I heb hier al 2 turbo’s van de Z20LET gehad, met vrij droge intercooler + hogedruk traject.

    Deze lekte op de keerring aan de uitlaatzijde (blauwe rook pas vanaf de boel warm is).

    Ik vind voor een garantie geval het bijleggen wat vreemd..

    Als je deze reparatie zelf uitvoert zit je zelf rond de 1000 euro max aan onderdelen, aan jouw bijdrage houden ze zelfs stiekem wat over…

    Willem

    #17871464

    @DEEF wrote:

    hoeveel heeft de zaf gelopen?rookt ie blauw na het starten of bij volgas?
    olieverbruik kan ook aan de turbo zelf liggen.om dat te checken moeten ze de slang van turbo naar intercooler loshalen bij de intercooler.
    als daar de olie uitloopt is de turbo kaduuk.meschien willen ze je aan het lijntje houden tot na de garantie?of wachten totdat ie 1 liter per 1000 km verbruikt?
    klepseals kunnen het idd ook zijn,maar de turbo’s van de let sneuvelen meestal (en helaas) eerder…..

    Hij rookt niet tijdens het rijden. Althans niet zichtbaar. Wel na 5 tot 10 minuten stationair en dan gas geven. Lijkt meer op witte rook.
    Af en toe ook bij het starten als de motor nog warm is. De slang waar jij het over hebt. Is dat die slang die recht van de motor ligt, naast de accu. Daar kwam idd olie uit. Niet heel veel maar was wel vrij vettig. De zaf heeft 140 op de teller staan.

    #17871465

    Als de zaf alleen maar rookt wanneer ze een tijd gedraait heeft, is het meestal niet de zuigerveren…

    eerder de klepseals en/of turbo.

    de vettige hogedrukslang vertelt al een boel, pak voor de gein de onderste er eens af, of bekijk de intercooler van binnen…

    Willem

    #17871466

    @wim-v6 wrote:

    I heb hier al 2 turbo’s van de Z20LET gehad, met vrij droge intercooler + hogedruk traject.

    Deze lekte op de keerring aan de uitlaatzijde (blauwe rook pas vanaf de boel warm is).

    Ik vind voor een garantie geval het bijleggen wat vreemd..

    Als je deze reparatie zelf uitvoert zit je zelf rond de 1000 euro max aan onderdelen, aan jouw bijdrage houden ze zelfs stiekem wat over…

    Willem

    Dealer geeft aan dat de totale reparatie rond de 3000 euro zal kosten ex btw.
    dus:
    zuigerveren vervangen
    Koppakking
    kopbouten
    distributieriem
    lagers
    klepseals
    afvlakken van de kop

    Volgens mij is het geen blauwe maar witte rook.

    #17871467

    Flink blauwe rook word wit inderdaad, dat betekend dat ie VEEEEELLLLLLL olie verbrand.

    als ie een beetje verbrand is het lichtblauw.

    complete revisie voor 3000, voor niet veel meer heb je een nieuwe motor..

    Willem

    #17871468

    ja inderdaad! dan ging ik r meteen een z20leh inhangen xD

    #17871469

    die heb je ook voor 3000 euries!
    ik zou toch de turbo laten checken.dus de intercoolerslang onderaan loshalen.
    kan best daaraan liggen na 140.000 km.
    en laat je niet afschepen door de garage!
    GARANTIE IS GARANTIE :vertag

    #17871461

    @DEEF wrote:

    die heb je ook voor 3000 euries!
    ik zou toch de turbo laten checken.dus de intercoolerslang onderaan loshalen.
    kan best daaraan liggen na 140.000 km.
    en laat je niet afschepen door de garage!
    GARANTIE IS GARANTIE :vertag

    Ik ga ze morgen even bellen om te vragen waarom ze denken dat het de olieschraapveren zijn en of ze naar de turbo hebben gekeken.

    Wordt vervolgt

    #17871470

    Volgens de dealer zijn het echt de zuigerveren. Heb er geen verstand van en moet ze dus maar geloven. Opel Nederland nog gebeld en die geven aan dat het gebruik 0,6 liter op de 1000 km mag zijn. Dus 1,2 op de 2000 en ik doe 1 ltr op de 2500 km.
    Ook de Opel dealer in de buurt geeft deze waardes aan en kon me laten zien dat dat ook in de handleiding van de auto staat.

    Volgens mij heb ik dus niet zo heel veel keus.
    Of laten maken en 1200 euro bijlappen, of doorrijden.

    #17871471

    Kan je niet naar een andere (vak)garage ipv de Opel-dealer?

    De Opel-dealer weten de prijzen goed te rekenen

    #17871472

    Klepseals……..bekend probleem.

    #17871473

    @martijn b. wrote:

    Klepseals……..bekend probleem.

    Ik ben het helemaal eens met Martijn. :thumb

    #17871474

    ff oftopic @ ton heb je dat milltek spul bij van der velde gekocht ?

    greetz den

    #17871460

    Waar kom je vandaan? rij eens langs Hurricane Racing in Heerhugowaard.

    Die reviseren ook motoren, wel ff bellen van te voren. Weet zeker dat zij jouw beter kunnen helpen dan de gemiddelde Opel dealer. No offence voor de wel Die Hard monteurs op het forum die ook bij een dealer werken. Maar de inschatting van de gemiddelde is slecht.

    #17871475

    MIJN OPC HEB OOK BLAUWE ROOK BEN ER MEE NAAR DE GARAGE GEWEEST VOLGENS HEM ZIJN HET DE ZUIGERVEREN KOSTEN ROND DE 1000 TOT 2000 EURO NU HEB HIJ ER DIKKERE OLIE IN GEDAAN I.P.V 5 W 30 IETS DIKKERE EN HOOPT DAT HET VERBRUIK MINDER WORD ANDERS MOET IK ER ECHT AAN GELOVEN HEB DE AUTO NET 1,5 MAANDEN EN DAT VOOR 8000 EURO ZONDER GARANTIE MAAR WEL BIJ EEN GARAGE BEDRIJF DIE ALLEEN HANDELT IN OPELS EN ALTIJD DAAR ONDERHOUDEN MET BOEKJES DUS DOMME PECH

    #17871476

    @opctje wrote:

    ff oftopic @ ton heb je dat milltek spul bij van der velde gekocht ?

    greetz den

    Sorry voor de late reactie. Ik ben een tijdje niet meer op de site geweest.
    Nee, complete set in Engeland gekocht.

    #17871477

    @marco39 wrote:

    MIJN OPC HEB OOK BLAUWE ROOK BEN ER MEE NAAR DE GARAGE GEWEEST VOLGENS HEM ZIJN HET DE ZUIGERVEREN KOSTEN ROND DE 1000 TOT 2000 EURO NU HEB HIJ ER DIKKERE OLIE IN GEDAAN I.P.V 5 W 30 IETS DIKKERE EN HOOPT DAT HET VERBRUIK MINDER WORD ANDERS MOET IK ER ECHT AAN GELOVEN HEB DE AUTO NET 1,5 MAANDEN EN DAT VOOR 8000 EURO ZONDER GARANTIE MAAR WEL BIJ EEN GARAGE BEDRIJF DIE ALLEEN HANDELT IN OPELS EN ALTIJD DAAR ONDERHOUDEN MET BOEKJES DUS DOMME PECH

    Dat is wel zuur :cry

    #17871478

    @Za4ra OPC wrote:

    @marco39 wrote:

    MIJN OPC HEB OOK BLAUWE ROOK BEN ER MEE NAAR DE GARAGE GEWEEST VOLGENS HEM ZIJN HET DE ZUIGERVEREN KOSTEN ROND DE 1000 TOT 2000 EURO NU HEB HIJ ER DIKKERE OLIE IN GEDAAN I.P.V 5 W 30 IETS DIKKERE EN HOOPT DAT HET VERBRUIK MINDER WORD ANDERS MOET IK ER ECHT AAN GELOVEN HEB DE AUTO NET 1,5 MAANDEN EN DAT VOOR 8000 EURO ZONDER GARANTIE MAAR WEL BIJ EEN GARAGE BEDRIJF DIE ALLEEN HANDELT IN OPELS EN ALTIJD DAAR ONDERHOUDEN MET BOEKJES DUS DOMME PECH

    Dat is wel zuur :cry

    Weet er nog wel een, zelfde probleem 155.000km weg, altijd orgineel geweest (motorisch), alleen wel voor een turbo dan voor een zacht prijsje gekocht.

    Willem

    #17871479

    @wim-v6 wrote:

    @Za4ra OPC wrote:

    @marco39 wrote:

    MIJN OPC HEB OOK BLAUWE ROOK BEN ER MEE NAAR DE GARAGE GEWEEST VOLGENS HEM ZIJN HET DE ZUIGERVEREN KOSTEN ROND DE 1000 TOT 2000 EURO NU HEB HIJ ER DIKKERE OLIE IN GEDAAN I.P.V 5 W 30 IETS DIKKERE EN HOOPT DAT HET VERBRUIK MINDER WORD ANDERS MOET IK ER ECHT AAN GELOVEN HEB DE AUTO NET 1,5 MAANDEN EN DAT VOOR 8000 EURO ZONDER GARANTIE MAAR WEL BIJ EEN GARAGE BEDRIJF DIE ALLEEN HANDELT IN OPELS EN ALTIJD DAAR ONDERHOUDEN MET BOEKJES DUS DOMME PECH

    Dat is wel zuur :cry

    Weet er nog wel een, zelfde probleem 155.000km weg, altijd orgineel geweest (motorisch), alleen wel voor een turbo dan voor een zacht prijsje gekocht.

    Willem

    Die ken ik toevallig ook, rij er dagelijks in. Ga binnenkort ook de zuigerveren vervangen. Op hoop van zegen.

    #17871480

    Wat een bedragen mannen die 3000 euro voor een stel zuigerveren… Belachelijke prijzen…

    #17871481

    zijn de manuren wat het duur maakt. al rekenen ze 55 euri ex btw ze zijn er zo 2 a 3 dagen zoet mee. tel maar uit je winst.
    onderdelen kosten verhoudingsgewijs geen drol.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.